Bukefalos 28 år!

Barbackaridning - tygelproblem

Houdinie

Trådstartare
När jag rider barbacka, vilket händer ungefär en gång i veckan, så har jag problem med att tygeländarna hamnar i kläm mellan mig och hästen. Jag har försökt olika sätt att låta tygeländarna hänga utanför eller innanför den sträckta delen av tygeln, men det trasslar ändå till sig och förr eller senare glider de bakåt och in under mitt lår.

Hur löser ni detta!?
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Skaffa en kortare tygel eller höj handen? Hade ett tag problem med att tygeländen fastnade runt min fot :crazy: när vi tränade terräng-obehagligt som tusan, men skaffade då cob-tyglar.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Har också detta problem, rider inte barbacka så ofta men kommer ihåg problemet och har samma när man rider med stigbyglarna i kors framför sadeln, sjukt störande! Jag brukar göra knut på änden, funkar för mig!
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Kanske du gör som jag, för att hålla balansen vill vi ha lite längre tyglar och handen lite längre bak o då sker detta... Träna på att ha "dressyrsits", dvs att du sitter på sittbenen men även blygdbenet och har en kortare tygel med buren hand. Tänk dig att du sitter rakt-och-och-ned och inte på endast på sätet med ett framvinklat bäcken. Om du vill jobba med din sits alltså. :) Eller gör en knut på tygeln ;)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Hmm, det är inget jag märkt, har ändå ganska långa tyglar. Men antingen rider jag på långa tyglar eller så rider vi ganska "vilt" :o så det kan ju vara orsaken, jag tar ofta fram ena handen och klappar på halsen oxå, eller håller mig i halsringen :p

Har däremot det problemet när jag har grimma och ett långt grimskaft (inte fäst som tyglar). Då lägger jag änden över låret istället, men det är nog inget som går att tillämpla med tyglar tyvärr.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

jag gör en bygel på tygeln och kortar in tyglarna på det sättet, har dock häst med låång hals och har sällan detta problemet egentligen, men det händer ju att tygel flärpen kilar in sig både vid barbacka ridning och under sadel :/
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Om tygeln kan komma in mellan dig och hästen så följer du inte hästens rörelser helt bra, ni delar ju på er ibland :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Skaffa kortare tyglar
Höj handen, sträck på dig

Själv kör jag jockey-grepp om jag har långa tyglar på vid barbackaridning :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

man ska väl dela på sig och hästen ibland? man ska ju inte sitta limmad mot hästens rygg.

till ts, jag får samma problem ibland men kortar då tyglarna och flyttar fram handen lite istället.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Jag skullle nog påstå att du sitter fel ifall du har det problemet. lodrät sitts, buren hand, då brukar det inte vara något problem. Rid precis som när du rider med sadel helt enkelt, ska inte vara någon skillnad.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Jag skullle nog påstå att du sitter fel ifall du har det problemet. lodrät sitts, buren hand, då brukar det inte vara något problem. Rid precis som när du rider med sadel helt enkelt, ska inte vara någon skillnad.

Jag säger exakt samma sak. Upp med handen och sträck på dig så löser det sig automatiskt :)
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Jomenellerhur... inte. ;)

Jag kollade jättenoga i spegeln och jag sitter precis som med sadel (om inte bättre) men det gör ingen skillnad. När jag tänker på det så är det självklart att det inte blir någon skillnad sålänge hästen inte står stilla eller i skritt vill säga. Så fort vi börjar trava eller galoppera glider tygeländarna bakåt längs hästens hals (oavsett var jag har handen) och lägger sig mot mitt lår. Väl där hamnar de snart i kläm eftersom jag rör mig med min häst och inte statiskt klämmer med benen.

Tro mig, jag satt faktiskt och red barbacka med just detta i åtanke i söndags.

Kanske jag, min häst och tyglarna är felskapta?


Jag provade ochså att slå knut på tyglarna och att ha den i galoppbrygga, men det kände jag mig jättelåst av och både jag och hästen blev spända...

Suck.l
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Det är klart att det inte har med sits/handens placering att göra. Tygeländen hänger ju neråt av tyngdlagen, inget konstigt med det? Anledningen att det inte händer med sadel är ju för att scha,braket sluter för tätt mot hästen för att tygeln ska kunna leta sig in där.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Men om tygellängden är fel, blir det inte otroligt jobbigt även med sadel då? Eller hur isåfall ligger tygeln med sadel isåfall? Jag har ridit med för långa tyglar och upplevt det jobbigt med sadel. Därför så tror jag lite det har med sitsen och handen att göra ändå om det är problemfritt med sadel och tygeln håller sig där den ska med den på.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Tygeln ligger på samma ställe när jag rider med sadel, men eftersom sadeln och schabraket titter fastspända mot hästen så glider den inte in emellan.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Då ligger den på bogen, mot sadeln men kan ju inte komma in under. I skritt gör den ju inte det, men rider man fortare så åker änden bak längs med hästen bakåt.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Tygeln ligger på samma ställe när jag rider med sadel, men eftersom sadeln och schabraket titter fastspända mot hästen så glider den inte in emellan.

Ok, då skulle jag nog om jag var du byta till ett par kortare tyglar helt enkelt, då försvinner detta problem.
 
Sv: Barbackaridning - tygelproblem

Då ligger den på bogen, mot sadeln men kan ju inte komma in under. I skritt gör den ju inte det, men rider man fortare så åker änden bak längs med hästen bakåt.

Varför skulle tygel/rytttaren röra på sig mera under andra "fortare" gångarter? Ryttare och tygel ska ju vara stilla iallafall oavsett gångart. I skritt, ligger tygeln an mot låret isåfall bara det att den inte glider under? Det låter som att det vore väldigt obekvämt i vilket fall.

Jag kan inte riktigt förstå ändå hur tygeln skulle komma såpass långt bak att den skulle glida under, tygeln med buren hand håller man väl framför? Alltså bör ju tygeln även hamna framför om man säger så. Jag får ingen riktig bild av det. Är det tygelspetsen som glider under/bak?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 612
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp