Barbacka, Hur?

F

fossig

Sitter ni direkt på hästen när ni rider barbacka, eller lägger ni nåt emellan?
Fick höra att jag skulle ha en liten filt på ryggen hennes, men hur ska jag få den att sitta still? Täckesgjorden hjälpte ingenting..
Har ni nåt annat förslag på vad man kan sitta på? :confused:
:bow:
 
Jag har en filt och en elastisk täckesgjord och det funkar bra för mig. När jag började rida barbacka på min häst och balansen väl inte var den bästa :D så hade jag filt och en tömkörningsgjord som gav bra stöd så att jag inte åkte fram på hästen för mycket.

Med tömkörningsgjorden så låg filten helt stilla utan att glida.
 
Jag sitter direkt på hästen. En av fördelarna med att rida barbacka är ju just att man känner hästen så bra under sig, och det vill jag inte dämpa genom att använda ett mellanlägg. Dessutom tycker jag att man sitter stadigare utan filtar som glider omkring.
 
Jag använder en Westernpad och en barbackagjord.

/ Sandra :smirk:
 
Hej...
jag brukar sitta direkt på ryggen men om hon fäller så brukar jag ha ett schabrak på som jag fäster med en täckesgjord... fast ja har bara skrittat o travat lite så, så ja vet inte om de halkar runt när man galopperar...
 
Beror på vad jag har för ridkläder. Har jag något som det är för bra grepp i så lägger jag en filt på ryggen på Novan för att inte rugga till pälsen på henne för mycket.
 
Min häst har en VÄLDIGT markerad manke så barbacka är pest men dom gånger jag ridit så har jag haft ett tjockt schabrak en teddypad fastsatta med en tömkörningsgjord
 
rider man barbacka ska det vara barbacka också, jag sitter direkt på hästen, annars är det ju inte barbacka! :)
 
Jag brukar sitta bara på hästen, elelr spänna fast en filt eller nåt med en tävkgjord. men grejen är ju den att om man väljer att ha en filt så rör den ju på sig hela tiden... så jag gillar barbackadirektpåryggen-stuket bättre... :)
 
Jag sitter allra bäst direkt på hästen, men nu när hon fäller måste jag ha nåt mellan, annars får jag brallorna fulla av hår. Dessutom måste jag ha täcke när jag rider på vintern i vilket fall...
Men på sommaren blir det helt utan! :bump:
 
barbacka är barbacka ,utan "pålägg". annat är fusk :smirk:
 
Man kan ju lägga på en filt, sen sitta på den och ha lite filt över benen. Sitter den inte alls still sätt på en elastisk gjord.
 
Nu har jag köpt en "Ridgjord" som det hette. Ser ut som en voltigegjord, men utan handtag. Det går att fästa stigbyglar på den oxå :) Kan vara skönt att få rida med sånna nångång då å då nu när jag inte har någon sadel som passar. :(
Under gjorden lägger jag ett fårskinn, med håret uppåt :) Sitter som i en soffa :) Är väldigt nöjd med denna lösning, det blev inte så dyrt heller :) (334 kr för att vara exakt)
Hade en equiterapeut och kollade på hästen, hon sa att jag skulle ha något att sitta på när jag rider barbacka..
:bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
841
Senast: Buck
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 493
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
701
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 571
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp