Barfotaboots - vilka ska man välja?

Det här är min gamla Easyboot, men upplever som sagt att den inte sitter så bra, vajern blir för lös på ena hacket men nästa hack är nästan omöjligt att stänga/öppna. Men de boots som kommer upp nu när jag googlar ser ut att ha en mjuk del som går högre upp så de kanske sitter bättre?

Visa bifogad fil 114206

Oh, du har de antika med taggar på insidan 😆

Liknande bottenboot har olika typer av gaiter/överdel. Glove går upp och är mest slimmade. Jag hade kikat på dem eller kikat på Fury Heart om du är intresseradav det märket.

Klumpigare modeller men fortfarande med samma botten är tex Trail och Back Country.
 
Ja, utan gaiter kan de här vara svåra att få att sitta. Men har du testat trampa ner pjäxspännet, och öppna det med en stark hovkrats?

Ja, med fingrarna går ju knappt första hacket 😅 Men jag köpte den som sagt för att ha som skydd utanpå hovböldsbandage med vetwrap och då satt den hela dagen i hagen, på bara hoven har jag inte fått den att sitta. Men den är för liten till denna som går barfota nu och för stor till min andra som är skodd, provade någon gång när hon hade tappsko men det tog ett travsteg i hagen sedan lossnade den fast den satt på innersta hacket.
 
Min häst har Easyboot Epic fram och Evoboost bak. Båda sitter bra på respektive benpar men ur en användarsynpunkt tycker jag Easybootsen är lättare att sätta på än Evo faktiskt. Får kriga rätt bra innan Evobootsen är på men när de väl sitter där funkar de bra och hästen trivs.
 
Min häst har Easyboot Epic fram och Evoboost bak. Båda sitter bra på respektive benpar men ur en användarsynpunkt tycker jag Easybootsen är lättare att sätta på än Evo faktiskt. Får kriga rätt bra innan Evobootsen är på men när de väl sitter där funkar de bra och hästen trivs.

Vad är det som är krångligt med Evo? Att få på själva skalet på hoven eller att stänga bakstycket?
 
Vad är det som är krångligt med Evo? Att få på själva skalet på hoven eller att stänga bakstycket?
Behöver använda en hovkrats för att kränga över hälen på utsidan av hoven. Ibland kan det ta ett par försök innan skon sitter precis där den ska på hoven och inte sitter snett. Men som sagt är det nog mest handhavandefel från min sidan, min hovslagare som provat ut bootsen har inga problem.
 
Vad är det som är krångligt med Evo? Att få på själva skalet på hoven eller att stänga bakstycket?
Både att få på själva skalet på hoven om det är tight, man får skruva i hoven liksom, och att stänga spännena om det är tight.
Det är inte jättemycket bråk och funkar smidigt när man väl fått in tekniken så låt inte det avskräcka dig från Evo.

De är bland de mest justerbara bootsen på marknaden vilket gör att man verkligen kan passa in dem perfekt, och de är kanon att rida med.
Just nu har jag Scoot och Evo.
Scoots remmar är snäppet enklare (brottas även där) och lite bättre grepp i den räfflade mjuka sulan, men svåra anpassningsmässigt om hästen har pytte avvikande hovar från det de är gjorda att passa - :banghead: flyger eller skaver.

Som vardagsboot för ömma hovar, halkskydd eller skritturer är Cavallo favoriten enbart för att den är så jäkla enkel att sätta på.

Kikar på ett par boots till, och sneglar då åt Explora, som tidigt i produktutvecklingen gjordes tillsammans med Evo, väldigt justerbar och verkar vara omöjlig att tappa.
 
Vi har flex boots på våra. Lätta att få på, sitter oftast där de ska (om man inte trampar på dom) och är lätta att få av, även i kraftig kyla. Skydden torkar över natten och vi har reservskydd så vi kan ta hem och tvätta.

Testade med equine fusion först, men dom blir blöta och isiga och halvt omöjliga att få av när det är vinter. Alla spännen tar evigheter att sätta på, så fingrarna fryser (ja, vi har utetemperatur året om). Storhästen snurrade av dom och trampade sönder dom, trots rätt storlek och rem och allt. Dom tog evigheter att torka också och vi har ingen möjlighet till skotork.

Jag testade floating på min, en hel gång. Första galoppen for den ena av och står icke att finna. Dyrt experiment.

Cavallo fick både storhästen och min hästs hagkompis galna skav av (alltså rena köttsår!). Nej tack!
Hade ute utprovare med Evo till min, eftersom dom ska gå att anpassa mycket och hon har "konstiga hovar". Men jag fick inte på dom själv och inte utan våld och min tjej accepterar inte att man våldar saker på hennes ben/hovar. Dom är säkert jättebra när man lärt sig tekniken, men jag har ingen lust att ha sönder mig själv för att få på ett par boots.

Men vad som passar dig och din häst får du nog testa dig fram till.
 
IMG20230315175314.jpg

Liten uppdatering ifall någon är intresserad. Har ju värmt, ställt in och provat olika inställningar men börjar närma mig önskat läge nu. Inte lätt att manövrera med klippt hovskägg i utväxtsfas, otålig unghäst och en matte som tränar på att få till tekniken i att få på bootsen 😅👍 De sitter ju som gjutna iom anpassning men det är ju svårt att glida på dem tills det att de "gåtts in". Speciellt då jag har bulb shields som är en storlek större än normalt dvs mer ivägen.
 
Vad kul att läsa om fler som har sina hästar barfota! Det känns som en riktig djungel med alla boots och allt man ska tänka på.

Jag har alldeles nyligen (något ovilligt) skott av min nya häst då hon har visat sig ha bedrövliga hovar med knappt nåt att spika och där sömmarna liksom bara glider ur, och efter att ha haft 5 tappskor inom loppet av 6 veckor på tre av fyra hovar. Tanken är att försöka rehabba hovarna åtminstone till hösten/nästa vinter och sen får man se om man skor på igen eller fortsätter barfota. Tycker det är så svårt då det verkar vara väldigt mycket att tänka på och min största skräck är att hon kommer bli hovöm eller halka eller fläka sig i hagen 😩

De enda bootsen jag har testat på är Cavallo trek och sport för några år sen. Upplevde de väldigt klumpiga och hästen jag hade då fick extrema skavsår av dem.

Tips på bra barfotaboots till en barfotanybörjare som är nybörjarvänliga? 😅
 
Vad kul att läsa om fler som har sina hästar barfota! Det känns som en riktig djungel med alla boots och allt man ska tänka på.

Jag har alldeles nyligen (något ovilligt) skott av min nya häst då hon har visat sig ha bedrövliga hovar med knappt nåt att spika och där sömmarna liksom bara glider ur, och efter att ha haft 5 tappskor inom loppet av 6 veckor på tre av fyra hovar. Tanken är att försöka rehabba hovarna åtminstone till hösten/nästa vinter och sen får man se om man skor på igen eller fortsätter barfota. Tycker det är så svårt då det verkar vara väldigt mycket att tänka på och min största skräck är att hon kommer bli hovöm eller halka eller fläka sig i hagen 😩

De enda bootsen jag har testat på är Cavallo trek och sport för några år sen. Upplevde de väldigt klumpiga och hästen jag hade då fick extrema skavsår av dem.

Tips på bra barfotaboots till en barfotanybörjare som är nybörjarvänliga? 😅

Cavallo Simple är också lite klumpiga men såå enkla att sätta på och få tag på.

Renegades har varit de bästa jag testat, men kan vara svårare att få tag på.

Equine Fusion klarar jag inte av att sätta på utan att få ont i händerna, åtminstone inte de äldre modellerna som jag testat, men många gillar dom. Finns ganska gott om utprovare.
 
Tycker Flex är tydliga nybörjarboots! Beror ju mycket på hovar och häst vad som passar bäst. En trevlig rehabboots tycker min häst är Equine Fusion All Terrain Ultra. Mjuk överdel och skön sula.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
933
Senast: iNHALE
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
933
Senast: EmmaN
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp