Bara halt på böjt spår och mjukt underlag?!

Du blandar nog ihop men det är lätt 😉.

Konturs resa började med inflammation i båda framknäna, sen nu i hovarna.
Samt då att han haft ett "tryck" i framhovarna som nu gjort att nyanserna vit och svart blandats? 🤔.
Fick aldrig någon förklaring till varför det uppstått.

Sen är han friröntgad överallt där vi röntgat. Det enda som finns kvar är kotor och ländrygg.
Ja måste varit någon annan som skrivit om mr resultat i samma veva🙈

Men appropå kortison så hjälpte det när min häst hade inflammerade sidoligament i hovarna. Hon sprutades en gång med kortison i hoven och sen gav jag henne intramuskulärt i 10 dagar. Blev stor skillnad! Sen sprutades hovleder och kotleder (fått sekundära ledinflammationer av att ha gått halt så länge) vid totalt tre tillfällen också innan hon var helt bra.
 
Ja måste varit någon annan som skrivit om mr resultat i samma veva🙈

Men appropå kortison så hjälpte det när min häst hade inflammerade sidoligament i hovarna. Hon sprutades en gång med kortison i hoven och sen gav jag henne intramuskulärt i 10 dagar. Blev stor skillnad! Sen sprutades hovleder och kotleder (fått sekundära ledinflammationer av att ha gått halt så länge) vid totalt tre tillfällen också innan hon var helt bra.

Aha de kunde spruta ligamenten? För här verkar det bara som att vi ska spruta hovleden och inte ligamenten? Eller som sagt, så har jag missförstått och inte hört allt. Funderar på att be henne skriva ner allt i ett mejl. För min hjärna fungerar verkligen inte just nu när jag är sjuk.
 
Aha de kunde spruta ligamenten? För här verkar det bara som att vi ska spruta hovleden och inte ligamenten? Eller som sagt, så har jag missförstått och inte hört allt. Funderar på att be henne skriva ner allt i ett mejl. För min hjärna fungerar verkligen inte just nu när jag är sjuk.
Jag ber ofta om att få saker i text, tycker också det är svårt att förstå och komma ihåg allt på en gång.
 
Aha de kunde spruta ligamenten? För här verkar det bara som att vi ska spruta hovleden och inte ligamenten? Eller som sagt, så har jag missförstått och inte hört allt. Funderar på att be henne skriva ner allt i ett mejl. För min hjärna fungerar verkligen inte just nu när jag är sjuk.
Nej jag tror de sprutade någon annan stans och sen liksom spred det sig i hoven? Inte jättebra koll, men det hjälpte iaf🤣
Det kan säkert ha varit hovleden, men det var just kortison och inte det man vanligen behandlar leder med.
 
Barb hade skador på inre och yttre sidoligamenten bf samt liten förändring i kronleden hf. Hon skoddes med ringskor och med kil på insidan hf för att avlasta ffa det inre ligamentet. Hon var extremt känslig för hårt underlag och nya ägaren har henne skodd med PG-beslag nu. Hon fungerar fullt ut i träning.
 
Hittade en gammal bild på en sko från en häst på ett av mina jobb som hade hovledsinflammation m artros plus skadat sidoligament.
Vi broddade bara när det var nödvändigt; just den här perioden verkar det ha varit det...
 

Bifogade filer

  • received_306009920067513.jpeg
    received_306009920067513.jpeg
    434,3 KB · Visningar: 186
Var hos veterinären i måndags och hade en bra dialog med veterinären. Vi kom fram till att vi behandlade i måndags + sjukskor och så ska vi prova sätta igång försiktigt i 5 veckor. Men är han inte bättre så ta det nog stop där.
Då hans ligament var ett ovanligt ligament att få inflammation i, om jag förstod det rätt. Sen har vi hans inflammation i hovleden.

Han har detta emot sig:
Sin benställning.
Passgång.
Dålig egen balans.
Har inflammation trots att han i stort sett vilat sedan mars. Alltså då 8 månader.
Stått i sjukhage 3 månader utan förbättring.

Men jag hoppas så klart han blir frisk! ❤🙏.
Hoppet är ju det sista som överger och jag hållet alla tummar och tår ❤.
Fixat det plattaste möjligaste hage till honom, för att göra så han har så bra odds som möjligt.

Men ja detta är tufft 😔💔.
 
Var hos veterinären i måndags och hade en bra dialog med veterinären. Vi kom fram till att vi behandlade i måndags + sjukskor och så ska vi prova sätta igång försiktigt i 5 veckor. Men är han inte bättre så ta det nog stop där.
Då hans ligament var ett ovanligt ligament att få inflammation i, om jag förstod det rätt. Sen har vi hans inflammation i hovleden.

Han har detta emot sig:
Sin benställning.
Passgång.
Dålig egen balans.
Har inflammation trots att han i stort sett vilat sedan mars. Alltså då 8 månader.
Stått i sjukhage 3 månader utan förbättring.

Men jag hoppas så klart han blir frisk! ❤🙏.
Hoppet är ju det sista som överger och jag hållet alla tummar och tår ❤.
Fixat det plattaste möjligaste hage till honom, för att göra så han har så bra odds som möjligt.

Men ja detta är tufft 😔💔.
Håller alla tummarna för att de går vägen trots allt :heart
 
Var hos veterinären i måndags och hade en bra dialog med veterinären. Vi kom fram till att vi behandlade i måndags + sjukskor och så ska vi prova sätta igång försiktigt i 5 veckor. Men är han inte bättre så ta det nog stop där.
Då hans ligament var ett ovanligt ligament att få inflammation i, om jag förstod det rätt. Sen har vi hans inflammation i hovleden.

Han har detta emot sig:
Sin benställning.
Passgång.
Dålig egen balans.
Har inflammation trots att han i stort sett vilat sedan mars. Alltså då 8 månader.
Stått i sjukhage 3 månader utan förbättring.

Men jag hoppas så klart han blir frisk! ❤🙏.
Hoppet är ju det sista som överger och jag hållet alla tummar och tår ❤.
Fixat det plattaste möjligaste hage till honom, för att göra så han har så bra odds som möjligt.

Men ja detta är tufft 😔💔.

Ni verkar ha utvärderat situationen på djupet och gör ett försök utifrån förutsättningarna. Mer går det knappast att göra. Har varit där själv, särskilt den delen med en häst som bara vilat länge och bara blir sämre.

Håller tummar och tår.
 
Var hos veterinären i måndags och hade en bra dialog med veterinären. Vi kom fram till att vi behandlade i måndags + sjukskor och så ska vi prova sätta igång försiktigt i 5 veckor. Men är han inte bättre så ta det nog stop där.
Då hans ligament var ett ovanligt ligament att få inflammation i, om jag förstod det rätt. Sen har vi hans inflammation i hovleden.

Han har detta emot sig:
Sin benställning.
Passgång.
Dålig egen balans.
Har inflammation trots att han i stort sett vilat sedan mars. Alltså då 8 månader.
Stått i sjukhage 3 månader utan förbättring.

Men jag hoppas så klart han blir frisk! ❤🙏.
Hoppet är ju det sista som överger och jag hållet alla tummar och tår ❤.
Fixat det plattaste möjligaste hage till honom, för att göra så han har så bra odds som möjligt.

Men ja detta är tufft 😔💔.
Jag har ju inte koll på er situation och ni gör såklart det som känns mest lämpligt!

Vill bara säga att min häst hade inflammationer i flera av sidoligamenten i båda framhovarna. Hon var halt i 6 månader och vila gjorde ingen skillnad alls. Det var först efter behandling (efter MR) som det hände något.

Vi behandlade hovarna i två omgångar och påbörjade inte igångsättningen innan hon var ohalt. Behandlades sen en tredje gång ”för säkerhets skull” och först då började vi lägga in trav och sedan galopp.
Hästen har varit skadad av andra anledningar efter detta men ligamenten har inte spökat något igen än iaf 😊

Det behöver inte vara kört ❤️
 
Jag har ju inte koll på er situation och ni gör såklart det som känns mest lämpligt!

Vill bara säga att min häst hade inflammationer i flera av sidoligamenten i båda framhovarna. Hon var halt i 6 månader och vila gjorde ingen skillnad alls. Det var först efter behandling (efter MR) som det hände något.

Vi behandlade hovarna i två omgångar och påbörjade inte igångsättningen innan hon var ohalt. Behandlades sen en tredje gång ”för säkerhets skull” och först då började vi lägga in trav och sedan galopp.
Hästen har varit skadad av andra anledningar efter detta men ligamenten har inte spökat något igen än iaf 😊

Det behöver inte vara kört ❤️

Jag vet att en del kan bli bra med rätt förutsättningar, men tyvärr känner vi att Kontur har ganska mycket emot sig, både i sin egen kropp, tyngd, benställning och tyvärr även hans passgång som han går i 24/7. Förutom ibland när man väl lyckas få honom helt balanserad i ridningen. Men den styrkan har han inte nu efter all vila.

Vi pratade om allt och lite till i måndags och vi måste vara helt ärliga med oss själva och honom.

Men tack för du berättade ❤.

Hoppas ju som sagt med hela mitt hjärta att han är bättre om 5 veckor 🙏.
 
Jag vet att en del kan bli bra med rätt förutsättningar, men tyvärr känner vi att Kontur har ganska mycket emot sig, både i sin egen kropp, tyngd, benställning och tyvärr även hans passgång som han går i 24/7. Förutom ibland när man väl lyckas få honom helt balanserad i ridningen. Men den styrkan har han inte nu efter all vila.

Vi pratade om allt och lite till i måndags och vi måste vara helt ärliga med oss själva och honom.

Men tack för du berättade ❤.

Hoppas ju som sagt med hela mitt hjärta att han är bättre om 5 veckor 🙏.
Jag har jobbat med en del hästar med liknande problem. Vissa som man liksom aldrig ens hunnit sätta igång riktigt innan de blev halta igen och man åkte på ny behandlings-period.
Jag tror man måste tänka lite utanför boxen med sådana fall. Att sätta sig och rida på dem under igångsättning blir sällan bra.
Jag tar sådana hästar för hand i träns. Och fokus är extremt riktat mot samling. Man måste få dem att avlasta sina skadade framben/hovar etc.
I det jobbet arbetar man med att få dem lösgjorda och kan mycket enklare och snabbare få dem det IOM att man kan påverka i tygeln på ett mkt tydligare sätt än uppsuttet eller i töm.
Och då blir man av med passgången rätt fort också. För passgången kommer av att de inte är lösgjorda och balanserade. Och man kan påverka hovens islag och få det mjukare för minskat slitage.
De tar också med sig det nya rörelsemönstret ut i hagen.
Det är många utdömda som funkar fint av det ihop med tex överrullningsskor.
Jag tror inte på att promenera runt sådana hästar eller göra något egentligen utom att just mkt tydligt jobba i lågt tempo med att samla dem.
Och för att snabbare stärka upp dem kan man ge riskliolja.

Är det så att man inte hittar bra hjälp med rehabjobbet eller inte får till det så kan en bra sjukgymnast ev kunna hjälpa en. Finns ju liksom stillastående saker man kan göra vid jobb att skyffla vikt bakåt. Och de kan visa hur man kan tejpa med kinesio-tejp för att få upp buk och in bak tex.
 
Jag har jobbat med en del hästar med liknande problem. Vissa som man liksom aldrig ens hunnit sätta igång riktigt innan de blev halta igen och man åkte på ny behandlings-period.
Jag tror man måste tänka lite utanför boxen med sådana fall. Att sätta sig och rida på dem under igångsättning blir sällan bra.
Jag tar sådana hästar för hand i träns. Och fokus är extremt riktat mot samling. Man måste få dem att avlasta sina skadade framben/hovar etc.
I det jobbet arbetar man med att få dem lösgjorda och kan mycket enklare och snabbare få dem det IOM att man kan påverka i tygeln på ett mkt tydligare sätt än uppsuttet eller i töm.
Och då blir man av med passgången rätt fort också. För passgången kommer av att de inte är lösgjorda och balanserade. Och man kan påverka hovens islag och få det mjukare för minskat slitage.
De tar också med sig det nya rörelsemönstret ut i hagen.
Det är många utdömda som funkar fint av det ihop med tex överrullningsskor.
Jag tror inte på att promenera runt sådana hästar eller göra något egentligen utom att just mkt tydligt jobba i lågt tempo med att samla dem.
Och för att snabbare stärka upp dem kan man ge riskliolja.

Är det så att man inte hittar bra hjälp med rehabjobbet eller inte får till det så kan en bra sjukgymnast ev kunna hjälpa en. Finns ju liksom stillastående saker man kan göra vid jobb att skyffla vikt bakåt. Och de kan visa hur man kan tejpa med kinesio-tejp för att få upp buk och in bak tex.

Jag jobbar redan med en sjukgymnast på kliniken och hans problem är inte fullt så enkla som art jobba honom på tygel från marken. Vi har hållit på med tejp och en massa övningar men det hjälper inte.

Sen har jag tyvärr inte så mycket kvar ekonomiskt för att hålla på i flera månader till.

Jätte tacksam för råd men kan inte riktigt skicka iväg honom till någon som "fixar" honom. Vi har ändå provat det mesta så som sjukgymnast, equiterapeut och tränare. Vi har som sagt lyckats fixa det i ridningen men han blir halt ändå.
 
Jag jobbar redan med en sjukgymnast på kliniken och hans problem är inte fullt så enkla som art jobba honom på tygel från marken. Vi har hållit på med tejp och en massa övningar men det hjälper inte.

Sen har jag tyvärr inte så mycket kvar ekonomiskt för att hålla på i flera månader till.

Jätte tacksam för råd men kan inte riktigt skicka iväg honom till någon som "fixar" honom. Vi har ändå provat det mesta så som sjukgymnast, equiterapeut och tränare. Vi har som sagt lyckats fixa det i ridningen men han blir halt ändå.

Tyvärr har vissa hästar en fysik som inte ens tillåter dem att ha det bra i hagen. Det är sorgligt, men dessvärre sant. Jag hade precis en sådan, som var byggd helt fel och det gick inte att hålla honom frisk - ens i en beteshage med väldigt goda omständigheter.

Jag fortsätter hålla tummarna för er, och vet vad ni går igenom.
 
Går inte jättebra här tyvärr.

Han har blivit otroligt stel i bakändan trots massa promenader och har börjat släppa bakbenen i marken när du vänder honom men även rakt fram. Han har blivit kortare höger bak men det blir bättre ju mer du promenerar. Han var dock nästan blockhalt höger fram när min medryttare skulle ta ut honom från hagen i onsdags. Han hann gå nån meter innan medryttaren stannade och ringde mig i förtvivlan. Bad henne att gå rakt fram och då visade han bara lite markering.
Veterinären trodde på att han trampat på något och jag hoppas det då vi ska börja skritta imorgon.

Jag försöker hålla hoppet uppe :heart
 
Han har nu börjat stanna när vi skrittar ut och det har han aldrig gjort tidigare. Han stannar så fort det blir mjukt och det är väldigt svårt att bara rida på hård mark, här där vi står. Är mest skog och ridstigar. Han går fortfarande väldigt stelt bak och efter veterinärens inrådan så longerade jag honom snabbt igår och han är värre halt nu än tidigare.

Vi har skrittat 4 veckor hittills. Återbesök om 1 vecka.

Hans hovslagare som satte på sjukskorna tycker det är väldigt konstigt han har inflammation trots 6 månader vila och sjukhage.

Tror inte detta kommer gå vägen :down::cry:.

Världens bästa Kontur :(
 

Bifogade filer

  • 258555905_448632713546156_4189782268251620437_n.jpg
    258555905_448632713546156_4189782268251620437_n.jpg
    131,4 KB · Visningar: 103
Vi fick tid hos veterinären igår kl 16, då veterinären inte gillade att han börjat stanna och inte vilja gå fram, stelheten och att han blivit mer sur.

Han har inte förbättrats alls, utan var snarare mer halt 💔😔.

Veterinären hade hoppats på nån förbättring med sjukskorna och behandlingen. Han har liksom inte svarat på något vi gjort i hovarna.
Men han har verkligen sin kropp emot sig 😔.

Så fruktansvärt sorgligt och orättvist! Världens snällaste och mysigaste kille med ett hjärta av guld 💔.
 
Vi fick tid hos veterinären igår kl 16, då veterinären inte gillade att han börjat stanna och inte vilja gå fram, stelheten och att han blivit mer sur.

Han har inte förbättrats alls, utan var snarare mer halt 💔😔.

Veterinären hade hoppats på nån förbättring med sjukskorna och behandlingen. Han har liksom inte svarat på något vi gjort i hovarna.
Men han har verkligen sin kropp emot sig 😔.

Så fruktansvärt sorgligt och orättvist! Världens snällaste och mysigaste kille med ett hjärta av guld .
Så ledsen för er skull 💔 Sänder en stor Kram till dig
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp