Barfota boots i hagen

Honey07

Trådstartare
Jag håller på att få ordning på hovarna på mitt sto och hon går nu barfota. Problemet är att hon blir öm i sulorna då det är hårt i backen trots snö. Därmed behöver hon ha boots på i hagen och får såklart snö in i bootsen. Då blir hon blöt om hovarna hela dagen. Det tycker jag inte är bra så jag undrar om någon har något bra tips på vad man kan hitta på för att de ska hålla sig torra.

Skor är inte ett alternativ just nu.
 
Cavallos boots har hål så att vatten ska rinna ut. Detsamma gäller nog för andra märken också misstänker jag. en möjlig lösning skulle väl kanske vara att stoppa hovarna i plastpåsar innan man sätter på bootsen? Men hovarna avger ju också lite fukt så helt torra lär inte hovarna bli. Vad är anledningen till att hovarna inte får bli blöta?
 
Min unghäst jag hade oskodd en period fick jättefula skavsår efter endast en dag i hagen med dem på.
 
Jag kanske inte förklarade så bra. Jag menar att hela bootsen blir ju blöta och det sitter åt även ovanför själva hoven och jag tänker att det kan bli olika problem med huden om det är blött hela tiden.

Jag har både cavallo och equine fusion varav equine passar henne bättre men där står hela hoven i vatten tillslut så jag använder cavallon istället. De åker av lättare.
 
Jag gillar Easyboot Glove, Flex och Easyboot Cloud som hagboots. Det är viktigt att bootsen inte trycker över ballar/kronrand och påverkar tillväxten när hästen har dem på så lång tid. Jag har alltid sulor I bootsen vilket hjälper till en del mot smuts i dem. Och någon form av hovpulver i strålfårorna.
 
Jag gillar Easyboot Glove, Flex och Easyboot Cloud som hagboots. Det är viktigt att bootsen inte trycker över ballar/kronrand och påverkar tillväxten när hästen har dem på så lång tid. Jag har alltid sulor I bootsen vilket hjälper till en del mot smuts i dem. Och någon form av hovpulver i strålfårorna.
Tack för tipset. Kollar på det.
 
Jag har hittat en variant som jag tror att jag kommer att bli mkt nöjd med till en av ponnyerna! (De är rätt nya i Sverige så man får lov att testa dem i tre veckor och skicka tillbaka om man inte tycker att de funkar :) ) Hoof Star Swift heter de och de är mkt ställbara; dels kan man anpassa efter trakthöjd, dels tåvinkel och dels på sidorna/runt ballarna och såklart runt benet :) Gillar att de är så anpassningsbara, att de är öppna undertill och att de inte går upp på kronranden!

Hoofstarswift.jpg
 
Jag har hittat en variant som jag tror att jag kommer att bli mkt nöjd med till en av ponnyerna! (De är rätt nya i Sverige så man får lov att testa dem i tre veckor och skicka tillbaka om man inte tycker att de funkar :) ) Hoof Star Swift heter de och de är mkt ställbara; dels kan man anpassa efter trakthöjd, dels tåvinkel och dels på sidorna/runt ballarna och såklart runt benet :) Gillar att de är så anpassningsbara, att de är öppna undertill och att de inte går upp på kronranden!

Visa bifogad fil 84987
Jag såg dem på hovbalans sida. Ser väldigt bra ut. Nu har som tur är snön kommit tillbaka med ett tjockt lager så för tillfället kan hon vara utan. 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: bettysmatte
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
632
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
678
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp