Barbacka padd, erfarenhet och tips

MimmiNO

Trådstartare
Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler) ikke passer meg får jeg skit vondt i hoftene.
Vurderer nå å kjøpe en barbak pad for å bruke i stedet for sal på medrytter hesten for jeg har så vondt når jeg rir henne.
Har sett på christ Iberica og barefoot ride-on pad. Og hooks...

Så hva synes dere er gode barbak pads?
Erfaring med kvalitet og komfort for hest og rytter? Hvilke modeller liker du ikke?
 
Jag har en Christ horsedream Iberica och tycker om den, men har å andra sidan inte provat så många andra. Kvaliten är i alla fall hög, jag har haft min i kanske 10 år och den ser ut (nästan) som ny :)
 
Har du en häst som är hyfsat rund över ryggen och du inte har jättehöga krav på komfort så duger hööks bra. Har ridit i min nu i 1,5 år flera dagar i veckan. Fortfarande barbackakänsla men inte alls halkigt i sidled så vi både hoppar och galopperar full rulle ute i skogen och jag är absolut inte modig.
Men den är tunn så är hästen tunn över ryggen blir det rätt obekvämt.
Bröstan är mest pga jättebra handtag 🤣

88331F13-C37B-4ABF-9EBC-56186DC6AC9D.jpeg
 
Ridit i både Barefoot Ride-on pad (och physio och med fårskinnssits) och Christ Iberica. Även testat Grandeur Barock och QHP pad.

Alla är sköna. Christen är tunnare mot hästen. Barefooten sätter mig lite i stolsits på bred häst, men det är ju ett sätt att skydda höfterna.

Favoriten var Grandeur Barock, otroligt stabil.

Det finns otroligt många modeller numera, jag är sugen på att prova en Brockamp härnäst.
 
Jag använde en brockamp mycket när jag inte kunde hitta sadel till mitt sto. Satt som gjuten i den (på ett positivt sätt), i vild galopp i skogen o klättring upp o nedför branter. Mycket bekväm men inte tjock så inte för väldigt tunn eller mycket omusklad häst. Dock smidig o jag gillar att den inte har som en "form" man fastnar i. Recommend :D
 
Ridit i både Barefoot Ride-on pad (och physio och med fårskinnssits) och Christ Iberica. Även testat Grandeur Barock och QHP pad.

Alla är sköna. Christen är tunnare mot hästen. Barefooten sätter mig lite i stolsits på bred häst, men det är ju ett sätt att skydda höfterna.

Favoriten var Grandeur Barock, otroligt stabil.

Det finns otroligt många modeller numera, jag är sugen på att prova en Brockamp härnäst.
Takk for tips, da tror jeg at jeg kanskje skal ha Christ Iberica. Jeg får vondt i hoftene om det blir for bredt.
 
Har du en häst som är hyfsat rund över ryggen och du inte har jättehöga krav på komfort så duger hööks bra. Har ridit i min nu i 1,5 år flera dagar i veckan. Fortfarande barbackakänsla men inte alls halkigt i sidled så vi både hoppar och galopperar full rulle ute i skogen och jag är absolut inte modig.
Men den är tunn så är hästen tunn över ryggen blir det rätt obekvämt.
Bröstan är mest pga jättebra handtag 🤣

Visa bifogad fil 114124
Jeg har ridd med en hooks en, og jeg synes den gjorde hesten veldig bred, men jeg kjente fortsatt ryggraden, noe jeg helst ikke vil for hele grunnen til at jeg skal ha en barbakpadd er for å beskytte hestens rygg når jeg rir uten de vonde salene. Personlig kan jeg like gjerne ri uten noen ting.
 
Nu har jag testat Brockamp!

Wow-känsla. Satt som klistrad. Den sätter mig i bekväm sits, och ger en känsla av trygghet från stödformen som är bakom och framför benen, trots att dom är låga.

Kan verkligen rekommendera.
 
Ridit i både Barefoot Ride-on pad (och physio och med fårskinnssits) och Christ Iberica. Även testat Grandeur Barock och QHP pad.

Alla är sköna. Christen är tunnare mot hästen. Barefooten sätter mig lite i stolsits på bred häst, men det är ju ett sätt att skydda höfterna.

Favoriten var Grandeur Barock, otroligt stabil.

Det finns otroligt många modeller numera, jag är sugen på att prova en Brockamp härnäst.
Hur var barefoot ride-on physio i storleken? Velar mellan, då jag är precis mittemellan i byxstorlek. Har dock långa ben.
 
Hur var barefoot ride-on physio i storleken? Velar mellan, då jag är precis mittemellan i byxstorlek. Har dock långa ben.

Normal mot rymlig skulle jag vilja säga. Jag hade den större, fick gott om plats. Har storlek 42-44 i byxor, rund rumpa.

Den finns väl bara i shettis eller vuxen dock?
 
Normal mot rymlig skulle jag vilja säga. Jag hade den större, fick gott om plats. Har storlek 42-44 i byxor, rund rumpa.

Den finns väl bara i shettis eller vuxen dock?

Ja förlåt, jag menade physio support eller nature inser jag nu, blandade ihop namnen 😇 Där är S typ stl 34-36 och L 38 och uppåt. Och jag har både 36 och 38... men kanske lika bra att ta en större iom att jag ska ha termobyxor i vinter.
 

Liknande trådar

Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MimmiNO
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp