Bara med grimskaft.

T

talåj

Min häst bara går iväg någon annanstans så fort jag ska träna ledarskap utan grimskaft :(. Undrar hur jag ska göra... :confused: Jag har tränat mycket med grimskaft och då går det hur bra som helst :). Jag funderar över en lösning... Kan ni hjälpa mej? Jag fattar själv att det är för att hon ännu inte accepterar mig som ledare. Men hur ska jag träna det när det går hur bra som helst med grimskaft?!!
 
hmm.. min häst följer inte efter mej om ja bara skulle ta ut henne och be henne följa efter mej, men har ja ridit och hoppar av följer hon efter mej vart ja än går.
 
När du börjar prova utan grimskaft så måste du hålla dig på sånt avstånd och vara så observant på hästen att du märker när du förlorar kontakten. Märker du att kontakten med hästen bryts så då måste du även avbryta övningen. Annars får du ägna dig åt att jaga häst! :) Börja med mycket korta stunder utan grimskaft.

Sen måste du också se till att du verkligen har hästens uppmärksamhet. Du kan stå och vifta hur mycket du vill om hästen inte tar notis om dig! Gör något ljud eller prassla med något om du märker att hästens uppmärksamhet vänds åt något annat håll.

Mvh Norrland :bump:
 
Du kan ju börja med att ha grimma och longerlina. Linan ska hela tiden hänga lös och bara vara där som en trygghet.
När du jobbat så en period kan du börja använda linan runt halsen på henne istället och sen även ta av grimman och bara ha linan runt halsen. Till slut kan du även ta av linan ibland.

Hon måste kanske lära sig att du menar allvar även utan grimma. Men tänk på att hennes uppmärksamhet är något hon har frihet att bestämma över själv. Du kan inte tvinga henne att lyssna på dig. Gör dig förtjänt av den så får du den.
 
Börja träna med ett längre leadrope (grimskaft) först.
Ta ett som är 8-10m. och avancera dig bakåt/bortåt på det.
När allt funkar bra på det avståndet så kan du börja träna löst i en rundcorall. Men jag rekomenderar att du har någon som hjälper dig när du tränar i rundcorallen. Det är lika bra att lägga en stadig grund rätt.
:)
 
Har du löslongerat hästen i en paddock (rund eller fyrkantig kvittar, kan vara bättre med fyrkantig för då ser du problemen tydligare när hästen fastnar i nåt hörn)?
Om inte så skulle jag börja där om jag var du.
Det gör inget om paddocken är stor, men om du inte orkar vara snabb emellanåt så dela av den med vanliga elband bara.. så har du snabbt en mindre fyrkantig paddock.
När hästen märker att du kan få den att byta riktning och gångart precis lika bra när han är lös så kommer mycket av det andra att lösa sig självt.
Lycka till!
 
Jag har inte så bra koll på det här med NH men har en metod som fungerar på min häst:
Hästen släpps lös i en paddock, longervolt eller liknande. Till att börja med vill du väcka hästens uppmärksam och nyfikenhet. Hästen måste inse att du inte är någon som man bara kan strunta i. Detta uppnås genom att du med kroppshållning och röst ska få hästen att gå bort från dig, precis som den skulle göra om en ranghögre häst skulle uppträda hotfullt. Gör dig stor genom att höja händerna och uppträd på ett bestämt sätt. Nu har du garanterat hästens uppmärksamhet! Steg två är att närma dig hästen på ett sätt som inte skrämmer iväg den, gör dig liten och vänlig, gå långsamt fram till den. När du är framme, klappa hästen lite utan att bli för närgången, till exempel kan du klia den i pannan. vänd nu ryggen mot den och gå sakta därifrån. Hästen kommer nu troligtvis att följa efter!
På min häst som är en islandshäst med starkt flockbeteende fungerade detta på första försöket, har dock aldrig provat på någon annan sorts häst. Kanske tar det längre tid eller fungerar inte alls på vissa hästar. Min isis som innan var svårfångad i hagen kommer nu promenerande mot mig när jag kommer ut och går fter mig in i stallen. Tidigare var han svår att leda i tyglar och grimskaft men även det har nu blivit mycket bättre.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 456
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp