Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lilla Skutt skrev:
:bow: :bow: :bow:
Man skall nog inte fästa för stor vikt vid målningar ,ibland fick konstnärena (och gör än idag) order att försköna motivet,dvs kungar och drottningar skulle se unga och snygga ut på bild.
:D

Så du menar att det är vackrare utan sko, åtminstone :devil: :devil:

Sorry, kunde inte låta bli.

OlleAtlas
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

bobo skrev:
Men en liten ponny har inte så mycket egen kroppsvikt att bära upp på sina hovar. Det är skillnad mot ett stort, tungt halvblod eller kallblod. Den skillnaden tror jag är viktigare än hur mycket ryttaren väger. Ponnies klarar ju i regel bättre att gå barfota än stora tunga hästar.

Djingis Khans här hade väl en jätteflock med hästar med sig, så blev en häst halt var det bara att byta ut den mot en annan. Hästarna tjänade väl både som transportmedel och som föda. Urvalet skedde väl under härtågen, en häst som inte klarade strapatserna blev uppäten istället.

Vi kanske skulle börja använda deras urvalsmetoder :devil:

Där slog du huvet på spiken ,eller vad det heter! ;)

Och vem har sett en fet mongol eller dito ponny?? :angel:
På stäppen finns varken tillgång till Mc Donalds för ryttaren eller kraftfoder och fri tillgång på kofoder för ponnierna. ;)

Nu har ju jag bara sett dessa ekipage på tv ,men eftersom tv gör folk fetare så är de väl ännu mindre och väderbitna i verkligheten! :D
Skall man vara ärlig så ser ponnierna rätt "skabbiga" ut,inget utställningshull där inte! ;)

Likadant med mustangerna de är små ,smidiga och suveräna "överlevare",feta vildhästar skulle aldrig vare sig orka eller vara snabba nog att springa ifrån rovdjur..

Djingis Kahn åt nog upp de hästar som var i kronisk "omställningsperiod"(ironisk)..så de hästar med bäst fossingar fick vara kvar och föröka sig ,precis som i det vilda!

Ifall nån nu vill missförstå mig ..så tycker jag INTE att tamhästar skall vara feta!! :eek:

Men vi har ett problem med att våra beten ofta är FÖR bra ,vi har bland våra tamhästar dessutom valacker som ännu lättare blir feta..(och ston som inte är i avel)
Å ena sidan vill man ha stora beten för dem att röra sig på ..o andra sidan är det problem med att det blir väl mkt "klöver över" att smaska på..

Ibland kanske skor är ett måste för att kunna motionera hästen ordentligt,att sätta en fet häst på vila pga "omställning" kan vara livsfarligt ur den synvinkeln.

Det är väl jättebra om hästarna funkar barfota,men om det inte går med de omständigheter man har då måste man inse att våra tamhästar ibland behöver skor.(med korrekt verkning under.. och såklart välskodda med rätt intervall för hästindividen!)

Vi har mkt att lära av mustangerna men vi måste oxå se OLIKHETERNA med våra tamhästar.

Vi tar raser som är gjorda för att gå på hedar och beta magert bete ..släpper dem på turbobete!! ..att det blir problem är väl inte konstigt. :eek:

Jag är för att hästar får fri tillgång på grovfoder och går i stora hagar men ser ett problem i att lättfödda raser blir för FETA!!

Jag har sett lösdrifter på islänningar tex där hästarna rids mkt men ändå blir groteskt feta pga fri tillgång på KOFODER!!Det tar död på både hovar och hästar!!
Det är inte bara att släppa ut hästar på fri tillgång grovfoder ,det måste finnas kunskap oxå,och varför använder inte fler halm i foderstaten?

Det är svårt att hitta grovfoder som är "lagom" för lättfödda raser det skall dessutom ha bra hygienisk kvalitet,inte alla rundbalar uppfyller det kravet!

Dessutom är det viktigt att lösdrifter sköts ,ströbädden är det bäst om den kan köras ut ofta med traktor tex ,ser en tendens till att folk slarvar annars med ströbädden eftersom det är "jobbigt" att hålla rent..
Många hästar använder ströbädden mest som toa och skydd mot insekter..sköts inte bädden står de i dels ammoniakångor och dels surt om fötterna!!Att det då är "bättre" med lösdrift är ju ganska komiskt.

En lösdrift behöver dessutom ha mer än en ingång annars vågar inte de ranglåga gå in ,utfodringsplatserna där det finns grovfoder vara utformade så alla får plats att äta,en ranglåg vågar sällan stå kvar att äta själv om de andra drar iväg..är övertygad om att även en häst i lösdrift kan få magsår...

Lösdrift kräver ännu mer djuröga av djurskötaren för att funka bra!alla djur skall våga äta och dricka i lugn o ro utan risk att bli mobbad eller trängd i ett hörn.
Oavsett om hästen har tillgång till stall,lösdrift ,barfota eller skor så krävs det kunskap och noggrannhet i allt,tycker det finns tendenser att en del lämnar väl mkt åt slumpen..

Ibland blir det lite för mkt "hej och hå det ska nog gå" och sen blir det ...Öhh..."tänkte inte på det"!(som han sa i Lorry..) :angel:


Det är inte "bare å åk "som Stenmark sa..man måste kunna svänga på rätt ställe mellan grindarna mot målet oxå!!annars kan det spåra ur rejält! :cry:

Och målet är väl en frisk ,rörlig ,glad häst!? :love:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

OlleAtlas skrev:
Så du menar att det är vackrare utan sko, åtminstone :devil: :devil:

Sorry, kunde inte låta bli.

OlleAtlas
Jo det håller jag med om !

Även romaren är snyggare utan tofflor! :rofl:

Nä förrässten jag bara skoja,håriga tår görs sig nog bäst gömda i skor! :o :D

Förlåt nu tramsar jag ,det spöregnar och är skitråkigt! :p
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Apropå feta hästar, ett citat från en engelsk hovis:

"I have worked at Farriery
for 57 years, I must admit although I knew about Laminitis I did not
come across it personally until 1962, just after pre - prepared foods and
the in hand (halter) fat show horses came on the scene. We are now asked to
cure something that should never happen in a world of knowledgeable
owner/riders."

(Laminitis = fång, om någon hade missat det)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Yesska skrev:
Vi som har lite mer erfarnenhet brukar ju se igenom sånt här. Jag hoppas att inte fler hästar behöver få trasiga hovar som tar minst ett år att få fina igen och att de ska behöva verkas ute i ler och snöblask.

Vid pennan,
Jessica Sanfridsson

Usch. Det är verkligen ingen bra bild du har fått om vildhästmetoden och jag förstår om du är "anti". Jag förstår inte varför "instruktören" påstod att det räcker med en verkning/år? Det har inte jag fått lära mig! Begriper inte heller varför det skulle verkas i hagen? På en häst som är van och underlaget är torrt så går det säkert braj. Jag hoppas att du får möjligheten att träffa någon annan inom denna metod och kanske får en lite bättre och trevligare upplevelse. Menar givetvis inte att du kommer att jubla och slita av dojjerna på dina hästar men du kanske ser med lite blidare ögon på det i alla fall... Mvh
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Alla levde inte så isolerat som vi gärna vill tro. Man reste betydligt mycket mer på den tiden än vad vi fått för oss. Målare var heller oftast inte några underklassmäniskor utan snarare tvärtom. Men du kan ju ha rätt i att deras världsbild var att hästarna skulle vara skolösa, eller också var de så världsfrånvända att de helt enkelt antog att hästarna inte hade något på fötterna för det hade de aldrig sett. Det kan vi inte veta.

Mycket viktigt när man tolkar en bild är ju att fundera över i vilket SYFTE bilden är tillkommen. Och syftet med denna bild är ju knappast att visa hur hästarnas fötter såg ut, men det kan vara både en fördel och en nackdel.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lilla Skutt skrev:
Vilka puckon till romare att kriga i tofflor..bara att trampa motståndaren på tårna så är fajten över! :p


Det heter väl inte tofflor utan Booots :angel:

Sedan bör vi väl hålla oss ifrån sexuella anspeglingar här då det kan finnas ngn skofetuchist här som blir stött. :D
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hovis skrev:
Det heter väl inte tofflor utan Booots :angel:

Sedan bör vi väl hålla oss ifrån sexuella anspeglingar här då det kan finnas ngn skofetuchist här som blir stött. :D


Menar du att en skofetushist kan få ömma tår oxå? :rofl:
Är det under omställningsperioden? :D

Wow.. jag är imponerad av att du kan stava till skofetushist ..ha ha det kan inte jag!har du gått nån fortbildning? ;) Fullbokad kurs förstår jag! :angel:

Du kanske till och med har Mästarbrev!!..det slår ju isåfall en död romare i tofflor med hästlängder... hoppla!:love:

Skofetishist..där kan man snacka om "sjukbeslag"! :angel: :rofl:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*knapplån*

Jag tror inte det är någon större skillnad på ponny eller en stor hästs förutsättningar att gå barfota eg. Hovarna bör ju vara dimensionerade för hästen vare sig den väger 200 kg eller 700 kg?
Sen är väl avelsurvalet en faktor att ta hänsyn till. Hästar med uppenbart dålig hovkvlite kasseras väl inte för det om de håller prestationer fö?

/T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lilla Skutt skrev:
Wow.. jag är imponerad av att du kan stava till skofetushist ..ha ha det kan inte jag!har du gått nån fortbildning? ;) Fullbokad kurs förstår jag! :angel:

Halååå??? Det är felstavat, kursen va endast en helgkurs.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tez1 skrev:
*knapplån*

Jag tror inte det är någon större skillnad på ponny eller en stor hästs förutsättningar att gå barfota eg. Hovarna bör ju vara dimensionerade för hästen vare sig den väger 200 kg eller 700 kg?
Sen är väl avelsurvalet en faktor att ta hänsyn till. Hästar med uppenbart dålig hovkvlite kasseras väl inte för det om de håller prestationer fö?

/T

Jag VET att det är en avsevärd skillnad så snart det kommer upp en obalanderad "klump" som extra vikt på hästen rygg. Ju större "klump" på ju mindre egen vikt ju mer extrabelastning och obalans blir det.

Avelsurvalet borde utifrån hästens välbefinnande även gälla Människan.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hovis skrev:
Jag VET att det är en avsevärd skillnad så snart det kommer upp en obalanderad "klump" som extra vikt på hästen rygg. Ju större "klump" på ju mindre egen vikt ju mer extrabelastning och obalans blir det.

Avelsurvalet borde utifrån hästens välbefinnande även gälla Människan.
Ja både jag och min häst har gått ner i vikt!!och bägge har vi blivit snabbare i fötterna!! :p
Dessutom så har både jag och hästen lättare med balansen numera!
Så även "klumpar" går att ändra form på! ;)

Självklart är väl hovarna anpassade lite till individens genetiska storlek,men övervikt är övervikt och blir då enbart en belastning, inget som hovarna är anpassade för..det blir bara en stor stress på både hovar och resten av systemet/ kroppen!

Men det verkar som om övervikt på häst är lika känsligt att disskutera som om det vore hästägarens egen vikt..man kan faktiskt lätt fodra ihjäl sin häst ..en del förnekar för sig själva i det längsta att deras häst är fet som en julgris..tyvärr! :cry:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lilla Skutt skrev:
..en del förnekar för sig själva i det längsta att deras häst är fet som en julgris..tyvärr! :cry:

Liksom vissa ryttare, en känd hoppryttare och tränare från "over there" påpekade detta vid en träning på flyinge för ett antal år sedan vilket inte mottogs med applåder från vissa delar av läktarryttarna. Sant va det i alla fall det han sa och liksom här är sanningen oftast obekväm att "bära"
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lilla Skutt skrev:
Nu fattar jag,du har strassertrimmade hästar! :idea:
I en annan tråd nämner du att din häst ligger ner och vilar på frusen mark med resultatet att hästen fick piphas..varför lägger sig en häst ner på knögglig frusen hård mark och "vilar"??
Låter mkt underligt!
Kan det vara så att den avlastade ömma hovar?? :angel:

Jag svarade dig i den andra tråden. Jag kan säga dig att den hästen inte har någon piphas och det hade du sett om du läst inlägget lite bättre. Jag kan svara dig här också om du vill. Den hästen har inte varit öm en enda dag i sitt liv. Han springer för glatta livet över både grus och stenar. Så behåll dina förutfattade meningar för dig själv är du snäll. Som jag också skrev i den andra tråden så skulle jag bli mer rädd om mina hästar inte la sig att vila utomhus på vintern. Det har de gjort så länge jag har haft hästar och det är i 30 år. Långt innan de blev Strassertrimmade.

Så länge hästar har en skyddande vinterpäls så är de inga problem att ligga ute och vila även om det är snö/fruset. Vet inte vad du har träffat för sorts porslinshästar som inte kan lägga sig att vila var de vill. Försök att vidga din vyer lite innan du fäller beska kommentarer.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

sorry.............
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 384
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 039
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 140
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp