Barfotaboots - vilka ska man välja?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda? Skiljer det sig i passform för olika hovformer eller går det att anpassa?

Min 6-åring har gått oskodd de senaste två åren och det har fungerat bra men han börjar slita för mycket och blir ömfotad nu när vi rider ut lite mer, och jag har funderat på att prova Barfotaboots istället för att sko på men vet inte riktigt var jag ska börja…
 

Bifogade filer

  • 921A87C8-D594-429B-B8FD-505893290B4A.jpeg
    921A87C8-D594-429B-B8FD-505893290B4A.jpeg
    368,7 KB · Visningar: 116
Kolla modeller på de olika hemsidorna och tar någon du tycker ser rimlig ut. På de där tassarna passar nog de flesta boots :).

Jag föredrar de helt i plast/gummi, lätta att rengöra.
 
Av vad jag förstått så passar olika boots till olika hästar. Vissa boots är inte särskilt anpassningsbara, medan andra är mer anpassningsbara

Jag hade tidigare Easyboot Glove Soft, vilka passade bra på min häst, flög aldrig av, inget skav etc. Däremot var de lite krångliga att ta på och av. De är av typen att de måste passa perfekt för att sitta, vilket gör dem tighta att ta på och av och att det nog är krångligare att hitta passande boots. Jag broddade inte mina, men jag har för mig att de har tillräckligt kraftig sula för att det ska gå att ha vanliga broddar i dem. Problemet jag hade var att alla mina var sönder inom 1-2 år då materialet sprack - jag vet inte om de krävde en annan typ av förvaring, om jag satt på dem dåligt och hästen trampat sönder eller vad som hände. Dvs sulan hade knappt slitits alls, men den bakre plastbiten sprack på alla.

I nuläget har jag ett par Scootboots fram, vilka också är mer av typen att de är mindre anpassningsbara och behöver passa mer exakt för att fungera. Jag har hittills inte ridit så långt med dem, och kan inte säga om hon skulle få skav om jag red med dem en längre stund - men jag tycker mina sitter lite tight kring ballarna. Jag har dubbat mina, vilket inte var det lättaste. Lite tighta/krångliga att ta på och av, men enklare än Glove Soft.

Och sedan har jag ett par EquineFusion bak nu (minns inte vilken typ) med kardborre och rem. Dessa tänker jag har ett större spann av hovar de passar, eftersom de har kardborre och rem som man spänner med där man kan spänna olika hårt. Men jag tycker det finns en liten tendens att det trillar ner grus/sand/ridhusunderlag i dem, vilket jag är rädd för att ska skava. Enklare att dubba då sulan var mycket mjukare än Scootbootsen, men däremot har vissa dubbar trillat ut ganska snart igen. De är ju också ett material som är svårare att rengöra och drar till sig mer väta.
 
Jag har Equine Fusion all terrain med rem, de passar min häst bra men jag håller med om att de suger upp väta så skotork är ett måste.
 
Jag har Flex hoof boots. Jättebra utöver att åtminstone mina har dålig kvalitet till priset. Plus att jag ogillar den mjuka saken som tar evigheter att torka.
 
Jag kan inte säga något om användningen då jag inte provat dem än i skarpt läge, men jag var nyss ute i stallet och värmeanpassade mina Evoboots och tyckte det var imponerande över hur enkelt man kan "gjuta" dem efter hästen när standardformer på boots inte funkar. Jag har ju en stor, chunky och rund kallblodshov med maffiga trakter/ballar så då känns det skönt att utgå ifrån en boot som jag kan anpassa i form och inställningar mycket.
 
Jag kan inte säga något om användningen då jag inte provat dem än i skarpt läge, men jag var nyss ute i stallet och värmeanpassade mina Evoboots och tyckte det var imponerande över hur enkelt man kan "gjuta" dem efter hästen när standardformer på boots inte funkar. Jag har ju en stor, chunky och rund kallblodshov med maffiga trakter/ballar så då känns det skönt att utgå ifrån en boot som jag kan anpassa i form och inställningar mycket.

Jag såg att jag hade en utprovare av Evo-boots i närheten så jag funderade på dem. Men passar du in dina själv då?
 
Jag har bara tänkt använda boots när jag rider ut på grusvägar/skogsvägar, så 1-2 gånger i veckan ca. Hade varit skönt att slippa spola benen varje gång man ska använda dem eftersom vi inte har någon riktig spolplats med avlopp, så då hade det kanske varit bättre med boots som endast sitter på själva hoven och inte mot någon hud för att minska skavrisk, men jag antar att det är svårare att få dem att sitta fast ordentligt?
 
Jag såg att jag hade en utprovare av Evo-boots i närheten så jag funderade på dem. Men passar du in dina själv då?
Japp, om man inte ska göra något superavancerat så kan man i mitt tycke göra det själv med en värmepistol och bygghandskar. Jag behövde bredda mina lite och göra främre väggen aningen brantare för att få fram hoven riktigt och det var bara att fokusera värmen på de ställena och trycka på plats för att låta den svalna. Tillverkaren har mycket steg-för-steg-videor på facebook och Youtube vilket gör det smidigt 👍
 
Jag hade helt klart börjat med att kontakta utprovaren för Evo eftersom du vill ha specifikt ridboots. Det är nästa märke jag vill testa i alla fall. Annars hade jag kikat på Flex, de har nyligen lanserat en ny modell för högre trakt (brantare tåvägg) och bredare hovar (tror mer på den modellen till de välmående hovarna du visar på bilden). Jag velar mellan de eller Evo men tänker nog ta ut utprovaren för Evo först och se vad jag gillar dem irl, har bara sett alla Evos mycket informativa filmer på deras Youtube.

Helt klart vill du helst ha något som sitter under kronranden och eftersom hästen ska motioneras med dem några med bra överrullning och inte för klumpiga. Tiger trivs jättebra i sina Equine Fusion All Terrain Ultra och de funkar lika bra ute i hagen som på promenad men jag skulle inte rekommendera dem till enbart ridning i första hand.

Jag gillade Easyboot Glove skalet väldigt bra men gaitern rymmer inte alls så mycket trakter varken i bredd eller höjd, trots det satt de super i alla gångarter och när vi red terräng på den tiden. Medan på vissa hästar sitter de aldrig kvar.
 
Juste. Scoot gillade min inte alls av anledningen som @__sofia__ skriver, de var för tajta runt ballarna. Visserligen på gränsen till små men min kompis häst trivs bra med sina som sitter ännu hårdare. Tiger skulle ta ett steg o ba NOPE när trakten skulle komma upp 😅

Rent allmänt så varierar det väl var hästar är känsliga men tryck på kronranden påverkar väldigt lätt tillväxten och tryck över hovbrosken vill man ju inte heller riktigt ha. Även om välutvecklade strukturer säkert tål lite mer. Försökte ringa in hovbrosken om någon är osäker, jag visste definitivt inte det var vad man kände innan jag dök ner i kaninhålet 😅
received_496482105840326.jpeg
 
Jag har en gammal Easyboot som vi köpte för drygt 10 år sedan till en annan häst, men dels är den en storlek för liten till denna, dels tycker jag själva formen i botten inte riktigt passar hans hovform, Easybooten är lite smalare i passformen, nuvarande hästen har mer runda fötter, på gränsen till bredare än de är långa. Och jag litar inte riktigt på att den hade suttit kvar ute i skogen heller, när man bara klämmer ihop den med en stålvajer i princip. Men det är alltså den enda modellen jag har använt innan och fördelen är ju att den inte sitter åt någonstans den kan skava. Bilderna är inte helt nya men hovformen ändrar sig väl inte så himla snabbt. Här är en från sidan också men inte optimal vinkel. Ska ta och mäta ordentligt och ta nya bilder imorgon eller i helgen

DB4FD080-9DA2-4949-ABE6-24B9A38478DA.jpeg
 
Jag har en gammal Easyboot som vi köpte för drygt 10 år sedan till en annan häst, men dels är den en storlek för liten till denna, dels tycker jag själva formen i botten inte riktigt passar hans hovform, Easybooten är lite smalare i passformen, nuvarande hästen har mer runda fötter, på gränsen till bredare än de är långa. Och jag litar inte riktigt på att den hade suttit kvar ute i skogen heller, när man bara klämmer ihop den med en stålvajer i princip. Men det är alltså den enda modellen jag har använt innan och fördelen är ju att den inte sitter åt någonstans den kan skava. Bilderna är inte helt nya men hovformen ändrar sig väl inte så himla snabbt. Här är en från sidan också men inte optimal vinkel. Ska ta och mäta ordentligt och ta nya bilder imorgon eller i helgen

Visa bifogad fil 114082

Om du funderar på Easyboot så ska du helt klart ha Widemodellen! Många bootsmärken har provkit att beställa hem, bland annat Easyboot. Hovbalans är en bra sida att kolla runt på och rådfråga, hon är otroligt hjälpsam och har nog längst erfarenhet i branschen i Sverige och många olika märken och modeller med mycket info.
 
Om du funderar på Easyboot så ska du helt klart ha Widemodellen! Många bootsmärken har provkit att beställa hem, bland annat Easyboot. Hovbalans är en bra sida att kolla runt på och rådfråga, hon är otroligt hjälpsam och har nog längst erfarenhet i branschen i Sverige och många olika märken och modeller med mycket info.
+1 på Hovbalans, hon är supertrevlig och tillmötesgående. Jag frågade t.ex. om jag kunde få skal i en storlek och bulb shield i en annan för att jag tror det skulle passa min häst och det var inga problem. Supersmidig öppet köp-policy också så att man försiktigt kan prova sig fram själv.
 
Jag kan inte säga något om användningen då jag inte provat dem än i skarpt läge, men jag var nyss ute i stallet och värmeanpassade mina Evoboots och tyckte det var imponerande över hur enkelt man kan "gjuta" dem efter hästen när standardformer på boots inte funkar. Jag har ju en stor, chunky och rund kallblodshov med maffiga trakter/ballar så då känns det skönt att utgå ifrån en boot som jag kan anpassa i form och inställningar mycket.
Hur gjorde du detta? :) finns där någon guide på det för behöver värma om mina evo boots :)
 
Som extra tips så tyckte jag det var enklast att verkligen få i hoven genom att ha "framknä" mot mina lår för att verkligen kunna trycka ner hoven mot bootsväggen i skalet, hålla lite och sedan få hästen att ställa ner hoven utan att skifta inpassningen medan den svalnade. Gjorde det i två omgångar då jag var lite feg med värmandet i första, men man vill ju inte paja plasten heller så kändes bättre för min del.
 
Det här är min gamla Easyboot, men upplever som sagt att den inte sitter så bra, vajern blir för lös på ena hacket men nästa hack är nästan omöjligt att stänga/öppna. Men de boots som kommer upp nu när jag googlar ser ut att ha en mjuk del som går högre upp så de kanske sitter bättre?

480CF670-529C-4686-B48E-F9D45D3E6F0C.jpeg
 
Det här är min gamla Easyboot, men upplever som sagt att den inte sitter så bra, vajern blir för lös på ena hacket men nästa hack är nästan omöjligt att stänga/öppna. Men de boots som kommer upp nu när jag googlar ser ut att ha en mjuk del som går högre upp så de kanske sitter bättre?

Visa bifogad fil 114206

Ja, utan gaiter kan de här vara svåra att få att sitta. Men har du testat trampa ner pjäxspännet, och öppna det med en stark hovkrats?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
982
Senast: iNHALE
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: EmmaN
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp