Barfotaboots, Cavallo eller Equine Fusion?

Miingla

Trådstartare
Sällskapshäst som går barfota men skulle vilja att hon fick följa med på promenader, tittar därför på joggingskor.

Ingen erfarenhet sen tidigare :confused: Tittade först på Cavallo men en del verkar tycka de var hårda och osmidiga? De som säljs på H**** .
Equine Fusion rekommenderar många, är det värt att lägga en högre summa för de kostar ju lite mer?
Cavallo ELB läste jag något om men de verkar inte finnas i Sverige

Hästen behöver joggingskor om hon ska promenera på vägarna hemma, det är hårda grusvägar med emellanåt större stenar.
Kommer väl användas 1-2 ggr vecka, kanske mer med tiden.

Kan någon råda en total novis:)
 
Jag har Equine Fusion och tycker de funkar bra (ingen erfarenhet av andra). Men mycket viktigt att de sitter rätt så de inte snurrar osv. Jag har en fånghäst som går med sådana nu med extra padd i.
 
Det beror helt på hästens hovar. Jag har haft ett par Cavallo i säkert tio år till min ena ponny, som trivdes jättebra. Samma par till nästa ponny som hade samma storlek, som hatade dem. Han fick Equine fusion istället.
Hade jag varit du hade jag mätt ordentligt och funderat på hovform. Och sen köpt begagnat. Finns en bra köp och sälj-sida på Facebook om du letar lite.
Det finns folk som åker ut och provar in skor åt dig, men jag har aldrig varit med om det :)
 
Jag har använt Cavallo som tappsko-boot på mitt gammelsto som har mycket tunna sulor och blir väldigt öm om hon tappar en sko. Det har fungerat bra. Men till unghästen som har betydligt bättre hovkvalitet och går barfota tänker jag nog köra på Renegade Viper som ridboots. Har bekanta som använder såna och som är mycket nöjda.
 
Cavallo är hårda, men för min del är det toppen då hästen ömmar på grusväg och häromkring är det bergkross överallt. Jag föredrar Cavallo Trek framför Simple och Sport. Cavallo är en tyngre och klumpig modell av boots, men inget som märks på min hästs steg när vi skogsmullar.

Har även Scoot boots som är jättesmidiga och lätta boots, men tunna och böjliga sulor som är för tunna för min häst på bergkross. Samma med Flex hoofboots.
 
Det beror helt på hästens hovar. Jag har haft ett par Cavallo i säkert tio år till min ena ponny, som trivdes jättebra. Samma par till nästa ponny som hade samma storlek, som hatade dem. Han fick Equine fusion istället.
Hade jag varit du hade jag mätt ordentligt och funderat på hovform. Och sen köpt begagnat. Finns en bra köp och sälj-sida på Facebook om du letar lite.
Det finns folk som åker ut och provar in skor åt dig, men jag har aldrig varit med om det :)

Tack! Jag har skickat en förfrågan om att gå med i gruppen men den är inte godkänd ännu.

Equine Fusion är mjukare än Cavallo? Vilka är lättast att få av och på?

Min enda erfarenhet av barfotaboots är en stallkompis för 15 år sedan som hade på sin ponny. Man skulle sätta på dem vid utsläpp i hagen och det jag minns är att de var jättesvåra att få på🙈
 
Jag har Equine Fusion och tycker de funkar bra (ingen erfarenhet av andra). Men mycket viktigt att de sitter rätt så de inte snurrar osv. Jag har en fånghäst som går med sådana nu med extra padd i.

Ja jag har förstått att jag måste mäta mycket noga för att de ska sitta okej.. Hästen verkades för nästan två veckor sedan så bör väl fortfarande gå att få till en bra mätning.
 
Tack! Jag har skickat en förfrågan om att gå med i gruppen men den är inte godkänd ännu.

Equine Fusion är mjukare än Cavallo? Vilka är lättast att få av och på?

Min enda erfarenhet av barfotaboots är en stallkompis för 15 år sedan som hade på sin ponny. Man skulle sätta på dem vid utsläpp i hagen och det jag minns är att de var jättesvåra att få på🙈

Jag tror att om man ska använda barfotaboots så är det bra att man kan fila ner hovarna lite själv mellan verkningarna. Det underlättar enormt när man ska sätta på boots när det närmar sig verkning. Precis efter verkning är det lätt att ta på dem men ju nämre nästa verkning man kommer desto svårare blir det. Kan man då fila ner hovarna lite själv så underlättar det.
 
Tack! Jag har skickat en förfrågan om att gå med i gruppen men den är inte godkänd ännu.

Equine Fusion är mjukare än Cavallo? Vilka är lättast att få av och på?

Min enda erfarenhet av barfotaboots är en stallkompis för 15 år sedan som hade på sin ponny. Man skulle sätta på dem vid utsläpp i hagen och det jag minns är att de var jättesvåra att få på🙈

Ja, EF är mjukare än Cavallo. De är båda lätta att sätta på. Det har utvecklats mycket på femton år :) Men personligen tycker jag att Cavallo var liiite lättare att sätta på, jag Tyckte att de gick att öppna mer.
 
Skulle absolut rekommendera att köpa begagnat, du kan få lite slitna men fullt dugliga promenadboots för ett par hundra. Mät gärna hovarna både innan och efter verkning för att se hur mycket växtrum som behövs.

Jag har fyra barfotahästar och således ganska många boots så har provat ut en hel del åt vänner och bekanta, de flesta fastnar för smidigare boots som Cavallo Trek, Scootboots, Renegade, Equine Fusion och Explora. De varierar en del i pris och Renegade är nog dyrast överlag men min favorit helt klart, men min häst går många mil i dem så för promenader är de lite överkurs :)

Skulle nog leta efter Cavallo trek, easyboot trail, flex, scootboots, equine fusion eller explora. De är alla smidiga att ta på och går att hitta begagnat.
 
Båda är mkt bra boots.
Cavallo har mindre tendens att "snurra" om hästen har en skruvande rörelse i något ben. Kan ev. behövas skavskydd i karleden.
EF (activ jogging) är mjukare och följsammare, ger inget skav och den jag skulle välja om hästen sätter ner benen normalt.
Båda går att brodda.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa ett par barfotaboots av märket Equine Fusion active till min ponny. Jag kollade på deras storleksguide och hur man mäter...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Twihard
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 408
Senast: Lindon
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 649
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp