Barbackagjord/padd?

MM

Trådstartare
Har ni erfarenheter av något av det?

Har fått låna en gjord som jag ska testa att rida med senare i veckan men det känns som det borde vara mer bekvämt med en padd?

Ett måste är att kunna rida med stigbyglar. Finns det paddar som man kan göra det med eller är det gjord som gäller?

Har ni tips på någon bra padd och vad brukar dom ligga på i pris?
 
Sv: Barbackagjord/padd?

ska du använda stigbyglarna mer än till fotstöd så är ridgjord ingen bra ide, om man inte har några lager av tryck fördelande paddar dvs. vill du bara ha gjorden för extra stöd och inte haft ngn tyngd i stigbyglarna så hade jag tagit ett tjockt schabrak, gelpadd och fårskinnspadden överst, alternativt en ihopvikt tjock ylle filt. så man har en 5cm tjock filt att sitta på.

hade hellre köpt en begagnad galoppsadel istället för ridgjord faktiskt. de är åtminstone gjorda för att rida i.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag köpte en beg Horsedream Basic barbackapadd som landade hemma igår och provades direkt. Körde utan stigbyglar på min (vill inte ha nåt punkttryck) och det gick himla bra faktiskt trots en häst med stoor gång. Enda problemet var att jag hade en för lång sadelgjord ;)
Jag gav 1600 för min men den modellen ligger på ca 3000 i nypris om jag inte är alldeles ute och cyklar. Är egentligen sugen på en lite mer "lyx-variant", men de går ju på 5000kr så det ligger inte högst på listan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbackagjord/padd?

Eftersom det troligtvis kommer att bli det jag får rida med framöver så kommer det att bli tryck. Länge sen jag red och har inte den bästa balansen längre, annars hade jag ridit Baracka men det är testat och svårt att hålla någon som helst balans på en öltunna..

Då låter en padd bättre men testar gjorden och ser om det är något öht att ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackagjord/padd?

3000 kr är okej om jag kan börja rida på hästen.

Min häst är så skumpig att rida Baracka, annars hade jag gjort det, men jag får ingen bra balans på honom. Har annars ridit Baracka mycket tidigare men han är det hopplöst att sitta kvar på. Det går dessutom inte galoppera än eftersom han är under inridning och vi har inte kommit dit än. Annars är det ju lättare att rida Baracka i galopp och träna upp balansen.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag har ponny på min häst som är 163cm.
Räcker bra. Dock blir stropparna lite korta så får köpa en lite längre sadelgjord
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Hur lång är hästen i ryggen? Om man ska jämföra så passar en 16" i sadel bäst på min ponny. Såg att det fanns i shettisstorlek med.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Stigbyglar på barbackapadd/gjord kan aldrig bli någon bra idé då det oundvikligen blir ett fult punkttryck.
Hela poängen med att ha sadel är ju att fördela trycket från stigbyglarna.
Har du testat att rida i en bra barbackapadd, en med stöd framför och bakom sätet? Man sitter väldigt stadigt utan stigbyglar, mycket annorlunda mot att rida helt barbacka.

Annars kanske en bomlös sadel kunde vara ett alternativ, den ger ju åtminstone lite mer fördelning av punkttrycket (om det är en bra bomlös).
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Har aldrig ridit med vare sig gjord eller sadel, därav mina frågor :)

Eftersom alla bomlösa sadlar inte passar alla ryggar som många tycks tro så testar jag hellre en padd. Hittar jag ingen vanlig sadel som passar honom så lär det inte vara enkelt att hitta en bomlös. En padd är ju bara att köpa direkt.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

En begagnad Monte eller galopp träningssadel kan väll fungera? De är inte bomlösa utan har ngn form av halvbom.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag har en barefoot rideon-padd. Älskar den! Tycker absolut inte att man ska ha stigbyglar, det är rent idiotiskt med det punkttrycket som blir från en sån där gjord. Vissa hästar är svåra att hitta sadel till, jag har en själv. Men det gör det inte mer okej att rida hästen med utrustning som skadar den.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Och var sa jag att jag är ute efter att skada min häst?

Jag frågar för att jag inte vet.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Tror inte någon menar att du vill skada din häst :)
det är förståeligt att man tänker att barbackagjord/padd med stigbyglar är ett ok alternativ eftersom de faktiskt säljs.

Jag kan verkligen rekommendera dig att testa en bra barbackapadd,man sitter som gjuten även utan stöd för fötterna!
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Kan den minska skumpandet? För det är som att sitta på en studsboll. Tänkte om skumpandet känns mjukare iom den tjocka padden?
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag har en Physio Ride On-pad på min önskelista. En barbackasadel med paneler i. Just nu har jag en padd från Torsio som jag haft i många år och som är välanvänd.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag har en Physio Ride On-pad på min önskelista. En barbackasadel med paneler i. Just nu har jag en padd från Torsio som jag haft i många år och som är välanvänd.

Denna är jag lite inne på med. Vill ha fårskinnsätet till med. I nuläget rider jag med nån italiensk padd jag köpt på Tradera.
Kommer dock fortsätta använda utan några stigläder.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Hur lång är hästen i ryggen? Om man ska jämföra så passar en 16" i sadel bäst på min ponny. Såg att det fanns i shettisstorlek med.

Hästen är kort i ryggen. Jag är inte säker, men enligt säljaren är detta shettismodellen jag har (till mitt halvblod :o :p ). Men jag tror att hursomhelst är ponny lagom -din är väl ändå en rätt rejäl ponny?
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Den såg väldigt skön ut!

Lät bra när jag läste om den. Men såg att den bara fanns i vuxen stl. Frågan är då om den blir för stor för min ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackagjord/padd?

Han är en väldigt bred welsh C-ponny.

Såg att det fanns en sån i shettisstorlek till salu på begagnatmarknaden, men annars köper jag en ny i ponny.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
959
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
806
Senast: Linda_A
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp