Barbacka hela sommaren...

Septicemia

Trådstartare
..verkar det som :(

Ponnyn har nu gått från mage XL till mage XXL och det betyder att han har breddat ryggen och är fet helt enkelt.
Sadeln som har legat perfekt ligger innan inte alls bra och det finns ju inte en padd i världen som kan bredda den åt mig. :smirk:

Vad göra? Finns ingen som har tillräckligt bred sadel att låna i närheten och jag vet inte vad som är muskler då han har musklat om sig, och vad som är fett, därför varken vill eller har vi råd att lägga pengar på en sadel som kanske behöver bytas till hösten...

Sv: Barbacka hela sommaren...

Jo, jag vet, rider rätt ofta barbacka ändå men på busponny med hyss för sig jämt så betyder det att jag kommer vara så van vid att käka gräs efter sommaren så jag lika gärna kan gå med hästarna i hagen. ;)

Det går nog bra ska du se! Min ena häst red jag (även lektions hoppning) barbacka i över ett år för att vi inte hittade någon bra sadel ;) Har faktsikt ridit in hästar barbacka också, man får bra balans! :D

jag känner igen mig:angel:
Min ponny växer i rasande fart och jag mistänker att jag snart inte får på sadeln snart..hehe..men att rida barbacka är bra, man får super balans:banana:

Ridgjord, pad och vojlock under? Jag har sytt en special vojlock med regäla knästöd till mig och med tyg över så jag kan få in en regäl pad inuti. Gel eller som nu en anatomisk pad. Är hästen rund över ryggen och inte toppig så är det ett alternativ. Har western fendrar och stigbyglar till också, hur skönt som helst för mig. Och hästen har inte klagat. Men jag rider ju sällan i den, för jag har ju sadlar som passar nu i a f....

Min häst är oxå fet så det blir barbacka för mig med men det är super för balansen. Min pålle bockar och sparkar bakut när man ska galoppera och är ganska skumpig

Han går på hårdbantning. :devil:

Fast det verkar som att det blir sadelbyte till hösten ändå, vi får se vad som är muskler och vad som var fett när magen är borta...

Äh tänk på fördelarna istället för nakdelarna :smirk:

Jag red barbacka hela förra sommaren och visst tycket man inte alltid att det var så kul. Men till följd av de så fick man bra balans och en lyhörd häst.

Skaffa en bomlös sadel. Dem formar sig efter hur hästen formas hela tiden.

j3nnif3r skrev:
Äh tänk på fördelarna istället för nakdelarna :smirk:

Jag red barbacka hela förra sommaren och visst tycket man inte alltid att det var så kul. Men till följd av de så fick man bra balans och en lyhörd häst.

Skaffa en bomlös sadel. Dem formar sig efter hur hästen formas hela tiden.

Jag håller med! köp en bomlös sadel, det är verkligen att rekomendera jag har det och trivs jätte bra! de är inte så dyra och du kan ha den hur fet eller smal din häst blir.

Vimzis skrev:
..verkar det som :(

Ponnyn har nu gått från mage XL till mage XXL och det betyder att han har breddat ryggen och är fet helt enkelt.
Sadeln som har legat perfekt ligger innan inte alls bra och det finns ju inte en padd i världen som kan bredda den åt mig. :smirk:

Vad göra? Finns ingen som har tillräckligt bred sadel att låna i närheten och jag vet inte vad som är muskler då han har musklat om sig, och vad som är fett, därför varken vill eller har vi råd att lägga pengar på en sadel som kanske behöver bytas till hösten...
En ridgjord!:idea:
Jag köpte mej en sån o är jätte nöjd faktiskt :banana:

*knappstöld*

Bomlös är redan struket då jag hoppar en del...Men än så länge har jag bara blivit avkastad 2 av 3 gånger. :D Upp lika fort och iväg igen så inget farligt, bara bus.
Känner mej som den gamla shettistjej jag en gång för evigheter sen var. :banana:

bara att rida barbacka
själv förstår jag ändå inte varför folk envisas att använda sadel
tycker det är mycket lättare att rida barbacka, hästen lyssnar mycket bättre
mycket schysstare samspel

Hejsan - en bomlös, lätt, smidig och toppen sadel! Passar hästen oavsett hull - kolla www.softsaddles.info! Även om dessa är gjorda för islandshästar så passar dom suveränt till runda ponnyer och små hästar! :bump: :bump: :banana:

Vimzis skrev:
*knappstöld*

Bomlös är redan struket då jag hoppar en del...Men än så länge har jag bara blivit avkastad 2 av 3 gånger. :D Upp lika fort och iväg igen så inget farligt, bara bus.
Känner mej som den gamla shettistjej jag en gång för evigheter sen var. :banana:

Man kan väl hoppa med bomlösa sadlar!? Det ser inte jag som ett problem i alla fall :smirk: Om du inte vill tävla förstås

vissa bomlösa sadlar är uppbyggda där fran likt en westensadel och de kan det vara svårt att hoppa med. men de finns de som ser ut son "vanliga" sadlar. på den här sidan säljer de dom. Har själv en vid namn "kari flex" och jag är supernöjd!

http://www.equisoft.se/

Uppsnarjd skrev:
bara att rida barbacka
själv förstår jag ändå inte varför folk envisas att använda sadel
tycker det är mycket lättare att rida barbacka, hästen lyssnar mycket bättre
mycket schysstare samspel

är det verkligen så bra att rida barbacka..? skadar inte detta hästens rygg då all vikt kommer på en punkt..? en westernsadeln fördelar ju iallafall vikten på en större yta

jag har aldirg märkt nåt av det iaf, ridit barbacka nästan alltid så länge jag har ridit.
dock är min rygg lite sned, och det gör ju att det gå illa åt hästens rygg. tyvärr.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 447
Hundhälsa Min unghund bränner rejält med energi under vinterns fys-träning och jag behöver därför komplettera med något som tillför fett. Jag har... 2
Svar
36
· Visningar
1 761
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 953
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka