bara två broddar

V

vivianhegre

Hadde nyss en ny hovslagare till mina hästar. Hadde bara satt i två broddar, eftersom det var sommarskorna och isen kom före hovslagaren. Var därför mycket noga med at bara rida på mjukt underlag.

Men han berättade at det där var ganska vanligt söderut. Hästar som kom därifrån hadde oftast bara två broddar bak. Har ni verkligen det? Det blir ju självklart fel vinkel på hoven, men det verkade som ar det var helt accepterad söderut.

Men varför? Han sa ju at det var några som gjorde det pga av mindre skaderisk, fast dom var han inte helt med på. Och så var det ju det at ni inte behövde så ofta. Men man kan väl lika gjärna ha 4 broddar då?
 
Vi har bara två broddhål! Inte mycket att välja på då. Har inte sett nån här med fyra. Tycker det funkar tillräckligt men blir lite halt i branta uppförsbackar.

malu
 
Jag personligen använder aldrig fyra broddar på min häst, utan alltid två. Jag tycker att det blir för mycket "stopp" när det är fyra broddar, och det räcker gott och väl med två broddar på fälttävlansbanan och ute i skogen enligt min mening.
Varför fyra brodd när man kan nöja sig med två?:confused:
 
och jag har 6 fram och 8 bak.....är det sämre för hästen att få fäste???
om man går själv med järnskor på snö eller is och bara har fäste i hälen :confused: hur känns det då???
Nej, jag har aldrig förstått mig på 2 broddare..å andra sidan kan ni ju inte göra annat än att skritta då?
 
Jag har bara haft 2 broddar/sko tills i år då Granngården har 4 broddar/sko :bow:

Men jag tycker att 2 broddar har räckt alldeles utmärkt
 
Vi hann inte få på 4-brodd när första snön kom förra året, så vi började med 2 tills hovis skulle komma. Det resulterade i att min häst rasade omkull när vi red i en liten uppförsbacke (i skritt!) där det var is under snön som vi inte såg. Utan grepp i tån hade hästen inte en chans.
Har alltid 4-broddat så fort jag kan!

Angående 4-hålade skor, så är det ju så att hovslagaren kan borra upp 2 hål i tån om man har skor med bara 2 hål. Man behöver inte köpa färdiga. Men det beror ju på om man måste hålla med skor till sin häst, min hovslagare har med sig allt.
 
Jag ser alltid till att ha min häst skodd med 4 broddsskor vintertid. Även med 2 brodd i varje hov riskerar hästen att halka på is, om den sätter i tån först. med 4 brodd i varje hov får hästen supergrepp, även på svallis!
Att brodda med broddar i trakterna ger brytningar och felbelastningar inte bara i benen, utan leder till spänningar i hela hästen!
Enda gången jag bara skruvar i 2 brodd per hov är när det är is på vägen och jag ska till ridhuset ett par hundra meter från stallet, men då leder jag hästen till ridhuset och skruvar ur broddarna innan jag rider och skruvar sedan i dem igen innan jag leder hästen tillbaka till stallet. I vårt stall står 14 hästar, uppdelade ston för sig och valacker för sig i 2 hagar. Pga skaderisk får de inte ha broddar alls i hagen. Farligt för halk/fläkrisken, men med brodd skulle risken ör grymma sårskador vara hög då hästarna leker väldigt mycket.

Ok, det ÄR ett jäkla jobb att stå och pilla ur 16 cigarettfilter ( perfekt broddhålsskydd ) med en söm, för att sedan skruva i 16 brodd innan ridning och skruva ur 16 brodd och pilla i 16 nya filter efter ridning, men jag har en häst som inte blir snedbelastad och som garanterat inte halkar! Det är värt det extra besväret med de extra broddarna! ( Jag bor i Göteborg, så det får väl räknas som söderut?!)
/TIGERHEART
 
en annan sak som är bra att ha i broddhålen är såna där öronproppar i gummi,du kan dela dom i en massa delar, dom kan även återanvändas.
brukar jag ha om man "vinterskor" innan snön kommit och man vill ha hålen men inte brodden :)
 
Precis innan halkan kommer, brukar det bli så att jag har bara två broddar/sko. Det för att sommarskorna har ju bara två hål, och jag skor inte om tidigare för att få fyra hål.

Mina hästar halkar för mkt med bara två brodd, så de blir alldeles för spända om de bara har två.

Likaså så blir den ena mest känsliga hästen att gå med kortare steg om han bara har två brodd. Kort och knyckig i gången på hårdare underlag.
I med fyra brodd = samma avspända steg som utan brodd.
 
Hu, förstår inte folk att hovens vinklar blir helt åt helvete när man bara broddar 2/sko? Hur skönt skulle ni tycka det va att springa omkring i höga klackar dygnet runt? Eller det kanske ni gör vad vet jag?
Fy fabian för 2 broddar/sko!!! :mad:

Detta inlägg är inte riktat till inskrivaren, utan till er som inte använder 4 brodd/sko.
 
Jag har tidigare skott min häst med gulskor som har 6 st små pernanenta broddar i varje sko. Förra året hade jag 4 broddar, och jag märkte ingen skillnad. Men det var jobbigt att rensa broddhålen om han hade tappat en brodd. Jag ska köra på guldskor i år, och snö-sulor, förstås! Då kan man rida i härlig galopp på en vall med massa snö i full fart, och landa mjukt när hästen brallar av en i rena glädjen! :D Det hör vintern till!
 
Hej!

Jag undrar bara en sak, om hästarna går obroddade i hagen, halkar de inte väldigt lätt då?

Min häst går barfota och det var ett h-vete för någon vecka sedan då vi fick blida, det måste vara ännu värre med skor utan brodd?

mvh/ anita
 
Intressant - tänkte precis starta en tråd i detta ämne - men nu slapp jag!

Pratade indirekt (via kompis som stod med mobil bredvid honom - jag kunde inte närvara vid skoningen) med hovslagaren idag om möjlighet att få fyra hål. Det gick visserligen bra (men till nästa skoning då eftersom jag glömt bort att be honom ta med sådana skor), men han rekommenderade det INTE. Tydligen blir greppet FÖR bra, så att det blir "tvärstopp" som han sade när hästen sätter i foten. De SKA kunna glida lite för att inte belasta fel? :confused:

För mig känns det som om fyra blir "bekvämare" än bara traktbrodd - men har ni hört detta resonemang ni också? Vet inte hur mycket jag vågar "kräva" av hovslagaren (som innan alltid haft "rätt" ;))?
 
Vad skulle du själv välja???? om du var häst? man behöver inte tänka längre än så...Jag har haft traktbrodd endast EN gång i livet under en period då jag skulle köra in en två åring vid den här tiden på året....och det var endast för min egen skull, för att jag skulle orka hålla hästen om den blev för karsk.....hästen får ingen kraft alls om den försöker ta tag i grejerna...
skulle det inte vara trevligare för hästen att stå plant, och att känna sig säker på fötterna, slippa spänna sig och därmed dra på sig en massa obalanser som sen blir till t ex ledskador

Travare TÄVLAR på minst 20 brodd, om det är så som hovslagaren säger då borde dom ju inte komma nånstans och alla travare skulle vara halta på vintern :crazy:
Det finns travare som "inte går på brodd", men med det menas att dom inte klarar av att tävla på dom, träna går bra...

Jag tycker absolut att du ska ha 4 brodd på din häst...
 
Jag skulle nog... :confused: Vet inte faktiskt.

Mina knäskador misstänker de ju har uppkommit pga många "tjurrrusningar" och efterföljande tvära stopp, och än idag håller jag på att gå åt av smärta de gånger foten får "oväntat fäste" - att sulan på något sätt blivit klibbig och fastnar i golvet när jag springer exempelvis.

Klackar har jag inte ont av dock - men så är jag ju kärringen mot strömmen som vanligt också. :D ;)

Tror helt klart det blir fyra brodd (låter ju helt logiskt sett mycket bättre - trots "försämrad överrullning" eller vad hovis nu kallar det) - men det känns så konstigt att inte lyssna till hovslagaren som ju borde kunna... :crazy: :confused:
 
ja, men då kan du ju lyssna på någon annan hovslagare , för det är bara hovisar som bara skor ridhästar som resonerar på det viset..
ett alternativ med överrullningen är ju att ha broddhålen "lite längre bak" än just i tådelen, så kan "vi" göra om hästarna har lätt för att slå sig....jag lovar dig att det ingen fara är med 4 brodd.....jag har ju 6 fram och 8 bak på min, han är 10 år och har varit väldigt duktig på banan.....ALDRIG har han varit skadad i några leder.
 
Bra. Jag skyller på dig då om det går åt fanders? ;) :p

Lite längre bak - det kan vara ett bra alternativ tror jag. Iom att Battis skall hållas skodd med KORT tå för att maximalt underlätta överrullningen, så blir jag ju nervös hovis är tveksam (och han har ju alltid varit kanon för Battis innan). Men jag får stå på mig helt enkelt! :D
 
Här i Skåne är det vanligast med två broddar. Faktum är att jag aldrig - under snart 40 år i hästvärlden - sett mer än två broddar/hov!

Själv tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt och jag kommer att fortsätta med det.

Immer
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 686
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp