Bara skritta i skritt täcke

Solhäst

Trådstartare
Hej! Jag jag har en underlig fråga! Men kan man bara skritta i ett skritt täcke? Jag har funderat på ett i bara 80 gram med reflexer så vi syns i vinter.
 
Om du menar ett sånt man har till sadel, så kan man rida i alla gångarter med sådana på. Däremot kan dom fladdra endel och sitter dom inte bra, kan de hamna snett efter en galopp. Men om inte pålle än bakskygg eller känslig, så har jag inte haft eller hört om problem.
De för skrittmaskin har jag ingen koll på.
 
Tänker du på det från hööks? Isåfall går det alldeles utmärkt att rida i alla gångarter med det (och alla andra skrittäcken, om det är den modellen du menar), dock är det ganska halkigt på insidan så på min häst glider det gärna snett.
 
Om du menar ett sånt man har till sadel, så kan man rida i alla gångarter med sådana på. Däremot kan dom fladdra endel och sitter dom inte bra, kan de hamna snett efter en galopp. Men om inte pålle än bakskygg eller känslig, så har jag inte haft eller hört om problem.
De för skrittmaskin har jag ingen koll på.


Okej ! Tack för svar
 
Hej! Jag jag har en underlig fråga! Men kan man bara skritta i ett skritt täcke? Jag har funderat på ett i bara 80 gram med reflexer så vi syns i vinter.

Termen ”skritttäcke” har inget att göra med att täcket inte sitter kvar på /ligger bra på hästen i högre gångarter.
 
Att det heter just "skrittäcke" är väl för att man oftast har det just när man skrittar fram. Åtminstone om man rider i ridhus så tar man ju oftast av det sedan. Men det går utmärkt att använda i alla gångarter.
 
Att det heter just "skrittäcke" är väl för att man oftast har det just när man skrittar fram. Åtminstone om man rider i ridhus så tar man ju oftast av det sedan. Men det går utmärkt att använda i alla gångarter.

Benämningen ”skrittäcke” är nog ytterligare utifrån att man tidigare aldrig ansett att några hästar kräver nån typ av täcke över ryggen när den arbetas. Numera har väldigt många hobbyryttare ffa länd och skrittäcke på hästarna rent allmänt i tron att hästarna behöver det.
 
Benämningen ”skrittäcke” är nog ytterligare utifrån att man tidigare aldrig ansett att några hästar kräver nån typ av täcke över ryggen när den arbetas. Numera har väldigt många hobbyryttare ffa länd och skrittäcke på hästarna rent allmänt i tron att hästarna behöver det.
Fast just reflextäcke använder man ju inte i första hand för värmen utan för att synas. Något alla ryttare bör ha vid ridning utmed vägar den här årstiden så att de syns i tid.
 
Fast just reflextäcke använder man ju inte i första hand för värmen utan för att synas. Något alla ryttare bör ha vid ridning utmed vägar den här årstiden så att de syns i tid.

Jag har aldrig haft eller utttyckt någon synpunkt ang det (Reflex) 😳 Jag tycker alla som vistas i trafik bör ha reflexer - ett reflextäcke är jättebra givetvis 😳
 
Hej! Jag jag har en underlig fråga! Men kan man bara skritta i ett skritt täcke? Jag har funderat på ett i bara 80 gram med reflexer så vi syns i vinter.
När jag red galopphästar hade vi på vintern alltid på ett täcke för att bakdelen skulle hålla sig varm och då galopperade vi mycket.
 
När vi kör hästar har vi ländtäcke på gammelhästen. Hon gillar det. I synnerhet om det duggar lite.
Används av omsorg för just gamla ländryggen🙂. I skritt och trav.
 
Det går ypperligt att hoppa med också. Fladdrar dock en del, sydde ett eget för att ha på maskeradhoppning, använde mig av skritt-reflextäcke som mall. Nu så här i efterhand funderade jag på att sy på bensnören istället så det inte glider lika lätt.

Nancy hopp.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
350
L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 243
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Ponylove
·
Utrustning Hej, jag har ett flugtäcke från Horseware som nog har blivit uttöjt i bogen och sitter inte riktigt bra längre, men tänkte behålla det...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp