Bara lite klurande om ny ras

eldhroka

Trådstartare
Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för att, även om jag älskar rasen mer än någon annan så är det dags att byta efter de här hundarna men jag kommer verkligen behöva tid att vänja mig vid tanken. Jag och sambon är väl inne på Golden Retriever som nästa hund eftersom han haft en tidigare men jag känner att jag faktiskt inte vet så mycket om den rasen. Har hunnit ha några hundar, dels de som jag haft hela deras liv då och så ett par som varit omplaceringar och skänkts till mina föräldrar efter att ha blivit bättre hundar. Sen hann jag ha två hundar med ett ex också och mina föräldrar hanns skaffa sin första hund innan jag flyttade hemifrån sent omsider.

Utan mer snack så kan jag väl nämna att mina tre varit malamuter alla tre. De andra raserna har varit Keeshond (mina föräldrars första hund), två karelska björnhundar med ett ex, en gråhund som jag tog över då han skulle avlivas och honom hade jag i många år. Hade jag inte flyttat så hade jag fortfarande haft kvar honom men eftersom han jagar med brorsan så var det bäst att han fick stanna där han bor. Sen skaffade jag en finsk lapphund som visade sig passa bättre hos mina föräldrar än hos mig då jag skaffade min andra malamute. I dagsläget har jag alltså två malamuter och älskar som sagt den rasen över allt annat men inser att jag inte egentligen har ork för en så aktiv ras. Mina hundar jag har nu får det de behöver men det innebär att jag inte orkar med något alls hemma i princip och det känns lite ohållbart i längden.

Har alltid gillat schäfer egentligen och gillar att vara aktiv med hundarna. Har bland annat tränat lydnad och rallylydnad på brukshundsklubben och spår och agility hemma och på klubben fast utan instruktör. Fick ju lära mig spår med min första hund då jag gick kurser med henne. Ska även gå en kurs i longering nu med en av malamuterna också. Men jag har problem med att jag blir trött av mycket socialt umgänge så jag vet att jag inte brukar närvara vid alla kurstillfällen för att orken sviker.

Nå, efter mycket raljerande så ska jag väl äntligen komma fram till frågan ;) Vilken ras tror ni skulle passa mig riktigt bra egentligen? Själv var jag ju övertygad om att nästa hund skulle bli en finsk lapphund men sambon tycker att de är för skälliga.. Jag vill träna drag (både pulka och kickbike/sparkcykel) lite lydnad, spår, agility och kanske lite rallylydnad igen. Framförallt vill jag dock ha en friluftskompis att ha med på skogspromenader som ibland kan bli ett par mil långa, klövja och sova utomhus i tält ibland. Lite fjällvandringar och helst kunna ha hunden lös till skillnad från de jag har idag ;) De kan jag ha lösa men får välja mina platser om jag säger så. Vill gärna ha en hund som går att ha lös överallt. Spontant känns det som att det jag vill passar in på de flesta hundraser. Det får gärna vara en hund som inte kräver överdriven pälsvård och som kan överleva en eller par dagar med korta promenader också utan att gå bananas. Sen vill jag helst ha en hund på över 20 kg också.
 
Dalmatiner! Dock ett litet minus på att dom kan vara frusna av sig, men ska man sova i tält finns ju värmande täcken, overaller och tom sovsäck för hund :D
 
Min Golden retriever passar in utmärkt på den beskrivningen du gav :)
Går utmärkt att ha lös ute i skogen, med på ridturer etc, hänger gärna med på vad som helst typ, alltid pigg och glad när det hänger något, men ändå helt nöjd med att slöa framför brasan en dag eller två om jag har extra mycket plugg :)
 
Golden passar väl utmärkt :-)
Annars Samojed, någon lapphund, isländsk fårhund? Dock är väl de flesta spetsar kända för att vara envisa och skälliga ;)
 
Men skällandet är väl oftast en träningssak? Så jag tycker inte du behöver ge upp iden om en finne eller någon av de andra lapphundarna :) mvh hon vars flh är tyst och lugn i vardagen men ljudar vid lek och träning ute (det senare får matte gråa hår av för det är nåt nytt hundskrället hittat på :rofl:)
 
haha ja Kibani. Det är ju en träningssak som sagt. Finnen jag hade blev skälligare hos mina föräldrar eftersom deras gråhund skäller en del.. Inne var han som sagt alltid tyst men vid lek och när något är riktigt roligt så har han alltid haft svårt att låta bli att skälla :D Fast jag är väl lite knäpp för jag tycker att det bidrar till charmen. Man märker ju när han har roligt iallafall ;)
 
.... Man märker ju när han har roligt iallafall ;)

Exakt min åsikt ;) Enda nackdelen är om man vill tävla för många får man ju minus på för att hunden ljudar. Så jäkla svårt att inte skratta med bara när pipen kommer för hunden fullkomligt exploderar av glädje när man ska träna :heart
 
Tervueren såklart!!
Aktiv kompis som hänger med på allt det du nämner - och nej dom ÄR INTE nerviga!!!
Leta upp en seriös uppfödare så får du en mentalt bra kompis också, de flesta är noga med MH och Korning på avelshundarna :up:.
 
Nu är jag tillbaka i min tråd igen :) Finns det någon som har mer koll på Eurasier. Tror jag såg en idag och de har alltid varit lite intressanta för mig. Höll på att köpa en omplacering som dragit lite men det blev finsk lapphund istället den gången :)

Och det är svårt att släppa schäfer helt.. Har nu sett inlägg i draghundsgruppen där folk dragit med sina schäfrar och jag blir ju så sugen på en då igen ;) Nu har jag ju mina dragare som är riktiga dragare men som sagt. Schäfer har alltid legat mig varmt om hjärtat. Men hur sjutton hittar man en bra uppfödare?
 
Jag gillar inte mentaliteten på Eurasier. Många är rädda och samtidigt skarpa och reserverade mot främlingar. Har inga bra personliga erfarenheter. Men vet att några här på buke har rasen.

En MH-beskrivare sa en gång att den tråkigaste hundrasen var just Eurasier, i alla fall när det kommer till MH - avsaknad av reaktioner i störta allmänhet. Så om man vill träna seriöst kanske det inte är det bästa valet, men bara träna "lite på skoj" fungerar säkert bra.

Svensk lapphund? De jag har träffat har inte alls varit särskilt skälliga.
 
Anledningen till att Eurasier har varit intressant är att vår första hund (när jag bodde hemma fortfarande, hos föräldrarna) var en Keeshond och att familjen (mina föräldrar) även har haft en Samojed som jag dessutom hade hand om och uppfostrade första halvåret tills hon fick vara på hunddagis och mina föräldrar kunde ta hem henne :) Jag älskade Kees:en som ras, spralligheten och avsaknaden av jaktinstinkt. Att han var positiv till allt och att vi kunde träna mycket själva. Det är väl här som jag har tänkt mig att dra ner igen och därför schäfer inte känns aktuellt. Jag vill ha en hund som kan vara aktiv, som jag kan träna mer på skoj, som saknar jaktinstinkt så att jag kan ha den lös varsomhelst och som ändå orkar med när jag drar iväg på mina flermilafärder och kan dra för skojs skull :) En aktiv kompis helt enkelt :) Nackdelen med den Keesen vi hade var att han kunde bli lite lat och inte alls gilla mina långpromenader samt att han vägrade att dra. Men det kan mer vara en invidgrej. Annars var han alltid sprallig, positiv och lättlärd som sagt. Så Eurasier känns som ett alternativ. Jag vet inte varför..men Golden känns lite tråkig för mig på nåt sätt. Den har ju dessutom jakt i sig i grunden och det är väl det som får det att krocka lite extra i min hjärna. Deras jaktinstinkt verkar ju dock skilja sig betydligt mot för den Gråhund och de Karelska björnhundar jag haft så jag släpper det inte helt. Kan bara behöva 10 år på mig att ställa om mig mot den rasen ;)
 
Jakten med golden går i princip ut på att hunden är knäpp tyst och stilla tills den blir skickad att hämta t ex en skjuten fågel, så det skiljer en hel del! Däremot är det förstås så att det kräver en del träning att få den där hunden som okopplad följer sin förare med fullt fokus på vad som händer runtomkring och som lugnt stannar på plats när en annan hund blir skickad efter fågeln...

Men jag tycker att man ska träna apportering i någon form om man skaffar retriever, även om det inte är en jaktgolde/labbe...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 842
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 715
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 481
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp