Barfota och vill inte stödja hoven

Aldrig hört talas som stengalla, bara hörtalas som att man säger hovböld. Öppnade upp idag och där fanns en liten böld iaf. Alla tycker ju olika kring att ha hästar barfota, så är det ju och det får man acceptera. Så man får nog ta eget beslut om vad man tycker funkar bäst. Hästar är ju i grunden tillför att kunna gå barfota, men vi har ju avlat mycket och haft skor igenom tiderna. Handlar nog mycket om att hoven måste stärkas och att vissa anser att det inte är värt väntan, foder osv påverkar ju också. Medan hoven läker ska jag fundera på hur jag ska göra. Funderar på att prova boots.

Fast man får inte ha olika uppfattning om hästen får ont av att gå barfota. Får den ont av att vara barfota så måste man sätta på den skor oavsett vad man tycker om det...
 
Jag vet en häst på ridskolan går numera barfota bak pga sömstick, i ridhuset kan hästen ridas utan boots, däremot så använder de någon form av "sul-skydds-spray" som ger någon skyddande hinna på sulan.
Rids hästen i skogen är det boots på direkt, tyvärr får hästen skav av bootsen ibland, svårt att säga varför, om den inte är van vid dom, de passar inte riktigt, fel påsatta osv osv.

Jag minns att hästen jag hade fick gå barfota ett litet tag när jag köpt henne då jag inte fick tag på en hovslagare och hovarna började bli långa. Det var snällare mot hästen att dra av befintliga skor i väntan på att hovslagaren skulle komma, red henne inte alls den perioden då hennes hovar smulades sönder. Gick i en gräshage och verkade inte ha ont då hon brallade å sprang obehindrat.
Hade även precis flyttat henne till ett nytt stall så vi fokuserade på att lära känna varandra istället.
IMG_9448.JPG


Någon hovböld var vi aldrig med om, men vet att flera av ridskolehästarna har fått och då går de inte lektion.
 
Fast man får inte ha olika uppfattning om hästen får ont av att gå barfota. Får den ont av att vara barfota så måste man sätta på den skor oavsett vad man tycker om det...
Det är klart hästen inte ska lida av det, men att en häst får hovböld är ju inget som är ovanligt. Sånt kan ju ske vanligtvis
 
Hästar är ju i grunden tillför att kunna gå barfota, men vi har ju avlat mycket och haft skor igenom tiderna. Handlar nog mycket om att hoven måste stärkas och att vissa anser att det inte är värt väntan, foder osv påverkar ju också. Medan hoven läker ska jag fundera på hur jag ska göra. Funderar på att prova boots.

Ingen häst är till grunden till för att bära ryttare. Du kan heller inte ge hästen bättre hovar än den är född till med väntan eller foder.

Jag känner många hästar som går utan skor som ser ut att verkligen kunna göra det, tills den dagen de skor och hästen blir piggare, skrittar bättre och framförallt travar bättre.

Även om det säkert finns undantag så har jag ännu inte träffat på någon sådan häst.
 
Ingen häst är till grunden till för att bära ryttare. Du kan heller inte ge hästen bättre hovar än den är född till med väntan eller foder.

Jag känner många hästar som går utan skor som ser ut att verkligen kunna göra det, tills den dagen de skor och hästen blir piggare, skrittar bättre och framförallt travar bättre.

Även om det säkert finns undantag så har jag ännu inte träffat på någon sådan häst.
Det vet jag. Men en häst kan gå på dåligt foder vilket försämrar hovarnas kvalité. Jag vet människor som berättat att det funkat riktigt bra för dem. Men sen är det klart skillnad på vad för underlag man rider. Man får avgöra själv vad man tycker funkar för sin häst
 
Man avgör inte själv vad som fungerar, det är hästen som avgör vad som fungerar.

Ingen häst är skapt för den hästhållning vi har idag, ingen avel kan ändra på det. De hästar i det vilda som inte klarar av att gå barfot får ett kort liv. De hästar som föds upp idag avlas inte för hovkvaliténs skull, det finns unghästar som måste skos pga dålig hovkvalité för att öht kunna gå i hage.

Att hålla på sina principer och låta det gå ut över hästen är ren och skär idioti, hästar är individer, vad som fungerar på en fungerar inte på en annan. Bara för att du tycker att han ska kunna gå barfota för att du vill det betyder det inte att han kan göra det.

Googla stengalla, det är ett etablerat uttryck.
 
Man avgör inte själv vad som fungerar, det är hästen som avgör vad som fungerar.

Ingen häst är skapt för den hästhållning vi har idag, ingen avel kan ändra på det. De hästar i det vilda som inte klarar av att gå barfot får ett kort liv. De hästar som föds upp idag avlas inte för hovkvaliténs skull, det finns unghästar som måste skos pga dålig hovkvalité för att öht kunna gå i hage.

Att hålla på sina principer och låta det gå ut över hästen är ren och skär idioti, hästar är individer, vad som fungerar på en fungerar inte på en annan. Bara för att du tycker att han ska kunna gå barfota för att du vill det betyder det inte att han kan göra det.

Googla stengalla, det är ett etablerat uttryck.
Som jag skrev får man avgöra själv vad man tycker funkar för sin häst. Det är ju inte så att "jag" vill ha henne barfota, har haft min häst skodd i alla år och har inget emot det. Så det har inget med saken att hon just nu står barfota bak. Jag har bara hört olika erfarenheter om barfota från olika håll och därför valt att prova och se hur min häst skulle reagera på det. Skulle ju aldrig låta henne gå runt och ömma eller behöva spänna bara för att "jag" skulle vilja det. Oxå skrivit att jag funderar på att prova boots.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev får man avgöra själv vad man tycker funkar för sin häst. Det är ju inte så att "jag" vill ha henne barfota, har haft min häst skodd i alla år och har inget emot det. Så det har inget med saken att hon just nu står barfota bak. Jag har bara hört olika erfarenheter om barfota från olika håll och därför valt att prova och se hur min häst skulle reagera på det. Skulle ju aldrig låta henne gå runt och ömma eller behöva spänna bara för att "jag" skulle vilja det. Oxå skrivit att jag funderar på att prova boots.
Lånar tråden lite.

Jag har aldrig träffat på en ridhäst som gått bättre med ryttare utan skor än med. Är det särskilt vanligt eller troligt att det skulle funka bättre utan än med?
 
Lånar tråden lite.

Jag har aldrig träffat på en ridhäst som gått bättre med ryttare utan skor än med. Är det särskilt vanligt eller troligt att det skulle funka bättre utan än med?

Det är inte svart eller vitt utan det gäller att lyssna på sin häst. Dock tänker jag att det är viktigt att se till helheten, vara nyfiken men också kritisk och pragmatisk. Här finns ett intervju med Julien Epaillard som menar att barfota kan leda till bättre hästhälsa.

https://www.hippson.se/hippson-tv/toppryttaren-hoppar-med-oskodda-hastar-jag.htm
 
Som jag skrev får man avgöra själv vad man tycker funkar för sin häst. Det är ju inte så att "jag" vill ha henne barfota, har haft min häst skodd i alla år och har inget emot det. Så det har inget med saken att hon just nu står barfota bak. Jag har bara hört olika erfarenheter om barfota från olika håll och därför valt att prova och se hur min häst skulle reagera på det. Skulle ju aldrig låta henne gå runt och ömma eller behöva spänna bara för att "jag" skulle vilja det. Oxå skrivit att jag funderar på att prova boots.

Man får avgöra själv så länge det inte skadar hästen. Om hästen far illa av att gå barfota så är det din skyldighet - även i strikt juridisk mening - att göra något åt det!
 
Jag hade en shetlandsponny som vid tio års ålder aldrig varit skodd och klarade sig jättebra barfota. Pigg, glad och oöm. Kördes på grusväg utan problem.

Jag skodde för att kunna brodda första vintern hos mig, då det blir glansis. Skodde alltså enbart för att kunna brodda över vintern.

Sen gick han skodd punkt. För lilla pigga oömma ponnyn fick dubbelt så långt steg med dojor på...

Jag har hittills aldrig mött en unghäst som inte rört sig bättre med skor. De har skotts första vintern de rids och hittills har ingen fått skorna avtagna och återgått till barfota igen..

Så jag förstår ärligt inte varför man prompt ska "försöka", "testa" etc ha barfota. Ha hästen barfota i hagen om det är lämpligt, absolut. Men skydda hovarna mot halka och vid arbete.

Har haft några avskodda med boots men alltid återvänt till skor. Inte för boots inte funkat - det har funkat jättebra. Utan för att jag helt enkelt blir knäpp på jobbet att ta av och på boots, rengöra boots osv. Ganska snart framstår det som värt att lägga pengarna för skor igen bara för att slippa bootsen. (för ja det har varit av ekonomiska skäl jag skott av då. Promenadhästar och hagprydnader där det känts ekonomiskt omotiverat betala för en helskoning var 6-7 vecka)
 
Ska inte behöva försvara mig varför min häst fick bakskorna borttagna. Fanns en anledning till att det vart så INTE för att jag bara ville prova eller testa för skojskull, tillsammans med min hovslagare tog vi det beslutet att prova det helt enkelt. Och det som var anledningen till tråden var helt enkelt att jag misstänkte hovböld vilket det även var. Och nu har vi fixat det så nu är det läkningen som är kvar. Jag är ju inte heller den ändå som har tagit av bakskorna på min häst trots att den inte bara är en häst som lunkar runt i hagen, så det är ju inte konstigt. För annars hade ju inte boots funnits om det inte finns hästar som faktiskt är barfota
 
Ska inte behöva försvara mig varför min häst fick bakskorna borttagna. Fanns en anledning till att det vart så INTE för att jag bara ville prova eller testa för skojskull, tillsammans med min hovslagare tog vi det beslutet att prova det helt enkelt. Och det som var anledningen till tråden var helt enkelt att jag misstänkte hovböld vilket det även var. Och nu har vi fixat det så nu är det läkningen som är kvar. Jag är ju inte heller den ändå som har tagit av bakskorna på min häst trots att den inte bara är en häst som lunkar runt i hagen, så det är ju inte konstigt. För annars hade ju inte boots funnits om det inte finns hästar som faktiskt är barfota

Hovbölden kan, men behöver inte, kommit av den abrupta övergången till barfota. Så du kommer ha mycket bättre chanser att lyckas - utan nya hovbölder - med boots. De skyddar även hoven tills bölden helt läkt.

Det är inte konstigt en häst som skos av får bölder eller ömmar. Men det är onödigt eftersom det går att undvika.
 
Ska erkänna att jag faktiskt ruttnar lite på den attityd att hästarna alltid blir bättre med skor! Så är det faktiskt inte men jag håller med om att det krävs mer av ägaren att ha hästen barfota. Man måste ju hela tiden hålla efter eventuella sprickor eller utflytningar då hoven annars lätt blir skadad. Det är inget latmansgöra att hålla hästen barfota!

Om jag kollar på filmer från när min häst var skodd så är det ingen skillnad mot när han går barfota! Jag rider utan boots i ridhus och på ridbana men ut i skogen så skulle jag aldrig rida utan boots. Dom boots som jag tycker fungerar bäst är Scoot boots då det inte är massa tyg som kan suga vatten utan helt i plast sas.
 
Aldrig hört talas som stengalla, bara hörtalas som att man säger hovböld. Öppnade upp idag och där fanns en liten böld iaf. Alla tycker ju olika kring att ha hästar barfota, så är det ju och det får man acceptera. Så man får nog ta eget beslut om vad man tycker funkar bäst. Hästar är ju i grunden tillför att kunna gå barfota, men vi har ju avlat mycket och haft skor igenom tiderna. Handlar nog mycket om att hoven måste stärkas och att vissa anser att det inte är värt väntan, foder osv påverkar ju också. Medan hoven läker ska jag fundera på hur jag ska göra. Funderar på att prova boots.
Stengalla och hovböld är inte samma sak även om en stengalla ibland kan resultera i en hovböld.

Det handlar inte om tycke och smak när det gäller skodd eller inte, det handlar om djurvälfärd.

Hästar är i grunden inte till för att ridas på. De är inte heller till för att stängas in i små hagar och boxar med ett underlag som sliter på hovarna på ett ofördelaktigt sätt utan för att kunna röra sig flera mil varje dag på ganska mjukt underlag. Hästar är stäppdjur och stäpper har oftast ett underlag som liknar dagens mossar där det bryts torv, dvs. det är bra svikt och stuns men mjukt på ytan av århundraden av gräsrötter. Det bildar ett underlag som inte sliter lika hårt som dagens hagunderlag gör. De hästar som har dålig hovkvalité, får fång, får hovbölder, har felställningar eller andra problem med hovarna blir inte långlivade. De dör. De blir offer för svält och/eller rovdjur.

Att hästar började skos handlade just om att de inte kunde användas utan skor. Deras hovar slets för mycket eller fel och en häst som blir minsta öm börjar snart felbelasta sig vilket i sin tur leder till att de går sönder och inte kunde användas som avsett.

Det handlar inte alls om att hoven ska stärkas. Vi människor kan skapa en tjockare fotsula genom att ständigt gå barfota och springa över grus men att göra det innebär lidande och hästen har ingen sådan förmåga. Det man gör om man tror att hoven stärks är att lura sig själv. Man "glömmer bort" eller väljer att inte se att hästens steg förändras och kortas och menar då att hoven har stärkts. En häst som alltid går på enorma stäppunderlag, som aldrig rids, körs eller används på något vis kan ibland gå barfota men en häst som används, som går på andra underlag eller som inte har hektar av stäppunderlag att röra sig på och som man vill ska må väl kan i normalfallet inte gå utan skor eller boots utan att det inverkar menligt på hästens välbefinnande.

Visst spelar foder in. En häst som inte får sitt behov av makro och mikromineraler tillgodosett och i balans, som inte får tillräckligt med protein och aminosyror har sämre chans till bra hovkvalité men hovars hållbarhet handlar också om genetik och underhåll och det faktum att hästar inte är gjorda för att användas som de gör idag och inte heller för att gå på det underlag hästar i normalfallet går på idag innebär att hästens hovar behöver skyddas.

Att säga att hästar har klarat sig utan skor i årtusenden är lika dumt som att säga att kvinnor har fött barn i årtusenden. Det är inte något som är eller har varit problemfritt eller harmlöst för alla individer även om de individerna finns utan det har också krävt väldigt många offer och det har skapat mycket lidande.
 
Jag har använt Cavallo Sport till en häst. Det fanns både plus och minus:

+Hästen trivdes mycket bättre med boots än barfota! Tydlig skillnad även på ridbana. Han tog ut steget mycket mer på ridbana även om han inte var halt utan sina boots.
+Gick bra att rida ut med boots på. Hästen var helt enkelt mycket nöjd!

-Bökigt att ta av och på. Lättare veckorna efter verkning och sen successivt svårare att få på bootsen på ett snabbt, enkelt och bra sätt. Jag tror att man kommer behöva raspa lite själv för att kunna använda bootsen utan att behöva kalla på hovis alltför ofta.
-Det kom hyfsat ofta ner en sten/grus i bootsen. Det blev aldrig nåt skav men det finns ju alltid en risk.
-Svårare på vintern än med vanliga skor. Utan broddar är boots nog halare än barfota. Svårare att sätta på brodd på boots. Dessutom ska ju hästen inte ha boots på sig halva dygnet så den måste klara sig i hagen barfota på vintern. Då är det lättare att ha vanliga skor och sätta i brodd.

Med den lilla erfarenhet jag har av boots hade jag aldrig valt det frivilligt. För mig skulle det vara en nödlösning när varken vanliga skor eller barfota fungerar.

Jo en sak till om boots: Den delen av året då det är lerigt är det nästan ett måste att spola av hovarna innan så hästen inte får skav av grus och lera.
 
Ska erkänna att jag faktiskt ruttnar lite på den attityd att hästarna alltid blir bättre med skor! Så är det faktiskt inte men jag håller med om att det krävs mer av ägaren att ha hästen barfota. Man måste ju hela tiden hålla efter eventuella sprickor eller utflytningar då hoven annars lätt blir skadad. Det är inget latmansgöra att hålla hästen barfota!

Om jag kollar på filmer från när min häst var skodd så är det ingen skillnad mot när han går barfota! Jag rider utan boots i ridhus och på ridbana men ut i skogen så skulle jag aldrig rida utan boots. Dom boots som jag tycker fungerar bäst är Scoot boots då det inte är massa tyg som kan suga vatten utan helt i plast sas.

Fast du bekräftar det ju med, jag antar du har boots vid uteritt för att det inte fungerar barfota?

Hagen och mjukt underlag som ridhus/ridbana/sandstigar klarar nog de flesta hästar fint. Men att ridas/köras på grusvägar kräver för de flesta hästar (enstaka undantag finns säkert) boots eller påspikade skor.

Att hovarna inte håller har däremot inte varit några problem för mig.
 
Fast du bekräftar det ju med, jag antar du har boots vid uteritt för att det inte fungerar barfota?

Hagen och mjukt underlag som ridhus/ridbana/sandstigar klarar nog de flesta hästar fint. Men att ridas/köras på grusvägar kräver för de flesta hästar (enstaka undantag finns säkert) boots eller påspikade skor.

Att hovarna inte håller har däremot inte varit några problem för mig.
Fast vad du skrev var ju att hästarna får bättre steg med skor alltid och det stämmer ju inte! Du skrev inte att det gällde på hårda steniga underlag! Min förra var skodd och han rörde sig mycket bättre på mjuka underlag än hårda trots skor..
På flera här låter det som att hästarna får fantastiskt steg så fort man slänger på skor och att alla hästar igentligen ömmar fast det inte syns! Det är det jag vänder mig mot!
Jag skulle aldrig rida ut utan barfotaboots men det betyder ju inte att hästen inte fungerar barfota! Han går utmärkt i hagen och i ridhus/ridbana utan. Så varför ska jag sko för att kunna rida ut i skogen två ggr/vecka när det finns utmärkta barfotaboots att använda för dom tillfällena?

Vi har en ganska stenig skogshage och ibland, framförallt när det regnat mycket, så kan han slå av en flisa här och där ibland. Jag tycker att hovarna håller sig finast om man håller efter dom flera gånger i veckan.
När min häst var skodd så var det konstant problem med tappade skor och skador i samband med det. Det ska jag säga är oerhört skönt att slippa samt snöklampen på vintern!!
 
Senast ändrad:
Fast vad du skrev var ju att hästarna får bättre steg med skor alltid och det stämmer ju inte! På flera här låter det som att hästarna får fantastiskt steg så fort man slänger på skor och att alla hästar igentligen ömmar fast det inte syns! Det är det jag vänder mig mot!
Jag skulle aldrig rida ut utan barfotaboots men det betyder ju inte att hästen inte fungerar barfota! Han går utmärkt i hagen och i ridhus/ridbana utan. Så varför ska jag sko för att kunna rida ut i skogen två ggr/vecka när det finns utmärkta barfotaboots att använda för dom tillfällena?

Vi har en ganska stenig skogshage och ibland, framförallt när det regnat mycket, så kan han slå av en flisa här och där ibland. Jag tycker att hovarna håller sig finast om man håller efter dom flera gånger i veckan.
När min häst var skodd så var det konstant problem med tappade skor och skador i samband med det. Det ska jag säga är oerhört skönt att slippa samt snöklampen på vintern!!

Jag skrev att JAG hittills aldrig mött en häst som inte rört sig bättre med skor (eller boots men som jag också skrev skor jag hellre än tragglar med boots).

Jag skrev inget om fantastiskt steg?

Sen tror jag du huggit lite för fort? För mig är barfota oskyddat. Boots är för mig fullt jämförbart med skor. Som jag - också - skrev så skydda hovarna är poängen. Med VAD är underordnat.
 
Ingen häst är till grunden till för att bära ryttare. Du kan heller inte ge hästen bättre hovar än den är född till med väntan eller foder.

Jag känner många hästar som går utan skor som ser ut att verkligen kunna göra det, tills den dagen de skor och hästen blir piggare, skrittar bättre och framförallt travar bättre.

Även om det säkert finns undantag så har jag ännu inte träffat på någon sådan häst.
Min är isåfall ett undantag. Jag köpte honom för drygt 5år sedan. Då var han barfota, skodde honom när det frös för skydd mot fruset klegg och halka. Märkte ingen skillnad på gång eller pigghet. Han blir snarare lite försiktigare med skor. Efter den vintern skodde jag av honom och han gick lika bra barfota.

Sen var han skodd 3år.
Nu är han barfota igen, tyvärr är han lite öm den här gången, på ett sätt han inte varit tidigare. Så nu får han boots när jag rider ut och barfota resten av tiden. Får se om det ger sig på några veckor och annars slår jag på skor igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
948
Senast: Miingla
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 810
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 766
Senast: Ajda
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp