Bukefalos 28 år!

AliceZeta

Trådstartare
vill höra vad ni har för erfarenheter av att fodra era hundar med Barf
Äter hundarna bättre, klarar alla hundar av att äta Barf, finns det några nackdelar?

Jag har en kräsen lite Yorkshire terrier på 4 månader som jag tycker äter alldeles för lite, jag har försökt med leverpastej, korv, ägg, smält smör i torrt resp uppblött torrfoder. Hon äter ca 60-90 gr/dag, rekommenderat är 130 gram/ dag
 
Jag har alltid haft matvrak, men sedan jag började barfa så har de slutat vara på konstant matjakt, de är inte lika benägna att stoppa i sig allt de kommer över utomhus osv. Mycket trevligt med andra ord. Det är klart att rena, animaliska produkter i princip alltid är godast för en hund och framförallt godare än det pisstråkiga torrfodret som hundarna sällan mår perfekt av heller.

Och ja. Alla hundar klarar barf. Alla hundar klarar dock inte alla typer av barf. Det fina med att barfa är ju att du blandar ihop ingredienserna själv så att det hela går att individanpassa in i minsta detalj. Rå mat är dock snällare mot magen än torrfoder, så de flesta hundar med tex magproblem blir bättre bara av ett byte till färskfoder. Ett hett tips från mig är att byta till just något av de färdiga färskfoder som finns, innan du börjar barfa. Att barfa kräver nämligen viss kunskap för att hunden ska må bra av det. Det är inte att bara slänga åt hunden lite råa köttbitar och hoppas på att det blir bra!

Generella fördelar med rå hundmat (färskfoder/barf):
Bättre mage vilket även ger i princip inga pruttar samt fast och luktfri avföring i väldigt liten mängd.
Betydligt mindre tandsten.
Glansigare päls, hundarna brukar håra mindre också.
De hundar som har problem med svamp, öron eller hud brukar bli av med sina problem.
Vissa hundar blir mer avslappnade och får lättare att koppla av i hemmet samtidigt som de lättare fokuserar vid träning.
Många gånger blir det billigare än att köpa torrfoder.
Lättare vid resa då det går att köpa hundmat i vilken mataffär som helst.
Det behövs i princip aldrig någon "invänjningsperiod" eller övergångsperiod mellan olika råa foder. Klarar hunden en sort klarar den alla, förutsatt att det inte är någon specifik ingrediens den reagerar på såklart.

Nackdelar:
Har man en stor hund kan det behövas väldigt mycket frysutrymme för att ha plats med hundmaten. (Själv har jag löst det med en stor frys för 300kr som hittades på blocket)
Färdigt färskfoder säljs inte precis överallt i landet. Bor man väldigt avsides och inte vågar barfa så kan det bli knepigt att få till.
 
När vi körde så gick gamlingen ner i vikt och var glad som en valp och unghunden gick upp i vikt och höll hullet. Bägge fick fina tänder, sket lite, gamlingens öronproblem försvann och de hade väldigt fin päls.

Vi blandade eget och visst var det en del pyssel att hålla två stora med mat när vi bodde i en lägenhet, men hälsovinsterna övervägde allt.

"Nyförvärvet" äter fortfarande inte rått kött även om jag försöker vänja in honom på det. Tanken är att han ska få gå över på BARF, bara knasbollen fattar att han är en hund och ska gilla rått kött och ben. :p
 
Jag började med BARF för att min kräsna hund matvägrade i perioder och jag blev väldigt leds på att ständigt kolla ut nya foder för att få henne att äta. Jag tänkte att med BARF finns det så stora variationsmöjligheter så då kanske hon faktiskt vill äta om hon slipper äta samma sak varje dag. Det funkar jättebra! Hon äter med stor aptit varje dag och har ännu inte ratat något! Jag var lite orolig över om hon skulle äta lever, njure osv men det har inte varit något problem, hon äter allt jag serverar (även om vissa saker är extra goda ;)).

Men det som slog mig väldigt fort efter att jag börjat ge BARF var hur många andra fördelar det ger och på så kort tid. Efter ca 3 veckor såg man stor skillnad i hull, hon var inte mullig eller tjock innan men hon "slimmade till" sig och byggde muskler och blev riktigt snygg! Sedan blev hennes päls otroligt fin, bajset är inte längre äckligt, hennes andedräkt luktar ingenting och hon är allmänt bara en gladare och mer tillfreds hund.

Det är lite tids-, planerings- och utrymmeskrävande men det är så värt det! Prismässigt så kostar det lika mycket som torrfodret och då handlar jag ändå bara på mat- och djuraffärer. Har man jägarkontakter t.ex. så blir det nog billigare än torrfoder :)
 
"Nyförvärvet" äter fortfarande inte rått kött även om jag försöker vänja in honom på det. Tanken är att han ska få gå över på BARF, bara knasbollen fattar att han är en hund och ska gilla rått kött och ben. :p

Jag gav upp med min fåntratt efter fyra års fåfänga försök, han vill inte ha rått kött! :banghead:

Nuförtiden går det att lura i honom lite färskfoder, om det fortfarande är ganska fruset och han bara får det ibland... Rått kött från charken? Fugeddaboutit! :wtf:
 
Jag gav upp med min fåntratt efter fyra års fåfänga försök, han vill inte ha rått kött! :banghead:

Nuförtiden går det att lura i honom lite färskfoder, om det fortfarande är ganska fruset och han bara får det ibland... Rått kött från charken? Fugeddaboutit! :wtf:
Vi har kommit så långt att små bitar, typ liten köttbulle, fungerar och han har börjat gnaga på ben tack vare "kusinen", men är det för stora bitar så förvrids ansiktet i vämjelse och han spottar ut. :yuck:
 
Vi har kommit så långt att små bitar, typ liten köttbulle, fungerar och han har börjat gnaga på ben tack vare "kusinen", men är det för stora bitar så förvrids ansiktet i vämjelse och han spottar ut. :yuck:

Hur är han med blötmat? Tänkte att du kanske kan ge blötmat ett tag och sedan blanda i färskfoder i det.
 
Mina vuxna lever till 70% av slaktavfall, ffa från lamm/får och nöt men även höns beroende på tillgång. Är i princip självförsörjande på får/lamm och fjäderfä så det blir både ekonomiskt och miljövänligt + att jag vet att djuren haft det bra. Slaktar själv. Utöver det får de VoH.
De är superfina på det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 090
Senast: Hgfy
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
19 585
Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
4 048
Senast: Idalo
·
Z
Övr. Katt Har ett problem med min tolv veckor gamla kattunge. Har haft henne i en två veckor nu, utan problem förutom en sak: Maten. När hon...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: Zamba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp