Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

barbacka, pad eller sadel?

Z

zillax89

Okey, jag skall ha igång min häst och jag har en westernsadel hemma men den liksom, lutar lite framåt, den ligger inte tätt mot hästens rygg där bak. Jag har en pad som får sadeln att se mer rak ut över hästen men sadelns bakdel ligger fortfarande inte tätt med hästens rygg. Antar att den inte ligger helt bra? kan man forma sadeln så den ligger bättre..?
Sen tänkte jag på det här med att börja barbacka, hade jag ju tänkt göra i vilket fall som helst, men sliter inte det på hästens rygg då all vikt hamnar på en punkt? Kan man inte sitta på padden?

Sv: barbacka, pad eller sadel?

Köp en Tacky too,tapered pad ifrån reinsman. Den är kilformad och bygger upp ett bogparti som inte finns. Helt oslagbar!! Har en sån på min dam som växer, sadel kanade ner i fram.. Nu ligger sadeln perfekt helt utan tryckmärken! Har testat alla möjliga built up pads men ingen har fungerat. Helt såld på denna!

Z

zillax89

Lazy Lady skrev:
Köp en Tacky too,tapered pad ifrån reinsman. Den är kilformad och bygger upp ett bogparti som inte finns. Helt oslagbar!! Har en sån på min dam som växer, sadel kanade ner i fram.. Nu ligger sadeln perfekt helt utan tryckmärken! Har testat alla möjliga built up pads men ingen har fungerat. Helt såld på denna!

hur ser den ut? kanske är en sån jag har? min är liksom skuren framme vid manken och är tjock och rejäl, en riktig ranchpad. har dock int sett nå tryckmärken på hästen men har ju själv inte suttit på henne så

Jag försökte faktiskt att göra en själv först i ren panik innan min kom.. slaktade en gammal pad med neopren paneler i och snedskar dem så att de blev kilformade men de funkade inget bra. De var svåra att få i rätt läge..

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5523 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
582
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
671
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
1 735
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXXXIV
  • Bup
  • Kompromissa om boendeort

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 25
  • Valp 2021