Barfota och boots i distansen

Armadillo

Trådstartare
Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av frågorna kom i en tidigare tråd om skoning vilket jag vill respektera så jag flyttar härmed diskussionen i en egen tråd.

Jag red alltså VM utan skor vilket för mig var ett naturligt val. Jag hade ridit mycket av banan tidigare på för-VM och visste att den till mesta del var bra för barfota (80% gräs, resten asfalt och grusväg). Hade den inte varit det hade jag satt boots på Comett. Naturligtvis fick jag kommentarer om detta från alla håll men också mycket stöd. Totalt var det 5 hästar som jag vet om som var utan skor i VM.

Lite bakgrund: Jag själv har under min karriär som distansryttare ridit barfota eller i boots i alla lopp utom ett. Jag började träna och tävla distans under 5-faldiga amerikanska ryttarinnan Darolyn Butler. Darolyn har ofattbara 48 000 tävlingskm och har ridit distans sedan tidigt 80-tal. År 2000 gick hon över till barfota med sina hästar (här beskriver hon varför www.horseridingfun.com/barefootin.html) så i början var det för min del "bara så det var". Sedan började jag lära mig mer om verkning, effekter av skoning, fördelar med barfota och när jag köpte min egen häst lärde jag mig verka själv.

Jag vet att i Sverige var det fram till för 4 år sedan inte tillåtet enligt TR att ställa upp i distans utan skor och det är därför inte konstigt att det kanske inte finns någon tradition av barfota i Sverige. Här i USA är det lite annorlunda. Även här springer de flesta distanshästar med skor men här är några intressanta fakta:

- Av de 10 ryttare som amerikanska landslaget togs ut ifrån till VM är 5 normalt barfota (Ceci Butler Stasiuk, Lindsay Graham, Heather och Jeremy Reynolds samt Debbie Reich). Amerikanska landslagsledningen är inte för barfota vilket är anledningen till att ingen av hästarna fick springa utan skor

- Cecilia Butler Stasiuk (Darolyns dotter) har precis tilldelats pris i USA för den mest poängsamlande ryttaren under 2010 i FEI-ritter. Ceci har ridit alla sina lopp barfota eller i boots.

- Lindsay Graham och Monk vann Amerikanska Mästerskapen 160 km 2009 i boots

- I Tevis Cup (som räknas som en av de tuffaste distanstävlingarna i världen i Kaliforniens berg) var fullföljningsprocenten 70% för hästarna (jag tror det var 18 totalt) som sprang i EasyBoot Glue-ons. För övrig hästar var den 50%.

Vad vill jag säga med det här då? Jo, att det finns alternativ, det är möjligt och det är inte särskilt kontroversiellt. Många av dessa ritter går på grus och steniga underlag och i bergen.

Som med allt annat krävs det naturligtvis kunskap om barfota. Har man inte själv kunskap så är det jätteviktigt att man har bra resurser att ta till och ett bra supportnätverk. Jag själv har det bra eftersom nästan alla mina vänner rider utan skor och verkar själva sina hästar. Nu är det min personliga åsikt av en rad skäl att hästar i allmänhet mår bäst av att inte ha skor men jag har också sett usla verkningar. I så fall ser jag hellre att hästen har skor på och en kunnig hovslagare som kan verka.

Många är mycket framgångsrika med boots och för andra fungerar det inte alls. Jag har funnit att man måste experimentera en del. Min egen häst fungerar bäst med Renegades. Det är en halv vetenskap och jag är inte någon expert på boots eftersom jag sällan använder dem men jag har lite koll i alla fall.

Detta är ett ämne som ligger mig mycket varmt om hjärtat och jag hoppas på en diskussion. Jag vill gärna höra vad era erfarenheter är och jag ställer mycket gärna upp som resurs och delar med mig av mina kunskaper och kontakter för de som vill.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har provat som jag skrev(i andra tråden) massor med olika boots men inga har suttit bra utan de ha lossnat och vi ha fått ränt runt i skogen och letat boots. inge nöje kan jag säga.

Men jag har hela tid känt att det måste finnas några som funkar så jag har fortsatt att leta och läst. När jag såg glove så tänkte jag dom måste jag prova, och det som gjorde att jag föll va inga spännen utan bara en thigt pass form, så ska de sitta. så jag beställde hem provkitet och sen kort efter så kom bootsen och de funkar som sagt super bra, i alla fall än så länge. Har precis beställ några mer + brodd. Rider just nu mest barfota i djupa snön (finns ju knappt nåt annat just nu). Visst det kräver ju lite eget arbeta då man måste hålla efter hovarna eftersom de ska sitta så thigt men det är inget problem för mej.

Hur kom du fram till vilken modell som passar din häst.
Använder de glue on på tävlingarna, vet du vilket lim de använder och hur långt före tävlingarna de sätter på dom.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jätte kul att läsa om dina erfarenheter, och kul med en tråd om detta ämne! Jag skulle gärna testa att ha min häst barfota. Än har vi bara ridit upp till 43 km (unghäst), men tanken är att komma ut på banorna till våren igen. Av olika anledningar så kunde jag (hovslagaren) inte sko honom bak, när han blev skodd senast. Detta var i november. Det gick ju fint att rida ändå, tills isen och halkan kom. När det bara var packad snö var det inget problem, men så regnade det på snön och frös igen. Detta fick mig att ta tag i bootsutprovandet igen. Jag testade olika modeller av Cavallo tidigare, men de var alldeles för vida runt själva benet. Nu har jag ett par Easyboots Epic, med fyra brodd i varje, som har blivit vår räddning i detta underlag! Dessa boots passade bra och han är nöjd med dem också.

Nu kommer hovslagaren ut på måndag igen, och min tanke var fyra skor, snowgrips och fyra brodd i varje. Men så kom denna diskussion upp. Vad anser du vara förutsättningarna för att kunna köra barfota? Kanske till och med barfota runtom. Har du snö och is i perioder där du bor också? Det jag funderar lite över är just när det blir ren isgata, då är ju inte alltid hagarna så roliga heller, och jag är rädd för fläkskador.

När du använt boot i träning eller under ritter, hur länge har ett par hållit? Har du ridit med andra typer än Renegadebootsen? Hur har de hållit? Har du testat med brodd i dem också?

Mycket tacksam för dina, och andras, åsikter och erfarenheter kring detta! Jag har en ponny också, och hon går barfota. Hon rids inte, men körs, går som handhäst mm. Hon har aldrig varit skodd, och hon ömmar inte det minsta på stenkross, grusväg eller annat. Så visst måste det vara individuellt! Men jag funderar lite över hur man ger bästa förutsättningar för hästen att kunna gå barfota så mycket som möjligt. Hygglig hovkvalitet har han. Inte som ponnyn, men han har sett fin ut bak nu när han gått barfota där i alla fall.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har provat som jag skrev(i andra tråden) massor med olika boots men inga har suttit bra utan de ha lossnat och vi ha fått ränt runt i skogen och letat boots. inge nöje kan jag säga.

Men jag har hela tid känt att det måste finnas några som funkar så jag har fortsatt att leta och läst. När jag såg glove så tänkte jag dom måste jag prova, och det som gjorde att jag föll va inga spännen utan bara en thigt pass form, så ska de sitta. så jag beställde hem provkitet och sen kort efter så kom bootsen och de funkar som sagt super bra, i alla fall än så länge. Har precis beställ några mer + brodd. Rider just nu mest barfota i djupa snön (finns ju knappt nåt annat just nu). Visst det kräver ju lite eget arbeta då man måste hålla efter hovarna eftersom de ska sitta så thigt men det är inget problem för mej.

Hur kom du fram till vilken modell som passar din häst.
Använder de glue on på tävlingarna, vet du vilket lim de använder och hur långt före tävlingarna de sätter på dom.
Bottorp, det är en del provande och kul att du testat en del. Håller med att tappade boots är pest. Jag är ju som nämnt inte en bootexpert men kanske kan detta hjälpa. I många fall är det trimningen som kan behöva justeras för en bra passform. De flesta hästar har för långa tår och en "flare" (utåtsvängning - tänk 70-talsjeans) vilket försvårar passform. Så steg ett är ju en bra anatomiskt korrekt trimning av hoven men det låter som att du har koll på den biten.

Kolla in http://gooberglue.blogspot.com/ för info. Tydligen säljs inte Goober Glue längre men de har bra info och produktrekommendationer. Jag antar att du redan varit på EasyBoots amerikanska sida.

Glue ons används på tävling och sätts på en till två par dagar innan. Hoven måste vara helt torr innan den sätts på annars håller det inte. Jag har själv inte ridit med GlueOns men däremot gloves och som sagt Renegades. Det största problemet med både GlueOns och Gloves är plastkanten bak som jag vet kompisarna brukar fila ned. När jag använder Renegades förstärker jag spännet med cable ties (sådana där plastremsor man använder till att binda ihop kablar som inte går upp igen när man väl satt ihop den vad det nu heter på svenska)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Trofé, då jag bor i södra Texas slipper jag gudskelov snö och isgator vid ridning men jag förstår ditt problem. Jag ska se om jag kan få tag på någon som vet eller kanske rent av Bottorp kan hjälpa till? Ni båda verkar ha mer erfarenhet av svenskt klimat än vad jag har, särskilt med broddar. Hållbarheten på boots beror ju på underlag och sträcka. Jag använder som sagt inte boots ofta alls så jag går inte igenom särskilt mycket produkter. Ett tips är dock att se om ni kan kontakta tillverkarna för favvobootsen och se om ni kan hjälpa till med synpunkter för svenskt klimat, få kontakter etc. Många av dessa bolag är ju i tillväxt och behöver support från kundkretsen.

Bästa förutsättningarna kommer nog med kunskap skulle jag säga. Jag har ju inte sett din hästs hovar och kan inte ge specifika råd. Personligen - och som mycket generell kommentar - finns det oftast bra förutsättningar för att gå helt barfota eller barfota med boots. Men man måste vara villig att ge det tid och lägga ned en del tid på att öka sin egen kunskapsnivå. Hur ställer sig din hovslagare till en diskussion om barfota?

Senare tids forskning visar att hästhovar formas och hårdnar beroende på vilket underlag hästen till vardags har samt hur mycket tillgång den har till att röra sig under dygnet. Forskningen jag nämner kommer från Queensland University i Australien och är till stor del gjord på vilda australiensiska hästar - brumbies http://wildhorseresearch.com/. De vilda hästarna i stenöknen hade helt annan form och hovväggstjocklek än hästarna på mjuk mark som inte rörde sig så mycket. När man bytte hästar från olika terräng ändrades också hoven och dess tålighet. Kanske säger sig självt men vad jag vill säga här är att hästar oftast klarar den terräng som den är van vid eftersom hoven anpassar sig. Jag själv rider i djup sand och mestadels mjuk mark vilket gör att jag måste hålla efter min hästs hovar ordentligt. Han är också känslig i fötterna om han kommer på grusvägar och är försiktigt med vart han sätter fötterna. Min vän i New Jersey som också är barfota, trimmar nästan aldrig hovarna på sin häst eftersom hon har hårt underlag och grus och sten där hon bor. Hon behöver aldrig boots eftersom hennes häst acklimatiserats och dessutom har tjock och tålig hovvägg. Jag önskar jag hade mer av hennes terräng. Jag tänker sticka ut hakan och säga att det är en myt att många hästar inte skulle ha bra nog hovkvalitet för att kunna gå barfota. Det krävs dock en annan approach, tid och ett annat tankesätt vilket oftast är det största och nog så reella hindret.

Rent generellt är bästa förutsättningarna att finna en bra trimmare som förstår barfota som du kan diskutera med och som kan trimma på ett korrekt sätt samt finna bästa sättet för dig att gå tillväga beroende på utgångsläget. Jag rekommenderar en diskussion med min kontakt Mia på www.gyllenhov.se/. Mia kan barfota och har varit i Australien med Brian Hampson och studerat vildhästarna. Hon har också gått hovslagarutbildningen (även om hon inte skor själv). Hon kan nog ge support att finna rätt personer och ha en diskussion. LÄS PÅ! Kolla in litteraturen från Jamie Jackson och Pete Ramey. Är du riktigt intresserad, kolla in www.thehorseshoof.com som har ett mycket bra referensbibliotek och bilder och exempel. Deras pdf-prenumeration kostar inte så mycket. Prata med folk som är insatta.

Kolla förresten gärna in bilder på Cometts hovar dagen efter VM http://web.me.com/andnas/WEG2010/The_Day_After.html#grid. Comett har aldrig blivit utesluten för hälta eller ens blivit röstad på i FEI. Han har aldrig haft en sko på sig.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för utförligt svar! Jag ska kolla upp länkarna du angav. Jag har inte pratat så mycket med nuvarande hovslagare om barfota. Vi pratade bara lite om det senaste skoningen. Då jag bor på annan ort ett knappt år, så har jag inte min "hemma-hovslagare" här. Hon som skor nu verkade positiv till barfota, men funderade just huruvida min häst skulle ev bli ömfotad eller så.

Min hemma hovslagare har bara sagt att han tror inte att det håller för distans. Att min häst behöver skor för att klara gå längre sträckor och mer träning. Men nu kan jag ju hänvisa till att din gick VM barfota! ;) Och jätte kul att se bilder på din hästs hovar! De ser jätte fina ut. För övrigt tror jag det är buntband du menar, som du låser dina boots med :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag talade precis med Darolyn Butler. Hennes dotter Ceci Butler Stasiuk har fått en inbjudan till Presidents Cup i Dubai i februari. Hon kommer att rida barfota men de tar med sig Glue Ons ifall att det är för stenigt men hon sade att förra gången hon hade en häst som sprang i Dubai (VM 2004 då hennes häst Wersus sprang under japansk flagg och kom på 29:e plats) var barfota ok. Det väckte en del uppståndelse bland veterinärerna dock.

Det lim de använder är Adhere Vettec och hon säger att det är det bästa hon prövat.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Mycket intressant och inspirerande läsning! Kul att detta fungerar tom på VM-nivå i distans!
Jag tränade min arab mestadels barfota för distans. Vi hade mjuka ridvägar där jag stod då, men när vi flyttade blev det mer grusvägar och han fick då järnskor. Använde boa-bootsen under hans barfota period och var ganska nöjd, men minns att de var lite meckiga att få på och av. Men de satt bra när de väl var på. Lät honom vara skodd under träning och tävling av bekvämlighetsskäl men skodde av under viloperioder och lättare träning. Han hade bra hovar men lite tunna väggar och slet snett i bak.

Hur mycket använder du bootsen i träning?
Fler frågor kommer när jag har tid!

Norpan- utbildad hovslagare som försöker övertyga mina kunder om att många hästar kan gå barfota:D
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Norpan, kul att höra dina synpunkter och erfarenheter så kom med mer när du kan! Ägaren till Lily (den andra hästen jag var WEGkvalificerad på) Justin Nelzen är också hovlagare till yrket men tränar sina hästar barfota och hade jag ridit hans häst hade on också varit oskodd. Jag undrar om inte du också skulle ha ett gott utbyte med Mia (se länk ovan) och en bra diskussion? Jag vet att hon haft diskussioner om samarbete med någon av hovslagareutbildningarna att komma in och föreläsa om hovar. Jag tror att det är bra att ha en diskussion som rent allmänt ökar kunskapsnivån och utbyte av erfarenheter. Det kommer ju mer och mer ordentlig forskning och studier. Själv fann jag Brian Hampson och Chris Pollits studier oerhört intressanta vad gäller hovar, näringsupptag och hur hästarna rör sig. Brian och Mia har ju också börjat samarbeta och han har varit i Sverige ett par gånger det senaste året.

Jag tränar ingenting i boots eftersom det inte är nödvändigt.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag tycker definitivt det är intressant med barfotahästar. Men!

Jag har aldrig lyckats :( Jag har stora mjuka gräshagar på 5-15 hektar hästarna går fritt på. Ridvägarna består mestadels av grusvägar.

Hur mycket jag än har försökt härda mina hästars hovar (har gått promenader med dem, handhästar etc så de skulle slippa belastning av mig också i början) så tassar de i vägkanten. Efter skoning är de som nya igen. Har provat flera olika hovslagare, verkat själv mm mm

Vi har en arab i stallet (dock ej min) som verkar ha hovar av en annan värld. Denna häst går barfota på alla underlag utan någon som helst tillvänjning och går t.o.m bättre barfota än med skor. Hon har små stenhårda hovar som till utseendet inte riktigt liknar mina hästars hovar heller.

Har du tips? Vore guld värt! Jag önskar mina hästar kunde går barfota men det verkar ju inte som det :(
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har samma erfarenhet som du. När jag köpte min nuvarande häst var hon nyverkad och nyskodd fast bara fram. Jag började träna henne för distans men de två första månaderna bestod nästan endast av skritt, mestadels på grus och asfalt. När hon skulle skos om nästa gång var bakhovarna så nedslitna att det inte ens gick att sätta en vanlig sko på.

Armadillo: Hade den svenska landslagsveterinären på VM några synpunkter på att Comett gick barfota på tävlingen?
Är han väldigt korrekt i benen?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag tycker definitivt det är intressant med barfotahästar. Men!

Jag har aldrig lyckats :( Jag har stora mjuka gräshagar på 5-15 hektar hästarna går fritt på. Ridvägarna består mestadels av grusvägar.

Hur mycket jag än har försökt härda mina hästars hovar (har gått promenader med dem, handhästar etc så de skulle slippa belastning av mig också i början) så tassar de i vägkanten. Efter skoning är de som nya igen. Har provat flera olika hovslagare, verkat själv mm mm

Vi har en arab i stallet (dock ej min) som verkar ha hovar av en annan värld. Denna häst går barfota på alla underlag utan någon som helst tillvänjning och går t.o.m bättre barfota än med skor. Hon har små stenhårda hovar som till utseendet inte riktigt liknar mina hästars hovar heller.

Har du tips? Vore guld värt! Jag önskar mina hästar kunde går barfota men det verkar ju inte som det :(
Neywaz, det bästa tips jag kan ge om du verkligen vill ha dem barfota är att lära så mycket du kan om barfota först och främst. Kolla resurserna jag listat ovan. Nätverka med andra barfotafolk och kolla in www.thehorseshoof.com om det är något som kan vara av intresse. Som medlem (ca 150 kr/år) har de även bra instruktionsfilmer och forum med specifik hjälp OBS! att man inte uppmanar folk att börja trimma själva helt plötsligt utan att först söka bra hjälp av utbildade barfotatrimmare. Nu gör jag väl hovslagare sura genom att säga att barfotatrimmare ofta har en lite annan syn på hoven. En barfota hov trimmas inte med syftet att en spik ska slås i och ser därför ofta annorlunda ut. Ta ut en barfotatrimmare eller en hovslagare som även gått andra kurser med barfotainriktning och diskutera dina hästar. Det kan ta många månader att göra en övergång, särskilt som att det låter som att de går på mjuk mark mestadels av tiden förutom när du rider på grusvägarna. Att härda sula och vägg tar tid och beror även på hur mycket de varit skodda förut och hur mycket rörelse de får på ett dygn. En häst som går på 10 hektar rör sig ca 7 km under ett dygn. En häst i box rör sig betydligt mindre. All rörelse stimulerar hovens tillväxt. Skicka mig gärna några foton om du vill ha min åsikt. Vad gäller den andra araben, vad är det som skiljer i utseendet? Är hoven mer skålformad, tjockare väggar och rundare? Har den varit skodd tidigare? Vilka underlag har den gått på och går på?

Tänk också på att hästar utan skor ofta faktiskt känner marken de går på och söker sig till där det känns bäst även om det kanske inte gör ont, de blir intelligenta om vart det är bäst att sätta fötterna helt enkelt. När man skor försämras blodcirkulationen i hoven (det finns studier på detta) och känseln försvinner vilket ju också gör att hästarna inte känner sig för på samma sätt. Min högst personliga observation är att barfota hästar snubblar väsentligt mindre än skodda och jag tror det beror på dels känseln och dels att skodda hästar har mycket längre tår.

Messa mig gärna om du vill ha en längre diskussion.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har samma erfarenhet som du. När jag köpte min nuvarande häst var hon nyverkad och nyskodd fast bara fram. Jag började träna henne för distans men de två första månaderna bestod nästan endast av skritt, mestadels på grus och asfalt. När hon skulle skos om nästa gång var bakhovarna så nedslitna att det inte ens gick att sätta en vanlig sko på.

Armadillo: Hade den svenska landslagsveterinären på VM några synpunkter på att Comett gick barfota på tävlingen?
Är han väldigt korrekt i benen?

Limona, skulle vara intressant att se hur din hästs bakhovar såg ut. Har du foton? Kolla och jämför med hur Cometts hovar såg ut efter loppet, länken finns i ett tidigare inlägg.

Comett har bra ben. Ylva Nelson, Anneli Schultz och jag hade bra diskussioner om detta. De hade aldrig tidigare sett en barfota häst springa och visste inte riktigt vad de skulle förvänta sig tror jag men de visste attjag rider barfota långt innan loppet. Jag tänker inte lägga ord i munnen på dem men jag tror de blev lite nervösa eftersom vi var stallade mitt på en grusplan med stort grus. Comett gillade inte gruset men rörde sig mycket bra på mjukare underlag och jag kände ju som sagt till banan. I fjärde grinden sade veterinären att Comett rörde sig bäst av alla hästar han sett i den grinden. Cometts travningar var urfina hela tiden och CRI vid målgång var 58/52. Jag har skrivit en artikel om detta i The Horses Hoof och när jag får tillåtelse från deras redaktion kan jag lägga ut artikeln i forumet. Vi hade backup boots ifall att de skulle behövas.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Delivs KL.

Min häst blev skodd i måndags, och jag vr länge inne på att låta honom gå barfota. Nu blev det ändå skor runt om med brodd och snowgrips, med anledning av underlaget. Blank is, och nu också lite snö på isen. Hade det inte varit så halt i hagen hade jag ju kunnat använda boots vid ridning. Skulle det fungera att ha skor på vintern och barfota så fort det går resten av året? Eller saboterar man det man dåbyggt upp under barmarkssäsongen genom att slå på skor till vintern?

Levde man på en plats med lite mindre is skulle det se hoppfullare ut ;)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

... mindre än skodda och jag tror det beror på dels känseln och dels att skodda hästar har mycket längre tår.

Men så kan man väl inte generalisera? Det beror väl helt på hur man väljer att verka sin "sko-häst".
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hela citatet var ju "Min högst personliga observation är att barfota hästar snubblar väsentligt mindre än skodda och jag tror det beror på dels känseln och dels att skodda hästar har mycket längre tår." Alltså min högst personliga observation. Men du har rätt i en sak, det finns naturligtvis barfota hästar med långa tår och skodda med kortare.

Eftersom detta är ett intresseområde för mig kollar jag ofta på hur hästar rör sig under tävling. Man ser rätt så mycket om man rider bakom någon. Och om jag sedan tittar på hovarna ser jag att tårna är längre på de skodda. Jag går ofta runt på tävlingsplatser för att kolla hovar.

Om vi då återgår till min personliga observation så är den att de hästar som jag ridit med korrekt trimning snubblar mindre än skodda rent generellt. En annan observation är att om jag ligger efter med trimningen av min häst - han snubblar mer och samma sak händer när andra barfota hästar jag ridit får längre tår - de snubblar mer och är ett tydligt tecken på att tån blivit för lång. Andra indikationer för min del är när hästar slår sig själva på kotorna fram vilket min häst gjorde när jag köpte honom så är baktån för lång eller insidan några millimeter för tjock. Jag korrigerade trimningen och har aldrig haft problemet igen.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Väldigt intressant tråd. Min åsikt, om det inte vore för isen och halkan så är ju den lättaste tiden för barfotahästen nu när det är ett lite jämnhårt underlag. På sommaren tycker jag att hästarna är känsligare eftersom det är större variation i marken. En vanlig ridhäst går ju på mjukt underlag 23 timmar /dag de flesta dagar i veckan för att sen ridas. Om den då rids i ridhus så blir det ju ännu mjukare. En distanshäst har bättre förutsättningar tycker jag. Rids utomhus och längre och på varierande underlag. Vi planerar ju in asfalt, grus, klättra, sten/berg osv. medans "vanliga" ryttare håller sig till grusvägar och väl markerade skogsstigar.

Jag har mina hästar barfota och ang. snubbling så har jag gjort samma reflektion som Armadillo. Skodda hästar snubblar oftare. En av mina teorier runt det är att förutom förhållandet långt tå eller hög trakt= tån ser inte lång ut= klacksko är att en häst som går barfota, måste lära sig att läsa av underlaget bättre och en distanshäst måste desutom lära sig att göra det fort. Den blir då säkrare på foten efter ett tag. När blodcirkulationen minskar som den gör i en skodd hov så minskar känseln och känsligheten.

Jag tränar alltid barfota men tänker skaffa boots med brodd nu för jag är så trött på snön, vill ut på vägarna och där är det is... På tävling så använder jag limskor från Dynamix, en lätt sko i plast som sitter perfekt. Det känns som att rida barfota med samma bra grepp, inga problem med trav och galopp på asfalt inte. Den går även att sömma fast för den som vill ha den varianten.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Trofé, testa och se vad som fungerar bäst för dig och dina hästar. Många väljer ju att låta hästar gå med skor en del av året och utan resten av året. Tala med andra och se vad deras tips och metoder är. Sök information, nätverka med andra. Just i fallet is i hagen har jag alls ingen erfarenhet av tyvärr. Jag ska kolla med en barfotakontakt på kallare breddgrader och se om hon har något att tillföra. Till syvende och sist måste du hitta en lösning som fungerar praktiskt för dig, dina hästar och de förhållande ni lever i och som du känner dig bekväm med.

Den här tråden började med ett par frågor om VM och jag ville svara på de frågorna. Jag kan ju knappast sticka under stol med att jag är passionerad över detta ämne och gärna delar med mig av det jag vet och av mina erfarenheter. Ser man till antalet hits på denna tråd verkar det även finnas ett allmänintresse. Min väg till barfota började av en slump som sedan tagit vägen över att jag läst, nätverkat, sett ett antal dissikeringar av hovar - skodda och oskodda - så att jag sett hur de ser ut inuti, föreläsningar, sett värmestudie på hovar (och väntar på fler), tagit kurser i att trimma, trimmar min egen häst i 5 års tid och att jag har barfota folk att tala med runt omkring mig, samt sett flertalet distanshästar i USA gå från skor till barfota. Jag har under många timmar diskuterat inte bara hovar utan också hur det påverkar hästens allmänna hälsa. Jag har sett teorier kullkastas när ny forskning kommit till. Men det här är min resa som hästmänniska. Alla hästmänniskor har sina resor och gör det som de känner är bäst för sina hästar, tillämpar sin kunskap på olika sätt under de förhållanden som råder, och söker förhoppningsvis ny kunskap inom olika områden och tillämpar den kunskapen och det har jag respekt för. Skor eller inte.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Movgli, intressant att höra dina erfarenheter! Vad limmar du Dynamix med för lim och hur håller de?

Förresten, jag glömde i ett tidigare svar säga att landslagsveterinären Ylva och chef d'equipe Anneli var fantastiska under VM både i hur de arbetade och i sin attityd mot mig och barfota. De ställde mycket bra frågor, hade bra åsikter, ett öppet sinnelag och jag kände stöd i mitt beslut. En eloge till dem båda!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 216
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp