BARF för katt - hur?

AnnDerry

Trådstartare
Hej
Jag skulle vilja få över min katt till att äta BARF, men det känns som en hel del att hålla reda på. Hur fungerar det för er som gör det?
Efter att ha läst på, och kollat "recept", så blir jag väldigt fundersam över tillsatserna som man bör ge. Jod tex, hur löser man det praktiskt?
Jag ser också termen ätbara ben här och där, men inte vad det innebär i praktiken? Tunna ben?

Jag har kollat på färdigt Barf-foder, men det känns inte aktuellt då köttet inte är varken svenskt eller ekologiskt. Jag såg också artiklar om återkallat foder pga salmonella, usch.
Jag tycker inte att katten ska äta sämre än vi gör, så det får bli eko eller i alla fall svenskt (tex älg är ju inte eko men bra ändå) och då verkar enda möjligheten vara att ordna fodret själv.
 
Skulle inte svensk älg vara eko? Det är väl svårt att bli mer eko än vilt som betar året runt av det som växer i naturen?

Jag BARF:ar inte själv mina katter men jag vet att t ex Jipotimas har svenskt BARF till både katter och hundar, det är även eko. Kycklingvingar brukar vara vanligt att ge katter, mina äter det dock inte men kycklingkorvarna från Jipotimas innehåller även malda ben och det är enkelt att ta fram ur frysa, tina upp och ge.
 
Skulle inte svensk älg vara eko? Det är väl svårt att bli mer eko än vilt som betar året runt av det som växer i naturen?

Jag BARF:ar inte själv mina katter men jag vet att t ex Jipotimas har svenskt BARF till både katter och hundar, det är även eko. Kycklingvingar brukar vara vanligt att ge katter, mina äter det dock inte men kycklingkorvarna från Jipotimas innehåller även malda ben och det är enkelt att ta fram ur frysa, tina upp och ge.

Tänkte mest att det inte säljs eko-älg men är ju det i praktiken ;)

Då ska jag kolla på det märket, tack!
 
- Jod tillsätter man enklast via algertillskott t.ex. kelp.
- Ätbara ben är ben som katten kan äta i sin helhet. Vilka ben det innebär är högst individuellt. En del katter äter revben från hjort utan problem, andra äter inga hela ben alls. Kyckling- och kaninben är väl det som oftast brukar funka.

Jag har BARFat i 15 år och har gjort egen mat i nästan alla år. Nu ger jag dock huvudsakligen färdig BARF (MUSH Vaisto Cat) eftersom det är rätt tidskrävande att hålla på att göra eget till flera katter (harkattuppfödning). Kostnadsmässigt har jag inte råd att ge bara eko-kött och det finska köttet i BARF är inte på något sätt sämre än svenskt kött. Finsk och svensk djuruppfödning och livsmedelshantering är mycket lika varandra. Jag har dessutom varit med och utvecklat MUSH så jag har full koll på råvarornas kvalité, det mesta är ju råvaror av "humankvalité". Det är väl egentligen själva benen i maten som vi människor inte skulle äta.

Och hur börjar man? Ja, ska man göra eget får man läsa på en del så man kan sätta ihop en balanserad meny så det börjar med research.
 
Vad äter din katt i dag? Första steget är att lära den att äta kött etc. om den inte är van vid det.

Mina katter har fått olika typer rått/färskt foder (+ torrfoder) sedan de var unga, men de lämnar alltid benen - även såpass små och tunna ben som övervingar från kyckling. :banghead:Vilket är rätt lustigt då jag sett dem äta hela djur som de fångat själv... :confused: Därför går det inte att köra BARF på dem (alltså mina två) utan att använda färdigt foder (eventuelt skulle jag nog kunna prova ge benmjöl).

Kätter är generelt bra mycket svårare att BARFa än hundar, men börja testa ut vad du kan få din katt att äta och gör en plan efter det. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nästan hela vårt "hundliv" (2 år) har vi hållit på med foderallergiutredningar och färskfoder, så man är inte så beläst på torrfoder...
Svar
14
· Visningar
2 480
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp