Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Alexandra_W

Trådstartare
Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så bara tuggade den och strejkade, om och om igen. Stackars ponnyn blev luggad gång på gång.

Begrep inte varför, men lyckades genom att klippa 'i flera lager' få den att vara såpass med på notorna att jag fick rätt längd (även om det är hackigt och fult just nu).

Insåg när jag kom ner närmare huden varför maskinen bråkat. Längst in i pälsen var han nämligen på vissa ställen (inte alla) som mjällig/stövig, men grått i en nyans jag sällan ser på stöv ens på skitiga hästar, och det var 'fetare' och kladdigare än vanligt stöv. Han fick en väääldigt lång mule när jag klippte där, det kliade skönt av klippmaskinen.

Pälsen har inte varit ruggad eller 'avbruten' eller någonting där, och visst har han kliat sig lite, men inte mer än han brukar oklippt när det börjar bli varmt för honom. Däremot har han kliat bakdelen (svansen?) en del har jag sett, inte så det syns på pälsen, men han brukar normalt inte klia alls. Helt torr i pälsen in mot huden och inga krustor eller något. Försökte se om jag såg någon ohyra eller liknande, men icke.

De där ställena där han var 'mjällig och fet' syns öven nedklippt, ser ut som 'smutsfläckar' ungefär, men just fläckar, går i grått där han är vit. På den sida manen ligger var det inget alls sånt där, där är han ju alltid torr även på ytan av pälsen dock. Det var heller inget på undersidan av halsen där han är klippt (torkar snabbt) sen innan. Mest var det på sidorna av manken.

Jag har NOLL erfarenhet av all form av ohyra, aldrig varit drabbad av minsta lilla sånt under alla år, därför jag tänkte hör om någon har upplevt det. Dvs om det kan vara någon ohyra, eller om han helt enkelt bara är lortig. Han har (hade) lång, tjock och ffa TÄT päls, och är fruktansvärd på att rulla, rullar många gånger per dag.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Kåda som blivit överväxt av pälsen, händer titt som tätt, antingen lånar du en kraftigare maskin som klarar riktigt tjocka pälsar eller så behandlar du områdena och tvättar av och därefter klipper du igen.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Badar du honom nån gång?

Det kanske är dags, lillen behöver ju hjälp med att få bort allt skit och det är inte lätt att borsta igenom så tjock päls med bara borste alla ggr!
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Inte kåda. Inte gått i närheten av gran/tall/annat barrträd sen i mars. Luktade iofs inte kåda heller, men just att han inte kunnat få kåda på sig utesluter det ju oavsett.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Badar du honom nån gång?

Det kanske är dags, lillen behöver ju hjälp med att få bort allt skit och det är inte lätt att borsta igenom så tjock päls med bara borste alla ggr!

Nej, man kommer ju inte igenom pälsen ens med piggborste, så det går ju inte rykta rent ordentligt. Därför jag funderade på om det kunde vara 'bara lortig', fast att det så 'samlats' på vissa ställen isf, inte varit med om det förr, å andra sidan har jag aldrig haft en häst med SÅN HÄR päls heller ;)

Badad sen sommar/tidig höst. Går tyvärr inte att bada honom när han satt vinterpälsen, jag har kallstall (torktiden blir för lång med den tjocka pälsen även om jag slänger på täcken)
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Hyr en riktigt killer maskin och klipp honom så kort du kan! Bada honom sen ORDENTLIGT med mycket schampo så att han verkligen blir ren!

Bara att täcka sen, du får ju skylla dig själv när du själv erkänner att du inte har kunnat borsta han ordentligt.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Får jag skylla mig själv för att han sätter så tät och tjock päls att man inte kommer ner med borstar, hur menar du då?
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Nej för att du medvetet inte underhåller pälsen menade jag! När du vet att han får sån päls är det väl bara att klippa och tvätta som rutin? :)
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

det ar stov.. o lort o fett.

Jag skulle INTE bada stackarn nu! Sa lyssna inte pa det orat... da tar du ju bort knoddas skyddande fettlager i palsen.

Det ar inte ovanligt pa shettisar i vinterpals (eller for den delen pa ratt manga tjock/langpalsade hastraser..)

En skitig hast dor inte, sa lange han inte har fullt av grus o jakelskap i palsen sa hade jag inte oroat mig om jag var du. Bada kan han gora i sommar ;) Kanske klippa lite tidigare nasta ar om du tanker fortsatta med det bara ;)
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Nej för att du medvetet inte underhåller pälsen menade jag! När du vet att han får sån päls är det väl bara att klippa och tvätta som rutin? :)

Då blir jag ju tvungen att helklippa honom (och sen täcka dygnet om), för att kunna tvätta. Det känns lite overkill faktiskt - de dör ju inte av att vara skitiga?

För MIN del skulle helklippning och täcke vara rena drömmen, torr och ren ponny hela tiden. Men HAN skulle nog inte välja det själv om han kunde, utan hellre ha sin (lortiga) björnpäls och slippa täcke.

Om han inte svettades så fruktansvärt skulle han inte klippas allt, den spöar alla täcken i världen pälsen. Han kan se ut som en dränkt råtta, men borra in fingrarna och det är torrt längst in. Så sålänge det inte blir en så blöt vinter att det börjar växa mossa på honom, så får han ha såpass mycket päls att han slipper täcke, och såpass lite päls att han slipper svettas - och inga täcken.

Men är det risk det är någon form av ohyra han har, då är det ju kanske så att man måste helklippa för att kunna behandla osv, och i ett sådant läge skulle jag givetvis klippa - och täcka - honom.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Jo men om du helklipper nu och tvättar = Ren och fin!
Sen är det bara att underhålla pälsen genom att tvätta regelbundet? :laugh:
Du behöver ju inte helklippa bara för att tvätta såklart, men nu första ggn kanske det behövs lite extra!
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Jo, absolut. Och den delen är ju bra för alla inblandade.

Men om jag helklipper så måste jag ju täcka honom dygnet runt sen, och det känns inte riktigt sjysst mot honom, om det görs bara för att hålla honom ren? Han föredrar ju garanterat att vara långhårig och skitig (men klippt halsen och en bit bak) och slippa täcke, jmf med att ha täcke dygnet om.

Så det jag menade mer overkill, att helklippa honom för att hålla honom ren, men sen behöva täckea dygnet om.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Jo men pälsen växer ju tillbaka, och då kan du sluta täcka så mycket! + att du då har ett rent skinn underst som inte kommer att bli så skitigt igen om du underhåller!
1 gång gör ju inget, menar inte att du ska stubba han resten av hans liv nu alltså! :laugh:
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Ah, du tänkte så, då förstår jag. Fast det fungerar ju inte riktigt så.

Om jag helklipper och täckar, så innan pälsen växt tillbaka till täckesfri längd så har ju dels större delen av vintern gått. Och han blir ju lika skitig i lång päls.

Problemet är ju inte att jag inte kunnat få ponnyn ren på ett år. Utan just att när han sätter vinterpäls, sätter han så tjock och tät att då kommer man inte ner i pälsen och då går det inte att rykta ren. Sommartid är herrn ju ren, så han är lika ren som 'alla andra' hästar när han börjar sätta päls. Men sen blir det björnpäls.

Så, han får hellre vara skitg på vintrarna än klippt och täckad. Dvs är det här bara lort, då får han vara klippt som han är och täckeslös (och skitig på oklippta delen). Jag ville bara kolla så det inte lät som nån form av ohyra. Jag är inte bekymrad över om han är skitig alltså.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Annars har man ju hela sommaren på sig att tvätta, den typen av smuts har vuxit in i pälsen tyvärr och det tar hårt på skären.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Jo, han är tvättad i somras dock - alltså regelbundet, ända fram till hösten. Men när han satt vinterpäls (i år gjorde han det i augusti stackarn) och temperaturen blir för låg försvinner ju tvättmöjligheten.

Men kombinationen långhårig, upplandslera/jord och en rullgalen ponny gör att resultatet av tvätt så att säga blir väldigt.. kortsiktigt...
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Jag rekommenderar en dammsugare! Den tar det mesta som man inte kommer åt med borste och låter det naturliga skyddet sitta kvar (vid normal användning) När dom vänjer sig vid (o)ljudet (alt får lite bomull i örat) så tycker dom ofta det är jätteskönt att bli dammsugna också. Och ni båda slipper få lerdammet ner i lungorna! En mkt bra grej att ha hemma särskilt vinterhalvåret!
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

hon underhåller pälsen så gott det går, herregus en shettispäls kan ju bli hur tjock som helst, att i det läget helklippa och tvätta nu vore ju förödande, att behöva täcka för en sån sak.
Troligtvis är det ju just bara smuts och man får borsta så gott man kan, pälsen släpper ju i vår.
Att ha kallstall innebär ju att man får avstå sån lyx som dusch på vintern, jag fick duscha mina när jag körde snabbjobb på gävle , fast de var ju helklippta så de torkade innan vi åkte hem, men jag hade aldrig badat dem på vintern hemma utan svampade av dem efter träning, hade ju som mest 10 grader inne på vintern:)
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Är lite svårt att förstå hur det ser ut men det kan också handla om svamp som trivs i tjocka fuktiga pälsar. Om det är det kan du prova att behandla med Vircon. Om det inte hjälper så har veterinären bättre saker och kan dessutom göra prov på mjället/stövet så att du får reda på vad det är.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Det här fick mej att fundera över ordet "underhålla pälsen".

Vi har ju islandshästar på lösdrift och inte borstar vi alla varje dag. De rullar o har sej för härligt när det regnat t ex. Många får ju rejäl päls. De tvättas inte heller, borstas då o då, ridhästarna är ju de som hålls mest rena av förståeliga skäl medan de unga går som de är.

Pälsarna är blanka och fina trots de inte ser en borste varje dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 217
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 905
Senast: ptr
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 384
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp