Barfota och vill inte stödja hoven

linnvb

Trådstartare
Hej!

Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så tyckte jag hon verkade lite öm i början av turen och red därför på mjukare underlag. Men i slutet av turen så var jag tvungen att hoppa av för att hon var så öm i ena bakhoven att hon inte ens ville stödja den. Trodde det skulle gå över efter att hon gått i sin hage men hon vill fortfarande inte stödja på ena hoven. Pratat med en annan person som sa att sin häst ömmade jätte mycket när den först blev barfota men att det gick över. Så jag undrar vad ni har för erfarenheter? Vill gärna ha min barfota bak, vet att hovarna behöver växa och vänja sig men vad gör man om hästen är typ blockhalt?? Är ju inte bra att hon står och belastar sig snett. Hovslagaren kunde komma imorgon och sko henne. Men vill gärna höra er andra som har barfota hästar, hur era reagerade i början osv. Vad hade ni gjort i mitt läge?

Snabba svar uppskattas!!!
 
Tack för era tips. Jag funderar också på om det kan blivit en sån. Hoven kändes inte speciellt varm, men tyckte att strålen kändes lite varm. Glömde bort att jämföra med strålarna på de andra hovarna. Får känna efter mer imorgon. Har inte jätte mycket erfarenhet av hovbölder, men vad hade ni gjort om ni misstänkt att er häst har det? Bör hon skos ändå?
 
Tack för era tips. Jag funderar också på om det kan blivit en sån. Hoven kändes inte speciellt varm, men tyckte att strålen kändes lite varm. Glömde bort att jämföra med strålarna på de andra hovarna. Får känna efter mer imorgon. Har inte jätte mycket erfarenhet av hovbölder, men vad hade ni gjort om ni misstänkt att er häst har det? Bör hon skos ändå?

Ta ut en duktig, utbildad hovslagare alt åk till klinik som har klinikhovslagare. Hittar inte dessa något får man istället ringa veterinären.
 
Hej!

Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så tyckte jag hon verkade lite öm i början av turen och red därför på mjukare underlag. Men i slutet av turen så var jag tvungen att hoppa av för att hon var så öm i ena bakhoven att hon inte ens ville stödja den. Trodde det skulle gå över efter att hon gått i sin hage men hon vill fortfarande inte stödja på ena hoven. Pratat med en annan person som sa att sin häst ömmade jätte mycket när den först blev barfota men att det gick över. Så jag undrar vad ni har för erfarenheter? Vill gärna ha min barfota bak, vet att hovarna behöver växa och vänja sig men vad gör man om hästen är typ blockhalt?? Är ju inte bra att hon står och belastar sig snett. Hovslagaren kunde komma imorgon och sko henne. Men vill gärna höra er andra som har barfota hästar, hur era reagerade i början osv. Vad hade ni gjort i mitt läge?

Snabba svar uppskattas!!!
Säger som dom andra, klassiskt förlopp för hovböld.
Jag skulle dock aldrig sko av och rida en nyavskodd häst utan barfotaboots! Min skoddes av för snart 5 år sedan och jag skulle aldrig rida ut i skogen utan barfotaboots ens nu! Vill inte att min häst ska gå och spänna sig för eventuella stenar etc!
 
Tack för era tips. Jag funderar också på om det kan blivit en sån. Hoven kändes inte speciellt varm, men tyckte att strålen kändes lite varm. Glömde bort att jämföra med strålarna på de andra hovarna. Får känna efter mer imorgon. Har inte jätte mycket erfarenhet av hovbölder, men vad hade ni gjort om ni misstänkt att er häst har det? Bör hon skos ändå?
Låt hovslagaren undersöka och ev behandla. Han/hon vet vad som behöver göras om det skulle visa sig vara en hovböld.
 
Tack för era tips. Jag funderar också på om det kan blivit en sån. Hoven kändes inte speciellt varm, men tyckte att strålen kändes lite varm. Glömde bort att jämföra med strålarna på de andra hovarna. Får känna efter mer imorgon. Har inte jätte mycket erfarenhet av hovbölder, men vad hade ni gjort om ni misstänkt att er häst har det? Bör hon skos ändå?
Du måste ta ut en godkänd hovslagare för att öppna upp bölden och förmodligen gipsa.
 
Hej!

Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så tyckte jag hon verkade lite öm i början av turen och red därför på mjukare underlag. Men i slutet av turen så var jag tvungen att hoppa av för att hon var så öm i ena bakhoven att hon inte ens ville stödja den. Trodde det skulle gå över efter att hon gått i sin hage men hon vill fortfarande inte stödja på ena hoven. Pratat med en annan person som sa att sin häst ömmade jätte mycket när den först blev barfota men att det gick över. Så jag undrar vad ni har för erfarenheter? Vill gärna ha min barfota bak, vet att hovarna behöver växa och vänja sig men vad gör man om hästen är typ blockhalt?? Är ju inte bra att hon står och belastar sig snett. Hovslagaren kunde komma imorgon och sko henne. Men vill gärna höra er andra som har barfota hästar, hur era reagerade i början osv. Vad hade ni gjort i mitt läge?

Snabba svar uppskattas!!!
Min häst som är en van barfota häst, rids med tillpassade boots vid uteritt. Jag säger som @super att det krävs långsam invändning vid avskoning. Jag tror att det hade varit tillräckligt för hästen att träna på att gå avskodd i hagen och att du skyddade hovarna med boots vid ridning.
 
Tack för era tips. Jag funderar också på om det kan blivit en sån. Hoven kändes inte speciellt varm, men tyckte att strålen kändes lite varm. Glömde bort att jämföra med strålarna på de andra hovarna. Får känna efter mer imorgon. Har inte jätte mycket erfarenhet av hovbölder, men vad hade ni gjort om ni misstänkt att er häst har det? Bör hon skos ändå?
Hur har det gått idag?
 
Hur har det gått idag?
Förlåt för så sent svar. Men har haft ut två hovslagare, båda misstänker påbörjad hovböld. Så vi har lindat in hoven med bomull och jodopax för att påskynda processen! Kan blivit böld pga slaggprodukter i hoven eftersom blodcirkulationen är bättre nu utan skor. Annars kanske hon klivit på någon sten under ridningen, hon reagerar fram på tån. Vill gärna ha henne barfota bak, funderar på att kanske skaffa boots. Men samtidigt vet jag en del som rider utan. Red själv en ponny förr som alltid var barfota bak utan problem. Tror även min häst varit barfota bak förut, men vet ej säkert.
 
Min häst som är en van barfota häst, rids med tillpassade boots vid uteritt. Jag säger som @super att det krävs långsam invändning vid avskoning. Jag tror att det hade varit tillräckligt för hästen att träna på att gå avskodd i hagen och att du skyddade hovarna med boots vid ridning.
Funderar på att skaffa ett par boots. Men hur är kvalitén på dem, blir dem lätt utslitna? Vet att det finns olika märken, men tänker bara allmänt och vad ni använder. Min häst vrider sin ena bakhov en del, det är anledningen till att jag vill sluta med skor bak. Tycker hon går bättre nu när hon är barfota.
 
Funderar på att skaffa ett par boots. Men hur är kvalitén på dem, blir dem lätt utslitna? Vet att det finns olika märken, men tänker bara allmänt och vad ni använder. Min häst vrider sin ena bakhov en del, det är anledningen till att jag vill sluta med skor bak. Tycker hon går bättre nu när hon är barfota.

Jag har använt Cavallo Sport till en häst. Det fanns både plus och minus:

+Hästen trivdes mycket bättre med boots än barfota! Tydlig skillnad även på ridbana. Han tog ut steget mycket mer på ridbana även om han inte var halt utan sina boots.
+Gick bra att rida ut med boots på. Hästen var helt enkelt mycket nöjd!

-Bökigt att ta av och på. Lättare veckorna efter verkning och sen successivt svårare att få på bootsen på ett snabbt, enkelt och bra sätt. Jag tror att man kommer behöva raspa lite själv för att kunna använda bootsen utan att behöva kalla på hovis alltför ofta.
-Det kom hyfsat ofta ner en sten/grus i bootsen. Det blev aldrig nåt skav men det finns ju alltid en risk.
-Svårare på vintern än med vanliga skor. Utan broddar är boots nog halare än barfota. Svårare att sätta på brodd på boots. Dessutom ska ju hästen inte ha boots på sig halva dygnet så den måste klara sig i hagen barfota på vintern. Då är det lättare att ha vanliga skor och sätta i brodd.

Med den lilla erfarenhet jag har av boots hade jag aldrig valt det frivilligt. För mig skulle det vara en nödlösning när varken vanliga skor eller barfota fungerar.
 
Jag tror att i många fall så "funkar hästar utan skor/utan bakskor" inte alls utan skor. De är inte direkt halta, men med skor eller barfotaboots på så rör de sig bättre. Jag har hellre skor på då, än riskerar att hästen skall behöva ha ont.

nu har du ett akut läge (hovböld) men var väldigt noga med hur din häst rör sig efter.
 
Funderar på att skaffa ett par boots. Men hur är kvalitén på dem, blir dem lätt utslitna? Vet att det finns olika märken, men tänker bara allmänt och vad ni använder. Min häst vrider sin ena bakhov en del, det är anledningen till att jag vill sluta med skor bak. Tycker hon går bättre nu när hon är barfota.
Jag har Scoot boots till min och har haft dom i tre år nu men nu börjar dom bli slitna så måste köpa nya till vintern. Är annars supernöjd, dubbar dom med 7 dubb i varje på vintern och det är jätte skönt att slippa snöklamp som alla med skodda hästar får!
 
Jag tror att i många fall så "funkar hästar utan skor/utan bakskor" inte alls utan skor. De är inte direkt halta, men med skor eller barfotaboots på så rör de sig bättre. Jag har hellre skor på då, än riskerar att hästen skall behöva ha ont.

nu har du ett akut läge (hovböld) men var väldigt noga med hur din häst rör sig efter.

Japp, jag har sett det. En häst jag red var inte halt på ridbanan barfota. Men satte man på honom boots så såg man direkt (och kände) hur han tog ut steget bättre.
 
Funderar på att skaffa ett par boots. Men hur är kvalitén på dem, blir dem lätt utslitna? Vet att det finns olika märken, men tänker bara allmänt och vad ni använder. Min häst vrider sin ena bakhov en del, det är anledningen till att jag vill sluta med skor bak. Tycker hon går bättre nu när hon är barfota.
Jag har equine fusion all terrain till min häst. Hon har starka, hårda hovar så jag använder dem endast när jag rider ut, på banan rider jag barfota. Mina boots håller i två-tre år.
 
Kan ha blivit böld pga slaggprodukter i hoven eftersom blodcirkulationen är bättre nu utan skor.

En hovböld är inget som uppstår ”bara så där” för att man skor av eller slaggprodukter (vad det nu är?).

En hovböld är en infektion där den fått ett sår på något sätt och fått in bakterier. Stengalla däremot är ett stängt ”blåmärke” som gör nästan lika ont men blir ingen böld.
 
Som @Efwa säger ovan kan det vara en stengalla. Jag fick det på en häst som gick barfota under en period. Nackdelen med det jämfört med en hovböld var att det inte fanns något att skära upp, utan vi fick helt enkelt vänta tills inflammationen och "blåmärket" lagt sig. Tog väl en månad, lite drygt, varav första 10 dagarna med medicinering och boxvila. Det var helt klart rätt plågsamt för hästen, och jag lovade mig själv där och då att aldrig mer experimentera med att ha en ridhäst barfota. Hästar som lever "naturliga" liv, som föl, unghästar och avelsston kan givetvis (oftast) gå barfota, men de flesta hästar som används till ridning behöver någon form av skydd för sina hovar, antingen i form av att skos eller med någon typ av boots.
 
Som @Efwa säger ovan kan det vara en stengalla. Jag fick det på en häst som gick barfota under en period. Nackdelen med det jämfört med en hovböld var att det inte fanns något att skära upp, utan vi fick helt enkelt vänta tills inflammationen och "blåmärket" lagt sig. Tog väl en månad, lite drygt, varav första 10 dagarna med medicinering och boxvila. Det var helt klart rätt plågsamt för hästen, och jag lovade mig själv där och då att aldrig mer experimentera med att ha en ridhäst barfota. Hästar som lever "naturliga" liv, som föl, unghästar och avelsston kan givetvis (oftast) gå barfota, men de flesta hästar som används till ridning behöver någon form av skydd för sina hovar, antingen i form av att skos eller med någon typ av boots.
Aldrig hört talas som stengalla, bara hörtalas som att man säger hovböld. Öppnade upp idag och där fanns en liten böld iaf. Alla tycker ju olika kring att ha hästar barfota, så är det ju och det får man acceptera. Så man får nog ta eget beslut om vad man tycker funkar bäst. Hästar är ju i grunden tillför att kunna gå barfota, men vi har ju avlat mycket och haft skor igenom tiderna. Handlar nog mycket om att hoven måste stärkas och att vissa anser att det inte är värt väntan, foder osv påverkar ju också. Medan hoven läker ska jag fundera på hur jag ska göra. Funderar på att prova boots.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 809
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 764
Senast: Ajda
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp