Barfotaboots

Sv: Barfotaboots

Ett tips om du inte redan köpt bootsen. Ta ett styvt papper och sätt ner hoven rita runt så nära som möjligt, klipp ut och ta med för att testa i bootsen.
Gillar simple men sen jag provat sport modellen så blir den inte simple igen om inte dom skulle råka passa hästen bättre förstås. Hoppas att det går bra!

Ah vilket smart tips!, men jag hann köpa innan. Köpte storlek 2, tänkte ta 1an först, men dels hade de inte den inne och så tyckte de i butiken att hade hon sådär precis i överkant på storlek 1 så skulle de välja 2 för hoven växer något hela tiden och skulle de bli stora så går det att ha i gaiters.

Har inte hunnit testa dem ännu, ska göra det imorgon, men det verkar lovande :).

Även fast jag inte ens klämt på sportmodellen gillar jag också den bättre på något sätt, ser smidigare ut och snyggare dessutom är ju bara en fördel ;)
Men nu blev det simple, och köper jag något mer par senare kanske det blir sport.
Håll tummarna för att det går bra för mig och hästapållen :D
 
Sv: Barfotaboots

Hoppas att bootsen passar. Ett till tips om dom skulle vara lite stora eller det skulle bli skav i början, kan du ta en socka och klippa av tån och trä på hoven med skaftet över karleden. Brukar välja en tjockare eller tunnare strumpa med ull i då den suger åt sig fukten. Lycka till
 
Sv: Barfotaboots

Jag har Cavallo Simple på min barfota ponny. Är nöjd med dom, sulan slits knapt utan det är läderdelerna som går sönder. Kardborren blir dålig osv. Det borde dock gå att fixa hos en skomakare kanske?
Ledskydden som hör till Cavallo är urkassa, dom glider bara upp! Så jag använder Boas istället. Du måste ha ledskydd, kommer in grus annars. Dessutom är dom ganska hårda så det blir skav.

Du måste ha boots på båda benen, annars blir det knasigt.
 
Sv: Barfotaboots

Du måste ha ledskydd, kommer in grus annars. Dessutom är dom ganska hårda så det blir skav.
Måste vara individuellt, för vi har inte dom erfarenheterna.
Om hästen går i plasklera så kommer det iofs in material i skorna, men det sköljs ju bort efter rid/åkturen och stör inte hästen.

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Hoppas att bootsen passar. Ett till tips om dom skulle vara lite stora eller det skulle bli skav i början, kan du ta en socka och klippa av tån och trä på hoven med skaftet över karleden. Brukar välja en tjockare eller tunnare strumpa med ull i då den suger åt sig fukten. Lycka till

Tusen tack för tipset
 
Sv: Barfotaboots

Har nu testat dem och de satt perfekt vad jag tycker :)
"Glappar" lite åt vardera sida, men allt jag läst i instruktionerna så är det helt normalt och ingen fara då hästen sätter ner hoven så blir trycket ett helt annat.
Går absolut inte att snurra runt och kan absolut inte glida ur hoven, tycker de sitter perfekt, men dock en aning "klumpiga".

Gick ut på stallplan med henne bara 2min, hon tittade surt ner på hovarna, men gjorde inget annat. Inga elefantkliv, inga hopp ja inget roligt ;)
Ska vänja in henne vilket fall som helst med att bara gå med henne först innan jag rider henne så hon lär sig hur hon ska lyfta hovarna i skogen med dem på :)

Jag måste få säga att det känns hittills ( kanske tidigt att säga ), men att jag köpt ett riktigt bra sak till min häst !! :)
Och mycket tack vare er som svarat i denna tråd.

Ni ska ha stort TACK ni har vart till stor hjälp, och det kommer säkert komma mer frågor med tiden om detta ;). Tråden är riktigt bra, med inga sura miner, inget tjafs och massa positiva saker att säga !!!
 
Sv: Barfotaboots

snabbsvar utan att ha läst hela tråden än...

ang hållbarhet och grepp, har en bekant som tävlar bl.a. maratonkörning med ett tungt kallblod, hon har cavallos boots på alla fyra och har supergrepp på blött gräs, genom vattenhinder osv. Vet faktiskt inte hur länge hon har haft dem (skulle gissa på ett år eller så) eller exakt hur ofta de används men jag kikade på dem och såg inte mycket slitage alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 866
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 123
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp