vi har några barfotade hästar på skolan, de går helt utmärkt fast man får ju ta det lite lugnt där det e halt. barfota gör så att det inte är likak halt ju.
 
Jag har mina hästar barfota, och det går alldeles utmärkt bara man tar det lite lugnt med dem. Jag tränar inte, och promenadrider endast på vintern i skogen t.ex...Men skulle jag träna, då blir det bara i skritt.

//Carolrita
 
Gör?
Gör precis som på sommaren då det är varmt och inte halt ute!
 
Är det snö ute så blir det inte så halt för dem, men annars får man se till att gå ute på kanten av tex vägen. Sen inte ut på någon tokgalopp...
 
Jag har min barfota bak, och jag upplever det som att han halkar nästan konstant med bakbenen. :crazy: Kanske vårt väglag... :crazy: :smirk:
 
Upplever exakt samma sak!!! Mitt sto halkar nästan omkull på vanlig hårdkörd väg, där det är lite blankt i snön eller isigt. Det enda som går bra är vanlig snö. Så hon skos i morgon bak också med snösulor och 4 broddat :)
 
dom får vila när det är isgata och ta det lite försiktigare när det är risk flr att dom ska halka.. Annars kör jag på som vanligt..
 
Vi har bara haft en superhal vecka, övrig tid har gått bra. Eftersom det är gamlingen som inte rids så mycket så har det fungerat med en och annan sväng till ridhuset de tidpunkterna.

Men visst halkar han mera, och får mera klamp, än en skodd med snösulor.
 
Försöker hålla mig på skogsvägar och fält när det är som isigast. Då går det hur bra som helst, fast just nu har vi det inte så isigt så vägarna är fullt ridbara :banana:
 
Försök att hålla dig borta från halt och isigt underlag så går det alldeles utmärkt!
Och snöstyltor slipper du också, barfotahovar har en alldeles utmärkt funktion att kasta ut snön själv när det blir för mycket.
 
det beror ju helt på vilken häst man har..
Vissa hästar går det jätte bra att ha utan skor och andra går det inte alls att ha barfota...
 
En barfota häst med fungerande hovmekanism får en sugproppsfunktion i hovarna och kan därför ta sig fram mycket bra på is.
 
våra hästar tar sig fram minst lika bra som de med brodd!
De har aldrig varit skodda eller broddade och det har fungerat hur bra som helst!
Även om hästarna är stadiga på benen så undviker jag att rida där det är polerad blankis.

/ Sandra
 
d e lättare för hästen att vara barfota på vintern eftersom att snön inte packar sig lika mycke som den gö när den e skodd... sen är det bra för hästen att deen för gå lite barfota oxå för då blir deninte lika ömmi hovarna...om inte hästen ömmar på vinter såp rider ja den barfota... :cool:
 
En frisk och normal och rätt verkad barfota hov fungerar som en sugkopp och halkar betydligt mycket mindre än en skodd häst!
 
oj såg att det redan fanns ett liknade inlägg om sugkoppsfunktionen!! :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 535
Senast: Morces
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson har länge varit en av de ryttare som tagit välfärden hos tävlingshästar på största allvar - att hans mästarhäst All In...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp