Barfota och skor, när var och hur?

muslidag

Trådstartare
*långa funderingar*

Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen gillar jag tanken med barfota, men upplever att det är svårt att få det att funka i praktiken och att många hästar behöver skor.

Min egna som jag hade var barfota när jag köpte honom och jag provade ha honom barfota så länge som möjligt. Men efter att ha gått omkull på en isfläck under snön, så åkte skor och broddar på illa kvickt. Jag kom fram till att med snö och is i nov-april, så var fläkningsrisken stor i hagen. På sommaren drog jag ibland skorna på betet och han klarade sig fint, så länge man inte red på allt för stening grusväg. I slutändan var det mer praktiskt och enklare att ha hästen skodd och han hade inga särskilda problem med det. Är även skeptiskt till barfota under vintern efter att ha tagit in barfotahästar från hagen som halkat omkring som bambi på hal is. Det är inte kul att ha en 170 häst nästan gå omkull på en för att den tappar fästet. Även om barfota har bättre fäste än skor på is och snö, så går det inte att jämföra med brodd.

I och med artikeln om Peder Fredricson som tävlar vissa av hästarna barfota och filmen som @super postade så har jag börjat fundera kring skoningsalternativ. Kan varmt rekommendera filmen:


Just nu bor jag i ett land där många har sina hästar barfota. Upplever att det är både en ideologisk och kostnadsfråga, så pass att man gärna skriver in i säljannonser att hästen kan gå barfota, eller halvskodd. Snö och is är inte ett problem här. Man rider mycket på fullblod och man har även gärna fullbloden barfota om bara möjligt.

Jag har haft förmånen att rida många hästar här, där många varit barfota sen många år. Tyvärr har 90 % av hästarna känns tassiga eller knackiga, och att de inte rör sig genom kroppen. Fullbloden kan man iof förstå eftersom många fullblod har gräsliga hovar, men även andra raser som welsh, halvblod, araber. Deras hovar borde genom år av barfotagång på olika underlag rimligtvis ha blivit starka och hårda, men icke.:down:

Två av fullbloden jag har ridigt har skotts på och vilken skillnad! Helt plötsligt finns det ryggverksamhet, tassigheten är borta och steget längre. Den ena fick 30 cm längre steg, men han var också gräsligt plattfotad och behövde verkligen traktstödet som skor kan ge.

En häst av urponnyras funkade utmärkt barfota, på henne var det ingen skillnad om du skrittade på asfalt, sand eller gräs. Endast grusväg med stora stenar blev hon tassig på och det har jag överseende med för det var inget enkelt underlag. Henne hade jag inte skott på men alla andra hade om jag fått bestämma fått skor pronto.

Samtidigt med skor tar man bort en stor del av hovmekanismen, understuckna trakter, trånga och insjukna ballar är ett stort problem med skor. Så vad är alternativet? Skorna i videon som @super postade ser inte ut som något gemene hovslagare har med sig.

Hur gör kära bukefolket?

Om ni har barfota upplever ni att hästen har samma steglängd och ryggverksamhet barfota som med skor? Ser ni till att filma så man inte drabbas av den ökända hemmablindheten? Och hur gör ni på vintern om det är is och snö i hagen?

Är det några som använder skor med stöd för strålen, typ avancerade heartbar eller annat?

Ni som skor traditionellt vad är era tankar?

Jag kan varmt rekommendera youtubevideon ovan, den är varken anti-skor eller anti-barfota utan pratar om hur man bibehåller vinklar, hur understuckna trakter tenderar att skapas av öppna traditionella järnskor. Samt något jag aldrig tänkt på att ballarna och strålen sjunks ihop och trycks ner, vilket iof inte känns så kul.
 
*långa funderingar*

Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen gillar jag tanken med barfota, men upplever att det är svårt att få det att funka i praktiken och att många hästar behöver skor.

Min egna som jag hade var barfota när jag köpte honom och jag provade ha honom barfota så länge som möjligt. Men efter att ha gått omkull på en isfläck under snön, så åkte skor och broddar på illa kvickt. Jag kom fram till att med snö och is i nov-april, så var fläkningsrisken stor i hagen. På sommaren drog jag ibland skorna på betet och han klarade sig fint, så länge man inte red på allt för stening grusväg. I slutändan var det mer praktiskt och enklare att ha hästen skodd och han hade inga särskilda problem med det. Är även skeptiskt till barfota under vintern efter att ha tagit in barfotahästar från hagen som halkat omkring som bambi på hal is. Det är inte kul att ha en 170 häst nästan gå omkull på en för att den tappar fästet. Även om barfota har bättre fäste än skor på is och snö, så går det inte att jämföra med brodd.

I och med artikeln om Peder Fredricson som tävlar vissa av hästarna barfota och filmen som @super postade så har jag börjat fundera kring skoningsalternativ. Kan varmt rekommendera filmen:


Just nu bor jag i ett land där många har sina hästar barfota. Upplever att det är både en ideologisk och kostnadsfråga, så pass att man gärna skriver in i säljannonser att hästen kan gå barfota, eller halvskodd. Snö och is är inte ett problem här. Man rider mycket på fullblod och man har även gärna fullbloden barfota om bara möjligt.

Jag har haft förmånen att rida många hästar här, där många varit barfota sen många år. Tyvärr har 90 % av hästarna känns tassiga eller knackiga, och att de inte rör sig genom kroppen. Fullbloden kan man iof förstå eftersom många fullblod har gräsliga hovar, men även andra raser som welsh, halvblod, araber. Deras hovar borde genom år av barfotagång på olika underlag rimligtvis ha blivit starka och hårda, men icke.:down:

Två av fullbloden jag har ridigt har skotts på och vilken skillnad! Helt plötsligt finns det ryggverksamhet, tassigheten är borta och steget längre. Den ena fick 30 cm längre steg, men han var också gräsligt plattfotad och behövde verkligen traktstödet som skor kan ge.

En häst av urponnyras funkade utmärkt barfota, på henne var det ingen skillnad om du skrittade på asfalt, sand eller gräs. Endast grusväg med stora stenar blev hon tassig på och det har jag överseende med för det var inget enkelt underlag. Henne hade jag inte skott på men alla andra hade om jag fått bestämma fått skor pronto.

Samtidigt med skor tar man bort en stor del av hovmekanismen, understuckna trakter, trånga och insjukna ballar är ett stort problem med skor. Så vad är alternativet? Skorna i videon som @super postade ser inte ut som något gemene hovslagare har med sig.

Hur gör kära bukefolket?

Om ni har barfota upplever ni att hästen har samma steglängd och ryggverksamhet barfota som med skor? Ser ni till att filma så man inte drabbas av den ökända hemmablindheten? Och hur gör ni på vintern om det är is och snö i hagen?

Är det några som använder skor med stöd för strålen, typ avancerade heartbar eller annat?

Ni som skor traditionellt vad är era tankar?

Jag kan varmt rekommendera youtubevideon ovan, den är varken anti-skor eller anti-barfota utan pratar om hur man bibehåller vinklar, hur understuckna trakter tenderar att skapas av öppna traditionella järnskor. Samt något jag aldrig tänkt på att ballarna och strålen sjunks ihop och trycks ner, vilket iof inte känns så kul.
Jag hoppas att man inte behöver välja ”sida” utan kan utgå från varje häst och ägarens behov, för tillfället. Då menar jag att en häst kan vara skodd i perioder och oskodd vissa perioder.

Jag har mina hästar barfota, den ena är en sällskaps ponny och den andra en häst som tränas och rids regelbundet. Jag har boots på vid behov. Jag tror inte att barfota är något som passar alla hästar eller alla hästägare, utan om man väljer att ha sin häst oskodd skall det vara för att man är intresserad och är villig att anpassa och lägga den extra tid och omtanke som oftast krävs. Ingen häst skall ha ont eller känna obehag, inte ens i en övergångsperiod.

Jag har mina hästar hemma, mina hagar är skogshagar som aldrig blir isiga.
 
Ja visst är den där filmen jätte bra och den ifrågasätter många av dom problemen som finns idag med den moderna skoningen idag.

Jag upplevde inte att så många hästar hade lika långa tår förr som idag och därmed var det inte lika vanligt med understuckna trakter.

Jag har valt att ha min häst barfota eftersom han envisades att dra av sig skorna hela tiden. Jag har dock alltid barfotaboots på när jag rider i skogen och på vintern så dubbar jag bootsen och då är halkan inga problem, har liknande dubb som dom som kör isracing så det är riktigt bra grepp.

Min häst är absolut inte tassig utan tvärtom så upplever jag att han skadar sig mindre som barfota och skadorna han får läker mycket snabbare. På vintern i hagen så brukar vi slänga gammalt strö om det blir isiga partier. Nu går han på lösdrift igen så ingen annan behöver leda honom över isiga vägar etc. Jag brukar antingen sätta på bootsen om jag måste leda på isiga partier eller försöka gå där det är mindre isigt. Dom boots, Scoot boots, jag har är jätte enkla att sätta på så är inte värre än att sätta på benskydd.
 
Gör: Försöker få hästen nöjd 😅
Hur går det: Sådär 😅

Allra helst hade jag såklart velat ha ett välplanerat track system a la Rockley Farm i UK men det är ju lite knivigt utan egen gård.

Mina största problem är:
*Missnöjd häst på stallgången i vanliga skor. Missnöjd på många underlag. Oöm på vissa underlag.
*Mer öm häst utan vanliga skor generellt men väldigt mycket nöjdare häst på stallgången (alltså hur han vill stå på sina fötter).
*Ingen som tycker hästen har dåliga hovar eller smärta/ömhet från hovarna trots påtagligt tydlig tålandning.
*Svår/omöjlig att få bra balans med skor en hel skoperiod vilket ger otroligt mycket röta. Tills slut kunde vi inte sko mer i höstas och jag bestämde mig för ännu ett barfotaförsök och att lära mig mer.
*Oklart när/hur obekvämheten beror på hur stumt underlaget är vs hur rädd han är att halka.

För min del hade min häst gärna fått gå skodd runt om precis som vilken häst som helst. Men så länge jag ser så mycket som tyder på att han är obekväm och hovarna blir i så dåligt skick så letar jag vidare i vad som kan tänkas hjälpa honom.

Jag ser alltså hans barfotaperiod nu som en rehabperiod i hopp om att hitta en funktionell, frisk hov han trivs med och se hur bekväm han är då och vilket skydd han trivs bäst med utifrån det. Nu handlar det alltså bara om att få honom att mha vettigare vinklar och mindre ömhet att röra sig och belasta hovarna sundare för att skapa en positiv spiral istället. Så får vi se vad det landar i. Han är limmad runt om nu med DIM under våra favoritboots sula fram och Easyshoe Performance bak. Jag bor i Skåne och har mycket lite problem med snö och is men skulle aldrig ta ut honom barfota på en frusen och hal grusväg tex.
 

Bifogade filer

  • 20210702_122519.jpg
    20210702_122519.jpg
    477 KB · Visningar: 87
Jag upplevde inte att så många hästar hade lika långa tår förr som idag och därmed var det inte lika vanligt med understuckna trakter.
(ursäkta klipp men vill tangera just den här biten).

Pratade med min hovslagare om just detta och han sa att söderöver, i typ portugal, spanien osv är traditionen att ha branta hovar med hög eller tom mycket hög trakt. I tyskland, nederländerna, belgien är traditionen i stället långa tår och obefintliga trakter. Är det denna tradition som nu kommer till oss?

Han menar att båda extremerna är lika fel, och det låter ju vettigt. Men hur hittar vi ett svenskt lagom när influenserna är starka?
 
(ursäkta klipp men vill tangera just den här biten).

Pratade med min hovslagare om just detta och han sa att söderöver, i typ portugal, spanien osv är traditionen att ha branta hovar med hög eller tom mycket hög trakt. I tyskland, nederländerna, belgien är traditionen i stället långa tår och obefintliga trakter. Är det denna tradition som nu kommer till oss?

Han menar att båda extremerna är lika fel, och det låter ju vettigt. Men hur hittar vi ett svenskt lagom när influenserna är starka?
Dom spanska hästar jag sett som haft höga trakter har varit trångskodda och som höghus i fötterna och det är ju verkligen inget att eftersträva.

Kolla filmen som är länkad ovan där förklarar dom verkligen hur viktigt det är med balansen i hoven och att så lite skillnad mellan trakt och dorsalsida som 5 grader påverkar hästen negativt. Tyvärr verkar fysiologisk verkning ha gått fullständigt förlorat till förmån för mode.
 
Jag hoppas att man inte behöver välja ”sida” utan kan utgå från varje häst och ägarens behov, för tillfället. Då menar jag att en häst kan vara skodd i perioder och oskodd vissa perioder.

Jag har mina hästar barfota, den ena är en sällskaps ponny och den andra en häst som tränas och rids regelbundet. Jag har boots på vid behov. Jag tror inte att barfota är något som passar alla hästar eller alla hästägare, utan om man väljer att ha sin häst oskodd skall det vara för att man är intresserad och är villig att anpassa och lägga den extra tid och omtanke som oftast krävs. Ingen häst skall ha ont eller känna obehag, inte ens i en övergångsperiod.

Jag har mina hästar hemma, mina hagar är skogshagar som aldrig blir isiga.

Nej, man behöver inte välja sida:)

Jag tycker det är roligare om vi kan diskutera för och nackdelar med båda alternativen. Vad som passar bero så klart först och främst på hästen.
 
@the_connemara

Ser ut som gympaskor :) Är det barfotaboots kombinerad med sula? Eller mer temporär lösning? Är inte säker på vad DIM är...Jag tänker att många gånger om hästen inte fungerar traditionellt så måste man försöka hitta andra lösningar.
 
@Elo och @super

När jag jobbade i Spanien så såg jag definitivt trångskodda hästar med höga tubhovar, men upplever också att portugiser och spanjorer naturligt har högre hovar och trakter. De har lite annan hovform än tex. halvblod, vilket inte är så konstigt med fullblodsinblandningen i många halvblod.

Hur det ser ut i Tyskland vet jag inte, men har hört att långa tår var mode tidigare, mest för att det ser ut som hästen rör sig luftigare.

Jag upplever i de stall jag varit i Sverige att det finns en medvetenhet om att man inte vill ha långa tår, och att hovslagarna, i alla fall de jag sett, försöker behålla trakt och korta tån. Men så noggranna som max 5 graders skillnad på traktvinkeln är det nog inte många som kan hålla, eftersom det är svårt att se en så väldigt liten gradskillnad med blotta ögat. Så man måste nog fota och mäta kontinuerligt för att se den.

Där jag bor nu ser jag väldigt blandat resultat på de som skor, mycket större variation än Sverige. Här får man hålla hårt på en bra hovslagare, men vet inte om det finns någon officiell utbildning eller om de sk. självlärt.
 
Barfotaboots är mycket bättre på att ge mer stöd åt trakter/stråle än vanliga U-formade skor till hästar som behöver detta och extra stöd vid motion - märker stor skillnad på en av mina. De är att jämföra med det som den listade videon förespråkar avseende stöd för strålen för att undvika att hoven faller igenom.

Sen att få vinklarna rätt är nog det svåraste, Många hovslagare har sin egen stil de följer vad avser hur de balanserar hoven, lägger ut skon och kapar tån för att minska slitage vid överrullning vs längre stegkurva vid långa tår. Går absolut mode i sånt beroende på användningsområde.

Finns det möjlighet att skaffa boots till de barfotahästar som verkligen behöver det, TS?
 
@caballus
Nu är hästarna inte mina, så jag har ingen beslutsrätt åt varken ena eller det andra hållet. Boxhästarna skulle definitivt teoretiskt kunna ha barfota boots men det funkar inte på lösdriftshästarna. Vissa av boxhästarna är mulleridna och där skulle boots funka, men hästarna som tävlas 1.10-1.20 hoppning och terränghoppning och då hade jag nog inte vågat köra på boots. Fast det kanske finns boots för det? Har dålig koll på boots, har bara sett de som var populära för typ 10 år sen och allt utvecklas.

När de kommer till lösdriftshästarna så vet jag inte om tassigheten blivit "kronisk" (dvs de har kortat av steget pga. ömhet och sen blivit korta i musklerna), men upplever dom inte jättemycket bättre på lerjord och gräs, som på asfalt. De hade i så fall behövt boots dygnet runt.
 
Båda mina hästar går barfota just nu.

Om jag bara rider 1-2 ggr/vecka så är det inga problem, rider jag oftare slits hoven ner och hästen blir "tassig".
Då finns det 2 alternativ, barfota boots eller skor. För mig ska inte en häst var "tassig". Jag väljer oftast att sko för att det är enklare än att krångla med boots inför varje ridpass + att jag inte riktigt gillar boots.

Samma med vintern, har man barfota häst och ska rida på vintern är det antingen skor + brodd eller barfota boots + brodd, att rida helt barfota på vägar, osv, är helt livsfarligt. Att rida helt barfota i djupsnö är ju dock inga problem.

Men det finns inge rätt eller fel :)
 
När de kommer till lösdriftshästarna så vet jag inte om tassigheten blivit "kronisk" (dvs de har kortat av steget pga. ömhet och sen blivit korta i musklerna), men upplever dom inte jättemycket bättre på lerjord och gräs, som på asfalt. De hade i så fall behövt boots dygnet runt.
Kan dock hästarna inte ens gå barfota i hagen tycker jag faktiskt man ska sko hästen. Barfota boots dygnet runt är inte bra för hoven.
 
Nej absolut inte, så länge hästen är bekväm så spelar det ingen roll. Även med hästar som ska skos, kanske det finns anledning till att vänta så länge som möjligt så att hovkapseln utvecklas optimalt. Vet inte men spånar..

Det bästa är så klart om hästen har så pass bra hovar som hästen ur ponnyrasen som jag red. Fö. intressant att hon också hade en högre typ av hov med högre trakter som spanska hästar. Ponnyrasen är en salig blandning av små urponnyer, spanskt och araber, så det är i sig inte så konstigt.

Jag gillar som sagt tanken på barfota, men så klart beror det på hästen och användningsområdet. Sen är jag bekväm och gillar att kunna rida överallt och kommer troligtvis ha min nästa häst där det är snö och is större delen av året. Därför skulle en prisvärd sko med strålstöd som går att brodda hade varit guld värd.
 
Min syn på det hela är att kan hästen gå barfota, utan att ömma, så är det bättre för hästen. Vi använder våra hästar en så liten stund på dygnet då kan vi gott unna dom det mer naturliga i att vara barfota resten av dygnet. om hästen ömmar på det underlag den spenderar den stora delen av dygnet på, bör den skos.

Jag har ändrat åsikt fram och tillbaka genom åren och kommer säkert ändra mig igen.

Vår KWPN går barfota och rör sig mycket bättre utan skor. Helt oöm på gräs, boots på på grusväg, men mest för att han inte ska slita för mycket på hovarna.
 
@Lavinia Intressant att höra olika erfarenheter med steglängd. Jag är lika dan, har gått från skor, till prova barfota, till skor, till nu vackla gällande vad jag egentligen tycker känns värt att prova. Individuella hästens behov och användningsområde bestämmer så klart.

Jag som tänker på vinter och broddar och halkigt i hagen, är det någon som provat sko med heartbar? Räcker det som strålstöd tror ni?
 
@Lavinia Intressant att höra olika erfarenheter med steglängd. Jag är lika dan, har gått från skor, till prova barfota, till skor, till nu vackla gällande vad jag egentligen tycker känns värt att prova. Individuella hästens behov och användningsområde bestämmer så klart.

Jag som tänker på vinter och broddar och halkigt i hagen, är det någon som provat sko med heartbar? Räcker det som strålstöd tror ni?

Ett strålstöd ska släppa när hoven inte belastas. Heartbar har motsatt effekt och låser hoven istället. Kolla tex Epona eller Easyshoe.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog av skorna på min häst i går, vi tänkte att han skulle få gå barfota några veckor och "vila" hovarna, han är riden hela sommaren...
2
Svar
32
· Visningar
6 476
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 279
Senast: skuggi
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
2 867
Senast: axel
·
Hästhantering Hur löser man det med en häst som ska åka från snöfattiga Skåne upp till snörika Norrland? Vad jag förstår så finns det varken snö...
Svar
18
· Visningar
1 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp