Barbackapad med stigläder?

palle11

Trådstartare
Hej!
Skaffade nyligen en barbackapad från pioneer (se bild). Den har öglor för att kunna fästa stigläder men funkar det för hästens rygg? Har försökt läsa på men hittar inget bra svar, så frågar er. Funkar det att då och då ha stigläder/stigbyglar på barbackapaden?
20190731_215113.jpg
 
Att bara fästa stigbyglar där och ha fötterna i tror jag inte gör så mycket.
Det blir sämre när man använder dom (har tryck i stigbygeln) tex rida lätt, stå upp, osv
 
Skulle inte heller säga att det gör någon skillnad om du bara har fötterna i dem.
Har dock hört (kan återkomma med vart om intresserad) att det är dåligt/sämre för hästen när man lägger vikt på dem då trycket inte fördelas korrekt.
 
Generellt är det nej på att ha stigläder på barbackapaddar. Det finns dock paddar som är rejält uppbyggda, nästan som bomlösa sadlar. Jag har en Grandeur som har frihet för ryggraden och rejäla putor, de rekommenderar ändå inte att man använder stigläder på den typen av sadlar.
 
Generellt nej. Du bör inte använda stigläder och stigbyglar på ridpaddar. Det är just en pad och har padden inga funktioner som gör att trycket fördelas över en större yta vilket är en förutsättning för att man ska kunna använda stigbyglar utan att skapa ett skadligt punkttryck så ska de inte heller användas. Att bara ha dem på är inte heller tillrådligt. Alltför många har högt tryck i stigbygeln även om de inte är medvetna om det själva.
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Hemmet En gång i tiden köpte jag ett gäng virkade vägghängda förvaringsfickor på IKEA (se bild från en studentlya i ett svunnet tidevarv). Hur...
Svar
9
· Visningar
611
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp