Barfotaboots

Limelight

Trådstartare
Ena min häst har stor hålvägg på ena framhoven. Hovslagaren försöker få på sko hela tiden för att jag ska kunna rida ( hon är inte halt eller verkar ha ont och så är hon i toppkondis), men hon tappar den direkt det blir fuktigt ute :(

Igår tappade hon den igen för 3:e gången, hovslagaren ska komma ut i veckan, visste inte vilken dag.
Jag kan inte rida henne, inte ens på gärde för risken finns att hoven går sönder riktigt mycket pg a att hovslagaren klippt upp hovväggen ganska mycket.

Nu har mina tankar börjat vandrat till att skaffa mig ett par barfotaboots ( säger man så?). men har massvis av funderingar över det..
- Hur länge håller de ?, hon rids 4-5ggr/v på mycket grusväg.
- Kan man bara ha den på en hov och låta den andra framskon sitta kvar, eller blir det felbelastning? Måste man alltså ha på bootsen på båda fötterna eller kan hon gå i hagen med en sko och när vi rider tar jag på bootsen på hoven där skon saknas.
- Tittat på H**ks två modeller, skiljer en del i pris, är de bra båda två ?.
Eller finns det några andra bra i ungefär samma prisklass ?

Bomba mig med information om dessa då jag är helt ny inom barfotaboots.
Är de lätta att sätta dit, ta av och rengöra ? :)
 
Sv: Barfotaboots

Nu har mina tankar börjat vandrat till att skaffa mig ett par barfotaboots ( säger man så?). men har massvis av funderingar över det..
- Hur länge håller de ?, hon rids 4-5ggr/v på mycket grusväg.
Svårt att säga. Vi har använt våra regelbundet under ridning/körning i c:a 2 månader och det finns mycket kvar på dom. Hästarna är barfota annars.

- Kan man bara ha den på en hov och låta den andra framskon sitta kvar, eller blir det felbelastning? Måste man alltså ha på bootsen på båda fötterna eller kan hon gå i hagen med en sko och när vi rider tar jag på bootsen på hoven där skon saknas.
Såsom ickeexpert :) på hovslageri så skulle jag absolut inte använda på bara en hov. Annat än vid "nödläge". Åtminstone skulle jag plocka av den andra framskon också.

- Tittat på H**ks två modeller, skiljer en del i pris, är de bra båda två ?.
Eller finns det några andra bra i ungefär samma prisklass ?
Våra erfarenheter är: en tidigare Old Mac-typ, nej tack. Cavallo Simple är vad vi har nu och är helnöjda med.

Bomba mig med information om dessa då jag är helt ny inom barfotaboots.
Är de lätta att sätta dit, ta av och rengöra ?
Ja, ja och ja. ;)

Var mycket noga när du mäter hästens hovar, eller hellre, försök låna hem för att prova. Ofta tar man till för liten storlek!

Första gången hästarna har fått på sig bootsen vill det gärna bli konfunderande höga benlyft, men snart har dom vant sig och därefter rör dom sig som tidigare med järnskor.

Uppriktigt sagt, så anser jag bootsen vara den optimala lösningen. Detta eftersom hästarna går barfota utom då dom ska "jobba". Våra plus fler bekantas har fått kalashovar, även dom som likt din häst tidigare haft problem.
Undrar varför inte alla provar barfota/boots-lösningen i st f slentrian-järnskoning?

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Tack för svar :) :)

Jag har alltid vart så inrutad på att hästarna måste ha skor på sig, men nu när jag fått problem med hålväggar ( detta är min 3:e häst som har) så börjar jag verkligen fundera om det verkligen är bra att de är skodda då.. Stänger väl liksom in allt under skon, men samtidigt så är ju bakterien i marken och går de barfota så kan det väl komma in lättare.. Ah svårt dilemma,
men på dina svar så blir jag mer beslutsam att barfotaboots ska jag ha :)!

Läst en del om Old mac och många som säger de är klumpiga medan Cavallo Simple säger många är bra. H**ks, säljer de dem i parvis eller är priset per styck ? Står inte riktigt på sidan.

Har ni Wrapsen ( "strumpan" ) också som finns att köpa mot skav ?

Och du svarade på en annan fråga jag hade, hur hästarna reagerar första gången, misstänkte att det kunde bli elefantkliv :D

Går det att brodda i Cavallo Simple ? Och hur är greppet i dem vid blöta dagar i gräs/skog osv ? :)
 
Sv: Barfotaboots

Jag har ett par Cavallo Simple Boots till min ena barfotapålle (som dock ska få skor snart), Men jag kan svara på det jag har något att säga om ;)

- Hur länge håller de ? Jag har haft mina i lite mer än ett halvår (ungefär) och de är bara lite slitna framme i tårna. De har används ca 3 ggr/ vecka på mycket grus. Dock mest i skritt.

- Kan man bara ha den på en hov och låta den andra framskon sitta kvar, eller blir det felbelastning? Det har jag egentligen ingen aning om. Men vet folk som bara har haft på ena hoven (vid tappsko alltså)

Är de lätta att sätta dit, ta av och rengöra ?
Ja, de är verkligen jättesmidiga! :) I början var de lite stela bak vid ballarna, men det är läder där så det blev mjukt och formade sig bra efter ett tag.
I början hade jag bara på dem medan hästen stod i stallgången de första gångerna, och sen bara under kortare ridturer.

säljer de dem i parvis eller är priset per styck ? I par :)

Har ni Wrapsen ( "strumpan" ) också som finns att köpa mot skav ? Nej, och de har inte skavt någonting!
Dock använder jag dom inte utan de röda sulorna i (som följer med ibland?:confused:) Min fick konstiga tryckmärken utan sulorna:crazy: Som visseligen försvann efter en liten stund, men det kändes inte så bra.

Min tyckte bara det lät lite konstigt när han gick med dom de första gångerna:angel:
 
Sv: Barfotaboots

Nej, vi använder inte wraps. Har inte haft skav.

Går det att brodda i Cavallo Simple?
Ja, det går utmärkt. Dock är det en del jobb i sammanhanget. Rekommenderar starkt att du införskaffar passande nycklar/hylsor om du inte redan har. När jobbet väl är gjort, behöver man inte upprepa.

Och hur är greppet i dem vid blöta dagar i gräs/skog osv?
Vi märker inga problem. Iofs frestar vi inte med avancerad terrängklättring, men har man extrema krav på fäste så kan man ju köra dubbat även sommartid. :)

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Tack för jättebra svar från er !!!

Var in till Hööks idag och de hade Cavallo Simple så klämde och tittade rejält på dem. Verkar vara mycket smidigare än vad jag trott. Vägde ju ingenting :)

Ska mäta pållen imorgon och se, fundera ett tag till och så kanske även jag blir barfotaboots ägare ;)
Tycker det verkar vara bra att låta hoven vara naturlig i detta läge för mig, men kanske tänker dumt så måste rådfråga med hovslagaren lite om hon vill försöka slå på sko igen eller om hon tycker bootsen kan vara det bästa ! :)

Ni har vart till enorm hjälp !! :)

Har ni ridit i "geggig/blöt" terräng ? Tänkte om de sitter på plats även om man råkar rida ner i en gyttjepöl typ ;)
 
Sv: Barfotaboots

Låter ju riktigt bra, kanske man slipper springa runt på alla fyra i skogen och leta efter dem :D
 
Sv: Barfotaboots

Vi har simple boots... och apra pa det dar med att brodda.. vi har ridit hastarna i mer an knadjup lera, i skitiga cattlepens (dvs underlaget ar over 30 cm koskit blandat med halm.. halt o slirigt o javligt), ridit fullt os medvetslos over blott gras, genom aar, over stock och sten.

Utan broddar har de ett himla bra faste sa hittills har vi inte ens testat att brodda upp dom. De sitter kalasbra, har bara tappat en en gang och vi ar fortfarande inte sakra pa hur det gick till LOL

har haft lite skav en gang pa en av hastarna sa han far ha "Strumpa", for sakerhets skull.
 
Sv: Barfotaboots

Jag tycker de bara låter bättre och bättre ju mera alla ni berättar.
Hittills är det ingenting negativt !
Nu blir jag riktigt sugen på att köpa ett par till en början att testa :)

En dum fråga kanske men blir det väldigt obalans om man har bootsen på framhovarna och vanliga järnskor bak ?
För det är så jag funderar på att ha henne.
 
Sv: Barfotaboots

Vi har bara boots fram pa vara pojkar och barfota bak. Sa skor bak och boots fram tror jag funakr utmarkt.

Vi har ett gang med 11 halvstokiga valacker i samma hage, de ar alla oskodda av flera anledningar men storsta ar skaderisken da de leker och brakar rejalt sa bootsen ar en mycket bra losning for oss.
 
Sv: Barfotaboots

Då borde det funka galant att skor bak och boots fram :)

Förstår att eran bästa lösning är boots till alla hästarna.
Fattar inte varför detta inte är mer vanligt, måste vara riktigt bra för hovarna, inte för alla hästar naturligtvis, men många :)
 
Sv: Barfotaboots

Jag använder för tillfället barfotaboots bak på min häst då han ofta tappar skor så hovarna trasar sönder. Det skulle gå att slå på skor igen, absolut, men tappar han dem blir hoven trasig IGEN... Så testar boots nu och det funkar skitbra!

Har cavallo simple, från Hööks. Fick kämpa med att få på dem första gången, nu tar det bara några sekunder när jag vet hur man gör. Hästen blev skitsur första gången, tog en promenad med honom och han var högst ovillig (brukar inte ha benskydd eller så på honom heller, han är van att vara 'ren'). Nu går han helt obrydd med dem. La i sulan som följer med och han ömmar ingenting ens på grovt, grovt grus.

Rider överallt i skogen och har inte tappat dem än, hästen är något klumpig och trampar gärna på sina egna hovar ibland men de sitter kvar. Har ridit mycket på grusväg och de har blivit slitna på läderytan redan, men sulorna ser i princip nya ut.

Angående att smuts kommer in i hoven om de är barfota i hagen: Om du inte spikar i hoven så finns ju ingen direkt ingångsport för bakterierna. Nu har du ju redan hålväggar men när du fått bukt med dem så finns det inga hål för bakterierna att leta sig in i.

Jag känner en person som har skor bak och boots fram just pga tappskor, det funkar jättebra. Hon har ett par från Easy boots och de verkar också jättebra, jag tänkte köpa dem men de har ca 4 v leveranstid. Jag kommer sko till hösten/vintern för att kunna brodda, bootsen går att brodda men han har ju inte dem i hagen. I nuvarande stall var det isgata från dörren till hagen i vintras, rent livsfarligt utan broddar.
 
Sv: Barfotaboots

kl

Jag funderar lite på boots, och på de som jag har tittat på så ska man mäta en nyverkad hov för att komma fram till rätt storlek. Men blir det inte tight att få bootsen att passa när hoven vuxit lite sedan?
 
Sv: Barfotaboots

kl

Jag funderar lite på boots, och på de som jag har tittat på så ska man mäta en nyverkad hov för att komma fram till rätt storlek. Men blir det inte tight att få bootsen att passa när hoven vuxit lite sedan?

Undrar samma sak.
Det jag läst lite att man kan få raspa lite själv emellanåt om de te x skulle få någon flisa i hagen osv. Och vissa hästar måste man verka oftare för att bootsen ska passa hela tiden. Stämmer det jag läst ?
 
Sv: Barfotaboots

Har cavallo simple, från Hööks. Fick kämpa med att få på dem första gången, nu tar det bara några sekunder när jag vet hur man gör. Hästen blev skitsur första gången, tog en promenad med honom och han var högst ovillig (brukar inte ha benskydd eller så på honom heller, han är van att vara 'ren'). Nu går han helt obrydd med dem. La i sulan som följer med och han ömmar ingenting ens på grovt, grovt grus.
Misstänker att min dam hemma kommer bli skitsur med. Hon hatar att ha benskydd de få gångerna jag tar på dem, men hon gör inget dumt så tror nog bootsen skulle funka på henne med :D.

Rider överallt i skogen och har inte tappat dem än, hästen är något klumpig och trampar gärna på sina egna hovar ibland men de sitter kvar. Har ridit mycket på grusväg och de har blivit slitna på läderytan redan, men sulorna ser i princip nya ut.

Låter bra att de sitter kvar, men lädret är det riktigt slitet och du känner att det kommer gå sönder redan eller tror du att det är "normalt" slitage ?

Angående att smuts kommer in i hoven om de är barfota i hagen: Om du inte spikar i hoven så finns ju ingen direkt ingångsport för bakterierna. Nu har du ju redan hålväggar men när du fått bukt med dem så finns det inga hål för bakterierna att leta sig in i.
Helt sant, tänkte inte på det sättet. :)

Jag känner en person som har skor bak och boots fram just pga tappskor, det funkar jättebra. Hon har ett par från Easy boots och de verkar också jättebra, jag tänkte köpa dem men de har ca 4 v leveranstid. Jag kommer sko till hösten/vintern för att kunna brodda, bootsen går att brodda men han har ju inte dem i hagen. I nuvarande stall var det isgata från dörren till hagen i vintras, rent livsfarligt utan broddar.

Samma här, isgata från stall till hage. Hagen brukar klara sig från isgata, men livsfarligt att leda dem barfota. Är livrädd de gångerna de tappat en sko.
Men funderar på om jag kan köpa bootsen nu och använda dem fram till vintern.
Inte för att hoven växer jättefort, men kanske går det att sko henne då i vinter om jag har tur.
 
Sv: Barfotaboots

Samma här, isgata från stall till hage. Hagen brukar klara sig från isgata, men livsfarligt att leda dem barfota. Är livrädd de gångerna de tappat en sko.
Men funderar på om jag kan köpa bootsen nu och använda dem fram till vintern.
Inte för att hoven växer jättefort, men kanske går det att sko henne då i vinter om jag har tur.
Gör något åt "isgatan" istället! Grusa/salta t ex, eller led om smältvatten.

Hästar som går barfota lär sig snabbt att gå "på rätt sätt" där det är halt och har förvånansvärt bra fäste där det är isigt och knöligt. Blank isgata blir det svårare, men det bör man alltså åtgärda.
Skodda men obroddade hovar är det halaste man kan ha! Vilket är ett problem eftersom många inte vill ha broddade hästar tillsammans i hagen.

Vintern, är inget skäl till att inte använda boots. :)

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Nej de verkar inte vara på väg att gå sönder. Det är ytan som blivit sliten, redan efter första ridturen. Men det borde inte störa funktionen.
 
Sv: Barfotaboots

Gör något åt "isgatan" istället! Grusa/salta t ex, eller led om smältvatten.

Hästar som går barfota lär sig snabbt att gå "på rätt sätt" där det är halt och har förvånansvärt bra fäste där det är isigt och knöligt. Blank isgata blir det svårare, men det bör man alltså åtgärda.
Skodda men obroddade hovar är det halaste man kan ha! Vilket är ett problem eftersom många inte vill ha broddade hästar tillsammans i hagen.

Vintern, är inget skäl till att inte använda boots. :)

LIA

Vi försöker göra något åt isgatan hela tiden, men ibland är det ren isgata vilket fall som helst. Jag är så rädd att de ska fläka sig eller sträcka sig ordentligt så broddar vill jag ha på vintern.
Skodda men obroddat skulle jag aldrig våga ha på vintern, då tar jag hellre av skorna.
Det är nog så som du säger att de lär sig gå på "rätt" sätt, bara jag som är fjantig :D

Lutar mer och mer åt att jag ska skaffa boots, ska mäta henne imorgon eller ikväll redan och troligen köpa snarast ;).

Verkar ju inte finnas något negativt med bootsen så varför inte tänker jag, hästen får vara naturlig :) ... iaf fram :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 905
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 123
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp