Bukefalos 28 år!

barf / medicinskt foder

Trissa

Trådstartare
Jag har länge funderat på att barfa hundarna och katterna, men stoppats av att en av hundarna har njurfel. Hon äter K/d för detta sen i våras, och är mycket piggare på det än vanligt torrfoder. När man kollar skillnaden på k/d och vanligt foder verkar det mest handla om proportioner - betydligt mindre protein och fosfor i k/d tex.

Det borde man ju kunna kontrollera själv med barf, om man läser på om vad saker och ting innehåller näringsmässigt? Har letat som tusan på nätet och försökt hitta info om barf i samband med hundar som har något sjukdomstillstånd, men gått helt bet. Eller är det bara puckat att byta från ett foder som fungerar bra?
 
Sv: barf / medicinskt foder

Hill's har nu kommit med ett nytt foder för katter med njurproblem.
Detta foder är uppbyggt tvärt om än det var innan.
Dvs mindre kolhydrater och mer protein.
De säger att ett hundfoder med samma sammansättning är på gång, men det verkar dröja.
Att släppa ett sådant betyder ju att det tidigare inte var rätt...

Kolhydrater är inte lämplig kost för de med njurproblem (varken hund, katt eller människa).
Teoretiskt sett så borde BARF vara mycket lämpligare.
(Studera gärna GI-kost för människa med diabetes.)

Vet fler som lagar egen mat till sina njur- och leverhundar, lite liknande BARF men inte så mycket ben.
Flera har dragit ner på medicinen och vissa har slutat medicinera helt.

Kontakta Jill på Jipotima och fråga om hennes erfarenheter om detta.
 
Sv: barf / medicinskt foder

Men det verkar ju märkligt....även för människor med njurfel rekommenderas ju en proteinfattig kost? :confused:

Tror du det finns någon möjlighet att sätta mig i kontakt med de du känner som barfar sina njurhundar? Det hade verkligen varit jättebra och få höra från någon hur det fungerar i praktiken, vad de ger osv.
 
Sv: barf / medicinskt foder

Jag hittade en annan källa på nätet som menar att proteinfattig kost inte förbättrar själva sjukdomstillståndet, men gör att hunden mår bättre. Att minska på fosforen däremot skulle förlänga livslängden.
 
Sv: barf / medicinskt foder

För att inte tala om den här sidan!
Här kan man skriva in 'morot' (eller vad man nu vill kolla), och få reda på vad en morot innehåller näringsmässigt, i g eller mg. Och andra vägen runt, man kan välja 'protein' och få en lista på hur mycket protein saker innehåller, antingen i bokstavsordning eller "topp10".

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/index.html
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
950
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 181
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 916
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag har inte möjlighet att Barfa/ge färskfoder till min hund nu då jag inte har plats för en större frys, ska flytta till hösten och då...
2
Svar
32
· Visningar
11 216
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp