Barfota/minimalistiska skor?

zassoo

Trådstartare
Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor?

Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått barn. Dels eftersom jag studerat mina barns fötter och ser hur de använder sina tår och fötter - när dottern skulle lära sig stå och gå var det fascinerande att se hur hon balanserade med hjälp av stortårna! Och dels för att jag har insett hur skeva mina egna fötter har blivit, stortårna liksom lutar mot de andra tårna istället för att peka mer rakt fram. Känns inte så funktionellt... Barnens fötter ser ut på ett helt annat sätt, de som inte ägnat 30 år åt att gå i skor som trycker ihop fötterna.

Så nu när jag ändå måste köpa nya skor eftersom de blivit större efter graviditeterna funderar jag på om jag ska försöka hitta skor där mina fötter får plats utan att klämmas ihop. Jag har försökt läsa lite på olika sidor som promotar barfotaskor och enligt dem verkar man kunna träna fötterna till att återgå till sin naturliga form.

Någon som har erfarenhet av detta? Var hittar man bra och prisvärda skor? Hur försiktig ska man vara i övergången? Andra tips?
 
Hej!

Jag använder barfotaskor så mycket jag kan och fötterna blir klart rörliga och starka efter ett tag. Vill du ha skor som ser vanliga ut, kika på Joe Nimble. Själv bor jag i princip i mina Vibram Fivefingers KSO Evo så länge det är barmark och torrt. Fivefingers brukar ofta gå att hitta på rea. Tyvärr är få barfotaskor vattentäta.
 
Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor?

Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått barn. Dels eftersom jag studerat mina barns fötter och ser hur de använder sina tår och fötter - när dottern skulle lära sig stå och gå var det fascinerande att se hur hon balanserade med hjälp av stortårna! Och dels för att jag har insett hur skeva mina egna fötter har blivit, stortårna liksom lutar mot de andra tårna istället för att peka mer rakt fram. Känns inte så funktionellt... Barnens fötter ser ut på ett helt annat sätt, de som inte ägnat 30 år åt att gå i skor som trycker ihop fötterna.

Så nu när jag ändå måste köpa nya skor eftersom de blivit större efter graviditeterna funderar jag på om jag ska försöka hitta skor där mina fötter får plats utan att klämmas ihop. Jag har försökt läsa lite på olika sidor som promotar barfotaskor och enligt dem verkar man kunna träna fötterna till att återgå till sin naturliga form.

Någon som har erfarenhet av detta? Var hittar man bra och prisvärda skor? Hur försiktig ska man vara i övergången? Andra tips?
Jag har Merrel Pace gloves som är minimalistiska skor och
Altra Lone Peak som har stor tåbox och zero drop.

Men för att börja använda stortårna har jag hört (på podd) att man nog måste också prova att gå barfota så att tårna faktiskt jobbar. Och så finns det en övning mot hallus valgus som är att höja alla tårna, sätta ned lilltån och sedan stortån men låta alla andra tårna vara höjda fortfarande tio gånger om dagen eller så. (bara barfota har inte höjt mitt lite sänkta högerfotvalv)

Jag har ett vagt minne av att jag fick ansträngda vader i början av pace gloves så jag hade mina på jobbet först. Gissar att det inte är jättekrångel att vänja in zero drop men att man kanske inte ska börja med långpromenaden.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag använder barfotaskor så mycket jag kan och fötterna blir klart rörliga och starka efter ett tag. Vill du ha skor som ser vanliga ut, kika på Joe Nimble. Själv bor jag i princip i mina Vibram Fivefingers KSO Evo så länge det är barmark och torrt. Fivefingers brukar ofta gå att hitta på rea. Tyvärr är få barfotaskor vattentäta.
Tack för tipset! Jag vill absolut ha skor med hel tåbox eller vad man säger, inte separerade tår, så då går väl fivefingers bort :p
 
Jag har Merrel Pace gloves som är minimalistiska skor och
Altra Lone Peak som har stor tåbox och zero drop.

Men för att börja använda stortårna har jag hört (på podd) att man nog måste också prova att gå barfota så att tårna faktiskt jobbar. Och så finns det en övning mot hallus valgus som är att höja alla tårna, sätta ned lilltån och sedan stortån men låta alla andra tårna vara höjda fortfarande tio gånger om dagen eller så. (bara barfota har inte höjt mitt lite sänkta högerfotvalv)

Jag har ett vagt minne av att jag fick ansträngda vader i början av pace gloves så jag hade mina på jobbet först. Gissar att det inte är jättekrångel att vänja in zero drop men att man kanske inte ska börja med långpromenaden.
Tack! Bra övning.

Nej precis, kanske inte börja med långa promenader :p Just nu är jag i läget att jag blir trött i fötterna av att bara gå barfota inomhus så jag har väl en bit kvar... har birkenstock-tofflor inomhus för det mesta. Minns att det var likadant ett par månader efter min första förlossning, att fötterna var påverkade, men det gav med sig sen så jag hoppas på samma nu.
 
Jag har skor från Altra. Kikar just nu lite på Xero och Vivo med för att skaffa något par som inte är löparskor. Barfotaskor är ju en lite skev beskrivning då man menar skor med bred tåbox då de finns både minimalistiska som är odämpade och "asfaltskor" som är dämpade. Om du har instagram rekommenderar jag att följa fotanders han har bra övningar som får fötterna att jobba.

Testa att gå barfota i lagom mängd för att vänja fötterna vid att arbeta. Går du i birkenstock kniper du med tårna och låter inte foten jobba pga uppbyggnaden.
 
Använder vanliga platta breda skor men som dansare är jag ivrig förespråkare av att träna sina fötter; men inte bara fötterna! Hur fötterna arbetar påverkas väldigt mycket av din hållning, och din hållning påverkas i sin tur av skorna du använt hela ditt liv. Så mitt tips är att barfota stå på ett ben och blunda (ha ena handen vid en fönsterkarm eller nåt så du inte ramlar). Känn efter hur du vinglar och hur du spänner fot och ben, hur du vinklar höft, bål, och nacke. Hitta stabilitet (övning ger färdighet) och ta med dig den stabiliteten ut när du går barfota/i minimalistiska skor.

Sen finns det många bra övningar för att stärka fotvalv och så. Tåhävningar med bra hållning och stabil ankel är:up:
 
Jag har svårt för vanliga skor men har snålat på att köpa fler barfotaskor (inte köpt några skor alls snarare 😅). Men i stallet har jag Joe Nimble Wandertoes och trivs väldigt bra med dem till precis allt. Och det är de jag väljer om jag skulle gå en promenad. Hade velat köpa nya fivefingers när jag känner jag vill lägga pengar på skor igen, mina är i princip helt slut och jag upplever fötterna vuxit ur dem sedan jag gått så mycket i mina Joe Nimble.
 
Jag går i samma tankar så du, som barn gick jag barfota på de flesta underlag och kan sakna det!
Jag har breda fötter och har haft svårt med att jag får ont med trånga skor.
(ett tag jobbade jag stående först på vanliga jobbet och sedan extra jobbet, det sabbade mina fötter)
Men nu tycker jag att de blivit bättre, går barfota så mycket det går. Har fått ner fotvalvet och jag tycker olika övningar på yogan hjälper!
Har däremot en del spänningar och ömhet ändå, som jag funderar på hur jag blir av med bäst.

Jag drömmer om ett par skor från feelgrounds.
 
Jag har skor från Altra. Kikar just nu lite på Xero och Vivo med för att skaffa något par som inte är löparskor. Barfotaskor är ju en lite skev beskrivning då man menar skor med bred tåbox då de finns både minimalistiska som är odämpade och "asfaltskor" som är dämpade. Om du har instagram rekommenderar jag att följa fotanders han har bra övningar som får fötterna att jobba.

Testa att gå barfota i lagom mängd för att vänja fötterna vid att arbeta. Går du i birkenstock kniper du med tårna och låter inte foten jobba pga uppbyggnaden.
Tack, ska kika på insta!

Jag ska absolut försöka vänja mig av vid att använda tofflor hela tiden, men det har som sagt sin förklaring i att jag nyligen varit gravid, normalt sett går jag barfota hemma så jag ska se till att komma tillbaka dit :)
 
Använder vanliga platta breda skor men som dansare är jag ivrig förespråkare av att träna sina fötter; men inte bara fötterna! Hur fötterna arbetar påverkas väldigt mycket av din hållning, och din hållning påverkas i sin tur av skorna du använt hela ditt liv. Så mitt tips är att barfota stå på ett ben och blunda (ha ena handen vid en fönsterkarm eller nåt så du inte ramlar). Känn efter hur du vinglar och hur du spänner fot och ben, hur du vinklar höft, bål, och nacke. Hitta stabilitet (övning ger färdighet) och ta med dig den stabiliteten ut när du går barfota/i minimalistiska skor.

Sen finns det många bra övningar för att stärka fotvalv och så. Tåhävningar med bra hållning och stabil ankel är:up:
Ja, allt hänger ju ihop! Fötter, knän, höfter, rygg...

Det är ett bra tips att öka kroppskännedomen. Jag försöker ibland tänka mer på hur jag står och se till att belasta fötterna jämnt.

Tåhävningar borde jag börja med igen, jag gjorde det varje dag under tiden jag var gravid för att minska krypningar i benen men så fort bebisen hade kommit slutade jag :angel:
 
Jag har svårt för vanliga skor men har snålat på att köpa fler barfotaskor (inte köpt några skor alls snarare 😅). Men i stallet har jag Joe Nimble Wandertoes och trivs väldigt bra med dem till precis allt. Och det är de jag väljer om jag skulle gå en promenad. Hade velat köpa nya fivefingers när jag känner jag vill lägga pengar på skor igen, mina är i princip helt slut och jag upplever fötterna vuxit ur dem sedan jag gått så mycket i mina Joe Nimble.
De verkar inte vara helt gratis, nej :p Å andra sidan lär det ju vara värt det om fötterna mår bättre... ska kika på Joe Nimble, synd att det inte finns en butik här i stan men det går väl att returnera.
 
De verkar inte vara helt gratis, nej :p Å andra sidan lär det ju vara värt det om fötterna mår bättre... ska kika på Joe Nimble, synd att det inte finns en butik här i stan men det går väl att returnera.

Köp större än vad du tror är mitt tips! Tror jag fick utprovade typ 2 strl större än vad jag trodde när jag var i butiken o kunde nog gå upp en strl till till nästa par nu. Tårna var helt fria från början trots breda fötter.
 
Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor?

Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått barn. Dels eftersom jag studerat mina barns fötter och ser hur de använder sina tår och fötter - när dottern skulle lära sig stå och gå var det fascinerande att se hur hon balanserade med hjälp av stortårna! Och dels för att jag har insett hur skeva mina egna fötter har blivit, stortårna liksom lutar mot de andra tårna istället för att peka mer rakt fram. Känns inte så funktionellt... Barnens fötter ser ut på ett helt annat sätt, de som inte ägnat 30 år åt att gå i skor som trycker ihop fötterna.

Så nu när jag ändå måste köpa nya skor eftersom de blivit större efter graviditeterna funderar jag på om jag ska försöka hitta skor där mina fötter får plats utan att klämmas ihop. Jag har försökt läsa lite på olika sidor som promotar barfotaskor och enligt dem verkar man kunna träna fötterna till att återgå till sin naturliga form.

Någon som har erfarenhet av detta? Var hittar man bra och prisvärda skor? Hur försiktig ska man vara i övergången? Andra tips?
Har du krossat stortån under en häst nån gång så hade du upptäckt hur mycket man balanserar på den även som vuxen.. Jag har provat så att du slipper ;-)
 
Jag har Joe Nimble. De gör flera riktigt snygga skor, och av suverän kvalitet!

För mig som har känsliga fötter och flera gamla skador att ta hänsyn till funkar det inte riktigt med helt odämpade skor, men Joe Nimble finns med olika nivåer av dämpning och alla med plats för tårna och noll drop.
 

Bifogade filer

  • 20220119_163552.jpg
    20220119_163552.jpg
    295,6 KB · Visningar: 128
Ja, allt hänger ju ihop! Fötter, knän, höfter, rygg...

Det är ett bra tips att öka kroppskännedomen. Jag försöker ibland tänka mer på hur jag står och se till att belasta fötterna jämnt.

Tåhävningar borde jag börja med igen, jag gjorde det varje dag under tiden jag var gravid för att minska krypningar i benen men så fort bebisen hade kommit slutade jag :angel:

Ett tips: gör tåhävningar när du borstar tänderna. Då blir det av varje dag och det tar ingen extra tid.
 
Alla mina skor är Joe Nimble. Har provat andra märken men de senaste 10 åren är det bara Joel Nimble. Min erfarenhet är att det kan ta tid för foten att återanpassa sig. Kan vara jobbigt en övergångsperiod. Bra om man i alla fall går barfota hemma.

Hänger på @the_connemara angående storlek. Började med storlek 40, nu har jag storlek 43. Men det där är jättesvårt. Du får mäta fötterna, så kan det ge en hint. Jag har storlek 9 för det mesta men på några enstaka modeller har jag 8,5.
 
Jag har Joe Nimble. De gör flera riktigt snygga skor, och av suverän kvalitet!

För mig som har känsliga fötter och flera gamla skador att ta hänsyn till funkar det inte riktigt med helt odämpade skor, men Joe Nimble finns med olika nivåer av dämpning och alla med plats för tårna och noll drop.
Hur vet man hur mycket dämpning man ska ha?
 
Hur vet man hur mycket dämpning man ska ha?

Det är väl lite svårt att definiera, men om du har problem med själva fötterna idag (tex uttrampade hälkuddar, plantar fasciit) eller något annat som gör att du får ont av att gå i normalhårda skor så skulle jag börja med någon av sneaker eller vandringsmodellerna med lite tjockare sula. Gamla skador är ju svårare att göra något åt än "bara" otränade fötter, och det är inte säkert att alla fötter klarar en övergång till "noll dämpning".

(Detta säger jag mest som motvikt till att många "barfotafrälsta" gärna vill få det att låta som att alla problem inklusive gamla skador kommer lösa sig automagiskt om man dedikerat går över till noll drop och noll dämpning. Utan hänsyn till att vi har olika historik och förutsättningar eller möjlighet att anpassa hela livet för att optimera sina fötter. :angel: )

Jag som har en hel del gammalt skräp i fötterna kommer köpa ett par snygga Joe Nimble-sneakers att ha som inneskor när vi återgår till kontoret, jag vet ju redan innan att det inte funkar för mig att stå barfota på stenhårt golv många timmar i sträck.

Skorna jag la upp bild på är med tunnaste sulan. Även den är mjukare än mina merrell pace gloves (väldigt gammal modell, vet inte hur de är idag), och rätt mycket mer ombonad än de (få) five-fingers jag testat. Har man inga konkreta problem relaterat till hårda underlag, och kan ta lite tid på sig att vänja in fötterna, så tror jag att det funkar utmärkt. (Man behöver ju inte heller skämmas om man efter ett tag inser att man vill lägga in en tunn hälkopp eller något liknande, poängen är ju att få en sko som är formad som en fot och rör sig som en fot.)

Annars kan du säkert ringa till någon av butikerna och fråga, åtminstone här i Gbg är de väldigt måna om att man ska hitta något som verkligen funkar bra. Det är även något olika passform på olika modeller, så det kan vara bra att fråga om du vill ha smalare eller bredare häl, eller mer höjd i lästen, eller vad som helst.

Kolla in toega också, den verkar vara rätt inriktad på att ta väcka tår som blivit för passiva och felställda.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får ont i fötterna av alla ridskor eftersom de är så smala i tårna och klämmer ihop de. Är helt van med barfota/minimalistiska skor...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 347
Senast: Tora
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 541
Senast: Loons
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 774
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp