Bukefalos 28 år!

Barbacka eller dåligt liggande sadel?

P

Pompedo

Ja, vilket är värst, rida i en sadel som ligger dåligt eller rida barbacka?
har hört olika från olika personer så tänkte vända mig hit även att jag säkert bara får ännu mer synpunkter här:D
Jo, problemet är denna att min nuvarande sadel inte ligger så värst bra längre och då är min fråga: Vilket är bäst för hästen, att jag rider i den dåligt sittande sadlen eller att jag rider helt utan sadel?
Har inga problem med att rida barbacka sitter bra balanserat även utan sadel men det är klart man rider bättre i en sadel. kan även tillägga att sadel även är för liten i sitsen för mig så sitter ju inte perfekt i den heller.
Givervis ska jag skaffa en bra sadel (för båda mig och hästen)snarast möjligaste men det ka ju ta ett tag innan dess så vill veta vad ni tycker jag ska göra tills jag hittar en som ligger bra på honom
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Enligt mej så är det värst att rida i en då´ligt liggande sadel då denne kan ge trycksår och div ting.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Det är väl olika på hästar men en häst som är musklad kan säkert utan obehag bära upp en ryttare. Det blir ju jobbigt för hästen om man vinglar för mycket, men om du rider säkert barbacka är det absolut bättre än i en sadel som inte passar.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Säger (skriver) precis som föregående talare att det såklart är mer skadligt att rida med en sadel som varken passar häst eller dig. Om hästen har dålig rygg eller för lite ryggmuskler kan du ju rida med barbackapad eller filt under rumpan som stötdämpar och tryckfördelar.. :)
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Okej, tack för svaren:bow:
Jo,tycker också att det verkar vara det mest vettigaste. Hästen är väl musklad har inga ryggproblem. har ridit nästan en vecka barbacka nu och han verkar trivas så mycket bättre med det ( kastar inte upp huvudet, mer avslappnad m.m)
har dock fått höra att det är jätteskadligt att rida utan sadel då det skadar hästens ryggrad? stämmer detta?
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

kan jag inte tänka mig. Indianerna i exilerade byar världen över, dom rider väl inte med sadel?
Nämen skämt åsido.
Jag tror inte på att det är "JÄTTESKADLIGT", men (vild)hästar är ju i verkligheten inte byggda för en ryttares vikt (knappt sin egen och behöver därför hjälp med att ha vikten på bakbenen) och det är väl sadelns uppgift att förebygga obehag och skador. Men så länge inte din häst visar tecken på obehag eller spänning eller liknande så är det bara att tuta på ;)


(Tillägg: Hmm ryggraden i och försig.. Sadlar har ju ett space på ryggraden för att den inte ska belastas, men nånstans får man tänka på att hästar inte är av glas. Och så länge du inte bouncar ner i sadeln och hoppar omkring på ryggen så är det nog lugnt)
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Om du kan komma åt hästens ryggrad skulle jag inte rida överhuvudtaget då är det verkligen ett fall för vanvård.

Passar inte sadeln, rid barbacka. Har du otur så hamnar allt tryck på en enda liten punkt på hästens rygg om du har en illasittande sadel.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Jag tycker det är värre med dåligt liggande sadel än att rida barbacka!
En dålig sadel trycker/skaver/glider och förhindrar hästens rörelser mer än barbackaridning. Om man har bra balans och vågar rida ordentligt tycker jag hästen oftast rör sig bättre utan sadel.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Jag red barbacka innan jag hittade en sadel som passade min fröken. Ingen bra idé att börja rida med något illasittande som med all säkerhet kommer att orsaka framtida problem så som ovilja inför ridning och/eller smärta i ryggen.

Sedan så finns det ju så mycket annat att göra än att rida. Longera, tömköra, löshoppa för att träna upp hästens kropp.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

KL
Har ni sett ett hästskelett någon gång? Även när man rider barbacka sitter man aldrig direkt på ryggraden, inte ens på en vanvårdad häst. Visst är det inte mycket där emellan men det finns alltid någon slags vävnad/ muskler och mellanrum där.
Men skulle aldrig rida med en dålig sadel om jag kan rida barbacka. Eller varför inte tömköra istället? Det glöms bort alldeles för ofta ändå...
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Värst är en illaliggande sadel. Tömkör och arbeta hästen för hand istället för att enbart rida barbacka.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Antar att det du hört är lite likt det jag fick höra för många år sedan. Att om man rider barbacka så fördelas tyngden inte över lika stor yta på ryggen och det kan ge ryggont?

Jag rider i alla fall hellre barbacka kombinerat med longering, tömkörning och annat arbete ifrån marken än att sätta mig i en dåligt sittande sadel som med all säkerhet kommer att ge hästen ryggproblem.
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Kombinerar min hästs träning (tömkörning,longering, löshoppning o.s.v) även om jag har en sadel som sitter perfekt men men vill ju rida ibland med :grin:
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Ja det har jag också hört utöver det om ryggraden..
 
Sv: Barbacka eller dåligt liggande sadel?

Hej!

Veterinären som behandlade min häst i ryggen förbjöd mej att rida i icke passande sadel, men det var helt ok att rida barbacka.

Samma säjer min tränare (fast nu på annan häst, som bara har sadelproblem och inte ryggproblem).

Så jag tror på felaktig sadel är mer skadlig (och sen tittar jag på de stackars ridskolehästarna där jag jobbade som inte någon av dem hade en passande sadel och undrar hur dom hållt till sin höga ålder (Två stycken 25+, som gått där hela livet).

/ lavinia, som undrar mycket om sånt
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 131
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 341
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp