Barbacka =)

har ridit dressyr barbacka i ett år, mycket bra för balansen och man lär sig känna hur hästen arbetar med hela kroppen. Ett minus är att sitsen har en tendens till att bli lite "stolliknande", speciellt om man (som jag) har en ganska rund pålle... :)
 
När jag väl får ett ryck och tar ett dressyrpass, så är det oftast barbacka.
Fungerar utmärkt tycker jag.
 
hehe..
hade vi haft omvända hästar hade jag ju tvingat dig att låta mig ha gjorden så. ;)
 
rider ofta barbacka i dressyren...det går bättre då.Jag kommer lixom åt henne då.Brukar även lägga upp stibyglarna när jag rider med sadel.
 
Jättebra :)
Men inte på en häst med väldigt spetsig rygg :crazy:
När pållan kommer tänker jag rida barbacka så ofta jag får chansen *underbar barbackahäst* :D
 
tycker det borde göra ont av "rumpbenen" :o men det märks ju om hästen har ont.... agge brukar kunna börja svanka ibland... då får han ju vila lite...!
 
Utmärkt träning för ryttaren... fler borde göra det lite oftare... :D
 
Red min ponny barbacka mest hela tiden :) Fick ganska bra balans efter alla hans krumsprång :D
Storingen däremot blir det inte mkt barbacka på iaf inte i trav då han har vääärldens kadens i den! Men ute o galoppera barbacka är ju underbart! :)
Nyingen får vi se, vem vet hur han är! :bump:
 
Jeg rir veldig mye barbak. Her i Norge har jeg funnet ut at mange ikke er veldig glad i det av ymse grunner, men jeg står på mitt - er litt inspirert av TTouch, noe jeg vil lære mer om.

Brukte mye barbakridning på en 4-åring jeg "red inn" på nytt og trente helt fra bunnen av i vår, gikk veldig bra. Fikk mer kontakt med henne, noe jeg savnet når jeg red med sal. (Bl.a. stresset hun mindre uten sal). Rir også barbak på islendingene jeg rir nå, og slik rettet jeg opp den ene - og passet rent med den andre. (Dog, det var ikke så behagelig ;-)

Jeg tror all barbakridning (samme hva du gjør) er god for hesten - bare du sitter riktig. I tillegg er det jo kjempesunt for oss tobente også!
 
Rider mycket barbacka på min isis. Tyker jag får henne att tölta mycket bättre då.

Funderar dock på att skaffa en sån där barbacka sits i fårskinn för att kunna fördela trycket lite mer. :D
 
rider ofta barbacka, just för känslan, o så kommer jag åt bättre, hästen trivs bättre utan gjorden o går bättre.
rider gärna ut o busar barbacka också, fullt ös på nåt fält eller hoppa hinder i skogen :D
:bump: :bump:
 
inget fel på det, jag gör det just nu. Det har fått mig att ändra sitsen lite och man känner allt hästen gör :)

Fast...är det bara jag som har en skumpig häst :bump:
 
Nä, det är inte bara du :) Min ponny har mycket skumpig trav. Men barbacka är kanon för balansen. Dock är jag lite återhållsam med det pga att jag är ganska smal och tycker jag således borde vara vass för henne att bära (sittbenen). Någon som har tips om hur man skonar henne från mina sittben. För det händer ju att man tappar balansen några sekunder och hamnar snett...
 
Själv tillhör jag också dom som älskar att rida barbacka, men jag har ett par funderingar; rider ni även unghästar (eller andra inte särskilt musklade hästar) barbacka?
Hur gör ni med traven?
Det är ingen som upplevt negativa effekter på hästens rygg av längre tids barbackaridning?
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 440
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp