Barfota och vill inte stödja hoven

Jag skrev att JAG hittills aldrig mött en häst som inte rört sig bättre med skor (eller boots men som jag också skrev skor jag hellre än tragglar med boots).

Jag skrev inget om fantastiskt steg?

Sen tror jag du huggit lite för fort? För mig är barfota oskyddat. Boots är för mig fullt jämförbart med skor. Som jag - också - skrev så skydda hovarna är poängen. Med VAD är underordnat.

För det första så svarade jag inte dig i mitt inlägg om att jag ruttnade, utan det var ett allmänt inlägg riktat mot flera, och för det andra så har jag heller inte skrivit att du skrev fantastiskt steg.

För att återgå till ämnet så skriver du väldigt tvetydigt. Ena gången så klarar sig hästar utmärkt på mjukt underlag utan skor men sedan skriver du nästa gång att DU hittills aldrig mött en häst som inte rör sig bättre med skor? Hur menar du, klarar dom sig bra utan skor på mjukt underlag eller rör dom sig alltid bättre i alla miljöer skodda?

Jag försöker inte omvända någon, man får göra precis som man vill, men blir irriterad när det blir så dömande mot oss som väljer att ha barfota hästar!
 
För det första så svarade jag inte dig i mitt inlägg om att jag ruttnade, utan det var ett allmänt inlägg riktat mot flera, och för det andra så har jag heller inte skrivit att du skrev fantastiskt steg.

För att återgå till ämnet så skriver du väldigt tvetydigt. Ena gången så klarar sig hästar utmärkt på mjukt underlag utan skor men sedan skriver du nästa gång att DU hittills aldrig mött en häst som inte rör sig bättre med skor? Hur menar du, klarar dom sig bra utan skor på mjukt underlag eller rör dom sig alltid bättre i alla miljöer skodda?

Jag försöker inte omvända någon, man får göra precis som man vill, men blir irriterad när det blir så dömande mot oss som väljer att ha barfota hästar!

Nej. Men jag svarade på ditt öppna inlägg att du bekräftar det bla jag skrivit. Att det fungerar inte att rida ut utan skydd.

Jag har inte dömt de som väljer att använda boots. Tvärtom.

Och nej jag svarar inte tvetydigt. Jag skrev att ha gärna hästen barfota i hagen, men skydda hovarna vid arbete och halka.

Det är helt okej du tycker annorlunda, och det är helt okej du haft en häst som rör sig lika bra eller bättre utan skor/skydd. Men försök tänka lite på hur du uttrycker dig, det är ingen som hoppat på dig. Jag ser fö heller ingen anledning hoppa på dig.

TS däremot har en häst som ömmar vid uteritt. Då behöver hästen skydd för hovarna vid uteritt. Det påverkas varken av din eller min erfarenhet.

Samtliga hästar jag haft har rört sig bättre på alla underlag skodda, ja. Därmed inte sagt alla rört sig dåligt utan skor. Men jag är ytterst petig. Såpass att om en skodd häst drar mot gräskanten eller mittgräsremsan så provar jag lägga på sulor. Försvinner det då får de gå skodd och med sulor. Ger sulor ingen skillnad skulle jag börja fundera på om annan skoning eller skotyp kan hjälpa. Men det har än inte hänt utan med sulor har de slutat dra mot kanten.
 
Senast ändrad:
Nej. Men jag svarade på ditt öppna inlägg att du bekräftar det bla jag skrivit. Att det fungerar inte att rida ut utan skydd.

Jag har inte dömt de som väljer att använda boots. Tvärtom.

Och nej jag svarar inte tvetydigt. Jag skrev att ha gärna hästen barfota i hagen, men skydda hovarna vid arbete och halka.

Det är helt okej du tycker annorlunda, och det är helt okej du haft en häst som rör sig lika bra eller bättre utan skor/skydd. Men försök tänka lite på hur du uttrycker dig, det är ingen som hoppat på dig. Jag ser fö heller ingen anledning hoppa på dig.

TS däremot har en häst som ömmar vid uteritt. Då behöver hästen skydd för hovarna vid uteritt. Det påverkas varken av din eller min erfarenhet.

Samtliga hästar jag haft har rört sig bättre på alla underlag skodda, ja. Därmed inte sagt alla rört sig dåligt utan skor. Men jag är ytterst petig. Såpass att om en skodd häst drar mot gräskanten eller mittgräsremsan så provar jag lägga på sulor. Försvinner det då får de gå skodd och med sulor. Ger sulor ingen skillnad skulle jag börja fundera på om annan skoning eller skotyp kan hjälpa. Men det har än inte hänt utan med sulor har de slutat dra mot kanten.
Alltså jag fattar inte vad du hakar upp dig på? Var har jag skrivit något som skulle kunna tolkas att jag tycker det är ok att rida ut på barfota häst utan barfotaboots? Jag har hela tiden skrivit att jag aldrig skulle rida ut utan boots på någon häst, vilket jag oxå skrev till ts.

Vad är det jag skrivit som gör att jag bör tänka på hur jag utrycker mig?

Däremot så håller jag inte med om att alla hästar får bättre steg med skor även på mjukt underlag. Och det är trist att det alltid ska föreläsas sida upp och sida ner om skoningens förträfflighet så fort någon vågar yttra att dom vill ha hästen barfota.
Därmed inte sagt att det är ok att någon häst ömmar!

Jag tycker många slentrianskor bara för att man alltid gjort så, jag ska väl igentligen inte säga så mycket för jag har själv varit där.. Men barfotabootsen har blivit så mycket bättre på bara dom sista fem åren så om man har en häst med bra hovar så skulle säkert många fler kunna ha sina hästar barfota om dom ville och orkade. Utvecklingen går ju gudskelov framåt! För hur man än vrider och vänder på det så sabbar ju faktiskt skor hovmekanismen.

Läste senast idag att flera proffs nu tydligen funderar på att rycka skorna för att testa nu när det inte är några tävlingar på ett tag. Inte för att då släppa hästarna i hagen utan för att se om det fungerade bättre iom att dom ändå mest rider på preparerade underlag.
 
Nej. Men jag svarade på ditt öppna inlägg att du bekräftar det bla jag skrivit. Att det fungerar inte att rida ut utan skydd.

Jag har inte dömt de som väljer att använda boots. Tvärtom.

Och nej jag svarar inte tvetydigt. Jag skrev att ha gärna hästen barfota i hagen, men skydda hovarna vid arbete och halka.

Det är helt okej du tycker annorlunda, och det är helt okej du haft en häst som rör sig lika bra eller bättre utan skor/skydd. Men försök tänka lite på hur du uttrycker dig, det är ingen som hoppat på dig. Jag ser fö heller ingen anledning hoppa på dig.

TS däremot har en häst som ömmar vid uteritt. Då behöver hästen skydd för hovarna vid uteritt. Det påverkas varken av din eller min erfarenhet.

Samtliga hästar jag haft har rört sig bättre på alla underlag skodda, ja. Därmed inte sagt alla rört sig dåligt utan skor. Men jag är ytterst petig. Såpass att om en skodd häst drar mot gräskanten eller mittgräsremsan så provar jag lägga på sulor. Försvinner det då får de gå skodd och med sulor. Ger sulor ingen skillnad skulle jag börja fundera på om annan skoning eller skotyp kan hjälpa. Men det har än inte hänt utan med sulor har de slutat dra mot kanten.

En fråga angående sulor: Finns det några nackdelar med sulor? Eller är det bara bra sätta påsulor om hästen gärna drar mot gräskanten när man rider på grusväg?
 
Många hästar får besvär av sulorna med, att de trycker och att hoven inte fungerar rent mekaniskt som det är tänkt. Strålen behöver stimulans för att hoven ska växa normalt tex Så man får prova, olika sorter och kanske ha dem en period men inte alltid.
 
Många hästar får besvär av sulorna med, att de trycker och att hoven inte fungerar rent mekaniskt som det är tänkt. Strålen behöver stimulans för att hoven ska växa normalt tex Så man får prova, olika sorter och kanske ha dem en period men inte alltid.

En sula ger oftast mer stimulans än en skodd häst utan sula iofs. Då är nog för mkt tryck på strålen större risk. Men jag är helt enig I sak med dig, att vissa hästar kan få problem med sulor, att man bör prova ta av dem efter en period samt prova olika sulor om hästen måste ha sulor och en sort ger problem eller nackdelar.

Och det går ofta att använda i perioder eller årstidsbundet (dvs hästen kanske klarar sig med sulor bara på sommaren när det är stenhårt men kan gå utan höst/vinter/vår när det är mjukare)

Jag kunde t ex sula av min när vi flyttade. Mer sandvägar på nya stället, hårda grusvägar på det tidigare. Så efter flytt behövdes inga sulor.
 
Jag hade en shetlandsponny som vid tio års ålder aldrig varit skodd och klarade sig jättebra barfota. Pigg, glad och oöm. Kördes på grusväg utan problem.

Jag skodde för att kunna brodda första vintern hos mig, då det blir glansis. Skodde alltså enbart för att kunna brodda över vintern.

Sen gick han skodd punkt. För lilla pigga oömma ponnyn fick dubbelt så långt steg med dojor på...

Jag har hittills aldrig mött en unghäst som inte rört sig bättre med skor. De har skotts första vintern de rids och hittills har ingen fått skorna avtagna och återgått till barfota igen..

Så jag förstår ärligt inte varför man prompt ska "försöka", "testa" etc ha barfota. Ha hästen barfota i hagen om det är lämpligt, absolut. Men skydda hovarna mot halka och vid arbete.

Har haft några avskodda med boots men alltid återvänt till skor. Inte för boots inte funkat - det har funkat jättebra. Utan för att jag helt enkelt blir knäpp på jobbet att ta av och på boots, rengöra boots osv. Ganska snart framstår det som värt att lägga pengarna för skor igen bara för att slippa bootsen. (för ja det har varit av ekonomiska skäl jag skott av då. Promenadhästar och hagprydnader där det känts ekonomiskt omotiverat betala för en helskoning var 6-7 vecka)
Skor på hovarna är oftast något nödvändigt ont och om hästen kan vara barfota så är det ur ett hälsoperspektiv absolut bäst. När en hov är oskodd så fungerar hovmekanismen optimalt och du får aldrig samma effekt oavsett vilket skolval du väljer. Oftast så fungerar det inte att ha hästen barfota ffa pga hornkvalitet, nötning och halka men om din häst rids mest i ridhus så kan det fungera med endast en halvskoning.
Naturligtvis så rör sig unghästen bättre med skor för så fort du sätter på vikt på en hov så får du ett högre och större steg. Den behöver inte vara ömfota för att det ska vara skillnad.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 790
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 729
Senast: Ajda
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp