Barbacka =)

Rider helst inte med sadel. Tycker att man får bättre kontakt med hästen utan. MEN då har man som ryttare också en skyldighet att lära sig kontrollera sin kropp och sitta rätt, så att barbackaridningen bilr lika nyttig för hästen som för ryttaren.
 
du kanske kan ha en barbackapad eller bara en vanlig pad mellan dig och hennes rygg?
Jag har en barbackapad, och oftast en polypad under, Jääääteskönt för båda :)
 
Det händer då & då att jag dressyrar barbacka - gärna vintertid. Barbackaridning gör underverk för balansen - men, sitsen blir inte direkt "vacker" av alltför mycket barbackaridning ;)
 
Jag måste grundutbilda min treåring uppsuttet barbacka på order från veterinären, lite nervöst sen när jag får klartecken

oftast går det bättre än vad man tror :smirk:
jag köpte ett 10-årigt sto som var helt ohanterad, red in henne/grundutbildade henne barbacka, i grimma... det enda som blev problem sedan var att hon spände sig när man satte på sadel... och att jag lärde henne att svänga/stanna för sätet-enbart.. så när jag var ute och trava i skogen med sadel och träns en dag och stod i lätt sits så kom jag på att hon int ekunde svänga/stanna för bettet :p
 
På min häst rider jag helst inte dressyr barbacka, han har varit så besvärlig, så då ill jag inte riskera att tappa balansen, då skulle han liksom vinna :crazy:

Men nu har jag lämnat in min kassa sadel på reparation (om den går att laga vill säga :crazy:) så nu är det barbacka för hela slanten :D Håller på och sätta igång efter skada så rider mest ut, men jobbar hårt med formen i skritt och trav, och det går mycket bättre barbacka, man kommer ju åt, och känner allt bättre.
Men är det bara jag som tycker att det är mycket jobbigare än med sadel?? Jag vet inte varför, kanske att det blir en annan vinkel när man skänklar, men jag blir jättetrött i benen :o Så hoppas jag blir vältränad nu :angel:
 
Men är det bara jag som tycker att det är mycket jobbigare än med sadel?? Jag vet inte varför, kanske att det blir en annan vinkel när man skänklar, men jag blir jättetrött i benen

det försvinner efter ett par veckor! :)

//4 månader utan sadel
 
Jodå, någon gång emellanåt, men inte alltför ofta!
Anledningen till att sadlar finns är att en sadel fördelar ryttarens vikt över en större yta. Att alltid rida barbacka kan skada hästen - om man inte är en skicklig ryttare och inte väger alltför mycket.

Immer
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 307
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp