Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.
 

Jag träffade hundarna men blev inte så länge för jag mådde inte bra alls så det var jobbigt liksom och det var jätte kallt. Men fick iallafall komma ut och träffa dom ett tag :heart
Sen var middagen jätte jobbig och speciellt vila efter så behövde ta medicin igen och då blev jag jätte trött istället. Så har sovit ett tag och nu är det fortfarande dom dimma i huvudet men kanske på ett sätt är bra så kanske kvällsfika går bättre om jag har tur.
Men sen en sak som är väldigt jobbig och som jag tycker är onödigt är dethär med vila att jag MÅSTE vila och det är massa regler och sånt. Tycker det är väldigt över drivet och jag kan ju inte fortsätta så hela livet iallafall så jag tycker det vore bättre att inte ha så extremt med vila och sånt. Men det är igen en sån sak som personalen och dom inte lyssnar på mig utan att det bara är dom reglerna och dom måste jag följa. Så det är ganska jobbigt.
 
Jag träffade hundarna men blev inte så länge för jag mådde inte bra alls så det var jobbigt liksom och det var jätte kallt. Men fick iallafall komma ut och träffa dom ett tag :heart
Sen var middagen jätte jobbig och speciellt vila efter så behövde ta medicin igen och då blev jag jätte trött istället. Så har sovit ett tag och nu är det fortfarande dom dimma i huvudet men kanske på ett sätt är bra så kanske kvällsfika går bättre om jag har tur.
Men sen en sak som är väldigt jobbig och som jag tycker är onödigt är dethär med vila att jag MÅSTE vila och det är massa regler och sånt. Tycker det är väldigt över drivet och jag kan ju inte fortsätta så hela livet iallafall så jag tycker det vore bättre att inte ha så extremt med vila och sånt. Men det är igen en sån sak som personalen och dom inte lyssnar på mig utan att det bara är dom reglerna och dom måste jag följa. Så det är ganska jobbigt.
Har de förklarat varför?

Jag antar det beror på att du ska göra av med så lite energi som möjligt. Rör du dig mer behöver du mer mat och där har du monstret att kämpa mot.
 
Jag träffade hundarna men blev inte så länge för jag mådde inte bra alls så det var jobbigt liksom och det var jätte kallt. Men fick iallafall komma ut och träffa dom ett tag :heart
Sen var middagen jätte jobbig och speciellt vila efter så behövde ta medicin igen och då blev jag jätte trött istället. Så har sovit ett tag och nu är det fortfarande dom dimma i huvudet men kanske på ett sätt är bra så kanske kvällsfika går bättre om jag har tur.
Men sen en sak som är väldigt jobbig och som jag tycker är onödigt är dethär med vila att jag MÅSTE vila och det är massa regler och sånt. Tycker det är väldigt över drivet och jag kan ju inte fortsätta så hela livet iallafall så jag tycker det vore bättre att inte ha så extremt med vila och sånt. Men det är igen en sån sak som personalen och dom inte lyssnar på mig utan att det bara är dom reglerna och dom måste jag följa. Så det är ganska jobbigt.
Fast vilan behövs inte sedan när fysiken är bättre, det är inte konstigt alls med att det är en regel. Vissa saker är bättre att bara acceptera och lita på att dom vet att det behövs för ditt bästa.
 
Har de förklarat varför?

Jag antar det beror på att du ska göra av med så lite energi som möjligt. Rör du dig mer behöver du mer mat och där har du monstret att kämpa mot.
Ja det är typ att jag måste vila för om jag får göra saker direkt efter maten så är det jätte lätt att det blir att man gör saker som behåller anorexi tankar och beteende. Så därför man måste vila efter maten.
Så ja visst jag fattar det men tycker ändå det är över drivet.
 
Fast vilan behövs inte sedan när fysiken är bättre, det är inte konstigt alls med att det är en regel. Vissa saker är bättre att bara acceptera och lita på att dom vet att det behövs för ditt bästa.
Fast fysiskt så är ju kroppen jätte mycket bättre nu iallafall men ändå är det minst lika noga regler om vila nu som förut.
 
Nu typ från igår kväll så har jag haft massa jobbiga tankar igen. Och jag vet att man ska prata om sånt och att jag egentligen borde berätta för personalen och allt sånt. Men dom skulle nog bara säga mot ändå så det känns bara onödigt.
Så jag försöker typ tänka på annat så försöker typ tänka om jag skulle ha en egen hund vad jag skulle vilja ha för ras och vad jag skulle göra med den och så. Men då känns det bara som allt är jätte dåliga ideer och jag borde inte ha nån egen hund nånsin och att alla skulle tycka det var dumt så känns också mest dumt och onödigt att drömma om det liksom.
Så skulle behöva tips om saker man kan göra kanske om nån har! Skulle vilja göra nåt av den leran som jag har som är foam clay. Så om nån har tips får ni jätte gärna skriva!
 
Vill du "prata" med oss om de dåliga tankarna? Bara skriva av dig lite kanske? Eller rita hur det känns?

Har tyvärr ingen erfarenhet med foam clay.... Går det att göra som blommor av den kanske? Eller hjärten? Tänkte något som ger dig lite positiva vibbar.
 
Det här är väl inte så mycket om alla tankar och så men mera hur det känns liksom.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210922_102545568~2.jpg
    IMG_20210922_102545568~2.jpg
    207,3 KB · Visningar: 67
Kan man göra smycken av leran? Jag har använt nån typ av lera och gjort örhängen förut, typ en regnbåge och kvinnosymbol. Bara göra ett litet hål med en tandpetare eller nåt, och sen stoppa i ett hänge.
Det finns kanske lite inspo på insta 😊
 
Kan man göra smycken av leran? Jag har använt nån typ av lera och gjort örhängen förut, typ en regnbåge och kvinnosymbol. Bara göra ett litet hål med en tandpetare eller nåt, och sen stoppa i ett hänge.
Det finns kanske lite inspo på insta 😊
Jag vet inte om det går så bra med den leran för den är liksom inte slät. Så kanske inte blir så bra på smycken men jag vet inte.
 
Åh, den visar jättebra hur det känns! Har det blivit som flera monster nu istället för bara ett?
Jag vet inte riktigt. Eller liksom det känns som vad det än är så är det ett monster som typ gör så sakerna blir mycket jobbigare och svårare. Men vet inte om allt är samma anorexi monster som lägger sig i allt eller om det är som flera olika monster.
 
Nu har jag försökt göra nåt med lera men allt blir jätte fult så det går inte. Fast vill komma på nåt och göra med den för det är på nåt sätt skönt att hålla på med den. Men vill ha nånting och göra av den så blir typ irriterad på att jag inte kommer på nåt.
Sen med maten så gick det helt okej med frukosten och mellanmål sen lunchen gick lite sämre. Men det är också skit jobbigt för känns som att jag VET att det kommer en explosion snart men att jag försöker inte tänka på det. Men jag flyttar det bara lite framåt så varje gång jag äter nåt som monstret inte vill så blir det ett större och större berg med ångest och massa såna saker så jag vet att det kommer liksom men jag vet inte när. Så det är ungefär som att varje gång jag ska äta så är jag beredd på att monstret ska få ett jätte utbrott som jag inte kan ha kontroll på.
 
Nu har jag försökt göra nåt med lera men allt blir jätte fult så det går inte. Fast vill komma på nåt och göra med den för det är på nåt sätt skönt att hålla på med den. Men vill ha nånting och göra av den så blir typ irriterad på att jag inte kommer på nåt.
Sen med maten så gick det helt okej med frukosten och mellanmål sen lunchen gick lite sämre. Men det är också skit jobbigt för känns som att jag VET att det kommer en explosion snart men att jag försöker inte tänka på det. Men jag flyttar det bara lite framåt så varje gång jag äter nåt som monstret inte vill så blir det ett större och större berg med ångest och massa såna saker så jag vet att det kommer liksom men jag vet inte när. Så det är ungefär som att varje gång jag ska äta så är jag beredd på att monstret ska få ett jätte utbrott som jag inte kan ha kontroll på.

Men det låter ju inte så bra.... har du berättat för någon att det känns så? Läkaren borde nog få veta, kanske hon kan hjälpa dig stoppa utbrottet på något vis...

Angående leran så kan du ju göra något "abstrakt", det behöver inte föreställa något. Bara att knåda på den kan vara skönt som du säger, så du kan även göra abstrakta figurer som ändrar på sig hela tiden, de måste ju inte vara ett slutprodukt liksom - lerfiguren kan vara i en "process" precis som du är. :heart

Bara en liten idé som dök upp nu, skulle du vilja göra som en vulkan som får ett utbrott kanske? Lite som det känns när du inte kan hålla inna känslorna längre?
 
Nu har jag försökt göra nåt med lera men allt blir jätte fult så det går inte. Fast vill komma på nåt och göra med den för det är på nåt sätt skönt att hålla på med den. Men vill ha nånting och göra av den så blir typ irriterad på att jag inte kommer på nåt.
Sen med maten så gick det helt okej med frukosten och mellanmål sen lunchen gick lite sämre. Men det är också skit jobbigt för känns som att jag VET att det kommer en explosion snart men att jag försöker inte tänka på det. Men jag flyttar det bara lite framåt så varje gång jag äter nåt som monstret inte vill så blir det ett större och större berg med ångest och massa såna saker så jag vet att det kommer liksom men jag vet inte när. Så det är ungefär som att varje gång jag ska äta så är jag beredd på att monstret ska få ett jätte utbrott som jag inte kan ha kontroll på.

Du behöver ventilera. När allt de här med tankar och monster och skit bygger upp på insidan, så jäser det. Och till slut exploderar det. Det gäller att ventilera ut det, hela tiden. Så fort det kommer. Så finns det inget att jästa och explodera.
 
Nu typ från igår kväll så har jag haft massa jobbiga tankar igen. Och jag vet att man ska prata om sånt och att jag egentligen borde berätta för personalen och allt sånt. Men dom skulle nog bara säga mot ändå så det känns bara onödigt.
Så jag försöker typ tänka på annat så försöker typ tänka om jag skulle ha en egen hund vad jag skulle vilja ha för ras och vad jag skulle göra med den och så. Men då känns det bara som allt är jätte dåliga ideer och jag borde inte ha nån egen hund nånsin och att alla skulle tycka det var dumt så känns också mest dumt och onödigt att drömma om det liksom.
Så skulle behöva tips om saker man kan göra kanske om nån har! Skulle vilja göra nåt av den leran som jag har som är foam clay. Så om nån har tips får ni jätte gärna skriva!
Har du Pinterest? Om du kikar på foam clay där eller foam clay diy tror jag du kan få ideer ang leran. Finns säkert tutorials på youtube med. :)
 
Men det låter ju inte så bra.... har du berättat för någon att det känns så? Läkaren borde nog få veta, kanske hon kan hjälpa dig stoppa utbrottet på något vis...

Angående leran så kan du ju göra något "abstrakt", det behöver inte föreställa något. Bara att knåda på den kan vara skönt som du säger, så du kan även göra abstrakta figurer som ändrar på sig hela tiden, de måste ju inte vara ett slutprodukt liksom - lerfiguren kan vara i en "process" precis som du är. :heart

Bara en liten idé som dök upp nu, skulle du vilja göra som en vulkan som får ett utbrott kanske? Lite som det känns när du inte kan hålla inna känslorna längre?
Nej jag har inte berättat exakt om hur det är men har försökt lite. Men det är så svårt att förklara så nån fattar. Utan ofta så blir det att dom tror på ett annat sätt. Eller att dom säger nåt som det kanske brukar vara fast det inte är så jag menar men ändå tror dom det. Så blir typ att jag inte orkar försöka så mycket eller hur jag ska säga.
 
Du behöver ventilera. När allt de här med tankar och monster och skit bygger upp på insidan, så jäser det. Och till slut exploderar det. Det gäller att ventilera ut det, hela tiden. Så fort det kommer. Så finns det inget att jästa och explodera.
Ja men hur ventilerar man ut det då?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 273
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 370
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 195
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 706
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp