Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rude

Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Svar till Mirage i "gamla" tråden..

Det finns ett foto av en hov från undersidan i den gamla tråden, (sidan 14) kanske inte så tydlig men ändå.
Anledningen till att man verkar tån vid skoning är för att tåkappan ligger normalt ovanpå skon så man får inte dit skon riktigt om tån är kvar orörd.
Sen som du säger så ger ju tåkappan ett skydd för hoven som kompenserar för det man verkar bort.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack! Såg dock inte så mycket då blixten eller lampan speglades i hoven. Ska försöka kolla efter en bild någon annanstans så att jag får lite klarhet i detta. Om det nu är den andra randen som kommer fram (kommer inte ihåg vad den hette, där det blir vitt) är det farligt att verka till ytterkanten på den isf?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja jag tycker definitivt inte att man skall verka in rakt igenom hornväggen.
För det första så är det hornet som hästen skall gå på och inte sulan.
För det andra så kan man få problem med att sten grus o annat pressas in i bär-randen och början till hålväggar och hovbölder kommer som ett brev på posten.
Man bryter kanten lite, kanske en mm eller två, men det är för att det inte skall gå flisor ur kanten på hornet innan det blir naturligt rundat av slitage.
Jag hoppas faktiskt att jag missförstår dig eller att du missförstått din hovis, för om det verkligen är som det låter skulle jag aldrig släppa honom/henne på en häst jag äger. :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

In testing the feet the first thing to examine will be the horny portion of the hoof. For soundness of foot a thick horn is far better than a thin. Again it is important to notice whether the hoofs are high both before and behind, or flat to the ground; for a high hoof keeps the "frog," as it is called, well off the ground; whereas a low hoof treads equally with the stoutest and softest part of the foot alike, the gait resembling that of a bandy-legged man. "You may tell a good foot clearly by the ring," says Simon happily; for the hollow hoof rings like a cymbal against the solid earth.
But if food and exercise with a view to strengthening the horse's body are matters of prime consideration, no less important is it to pay attention to the feet. A stable with a damp and smooth floor will spoil the best hoof which nature can give. To prevent the floor being damp, it should be sloped with channels; and to avoid smoothness, paved with cobble stones sunk side by side in the ground and similar in size to the horse's hoofs. A stable floor of this sort is calculated to strengthen the horse's feet by the mere pressure on the part in standing. In the next place it will be the groom's business to lead out the horse somewhere to comb and curry him; and after his morning's feed to unhalter him from the manger, so that he may come to his evening meal with greater relish. To secure the best type of stable-yard, and with a view to strengthening the horse's feet, I would suggest to take and throw down loosely four or five waggon loads of pebbles, each as large as can be grasped in the hand, and about a pound in weight; the whole to be fenced round with a skirting of iron to prevent scattering. The mere standing on these will come to precisely the same thing as if for a certain portion of the day the horse were, off and on, stepping along a stony road; whilst being curried or when fidgeted by flies he will be forced to use his hoofs just as much as if he were walking. Nor is it the hoofs merely, but a surface so strewn with stones will tend to harden the frog of the foot also.
Dessa två citat om hovar kommer från Xenofon (C.a 400 f.Kr.)

Lägg märke till att han säger att hästen ska ha höga trakter, så att strålen kommer upp från marken.
Redan på den tiden hade man hästarna uppstallade och fick hitta på lösningar, som att ställa dom på stenar under dagen, för att hålla hovarna hårda.

Kommentera gärna.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

För det första så är det hornet som hästen skall gå på och inte sulan.

Lite fundersam där...är inte hästens tyngd fördelad på hornvägg,sula och stråle som hästen går på? Tycker det skulle vara oerhörd påfrestning att bara gå på nageln?? Ser man avtryck från "vildhästar" ser man tydligt sulan och strålen.....det är klart, ytan som utsätts för tryck blir ju mycket mindre med sko på.

Rolle på Österlen; som bara är vetgirig
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Finns i svensk översättning av Jonas Palm och heter ”Om hästar och ridning” kan rekommenderas. Man kan fråga sig vad som hände på vägen till vår tid...var tappade vi den kunskap som fanns redan då?

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag vet inte! Han är jätteduktigt på att sko osv men på hovslagarutbildningen får de inte lära sig verka en barfotahov tyvärr. Är det ingen som har en bra bild på en hov underifrån? Hovslagarföreningens forum fungerar inte. :(
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag lade ut länk till en bild i förra tråden, men den blev borttagen. (länken alltså)
 
Barfotahästar

Jag vet inte ens om man kallar det för "barfotahästar" men jag menar hästar som är verkade på ett för hoven (och hela hästen) ett naturligt sätt utan att dom har skor.

Jag har lite frågor angående detta som jag hoppas att ni kan svara på. Och har ni nyligen haft fråghan uppe så hänvisa gärna till det.

Hur gör ni med "barfotahästarna" på vintern? Ja menar, det lär ju inte bara jag som har en stallplan, hage, väg mm som mer liknar en isbana under denna årstid. Halkar inte hästarna omkring utan broddar i skorna? Eller finns det någon annan fiffig metod som löser det problemet?

Kan alla hästar vara "barfotahästar" eller är endel linjer "sönderavlade" så att hovens hårdhet gått förlorad sedan hästen för länge sen började bära skor?
Rasen jag syftar mest på är arabiskt fullblod men ni kan gärna nämna andra ochså för det kan finnas fler som vill ta del av denna information. :smirk:

Kan alla hovslagare göra denna verkning (är inte säker på att det är rätt ord) så att hovarna får rätt vinkel så att de belastas rätt eller finns det vissa med speciell utbildning för att göra detta?
I sånna fall är det nogon ni speciellt skulle kunna rekomendera?

Jag har inte häst just nu (har haft) men planerna är att skaffa en ny inom snar framtid och jag har fastnat lite för det här med "barfotahästar" då det är det naturligaste för dom och att hoven blir använd "på rätt sätt". Därför är ja nu ute i god tid för att ta reda på så mycket fakta jag kan innan jag "blir med häst igen" :p

Tack på förhand// Epona
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Mirage!Har du gått hovslagarutbildning??Eller utalar du dig bara utifrån vad du tror när du säger att barfotaverkning inte ingår i utbildningen??Tacksam för svar
 
Sv: Barfotahästar

Araber har ofta hårda hovar. Det finns hovslagare som kan -och kan tänka sig- verka enligt någon vildhästbaserad metod, men de är inte särskilt vanliga. Enligt min erfarenhet blir många hovslagare lite stötta när man föraslår barfotagång och dessutom har synpunkter på hur trimningen ska se ut. Det finns folk som är eller håller på att utbilda sig enligt tre 'skolor' av barfotatrimning som jag känner till, nämligen Strasser, AANHCP och KC la Pierre. Här är några websidor som kan vara av intresse:
På engelska:
www.naturalhorsetrim.com (jättebra sida med enormt bildmaterial)
www.strasserhoofcare.com (officiell am. Strassersida)
www.thehorseshoof.com (Strasserinriktad)
www.aanhcp.org (officiella siten)
På svenska:
www.krulligahasten.se (Strasser)
www.harmonyhorse.se (AANHCP)
www.barfotahast.has.it (Vildhästmet, översatt am sida)
www.barfotahovens.sida.nu (vildhästmet, översatt am sida)
www.naturtrim.com (KC la Pierre)
www.sundahasten.com (KC la Pierre)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rude skrev:
Svar till Mirage i "gamla" tråden..

Det finns ett foto av en hov från undersidan i den gamla tråden, (sidan 14) kanske inte så tydlig men ändå.
Anledningen till att man verkar tån vid skoning är för att tåkappan ligger normalt ovanpå skon så man får inte dit skon riktigt om tån är kvar orörd.
Sen som du säger så ger ju tåkappan ett skydd för hoven som kompenserar för det man verkar bort.

Jag skulle bli jätteglad om du gick in på tråden Fråga till hovslagare och svarade mig. Det är kanske lite mycket att läsa, men om du hade tid vore det super.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har inte gått någon utbildning utan frågade min hovis som gick utbildningen för x antal år sedan och han sa att man inte tar upp barfotaverkning alls i princip. Det kanske har ändrats nu men det är ju trots allt en skola för att sko en häst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ok nu har jag hittat en bild här http://www.naturalhorsetrim.com/finding_toe_center.jpg

Kan någon tala om för mig vart den vita linjen sitter? Är det mörka bärranden? Finns det en annan vit linje utanför bärranden precis som iaf är vit på en mörk hov? Nu är ju inte den hoven på bilden filad på men det kanske syns ändå?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Har hört från initierat håll(hovslagare), påstår inte att det är sant men jag har påstått detta tidigre utan reaktion, att hovslagareskolans utbildningsplan är eller var till största delen ängnad åt smedutbildning och en mindre del åt hovkunskap?

Rolle
som bara undrar.
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag vet inte faktiskt, frågade bara om just barfotaverkning men min hovis kan sko iaf även fast han kanske är lite väl fixerad vid tjärdrev :D. Hur det är med övriga kunskaper vad gäller hoven har jag ingen aning om.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nä jag vet inte heller men undrar bara :cool: Om du vill ha en bra bild på hovens olika delar kolla in här:

http://www.barfotahast.has.it/

och klicka på "hovform"

Lägg märke till att "vita linjen" heter här lamellrand vilket är mer riktigt egentligen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kan lugna er med att nuvarande hovslagarutb.Lägger stor vikt vid verkning både praktiskt och teoretiskt!Vad det gäller övrig hovanatomi och sjukdomslära är den utbildningsdelen betydligt mer omfattande än vad som ingår i veterinärutb.Skulle vara tacksam om ni inte kommer med luddiga påståenden utan att ha kontrollerat fakta!Bärranden består av vägghorn ,vita linjen och lamellrand.Oavsett grundfärg på vägghornet är vita linjen vit och angränsande lamellrand gulvit på en frisk hov.
positivapuh-utbildad hovslagare
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Skulle vara tacksam om ni inte kommer med luddiga påståenden utan att ha kontrollerat fakta

Ursäkta att du uppfattade det så, jag fick det till en klar fråga som behövdes svaras på för att inte det skulle vara lösa antaganden. Men om det innebär att det är bättre nu är det ju bara att vara tacksam men om det inte alltid varit så finns det ju en del hovslagare som inte har lika gedigen utbildning?
Har försökt hitta en kursplan på hovslagarskolan men inte hittat någon och ingen har kunnat/velat ge eller tala om det heller så därför har det kännts väldigt luddigt. Jag undersökte det när "Statens jordbruksverks föreskrifter om godkännande av hovslagare" kom i nov 2003 och det hänvisades tillgodkänd hovslagarutbildning så blev jag nyfiken på vad det innebar. Tycker det för övrigt är bra början med godkännande av hovslagare.

Glömde en fråga, varför kallar hovslagare det för bärranden in till lamellranden. Bärs inte hästen av hela hoven i de flesta underlag?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har hört flera hovslagare säga att de inte känner att de fått tillräckligt med kött på benen när det gäller verkning för barfotagång.
Men det kan ju bero på olika skolor/olika årgångar.

Men hur är det med examinationen? Alla som skall godkännas har ju ett gemensamt prov som bla övervakas av hovslagarföreningen. Vad ingår normalt i det provet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 384
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 039
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 140
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp