Barbackasadel

ufot

Trådstartare
Funderar på att köpa en barbackasadel eftersom jag inte längre kan rida med stigbyglar, men skulle behöva mer stöd.

Jag har tittat på

Horsedream® Iberica Plus och​

Grandeur Tomentum barock eller dressyr.​

Någon som har erfarenhet av dessa två, eller kan tipsa om andra barbackasadlar?

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag har horsedream Iberica och älskar den. Haft i kanske tio år, ser fortfarande fin ut. Sitter stabilt. Enda negativa är att stropparna till sadelgjorden är i plast, så jag har bytt till läder idag.

Använder sadeln till min shetlandsponny också och tycker barnen sitter stabilt de också :)
 
Jag har horsedream Iberica och älskar den. Haft i kanske tio år, ser fortfarande fin ut. Sitter stabilt. Enda negativa är att stropparna till sadelgjorden är i plast, så jag har bytt till läder idag.

Använder sadeln till min shetlandsponny också och tycker barnen sitter stabilt de också :)
Är Iberican bred att sitta i?
Mina höfter gillar inte breda sadlar…

Självklart beror det också på hur bred hästen är, men vissa barbackasadlar blir ju jättebreda…
 
Är Iberican bred att sitta i?
Mina höfter gillar inte breda sadlar…

Självklart beror det också på hur bred hästen är, men vissa barbackasadlar blir ju jättebreda…
Hmm.. med reservation för att jag har en väldigt smal häst nu, men nej.
Upplevde den inte som bred på ponnyn jag hade innan, vad jag kan minnas. Den bygger nog lika mycket överallt, inget "extra" på bredden.
 
Hmm.. med reservation för att jag har en väldigt smal häst nu, men nej.
Upplevde den inte som bred på ponnyn jag hade innan, vad jag kan minnas. Den bygger nog lika mycket överallt, inget "extra" på bredden.
Det låter ju lovande och sadeln är ju inte jättedyr heller.
Har du vojlock under? Det finns ju en som är specialsydd till just den sadeln där man kan sätta in extra ilägg, men frågan är om det behövs?
Det känns ju som att sadeln borde bli bredare med vojlock under, men jag kanske tänker fel?
 
Det låter ju lovande och sadeln är ju inte jättedyr heller.
Har du vojlock under? Det finns ju en som är specialsydd till just den sadeln där man kan sätta in extra ilägg, men frågan är om det behövs?
Det känns ju som att sadeln borde bli bredare med vojlock under, men jag kanske tänker fel?
Jag har vanliga schabrak. Kan bli lite knöligt vid sadelgjordsfästet men tycker inte det är allra värst, beror ju på sadelgjordens längd också.

Screenshot_20230212-081828~2.png

Hittade ingen bra bild på stora hästen men här är den på ponnyn.

Min är storlek ponny, när jag köpte sa man att man skulle gå efter ens egen sitsstorlek.
 
Jag har vanliga schabrak. Kan bli lite knöligt vid sadelgjordsfästet men tycker inte det är allra värst, beror ju på sadelgjordens längd också.

Visa bifogad fil 112479
Hittade ingen bra bild på stora hästen men här är den på ponnyn.

Min är storlek ponny, när jag köpte sa man att man skulle gå efter ens egen sitsstorlek.
Tack för svar!
För att vara så pass gammal ser den ju jättefin ut. Ska definitivt kolla vidare…

Jag har nu en Taur Gaiter IV som inte passar hästen, tyvärr och måste hitta en ny sadel.

Hur upplever du passformen? Ligger den bra på hästarna?
 
Tack för svar!
För att vara så pass gammal ser den ju jättefin ut. Ska definitivt kolla vidare…

Jag har nu en Taur Gaiter IV som inte passar hästen, tyvärr och måste hitta en ny sadel.

Hur upplever du passformen? Ligger den bra på hästarna?
Ja jag är jättenöjd. Ridit i alla väder, tror inte att den är tvättad någon gång.. brukar borsta av med handen när den blir smutsig 😅 var lite osäker i början pga färgen.
Men den ska gå att tvätta i tvättmaskin också.

Passformen tycker jag är bra. Passar på allt, ger en del tryckavlastning. Jag har en häst med kissing spines som är väldigt känslig för sadlar/stoppning som inte säger något med denna.
Gör "allt" utom hoppar (med nuvarande häst, har testat innan) och spelar ingen roll om han har en stökig dag - man sitter bra ändå.
 
Jag har en Horsedream Iberica plus. Mycket skön att sitta i och upplever inte att den känns bred när den suttit på olika hästar. Har haft min i drygt 2år och även syskonbarnen tycker om den. Rider med ett vanligt schabrak under och inga stigbyglar.
Numera så är stropparna i något läderliknande material så det känns stabilt.
 

Bifogade filer

  • BDF14CBF-2996-4505-80DB-04D98CCCC90E.png
    BDF14CBF-2996-4505-80DB-04D98CCCC90E.png
    222,3 KB · Visningar: 43
Jag har en Horsedream Iberica plus. Mycket skön att sitta i och upplever inte att den känns bred när den suttit på olika hästar. Har haft min i drygt 2år och även syskonbarnen tycker om den. Rider med ett vanligt schabrak under och inga stigbyglar.
Numera så är stropparna i något läderliknande material så det känns stabilt.
Vad bra att de ändrat stropparna, de gamla var verkligen knöliga (speciellt på vintern) och typ det enda dåliga jag har att säga om sadeln 😃
 
Hur är storleken på Iberican?
Jag ligger precis mellan storlekarna (har 40-42 i damstorlek i byxor).
S/M är för storlek upp till 40 eller 42 och M/L är från storlek 38-42 och uppåt.
Då borde väl M/L fungera bäst? Eller blir den för stor för hästen (Islandshäst av mindre modell)
 
Hur är storleken på Iberican?
Jag ligger precis mellan storlekarna (har 40-42 i damstorlek i byxor).
S/M är för storlek upp till 40 eller 42 och M/L är från storlek 38-42 och uppåt.
Då borde väl M/L fungera bäst? Eller blir den för stor för hästen (Islandshäst av mindre modell)
Jag har storlek small/ponny och 36 i byxor. Det är den som ligger på shettisen :)
 
Hur är storleken på Iberican?
Jag ligger precis mellan storlekarna (har 40-42 i damstorlek i byxor).
S/M är för storlek upp till 40 eller 42 och M/L är från storlek 38-42 och uppåt.
Då borde väl M/L fungera bäst? Eller blir den för stor för hästen (Islandshäst av mindre modell)
M/L funkar nog. Jag har den och kompisen hade den på sin islandshäst när hon var dräktig utan problem. Jag älskar min också. Man sitter stabilt i den. Nu har jag inte använt den på ett tag, men på mitt tidigare sto red jag ut utan problem trots att hon både var het och tittut. Föll aldrig av.
 
M/L funkar nog. Jag har den och kompisen hade den på sin islandshäst när hon var dräktig utan problem. Jag älskar min också. Man sitter stabilt i den. Nu har jag inte använt den på ett tag, men på mitt tidigare sto red jag ut utan problem trots att hon både var het och tittut. Föll aldrig av.
Min har smeknamnet bucking bronco och jag brukar inte heller trilla av 😅
Min sadel upplever jag inte som rymlig, så hade också valt en större om jag var ts.
 
Grandeur Barock är en barbackasadel, Horsedream är mer som en barbackapad.

Grandeurs är rejält uppbyggd med paneler och kanal. Den är väldigt stabil är min upplevelse. Det är inget fel på Horsedream, dom är också jättesköna, men vill man ha mer stabilitet och ryggradsfrihet är Grandeur bättre. Båda ger bra trygghet framåt och bakåt pga "korvarna".

Dock så är båda breda, dvs dom bygger på lite extra på en bred häst. Har man känsliga höfter får man antingen sitta mer i stolsits eller modifiera den själv.

Ghost har i sätet uppbyggda/höftavlastande modeller av barbackasadlar, har du kikat nåt på dom?
 
Haft en Iberica tidigare. Uuuuunderbar sadel, men när jag hade den till tinkern satt man ju rejält brett.
 
Grandeur Barock är en barbackasadel, Horsedream är mer som en barbackapad.

Grandeurs är rejält uppbyggd med paneler och kanal. Den är väldigt stabil är min upplevelse. Det är inget fel på Horsedream, dom är också jättesköna, men vill man ha mer stabilitet och ryggradsfrihet är Grandeur bättre. Båda ger bra trygghet framåt och bakåt pga "korvarna".

Dock så är båda breda, dvs dom bygger på lite extra på en bred häst. Har man känsliga höfter får man antingen sitta mer i stolsits eller modifiera den själv.

Ghost har i sätet uppbyggda/höftavlastande modeller av barbackasadlar, har du kikat nåt på dom?
Tack för utförligt svar.
Ghost har jag prövat och den passar mig inte alls. Kändes som att jag satt en halvmeter ovanför hästen. Har även prövat begagnat för att se om den sjunker ihop, men det nej Ghost är inget för mig…
 
Tack för utförligt svar.
Ghost har jag prövat och den passar mig inte alls. Kändes som att jag satt en halvmeter ovanför hästen. Har även prövat begagnat för att se om den sjunker ihop, men det nej Ghost är inget för mig…

Ja, dom är höööga 😅.

Har du provat sitta i Sensation Ride?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp