Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Just nu så vill jag inte byta då vi ska göra MR. Men ifall MR inte ger några svar så ska jag ha det i åtanke.
Vi bytte veterinär efter MR.
Var så himla missnöjd med att veterinären hade känts nonchalant och i flera månader envisats med att problemet var typ "ömma sulor" och andra sådana teorier. Månaderna gick och inget hände. Fick tjata till oss remiss till MR.

Vi gjorde MR, veterinären vi varit hos fick ju då svaret från MR och gjorde även första behandlingen efter MR (kortison i hoven plus intramuskulärt i enlighet med de rekommendationer som kom med svaret). Efter den behandlingen blev hästen mycket bättre men det var inte helt bra, veterinären vi varit hos tidigare tyckte vi skulle nöja oss där trots att det fortfarande fanns lite hälta kvar så då bytte vi veterinär.

Nya veterinären fick ta del av journaler och även MR-svaret och hon fortsatte att utreda och behandla tills hästen var 100% bra. Dvs när vi var där så bedövade (och behandlade) hon igen för att se vart det fanns reaktioner och var inte nöjd förrän vi hade släckt all hälta. Eftersom hästen gått med skadan så länge hade hon fått sekundära ledinflammationer så efter den där första kortisonbehandlingen efter MR behandlades även båda hovleder och båda kotleder. På nästa återbesök var det typ bra men då behandlade hon ändå lederna ytterligare en gång för säkerhets skull.

Så om du efter MR fortfarande inte är nöjd så finns det all möjlighet att byta veterinär som helt enkelt får ta del av tidigare journaler.
 
Senast ändrad:
Att låta han läka som en häst, dvs på en riktigt bra lösdrift i flock med foderstationer så de vandrar mycket, är dock ett bra förslag av veterinärerna tycker jag. Helst avskodd, med en mineralgiva balanserad mot höet, för att ge kroppen så bra möjligheter som bara går. Mycket kan läka ut av att de får en lång vila i sitt eget tempo.

Dubbelsidig hälta fram är ju inget som kommer lösas i första taget, även när ni får reda på varför (bra att du stod på dig!) och han är redan frustrerad över att stå i sjukhage.
Nej tack, det hade jag aldrig gjort utan att veta vad som är fel.
 
Jag har bara följt den här tråden sporadiskt men nu när du sa passtakt så klickade något. Är hästen kollad i rygg/hals/nacke? (har råkat ut för två hästar med otydlig frambensproblematik som stammat från skador på nacke/hals). Det de båda hade gemensamt, förutom problem med frambenen (som senare visade sig komma från annat ställe) var passtakt. Detta vistades bort med att hästarna var spända/alltid hade gått så men var antagligen en form av avlastning.

Men oj! Har helt missat att du skrivit detta :eek:.

Han är röntgad nacke, hals och rygg Ua :). När du rider honom balanserat så försvinner hans passgång. Samma om han får lugnande. Han har varit körhäst till största del och tror det har en del med det att göra. Men ja den ena veterinären pratade om halskotpelaren.
Men får först se vad MR säger. Bara tre dagar kvar tills den och sen en vecka innan svar på vad den säger.
 
Igår var det då dags för MR och allt gick bra. Lämnade av honom på klinikens stall 7.30, efter de tagit av honom skorna och satt i en kanyl. Hämtade honom lagom efter lunch och fick rapporterat att han varit super duktig och verkligen stått helt stilla inne i MR maskinen.
Tar nu cirka en vecka innan vi får veta resultatet då det skulle skickas till antingen Tyskland eller England.
Håll tummarna 💪 .

Älskade Kontur :heart
 

Bifogade filer

  • 245356486_620254812691524_8872827138112505736_n.jpg
    245356486_620254812691524_8872827138112505736_n.jpg
    11,1 KB · Visningar: 71
Igår var det då dags för MR och allt gick bra. Lämnade av honom på klinikens stall 7.30, efter de tagit av honom skorna och satt i en kanyl. Hämtade honom lagom efter lunch och fick rapporterat att han varit super duktig och verkligen stått helt stilla inne i MR maskinen.
Tar nu cirka en vecka innan vi får veta resultatet då det skulle skickas till antingen Tyskland eller England.
Håll tummarna 💪 .

Älskade Kontur :heart
Håller tummarna!
 
Igår var det då dags för MR och allt gick bra. Lämnade av honom på klinikens stall 7.30, efter de tagit av honom skorna och satt i en kanyl. Hämtade honom lagom efter lunch och fick rapporterat att han varit super duktig och verkligen stått helt stilla inne i MR maskinen.
Tar nu cirka en vecka innan vi får veta resultatet då det skulle skickas till antingen Tyskland eller England.
Håll tummarna 💪 .

Älskade Kontur :heart
Jag håller också tummarna och hoppas verkligen att du får svar på vad som orsakar hältan och att det är något som kan behandlas 🤗.
Vi gjorde MR för 3 veckor sedan. Fick svar efter 4 dagar. Dock fanns det enligt veterinär inget som förklarade hältan. Så tillbaks på ruta ett igen. Nu har jag skickat MR-svaret till en ny veterinär för en second opinion.
Hästen avskydde resan som tog 2 timmar dit och nästan lika lång tid hem. Det tog nästan en vecka innan hon var sig själv igen 😢.
 
Äntligen svar.

Är blandade känslor, då så klart MIN häst inte kan ha någon sån där "pang! där är problemet" diagnos, utan även i detta så ska han ha en ovanlig diagnos.
Han har inflammation i båda framhovarnas yttre ligament och hovleden. Så de vill vi ska komma tillbaka på måndag och börja behandla hans hovleder.

Men eftersom detta är en så ovanlig diagnos så vet dem inte vilka skor han ska ha. De tror det är en god prognos men det återstår att se hur han svarar på behandlingen.

Någon som har haft detta tidigare? inflammation på både hovleden och det yttre ligamentet i hoven?
 
Äntligen svar.

Är blandade känslor, då så klart MIN häst inte kan ha någon sån där "pang! där är problemet" diagnos, utan även i detta så ska han ha en ovanlig diagnos.
Han har inflammation i båda framhovarnas yttre ligament och hovleden. Så de vill vi ska komma tillbaka på måndag och börja behandla hans hovleder.

Men eftersom detta är en så ovanlig diagnos så vet dem inte vilka skor han ska ha. De tror det är en god prognos men det återstår att se hur han svarar på behandlingen.

Någon som har haft detta tidigare? inflammation på både hovleden och det yttre ligamentet i hoven?
Är det ovanligt?
Var exakt det min häst hade (plus djupa böjsenan men den bedömdes inte vara det primära problemet längre). Hon hade några breda aluminiumskor en period men mest skoddes hon med kilsulor.

Tror att en duktig hovslagare har bra koll på detta. Finns det en klinikhovslagare eller är det din vanliga hovslagare som ska sko?
 
@border_kelpie Vart i Sverige finns du? Jag vet en suverän hovslagare i Västsverige (som jobbar både på klinik och åker omkring). Han hade jag rekommenderat alla gånger om du har möjlighet.
(Han är erkänt en av Sveriges bästa och mest erfarna hovslagare).
 
Är det ovanligt?
Var exakt det min häst hade (plus djupa böjsenan men den bedömdes inte vara det primära problemet längre). Hon hade några breda aluminiumskor en period men mest skoddes hon med kilsulor.

Tror att en duktig hovslagare har bra koll på detta. Finns det en klinikhovslagare eller är det din vanliga hovslagare som ska sko?

Det var något mer med ligamenten och leden som gjorde att det var ovanligt. Är själv sjuk så kommer knappt ihåg mer än att veterinären sa det är ovanligt och att hon därför inte riktigt vet hur vi ska hjälpa honom med skor. Ska behandla honom på måndag.

Hon ska prata med min hovslagare dwom bland annat skor på klinik. Så han är duktig 😊.
@border_kelpie Vart i Sverige finns du? Jag vet en suverän hovslagare i Västsverige (som jobbar både på klinik och åker omkring). Han hade jag rekommenderat alla gånger om du har möjlighet.
(Han är erkänt en av Sveriges bästa och mest erfarna hovslagare).

Min hovslagare skor bland annat på kliniker och har ganska bra koll. Tack ändå 😊. Bor i Västra skåne.
 
Det var något mer med ligamenten och leden som gjorde att det var ovanligt. Är själv sjuk så kommer knappt ihåg mer än att veterinären sa det är ovanligt och att hon därför inte riktigt vet hur vi ska hjälpa honom med skor. Ska behandla honom på måndag.

Hon ska prata med min hovslagare dwom bland annat skor på klinik. Så han är duktig 😊.


Min hovslagare skor bland annat på kliniker och har ganska bra koll. Tack ändå 😊. Bor i Västra skåne.
Du skrev väl att det var ngn artos? Kanske är det som gör det krångligt?
Bra att veterinär och hovslagare ska prata med varandra! Du kan ju skicka mr-resultatet till hovslagaren också.
 
Du skrev väl att det var ngn artos? Kanske är det som gör det krångligt?
Bra att veterinär och hovslagare ska prata med varandra! Du kan ju skicka mr-resultatet till hovslagaren också.

Nej ingen atros vad jag vet men att han hade haft ett tryck i hoven som gjorde att hovens ljusa och mörka nyanser blivit mer blandad. Detta såg dem på vanlig röntgen av hovarna, där dem för övrigt inte tog bort skorna?
På MR så såg dem att han hade inflammation på något ligament (som satt mellan några saker på yttre sidan av hoven) men är sjuk så lyckades bara snappa upp ligament-inflammation och hovleds inflammation. På båda framhovarna.
Att vi ska behandla hovleden på måndag och att dem inte alls visste vilka skor han skulle ha, då detta var en ovanlig diagnos. Veterinären sa bland annat "klart det ska vara en ovanlig diagnos, just för att det är din häst Carolin". Då jag har berättat om problemet med mina hundar.

Men ja veterinären ska kontakta min hovslagare och diskutera vad för sorts skor de ska prova sätta på Kontur. Så vi får se.
Men har hittills iallafall vilat honom sedan juli och han stod i sjukhage juli-september utan en uns av förbättring.
 
Nej ingen atros vad jag vet men att han hade haft ett tryck i hoven som gjorde att hovens ljusa och mörka nyanser blivit mer blandad. Detta såg dem på vanlig röntgen av hovarna, där dem för övrigt inte tog bort skorna?
På MR så såg dem att han hade inflammation på något ligament (som satt mellan några saker på yttre sidan av hoven) men är sjuk så lyckades bara snappa upp ligament-inflammation och hovleds inflammation. På båda framhovarna.
Att vi ska behandla hovleden på måndag och att dem inte alls visste vilka skor han skulle ha, då detta var en ovanlig diagnos. Veterinären sa bland annat "klart det ska vara en ovanlig diagnos, just för att det är din häst Carolin". Då jag har berättat om problemet med mina hundar.

Men ja veterinären ska kontakta min hovslagare och diskutera vad för sorts skor de ska prova sätta på Kontur. Så vi får se.
Men har hittills iallafall vilat honom sedan juli och han stod i sjukhage juli-september utan en uns av förbättring.
Ah okej, jag kom nog ihåg fel då!
Bra oavsett att behandla hovled. Hade den fått kortison pga ligamenten eller blandar jag ihop med någon annan nu?
 
Ah okej, jag kom nog ihåg fel då!
Bra oavsett att behandla hovled. Hade den fått kortison pga ligamenten eller blandar jag ihop med någon annan nu?
Du blandar nog ihop men det är lätt 😉.

Konturs resa började med inflammation i båda framknäna, sen nu i hovarna.
Samt då att han haft ett "tryck" i framhovarna som nu gjort att nyanserna vit och svart blandats? 🤔.
Fick aldrig någon förklaring till varför det uppstått.

Sen är han friröntgad överallt där vi röntgat. Det enda som finns kvar är kotor och ländrygg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
332
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp