Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Åh tack! Kan jag ringa dem redan nu eller ska jag vänta? Tänker att det kan väl inte skada att fråga även om han nu skulle vara ohalt den 20 september.
Det skadar väl inte att fråga redan nu, sen tror jag veterinären behöver skicka in underlag som de tar ställning till. Kanske skiljer mellan bolag, jag vet bara hur det är hos Agria.
 
Min häst blev just behandlad i hovleden men där vi är tveksamma om det är leden eller bursan. Bedövningen lades dock i leden och den släkte hältan nästan helt snabbt så därför gissades leden (att bedövningen inte hunnit sprida sig så mycket) och behandlades. Hästen är svårstucken i benen så behöver verkligen spara på bedövningarna.
Och till @border_kelpie På min häst släcktes hältan också när hovleden sprutades, men i och med att hon alltid var halt på återbesök sökte jag mig vidare. Då blev det MR och där kunde de se att strålbensbursan var ett av problemen hos henne. För övrigt har hon blev röntgad flera gånger, men där är hon "ren". Dock har hon alltid varit halt både på rakt och böjt spår, samt på både hårt och mjukt underlag, det är bara graden av hälta som varierat.

Hon har behandlats med:
  • Osphos - för strålbenet
  • Sprutad med egna blodblättar i strålbensbursan
  • Stötvågsbehandling för strålbensfäste och sidoligament
  • Skor med backad överrullningspunkt och nu senast blev det även ringsko.
Dessa behandlingar gjorde henne i princip haltfri, men sen fick vi av oklara skäl bakslag så att hon blev jättehalt igen. Vi gjorde dock inga fler behandlingar, utan veterinären ville låta tiden få läka lite. Efter 3 månader så är hon nu igen nästan haltfri, förutom i vissa lägen. Så nu får hon leva som hagprydnad så länge hon inte uppvisar smärta i hagen.
 
Och till @border_kelpie På min häst släcktes hältan också när hovleden sprutades, men i och med att hon alltid var halt på återbesök sökte jag mig vidare. Då blev det MR och där kunde de se att strålbensbursan var ett av problemen hos henne. För övrigt har hon blev röntgad flera gånger, men där är hon "ren". Dock har hon alltid varit halt både på rakt och böjt spår, samt på både hårt och mjukt underlag, det är bara graden av hälta som varierat.

Hon har behandlats med:
  • Osphos - för strålbenet
  • Sprutad med egna blodblättar i strålbensbursan
  • Stötvågsbehandling för strålbensfäste och sidoligament
  • Skor med backad överrullningspunkt och nu senast blev det även ringsko.
Dessa behandlingar gjorde henne i princip haltfri, men sen fick vi av oklara skäl bakslag så att hon blev jättehalt igen. Vi gjorde dock inga fler behandlingar, utan veterinären ville låta tiden få läka lite. Efter 3 månader så är hon nu igen nästan haltfri, förutom i vissa lägen. Så nu får hon leva som hagprydnad så länge hon inte uppvisar smärta i hagen.

Tack för info! Ska läsa tråden som länkade av @Gotthard också.

Kan de bedöva strålbensbursan specifikt eftersom de ju också kan behandla den? Gjordes det eller varför inte? Jag har väldigt lite erfarenhet av standard hältutredning med bedövningar.

Hade varit superintressant att se hur min häst såg ut på MR men jag har inte hittat någon veterinär så intresserad av hovar här nere och med en 17 årig häst som inte behöver prestera mer förstår jag att den knappast är aktuellt för försäkringsbolaget. Och jag är inte heller säker på hur mycket undersökning jag vill utsätta honom för eftersom han är svår att sticka. Så kommer ändå behandla honom som en navicularhäst resten av livet men inte i den traditionella varianten av att låsa hoven mera för att skydda mjukdelarna i hoven utan istället försöka stärka dem då de uppenbart redan är svaga och har varit honom hela hans liv.

Så länge han mår fint såklart. Kommer denna hältan inte ge sig eller återkomma (1-1.5 grad på vänster fram from i somras som det ser ut nu utifrån mina obeservationer) får jag ju tänka över hur jag hanterar hans stickkänslighet och behovet även info.
 
Tack för info! Ska läsa tråden som länkade av @Gotthard också.

Kan de bedöva strålbensbursan specifikt eftersom de ju också kan behandla den? Gjordes det eller varför inte? Jag har väldigt lite erfarenhet av standard hältutredning med bedövningar.

Hade varit superintressant att se hur min häst såg ut på MR men jag har inte hittat någon veterinär så intresserad av hovar här nere och med en 17 årig häst som inte behöver prestera mer förstår jag att den knappast är aktuellt för försäkringsbolaget. Och jag är inte heller säker på hur mycket undersökning jag vill utsätta honom för eftersom han är svår att sticka. Så kommer ändå behandla honom som en navicularhäst resten av livet men inte i den traditionella varianten av att låsa hoven mera för att skydda mjukdelarna i hoven utan istället försöka stärka dem då de uppenbart redan är svaga och har varit honom hela hans liv.

Så länge han mår fint såklart. Kommer denna hältan inte ge sig eller återkomma (1-1.5 grad på vänster fram from i somras som det ser ut nu utifrån mina obeservationer) får jag ju tänka över hur jag hanterar hans stickkänslighet och behovet även info.
Innan jag bytte till 2:a kliniken hade min häst behandlats i fyra månader mot ledinflammationer på 1:a kliniken, vilket jag informerat 2:a kliniken om. Så efter den sedvanliga undersökningen samt extra röntgen och ultraljud blev det snabbt beslutat att hon skulle på MR, i och med att hon blir ohalt när de bedövade leder, men de inte kan se något på övriga undersökningar.

Att bara bedöva strålbensbursan tror jag inte man gör, kanske om man sederar hästen först. Detta då de går rakt genom kotleden ner till bursan och är väldigt obehagligt för hästen. På min bedövade de bort allting nedanför kotan innan de sprutade bursan. Hon blev också väldigt halt även i skritt under en vecka efter behandlingen, troligen på grund av ökat tryck och aktivitet kring bursan efter sticket.

Min veterinär sa att det vanliga var att använda kortison mot bursan, men att det mer att tillfälligt dämpa det onda och att det inte var så effektivt. Därav att han istället föreslog egna blodplättar, för att detta visade mer effekt i studier när man tittar långsiktigt. Tyvärr så täcker oftast inte försäkringsbolaget behandlingen med blodplättar då den inte är tillräckligt etablerad. Jag hade Agria och de täckte inte det, men det var heller inte så dyrt jämfört med mycket annat, tror det kostade mellan 2-3000 för en behandling.

Gällande skor/barfota har jag också varit kluven för min har varit barfota hela livet, men samtidigt haft dåligt verkade hovar som jag äntligen började få ordning på innan hältan kom. Men för mig blev det att jag var så uppgiven på att hältan aldrig läker så då lät jag veterinären bestämma allt. Så min kommer nu få ha skor över vintern när det är hårt i marken och så får jag ta nytt beslut kring skor/barfota till våren beroende på hur hon verkar må då.
 
Innan jag bytte till 2:a kliniken hade min häst behandlats i fyra månader mot ledinflammationer på 1:a kliniken, vilket jag informerat 2:a kliniken om. Så efter den sedvanliga undersökningen samt extra röntgen och ultraljud blev det snabbt beslutat att hon skulle på MR, i och med att hon blir ohalt när de bedövade leder, men de inte kan se något på övriga undersökningar.

Att bara bedöva strålbensbursan tror jag inte man gör, kanske om man sederar hästen först. Detta då de går rakt genom kotleden ner till bursan och är väldigt obehagligt för hästen. På min bedövade de bort allting nedanför kotan innan de sprutade bursan. Hon blev också väldigt halt även i skritt under en vecka efter behandlingen, troligen på grund av ökat tryck och aktivitet kring bursan efter sticket.

Min veterinär sa att det vanliga var att använda kortison mot bursan, men att det mer att tillfälligt dämpa det onda och att det inte var så effektivt. Därav att han istället föreslog egna blodplättar, för att detta visade mer effekt i studier när man tittar långsiktigt. Tyvärr så täcker oftast inte försäkringsbolaget behandlingen med blodplättar då den inte är tillräckligt etablerad. Jag hade Agria och de täckte inte det, men det var heller inte så dyrt jämfört med mycket annat, tror det kostade mellan 2-3000 för en behandling.

Gällande skor/barfota har jag också varit kluven för min har varit barfota hela livet, men samtidigt haft dåligt verkade hovar som jag äntligen började få ordning på innan hältan kom. Men för mig blev det att jag var så uppgiven på att hältan aldrig läker så då lät jag veterinären bestämma allt. Så min kommer nu få ha skor över vintern när det är hårt i marken och så får jag ta nytt beslut kring skor/barfota till våren beroende på hur hon verkar må då.

Supertack för all info!! 🙏

Känner mig lite vilsen här men har hela livet haft en dålig magkänsla om min hästs obekvämhet som jag kopplar till hovarna. Han har även utretts för andra saker och är egentligen rätt bra i kroppen. Att även denna nya veterinären direkt såg hältan i den sämsta hoven tänker jag också att då har vi väl ändå ringat in det hit äntligen förhoppningsvis. Jag är tyvärr ännu inte alls är klokare på varifrån den där obekvämheten som varat hela livet kommer ifrån. Denna hältan nu är ny, han har inte varit halt innan. Eller i alla fall inte så att det lokaliserars till hoven då (har haft problem med ett framknä på andra sidan). Han blev heller inte halt på andra fram när han bedövades i sämsta hoven men smärta från strålbensområdet har tidigare lokaliserats på båda fram men värre på den nu halta. Denna nya veterinären ville dock se honom skodd första gången och han har heltäckande skor så det undersöktes inte denna gången.

Min häst har tvärtom varit skodd hela livet med trånga, höga och "tomma" framhovar och låga vinklar bak. Även om nuvarande hovis (som veterinärerna känner till och anser vara duktig) kommit en bit på vägen mot friskare hovar men jag har en känsla av att obekvämheten gör att det är svårt att komma till rätta med balansen I dem helt. Därför är vi inne på andra vändan av att ha honom barfota nu och nu försöker jag läsa på för att kunna rehabilitera hovarna bättre (i samråd såklart, jag verkar inte tex) än att "bara" låta dem vara barfota.

Förstår verkligen ditt beslut!
 
Jag hoppar in i tråden här om det är ok. Jag har nämligen ungefär samma problem. Häst halt i februari höger fram. Inflammation i hovleden som behandlades med kortison 2 ggr. Märkbar förbättring redan efter första behandlingen och ej halt vid återbesök efter andra behandlingen.
Igångsättning i skritt och trav på rakt spår. Halt igen efter 6 veckor. Metacam vila över sommaren. Igångsättning på samma sätt i början av augusti. Har känts fin och pigg under igångsättning. Ej halt när jag kollat på ridbanan hemma. Men vid återbesök på klinik halt på böjt spår i ridhuset = mjukt underlag. Hästen har inte varit halt på rakt spår alls efter första behandlingen. Under hela perioden har hovar korrigerats och verkats på klinik då skevhet ansågs som orsak till hältan. Nu är hovslagaren nöjd med vinklarna på hoven.

Nu har vi fått beviljat MR. Så jag undrar om någon kan berätta för mig hur MR går till? Måste hästen sövas eller är det bara lugnande? Hur lång tid tar själva undersökningen?
 
Jag hoppar in i tråden här om det är ok. Jag har nämligen ungefär samma problem. Häst halt i februari höger fram. Inflammation i hovleden som behandlades med kortison 2 ggr. Märkbar förbättring redan efter första behandlingen och ej halt vid återbesök efter andra behandlingen.
Igångsättning i skritt och trav på rakt spår. Halt igen efter 6 veckor. Metacam vila över sommaren. Igångsättning på samma sätt i början av augusti. Har känts fin och pigg under igångsättning. Ej halt när jag kollat på ridbanan hemma. Men vid återbesök på klinik halt på böjt spår i ridhuset = mjukt underlag. Hästen har inte varit halt på rakt spår alls efter första behandlingen. Under hela perioden har hovar korrigerats och verkats på klinik då skevhet ansågs som orsak till hältan. Nu är hovslagaren nöjd med vinklarna på hoven.

Nu har vi fått beviljat MR. Så jag undrar om någon kan berätta för mig hur MR går till? Måste hästen sövas eller är det bara lugnande? Hur lång tid tar själva undersökningen?
När vi gjorde MR så lämnade vi hästen på klinik på morgonen och fick sedan fördriva ett antal timmar innan hon var redo att hämtas. Minns att vi hann äta lunch under väntetiden så det tog ett tag.
MR tar ganska lång tid och hästen måste stå helt still, hästen står med hovarna som ska undersökas i någon grej och är sederad. Tror de står med en permanentkanyl så att de kan justera sederingen löpande hela tiden.
Sedan ska den vakna till och de håller extra koll på dem när de stått sederade sådär en längre stund. Skorna plockades av innan undersökningen och så fick vi gå förbi klinikhovslagaren och få på dem igen efteråt.
När vi gjorde tog det ett gäng veckor att få svar, det är inte så många veterinärer som kan läsa av MRI-bilder utan de skickas ofta iväg. Vi gjorde på mälarkliniken i sigtuna och bilderna skickades till typ england eller tyskland eller ngt sånt. Veterinären som remitterat till MRI fick tillbaka svaret sen inkl behandlingsrekommendation.
De tar alltid bilder på benen i par, dvs båda frambenen tex även om den bara är halt på ena. Man ser så mycket saker på MR som kanske inte ens är ett problem och de behöver kunna jämföra benen för att se vad som är hästens normala struktur och vad som är avvikande.

Finns en del att läsa om MRI på internet om man söker!

Bra att veta är att man i princip alltid får reservationer på försäkringen efter MR (inte på den befintliga men om man skulle vilja höja/ändra efteråt) just eftersom man ser allt möjligt på de bilderna. På min häst sattes en tidsbegränsad reservation som sedan kunde lösas med böjprov och longering hos vet efter ett visst datum.
 
Senast ändrad:
Jag hoppar in i tråden här om det är ok. Jag har nämligen ungefär samma problem. Häst halt i februari höger fram. Inflammation i hovleden som behandlades med kortison 2 ggr. Märkbar förbättring redan efter första behandlingen och ej halt vid återbesök efter andra behandlingen.
Igångsättning i skritt och trav på rakt spår. Halt igen efter 6 veckor. Metacam vila över sommaren. Igångsättning på samma sätt i början av augusti. Har känts fin och pigg under igångsättning. Ej halt när jag kollat på ridbanan hemma. Men vid återbesök på klinik halt på böjt spår i ridhuset = mjukt underlag. Hästen har inte varit halt på rakt spår alls efter första behandlingen. Under hela perioden har hovar korrigerats och verkats på klinik då skevhet ansågs som orsak till hältan. Nu är hovslagaren nöjd med vinklarna på hoven.

Nu har vi fått beviljat MR. Så jag undrar om någon kan berätta för mig hur MR går till? Måste hästen sövas eller är det bara lugnande? Hur lång tid tar själva undersökningen?
Jag gjorde MR på samma klinik som @MiniLi och har därför samma erfarenhet. Lämnade hästen kl 8 och fick hämta ut henne vid ca kl 14. Min häst var väldigt risig efter MR, var låg i humör och frös otroligt mycket många timmar efter undersökning, dock var det även vinter när undersökningen gjordes. Skulle säga att hon var tillbaka i normalläge först ett dygn efter undersökningen.
 
Jag gjorde MR på samma klinik som @MiniLi och har därför samma erfarenhet. Lämnade hästen kl 8 och fick hämta ut henne vid ca kl 14. Min häst var väldigt risig efter MR, var låg i humör och frös otroligt mycket många timmar efter undersökning, dock var det även vinter när undersökningen gjordes. Skulle säga att hon var tillbaka i normalläge först ett dygn efter undersökningen.
Min stackare fick ställa sig på transporten och åka över tre timmar hem. Blev en lång dag för oss alla!
 
Vi kommer också att behöva åka en bit. Till Uppsala från söder som Stockholm. Lastbil får det bli i alla fall så hon står stadigt på resan. Kosta vad det kosta vill. Det verkar i alla fall som att MR kan ge en hel del svar. Tack återigen för svar.
 
Vi kommer också att behöva åka en bit. Till Uppsala från söder som Stockholm. Lastbil får det bli i alla fall så hon står stadigt på resan. Kosta vad det kosta vill. Det verkar i alla fall som att MR kan ge en hel del svar. Tack återigen för svar.
Det ger en massa svar, men just att bedöma svaret verkar svårt. Man ser en massa saker och så behöver de ta ställning till vad som orsakar problemen, vad som kan vara gamla saker som inte längre stör och vad som är normalvariation.

På tex min häst kunde de se att den initiala skadan troligen var på djupa böjsenan (nere i hoven) men att det hade gått så lång tid att den troligen inte var ett problem längre. Man såg inflammationer i hovledens sidoligament som bedömdes vara det aktuella problemet och även sekundära ledinflammationer av att ha gått med skadan så länge (var halt i typ 5-6 månader innan MR gjordes).

Jag önskar att vi gjort det tidigare, men veterinären var inne på ett annat spår så det tog ett tag innan hon ville remittera..
 
Innan jag bytte till 2:a kliniken hade min häst behandlats i fyra månader mot ledinflammationer på 1:a kliniken, vilket jag informerat 2:a kliniken om. Så efter den sedvanliga undersökningen samt extra röntgen och ultraljud blev det snabbt beslutat att hon skulle på MR, i och med att hon blir ohalt när de bedövade leder, men de inte kan se något på övriga undersökningar.

Att bara bedöva strålbensbursan tror jag inte man gör, kanske om man sederar hästen först. Detta då de går rakt genom kotleden ner till bursan och är väldigt obehagligt för hästen. På min bedövade de bort allting nedanför kotan innan de sprutade bursan. Hon blev också väldigt halt även i skritt under en vecka efter behandlingen, troligen på grund av ökat tryck och aktivitet kring bursan efter sticket.

Min veterinär sa att det vanliga var att använda kortison mot bursan, men att det mer att tillfälligt dämpa det onda och att det inte var så effektivt. Därav att han istället föreslog egna blodplättar, för att detta visade mer effekt i studier när man tittar långsiktigt. Tyvärr så täcker oftast inte försäkringsbolaget behandlingen med blodplättar då den inte är tillräckligt etablerad. Jag hade Agria och de täckte inte det, men det var heller inte så dyrt jämfört med mycket annat, tror det kostade mellan 2-3000 för en behandling.

Gällande skor/barfota har jag också varit kluven för min har varit barfota hela livet, men samtidigt haft dåligt verkade hovar som jag äntligen började få ordning på innan hältan kom. Men för mig blev det att jag var så uppgiven på att hältan aldrig läker så då lät jag veterinären bestämma allt. Så min kommer nu få ha skor över vintern när det är hårt i marken och så får jag ta nytt beslut kring skor/barfota till våren beroende på hur hon verkar må då.

Lite sidospår, men du kanske har någon AEP-utbildad eller liknande i närheten som kan använda wraps/perfect hoof wear/plastgipslindor :)? Det går att ha småbrodd i dom för halkan, och det stabiliserar hoven och skyddar sulan utan att låsa den helt. Jättebra rehabverktyg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
334
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp