Barfotaboots

Sv: Barfotaboots

Måste man förresten mäta efter en nyverkad hov ?
Det är ca 3v sedan hon blev skodd så tänkte om man kan ta måttet efter nu eller om jag måste ta ut hovslagare som verkar innan..
 
Sv: Barfotaboots

Vi har markt att de flesta medelstora hastar har storlek 2-3. De flesta ligger som 2or nyverkade har och mycket sallan behover vi slanga pa 3orna men da verkar vi vara hastar sjalva sa det ar en smal sak for oss att raspa till dom lite snabbt om hovarna skulle ha "sprungit ivag" for oss.
 
Sv: Barfotaboots

Alltså kommer man kanske behöva verka de hovarna man har bootsen på oftare och kanske även raspa lite själv ?
 
Sv: Barfotaboots

Jag raspar lite själv för att hålla efter. En naken hov kan ju hållas i ungefär samma storlek hela tiden, genom att den slits naturligt och sen kan hållas efter med verkning oftare än när den skos. När den skos så växer ju hoven, en bit tas bort och sen får den växa ostört igen. När där inte finns nån sko finns ingen anledning att låta det bli så stor skillnad på hur hoven ser ut...

Min har storlek 6... :angel:
 
Sv: Barfotaboots

Har haft mina Easy Boots Epic i cirka två år. De håller fortfarande trots regelbunden användning :) Är mycket nöjd, men önskar att de små storlekarna vore bättre anpassade till de små hästarna som ska bära dem.
 
Sv: Barfotaboots

KL * Hur funkar Cavallo-bootsen på en häst med runda hovar? Min pålles fötter är ungefär lika breda som de är långa?
 
Sv: Barfotaboots

Förtydligar, att Cavallo Simpl inte är "storlekskritiska" så länge man utgår från tillräcklig "basstorlek". Dvs, köp inte för små!
Våra hästar fungerar bra i sina boots oavsett dom är nyverkade eller hovis ska komma nästa dag. :)

En av våra hästar har runda framhovar, men det påverkar inte.

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Dumma frågor hela tiden, men då när man mäter alltså och hästen kanske ligger mitt emellan två storlekar så ska men helst ta den storleken över ?:)
Jag ska mäta min häst imorgon och förhoppningsvis köpa bootsen på fredag om de finns inne i den storleken jag behöver ha..
Längtar som tusan efter att få börja använda dem och börja ride henne igen, antar att det blir invänjning för henne först bara :)
 
Sv: Barfotaboots

Alltså kommer man kanske behöva verka de hovarna man har bootsen på oftare och kanske även raspa lite själv ?

Ja det var sa jag menade :)
Vet inte med vilka intervaller du verkar dina hastar.. vi gor det "nar det behovs" och det ar olika pa alla vara hastar hur de vaxer och hur de sliter.

Men menade ocksa att tvaorna verkar vara standard storlek pa hovar.

Folk sager "kop inte for smatt".. o jag tanker saga "kop inte for stort..." Min guling fick, pga miss i planeringen, knalla runt i 3orna nar han skulle haft tvaorna. Det var, pa sitt vis hysteriskt roligt och samtidigt kande jag mig lite hemsk som skrattade at honom, bootsen "fleppade" ratt bra och han var inte alls glad i att rora sig for fort. Lite som att ga med forstora gummistovlar. Men, trotts att de rorde sig alldeles for mycket sa fick han inget skav :bow:

Han blev sa himla kanslig i sulorna efter den har blota varen sa att rida honom utan boots var inget allternativ och vi var for langt hemmifran for att dra hem och fa ratt boots med oss. :o pinsamt egentligen.. men nu bor alla vara boots i dragbilen.
 
Sv: Barfotaboots

aprapa invanjning, det finns hastar som inte bryr sig alls om dom nar man satter pa dom.. och sen finns det hastar som blir valdigt konfys och lyfter fotterna hoooogthooogt. Men det brukar ge med sig efter att man gatt nagra meter med dom :)
 
Sv: Barfotaboots

Om man vill ha enkla (nybörjar)boots typ cavallo så finns nu även easyboot trail i samma stil men lite lägre pris.
Själv använder jag easyboot glove och Renegade till mina två hästar.
 
Sv: Barfotaboots

Av egen erfarenhet så skulle jag välja den större storleken. Det går inte att knöla ner hovarna i för små boots och få det funktionellt. Samtidigt kan man dra ihop större boots ganska ordentligt.
Skillnaderna mellan storlekar är f ö inte så enorma.

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Igår råkade hästen klampa ut i ett väldigt blött område, trodde alla skor och boots skulle fastna lååångt ner i leran... Men inte det, allting satt på plats. :) De har ju dräneringshål i sulan så ingen översvämning inne i bootsen heller. ;)
 
Sv: Barfotaboots

Har alla bootsen dräneringshål eller är det bara vissa modeller ?
Det hade jag missat helt att läsa om att det finns dräneringshål i dem, skitbra juh ! :)
 
Sv: Barfotaboots

Mätte henne just och naturligtvis ligger hon mellan storlek 1 och 2, hon mäter 11.5cm, men hon är inte nyverka utan det är ca 3-4v sedan hon blev verkad.
Måste jag vänta tills ja får tag i någon som kan verka henne snarast eller vågar jag mig på att köpa??
Hon är inte alls lång i tån utan har en rund hov som bara växer "uppåt" ungefär.
Vilken storlek tycker ni??
Om jag tar storlek 2 o det blir lite stort vid nyverkning blir det problem då??

Har i tankar att ni sa heller större än mindre.

Snabba svar gärna då jag ska in och köpa bootsen idag :)
 
Sv: Barfotaboots

Du har redan svaren i tråden.
Åk in och köp #2, om du är säker på mätningen.

LIA
 
Sv: Barfotaboots

Jo jag vet att jag red har svaren i tråden men ville ha svar igen, är så jäkla fjantig när det kommer till nya saker jag inte vet ett dugg om ;).
Aldrig ens sett i verkligheten någon häst som har boots på sig så det blir en riktig ny upplevelse, hihi. Och då frågar ja hellre tusen gånger för mycket än att det blir fel, men jag ska ta storlek 2 :).

Tusen tack för snabbt svar!
 
Sv: Barfotaboots

Om hoven är 11,5 så räcker storlek 1 för den går till 11,7.
2an är ju 12,5 cm lång och för stor.

Läs måtten och följ dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotaboots

Ett tips om du inte redan köpt bootsen. Ta ett styvt papper och sätt ner hoven rita runt så nära som möjligt, klipp ut och ta med för att testa i bootsen.
Gillar simple men sen jag provat sport modellen så blir den inte simple igen om inte dom skulle råka passa hästen bättre förstås. Hoppas att det går bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 764
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 563
Senast: muslidag
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp