Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfotahästar

Knapplån..

Jag/familjen har haft hästar alt ponnyer i över 30 år, och hela den tiden utom en period på tre år har det varit utbildade hovslagare. Ingen av dem har haft några som helst 'problem' med att verka häst för barfotagång eller att ha häst barfota.

I flera fall har hovslagaren själv varit den som föreslagit barfotagång. T ex på 31 år gamla ponnyn så tyckte hovslagaren att 'ska vi verkligen skod en här igen, är det inte bättre om han får gå barfota nu när han är pensionerad?'. 11 år gammal Alex tyckte 'ehh, vad innebär det då?' och hovslagaren förklarade hur det var bättre för hoven, men också att det inte var tal om några rid och körturer på flera timmar, men att ponnyn med tillverkning fortfarande skulle klara sina lätta motionskörningsturer med sulky. Varvid Alex svarade 'vänta, jag måste fråga pappa', sprang in till pappa och frågade, varvid pappa helt sonika svarade att 'det där vet hovslagaren bäst, låt han bestämma'. Så ponnyn blev barfota efter att ha skotts året om i en herrans massa år. Hovslagaren informerade nog om vad man kunde förvänta sig under övergångsperioden etc.

I tisdags pratade jag faktiskt barfotagång och barfotaboots med hovslagaren. Skodde av båda mina efter vintern, och vi diskuterade huruvida det skulle funka med valacken eller om jag skulle ringa om två veckor och tycka 'ge mig skoooor igen', och så diskuterade vi barfotaboots och vilka hovis tyckte var bra resp inte bra. Jag tyckte på skämt att 'fast du står väl och hoppas han ska ömma, då får du ju mer pengar?' varvid hovslagaren skratatde och tyckte att 'nej, faktiskt inte. Visst får jag mer pengar, men dels är det ju bättre för hästen att gå barfota om det fungerar, och sen så skulle jag inte tycka det var rätt att 'sno av' dig pengar varje månad för att hålla en promenadpensionär skodd om det inte behövs'

Samtidigt har hovslagaren inga problem att sko heller. Utan det ses från fall till fall. vad behöver dne här INDIVIDEN, vad behöver den just nu och vad behöver den på sikt etc? T ex var det ju självklart att unghästen skulle skos av igen nu, samtidigt som hovis tyckte att 'spara skorna, hon kanske kan ha dem till vintern igen', dvs det är lika självklart att hon ska få halkskydd till vintern igen när hon behövde det.

Och hovslagaren konstaterade samma sak som jag, att unghästen förvisso fått halkskyddet hon behövde av skor, hovarna hållit för det (och växt bra, valackens har dock inte växt spec mkt), men att hon också reagerat på skorna genom att få lätt röta i strålarna (utebliven markkontakt samt vått underlag) och att hon också 'skålat' sulan. Men gjorde samma slutbedömning som mig, att mellan pest eller kolera så är fortfarande pest (skor) att föredra i det fallet (halka).

Så jag känner faktiskt inte igen det där med motvilja att sko av från utb hovslagares sida, eller att de inte har 'koll' på hur de verkar för barfotagång. Min hovis skiljer btw på verkningar. En verkning för skoning, en för barfota, och en tredje för barfota på halka. Exakt vad som skiljer de olika åt kan jag dock inte redovisa då jag i tidernas begynnelse fått det förklarat för mig men under åren glömt det (jag litar på min hovis).

/Alexandra - med två lätt ömfotade spektakel, och förhoppningsvis 4 stycken Boabotts till valacken på väg på posten (för att ha när han rids). Om jag fortsätter sko vintertid eller ej beror på hur Boabootsen funkar på snö/is, och om jag kommer sko ridhästar fortsättningsvis beror på hur Boabootsen funkar. OM de fungerar så kommer jag låta även unghästen få Boaboots vintertid. OCH min hovslagare kommer vara lika trevlig som vanligt för det =)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visst är det så.Vi hovslagare har mer jobb än vi orkar med och självklart är det possitivt för alla om hästen kan vara barfota då det ej finns behov av skor tex som du beskriver ovan.Att vi skulle sko för skojs skull kan jag helt avfärda.Har inte träffat någon kollega som har den inställningen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tricket är att få hovslagaren till att tro att det är h*n som kommit på det. För när jag pratar barfotagång, då ska hovslagaren alltid lägga sig i och skaka på huvudet.
Hovslagare är ju oftast män..och måste så behandlas :)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

:rofl:
Du har kommit på tricket!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hallå! Måste bara få berätta om arabvallcken som jag har. Förra sommaren kunde han inte gå på grus och absolut inte trava på det. Började verka själv i aug och nu när snön är borta ser vi verkligen skillnad på han! Kan både skritta och trava på stort grus utan problem!!!! Fy f*n vad bra det känns!!! :bow: :bow: :bow: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Exakt vad har ni gjort annorlunda sedan i aug?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det vi gjort annorlunda är bara det att vi sköter verkningen själva. (Har dessutom ut en hovis med jämna mellanrum.) Det vi märkte när vi började själva var att framförallt traktstöden var alldeles för höga! Vet faktiskt inte exakt vad det är som har gjort att han inte ömmar mer.... Är bara så himla glad!!! Måste bara få tillägga att tvååringen vi har hade bockhov i aug men den är borta! Det känns nästan ännu bättre....
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så det ni har gjort är att sänka trakterna, eller menar du bara den del som går längs strålfåran?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Knapplån

Idag kom valackens fyra boaboots, inkl brodd och gaiters.

Han behövde ingen 'invänjning' och verkade inte bry sig om dem, och vid red en halvtimmas tur i skritt, trav och galopp, båd epå mjuk grusväg, hård grusväg, med stoora stenar och mindre, vasst grus. Samt i lera och genom en vattenpöl. Och avslutade med gräsunderlag följt av stenig stig full med rötter. Fungerade fint överallt, han slog i 'sko' (boots) lite i det tunga underlaget men då började han nog bli trött, och de väger en del de där gympaskorna.

Men hästen gick från öm, öm, öm till att utan restriktioner kunna ridas i alla gångarter, steget verkade inte förändras vad jag kunde se/känna, trots att de är lite för stora i bak och 'glappar' (som gummistövlar ungefär). Hade gaiters runt om med, och inga skav alls, lite ruggad päls men inga skav.

Kom in lite lera ffa i tån, genom de borrade broddhålen (de finns inte där om man inte gör det själv) men mindre än jag trodde, vet dock inte hur det blir under värsta lerperioden.

Lätta att sätta på och ännu lättare att ta av, jag hade lite problem att få gaitersen att hamna rakt bara men det är nog nybörjarklantighet.

Jag kan inte vara nöjdare, däremot är jag en ning konfunderad ang punkttryck av broddarna men det får vänta tills vintern eftersom jag skruvat ur dem nu.

Också KLART tveksam till hur de blir i djupsnö, det borde kunna packas in rejält med snö framtill?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Ingen större risk på barfotahästar :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Helt unikt att kunna tävla islänningar utan balanserad skoning Rolle.

Lycka till och kul att få läsa om dina framgångar framöver.

Dom hästar som "klarar" av barfotagång är dom som naturligt mår bäst. ;)

P.S. Gäller även hovisar. :rofl:
 
Sv: Barfotahästar

Och så bra gick det (inte) att plocka av unghästen skorna igen. Framskorna är påslagna på klinik idag igen, och hon lär nog få behålla sina framfötter skodda bra länge är jag rädd..
 
Sv: Barfotahästar

Alexandra_W skrev:
Och så bra gick det (inte) att plocka av unghästen skorna igen. Framskorna är påslagna på klinik idag igen, och hon lär nog få behålla sina framfötter skodda bra länge är jag rädd..

Aj då. Och hon går bara i hage nu eller? Klarar valacken samma förutsättningar bättre?
 
Sv: Barfotahästar

Asa_S skrev:
Aj då. Och hon går bara i hage nu eller? Klarar valacken samma förutsättningar bättre?

I hagen klarar båda det fint (vad jag sett iaf). Valacken är hemskt öm på annat än mjukt underlag men han har ju fått Boaboots.

Lilldamen är också öm (inte av samma kaliber som valacken dock) på annat underlag. Hon har dock även en reaktion i kotan VF och är allmänt stum och kort fram på asfalt och grusvolt (ÅB op kliniken igår), och för att veta vad som är vad så skoddes hon på igen på kliniken.

Hon drog ju av en sko för två veckor sen, ganska våldsamt och fick fula balltramp och blev halt av såren. Fortfarande aningens halt av dem. Men dessutom en kotledsrekation på VF. Om det är från HB, om det är från avtrampningen av skon eller om det är något av ovanstående plus hovömhet var ju svårbedömt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bägge delarna... Jag glömde ju bort att säga det att han även förra året var väldigt "plattfotad". Nu har han fått en liten skålning som förmodligen även den gjort rätt mkt för hans ömhet...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Har gått kurs med Ove Lind i att verka "barfotahästar" efter ANHCP:s metoder. Det bygger på vildhästens hov former. Det är väldigt logiskt och naturligt. Man tvingar inte hoven till en form som den naturligt inte har som man gör med strasser metoden. Man kan inte tvinga en platthov att vara skålformad. :mad:
För att dementera en del felaktif fakta som jag sätt så bär hästen med sulan inte hovväggen. Vilken yta är störst?? Det säger ju sig självt.
Dessutom kan alla hästar bli barfota hästar med rätt verkning. De är ömma ett tag men det går över man får börja att rida på gräs och andra "mjuka unerlag och vänta med grusvägar till lite senare.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kan inte riktigt hålla med dig,,,,

Det finns ingen metod som "tvingar" en hov till viss form, varken Strasser eller någon annan.
Hästen går på den del av hoven som är gjord för att bära den, dvs hornväggen, på löst underlag får även sulan markkontakt och tar då en del av vikten, jag antar att din aanhcp instruktör inte lärt dig att verka så att sulan kommer längst ner :devil: utan att det faktiskt är hornet som hamnar i marken.
Visst kan man säga att sulan ibland är viktbärande, dvs den ökar bärighetsytan hos hoven på mjukt underlag då hovens normala bäryta är för liten.
Det innebär dock inte att sulan är den viktbärande delen av hoven.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jo, jag vet att OL med anhang säger att hästen bär med sulan också. Jag har i mitt stall tydligen bara veka felkonstruerade individer, de blir nämligen varma om hovarna och går dåligt om de blir verkade så att sulan har markkontakt på hårt underlag. Jag har även stött på andra individer som fungerar likadant, men de kanske är offer för felaktig verkning allihop???
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag skulle vilja ha din åsikt om urskålning av sulan. Hör med jämna mellanrum folk som är missnöjda med/byter hovslagare för att denne inte skålar ur sulan vid skoning. När jag gick tappskokurs för x antal år sedan sades det där att man inte bör tunna ur under sulan för att man då försvagar sulans naturliga skydd, vilket låter helt naturligt för mig. Vem har "rätt"?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

får man vara diplomat o svara båda :devil: :angel: :confused:
Sulan skall inte tunnas ut mer än absolut nödvändigt, skålformen är ett bra mål, hörnstöden skall ner och sulan putsas, dvs porös gammal "hud" skall avlägsnas.
En viss ansning av sulan är nästan alltid på sin plats för att ge hoven bästa form.
Men man skall INTE tunna sulan för tunnandets skull.
Jag tycker däremot att om "hovisen" bara kapar hoven med klinga, hamrar dit ny sko och sen listigt drar iväg, ja då har man anledning att fundera lite..
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du säger att man inte skålar hovarna men och sedan säger du att man ska ansa sulan :eek: Men hallå, säger du inte emot dig själv lite då.
Man skarapar bara bort det döda på sulan det porösa som du sa för att få fram en frisk hård sula. Som de går på. När du går står du på dina tånaglar eller på hela foten. Hovväggen är ju våran nagel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 551
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 060
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 147
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp