Barefoot sadel

Philippawilk

Trådstartare
Funderar på att köpa en barefoot sadel att rida in (och fortsätta rida i, för förhoppningsvis gillar vi båda den!) min islandshäst i. Han är ganska stor och har typ spikrak rygg, inte jätte bred men ändå ganska bred och platt. Funderar på en barefoot london eller barrydale. Någon som har erfarenheter av dom som vill dela? Vad ni tycker om dom och vilken typ av häst de funkat/inte funkat på? (:

Försäljningsförfrågan borttagen av moderator.
 
Senast ändrad av en moderator:
Moderator, Får man inte fråga var folk köpt sina sadlar? Letar inte efter någon som annonserar sin sadel, utan var de köpt/beställt sina sadlar! :)
 
Moderator, Får man inte fråga var folk köpt sina sadlar? Letar inte efter någon som annonserar sin sadel, utan var de köpt/beställt sina sadlar! :)

Det kommer ju att komma svar med inköpsställe, vilket blir reklam för just den butiken. Det är många med butik som finns här och som ser lysande tillfällen till gratisreklam. Bakåt i tiden har vi vid ett par tillfällen på detta underforum bara varit en hög med näringsidkare som lagt sina länkar i varje diskussion.
 
Det kommer ju att komma svar med inköpsställe, vilket blir reklam för just den butiken. Det är många med butik som finns här och som ser lysande tillfällen till gratisreklam. Bakåt i tiden har vi vid ett par tillfällen på detta underforum bara varit en hög med näringsidkare som lagt sina länkar i varje diskussion.
Aha, jag förstår, tänkte inte så långt ;) Tack för svar!
 
Om du vill ha bomlöst så tycker jag att det finns mycket bättre alternativ än barefoot. Jag upplever dom ostabila och obekväma.
Jag har t.ex Startrekk comfort, dom har kanske lite högre prisklass men hittar du en begagnad så brukar det vara bra pris!
Har inte provat själv än men Ghost har jag hört mycket bra om också och ligger dessutom bra i pris. Så hade nog hellre satsat på en sådan då.
 
Om du vill ha bomlöst så tycker jag att det finns mycket bättre alternativ än barefoot. Jag upplever dom ostabila och obekväma.
Jag har t.ex Startrekk comfort, dom har kanske lite högre prisklass men hittar du en begagnad så brukar det vara bra pris!
Har inte provat själv än men Ghost har jag hört mycket bra om också och ligger dessutom bra i pris. Så hade nog hellre satsat på en sådan då.
Tack! Ska kolla på dom! Hur ser din hästs rygg ut som du har startrekk'en på?
Tycker ändå jag läst mycket bra om barefoot och de ligger ju runt 7-10 tusen, tycker jag ändå är ganska hög prisklass 🤔
 
Tack! Ska kolla på dom! Hur ser din hästs rygg ut som du har startrekk'en på?
Tycker ändå jag läst mycket bra om barefoot och de ligger ju runt 7-10 tusen, tycker jag ändå är ganska hög prisklass 🤔

Jag har en fjording, rund och bred :) Jo men min startrekk comfort delfin kostade 17000:- ny(6000:- begagnad, ett fynd!)så det är ju högre prisklass än barefoot.
Finns så klart dom som gillar barefoot också men jag tycker dom är pest :down: hade mycket hellre lagt dom pengarna på något annat, tycker inte att dom är värda sitt pris.
 
Jag har en fjording, rund och bred :) Jo men min startrekk comfort delfin kostade 17000:- ny(6000:- begagnad, ett fynd!)så det är ju högre prisklass än barefoot.
Finns så klart dom som gillar barefoot också men jag tycker dom är pest :down: hade mycket hellre lagt dom pengarna på något annat, tycker inte att dom är värda sitt pris.
Ja det är ju skillnad förståss. Får jag fråga vad det är som gör att du tycker dom är pest? Vill ha så mycket "info" som möjligt. Lätt att säga att dom är skit, mer intressant att veta just vad som gör att dom är skit (;
 
Ostabil/sladdrig. Bygger massvis på höjden och bredden så blir brett och obekvämt att sitta i och man förlorar närheten med hästen. Inget stöd alls. Sadelgjordsstropparna och även stogläderfästena har suttit för långt bak. Har även provat andra bomlösa av soffkuddemodell och tyckt samma om dom(knights, torsion).
Föredrar dom som har egna paneler istället för att man måste ha en otymplig padd under.
 
Ostabil/sladdrig. Bygger massvis på höjden och bredden så blir brett och obekvämt att sitta i och man förlorar närheten med hästen. Inget stöd alls. Sadelgjordsstropparna och även stogläderfästena har suttit för långt bak. Har även provat andra bomlösa av soffkuddemodell och tyckt samma om dom(knights, torsion).
Föredrar dom som har egna paneler istället för att man måste ha en otymplig padd under.
Tack för svar :) Får jag fråga en sista fråga? vilken modell provade du och hur länge sen va det? :)
 
Jag har två Barefoot Arizona Nut (western) som är jättesköna och stabila. Har dessutom ullsäte på, som gör dem ännu skönare. Använder dem på kallblod och det funkar kalas. Jag upplever inte att de är breda eller sladdriga, tvärtom sitter jag hur bekvämt och stadigt som helst. Dessa är Barefoot nr 4 och 5 i min ägo, har dock inte provat de modeller som du är mest nyfiken på. Kommer aldrig att byta, är helnöjd. :D
 
Jag har två Barefoot Arizona Nut (western) som är jättesköna och stabila. Har dessutom ullsäte på, som gör dem ännu skönare. Använder dem på kallblod och det funkar kalas. Jag upplever inte att de är breda eller sladdriga, tvärtom sitter jag hur bekvämt och stadigt som helst. Dessa är Barefoot nr 4 och 5 i min ägo, har dock inte provat de modeller som du är mest nyfiken på. Kommer aldrig att byta, är helnöjd. :D
Visst är det westernmodell? Hur är det att rida i en sån jämfört med en "vanlig" sadel (alltså typ dressyr/hopp/allround) om du har ridit i båda?
Får jag fråga också vilken storlek du har på sadeln och hur lång du är? :)
 
Jag har visserligen bara provat en Barefoot, men jag tyckte den var fasansfull. Som på en tjock kudde satt jag och vajade långt ovanför hästen, utan någon som helst kontakt. :p Jag använder till vardags en Prestige Appaloosa till min fjordhäst, men har nyligen köpt en Chezz som andrasadel. Det är en läderbomsadel av spansk typ, liknande Hidalgo. Den var så billig (knappt 200€, ej ny) så jag köpte den på vinst och förlust, men jag tycker den är riktigt skön. Hästen också!
Den här modellen kan man flytta bossorna på, de sitter fast med kraftig kardborre. Vet inte hur pass lätt det är att få tag i en i Sverige, men de kostar inte mycket mer om man köper dem nya heller.
 
Visst är det westernmodell? Hur är det att rida i en sån jämfört med en "vanlig" sadel (alltså typ dressyr/hopp/allround) om du har ridit i båda?
Får jag fråga också vilken storlek du har på sadeln och hur lång du är? :)
Ja, det är en westernsadel. Man sitter väldigt djupt och stadigt i den, jämfört med en engelsk sadel. Provade en islandssadel häromveckan och den var riktigt obekväm, tycker jag, helt platt i sätet. Har hört från en kompis som provade min sadel att den saknade knästöd, vilket ju westernsadlar gör.
Överlag tror jag att man behöver en invänjningsperiod när man går över till bomlöst. Många som rider i vanliga bomsadlar sitter snett, men bomsadeln kompenserar för det, så ryttaren märker inte av det. (Förmodligen gör hästen det dock.) Men i en bomlös måste man sitta rakt över hästen, annars är risken stor att den glider i sidled. Man får en bättre balans och känsla. Detta är min erfarenhet.
Jag har storlek 1 och jag är 157 cm.
 

Liknande trådar

Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: skiesabove
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 092
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Thera
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp