Bara vanligt vatten...?

FeelingGreen

Trådstartare
Sedan ett par månader tillbaka bor vi på ny ort men i samma kommun som tidigare. Trivs utomordentligt, men har funderingar kring kranvattnet. Det beter sig inte alls som vatten brukar, tycker jag:

När man diskar krävs rejäla mängder diskmedel (Yes, som jag alltid använt) för att det ska skumma och bli rent. Ungefär tredubbla mängden mot tidigare. Vattnet blir inte fett, men blåsvart och skumfritt väldigt fort.

Bestick och kastruller blir blåsvarta i metallen. Känns ironiskt nu när jag börjat handdiska - då ska det ju bli renare än i diskmaskin.

När jag tvättat luktar tvätten aldrig sådär riktigt ren som den gjorde där vi bodde tidigare. Jag använder exakt samma produkter, men det ger ingen ren doft. (Det luktar ingenting.) Kanske skulle det behövas att jag överdoserar tvättmedel på samma sätt som diskmedel för att få effekt?

Någon som kan tipsa mig om vad detta (i-landsproblem, måhända) kan bero på?
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Skulle nästan kunna svära på att det nya vattnet är hårdare!

Om man har långt hår (som jag) så märker man det på att man får väldigt mycket mindre skum när man tvättar håret.
Gubben som är snaggad fattade inte vad jag pratade om, ej han diskar och tvättar inte heller ;)
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Tack för tipset. :) Kollade precis på kommunens hemsida och där står att vattnet är mjukt, 3-4 dH. Det kommer från Bolmen, tydligen känt för att ge just mjukt vatten.

Eftersom vi flyttade ungefär 5 km och vattnet sägs komma från samma ställe, så är jag förbryllad.

.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Det där med schampoo-skummet stämmer faktiskt, det går åt mer schampoo också nu. Men vattnet sägs vara mjukt. Skumt...
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Var i skåne bor du? Det finns ju möjlighet att använda vatten från ringsjöverket i samma rör som bolmenvattnet, men det verkar som om senast det användes ringsjövatten var för 5 år sedan.

Sedan kan gamla vattenledningar också göra sitt för vattenkvalitén. Jag tror nästan det är det som är boven i dramat i ditt fall.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Var i skåne bor du? Det finns ju möjlighet att använda vatten från ringsjöverket i samma rör som bolmenvattnet, men det verkar som om senast det användes ringsjövatten var för 5 år sedan.

Sedan kan gamla vattenledningar också göra sitt för vattenkvalitén. Jag tror nästan det är det som är boven i dramat i ditt fall.

Nja inte är det 5 år sedan ringsjövatten användes. Tror det användes tillfälligt förra året, under flera månader.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Var i skåne bor du? Det finns ju möjlighet att använda vatten från ringsjöverket i samma rör som bolmenvattnet, men det verkar som om senast det användes ringsjövatten var för 5 år sedan.

Sedan kan gamla vattenledningar också göra sitt för vattenkvalitén. Jag tror nästan det är det som är boven i dramat i ditt fall.

Jag bor i Kävlinge kommun. Kommunen har informerat de enstaka gånger de (någon längre tid) tagit vatten från Ringsjön istället för Bolmen.

Huset jag bor i nu är byggt 1992, och det jag bodde i tidigare var från 1981. Men vattenledningarna in i huset kan ju vara betydligt äldre, förstås.

Jag tänker kolla lite med grannarna här om de upplever samma sak.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Jag tror att det är metall i vattnet.
Kanske aluminium, vilket inte är bra.
Om jag bodde med sådant vatten så skulle jag göra en analys av det.
Kanske är det något fel på rören.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Hör av dig till kommunens miljökontor med dina frågor, det är även dit du ska vända dig vid en eventuell vattenanalys.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Jag tror att det är metall i vattnet.
Kanske aluminium, vilket inte är bra.
Om jag bodde med sådant vatten så skulle jag göra en analys av det.
Kanske är det något fel på rören.

Ja, en viss oro känner jag, faktiskt, att det inte bara är kosmetiskt/lite retfullt. Vaskar och diskbänk (rostfria ytor) har också en blåaktig ton. Detta trots idog städning vid inflyttningen.
 
Sv: Bara vanligt vatten...?

Hör av dig till kommunens miljökontor med dina frågor, det är även dit du ska vända dig vid en eventuell vattenanalys.

Jag ska kolla lite med grannarna för att få en uppfattning om det är likadant hos dem. Beroende på svar går jag nog vidare för att få besked.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp