Barfotahäst på lösdrift.

R

ratzomice

Vad behöver man för utrustning till en barfotahäst på lösdrift?

Jag har kommit fram till att man åtminstonde behöver följande utrustning:

1 träns, 1 par tyglar, 1 longerdelta (om man ska ut och gå med hästen) och 1 bett.

1 sadel, 1 sadelgjord, 1 par stigläder, 1 par stigbyglar, 1 par stigbygelgummin och 1 schabrak (om man ändå inte rider så mycket så hinner man tvätta schabraket emellanåt utan att behöva ett till att byta med).

En grimma, ett flugpannband och ett grimskaft.

1 ryktlåda, 1 pannborste, 1 rotborste, 1 piggborste 1 ryktborste, 1 ryktskrapa, 1 hovborste, 1 hovkrats, 1 svamp.

1 flugspray och 1 svamp (till flugsprayen).

1 läderspray och 1 trasa (till lädersprayen).

1 febertermometer, 1 självhäftande benlinda, 1 kg bomull och 500 ml Jodopax.

Behövs det någonting mer i början eller är det någonting onödigt som jag tagit med?
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Hej.
Ett bra initiativ ;)

Vad du egentligen behöver är
En repgrimma
ett långt grimskaft på 7 meter
ett kortare grimskaft
en rotviska
en hovkrats
eventuellt hov boots
ett antal lass bärlager grus utanför lösdriften
Nån som gitter mocka 2 gånger om dan på det hårdgjorda planen
En rejäl höhäck eller hö"låda"
gärna en rinnande bäck eller en damm i hagen
Stora ytor för hästen + kompisar
+ förstahjälpen låda som du nämnde

sen kan du utöka med
en bomlös sadel med en bra pad
en rundkorall eller en inhängnad på typ 12x12 meter
ett antal böcker o videofilmer om horsemanship

Det räcker lååångt:idea:
Bett och hårda sadlar + tjocka täcken och klippningsmaskin
klarar sig hästen gärna utan om den får välja själv:smirk:
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Jeffajter skrev:
1 febertermometer, 1 självhäftande benlinda, 1 kg bomull och 500 ml Jodopax.

Och detta ska föreställa HELA stallapoteket? :smirk:
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Ynthe skrev:
Och detta ska föreställa HELA stallapoteket? :smirk:

Det är inte ett apotek för ett helt stall men för en häst :smirk:
Hur ser ditt stallapotek ut då?
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Jag har åtminstone ett par sterila kompresser, plåster (som människa är det lätt hänt att råka göra illa sig också), sax (som enbart används för dessa ändamål), ett par gasbindor, Alosolsprit och Helosan-salva, för att nämna ett par saker.

Och detta enbart till EN häst.
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Ynthe skrev:
Jag har åtminstone ett par sterila kompresser, plåster (som människa är det lätt hänt att råka göra illa sig också), sax (som enbart används för dessa ändamål), ett par gasbindor, Alosolsprit och Helosan-salva, för att nämna ett par saker.

Och detta enbart till EN häst.

Helosan - salva tycker jag bara är onödigt.
Enda gångerna jag använt det till någon häst så har det varit på små sår eller liknande men det är bättre att låta dessa vara.
Jag brukar låta mina egna sår vara utan plåster, tycker de läker lättare då, blir luftigare men det är ju upp till var och en.
Kompresser och gasbindor kan jag hålla med om + sax då!
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Curlyhorse skrev:
Hej.

Bett och hårda sadlar + tjocka täcken och klippningsmaskin
klarar sig hästen gärna utan om den får välja själv:smirk:


Om hsten ska ridas i ridhus så vill den nog ha även det :angel:
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Helosan är faktiskt bra för att slippa ha en massa otäcka flugor kring såren på sommarhalvåret.

Plåster är bra av två anledningar, dels slipper det komma smuts i såret och dels skyddar plåstret såret från att "gå upp igen" så att säga. Dessutom riskerar man inte att få eventuellt blod på mindre bra ställen.
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Ynthe skrev:
Helosan är faktiskt bra för att slippa ha en massa otäcka flugor kring såren på sommarhalvåret.

Plåster är bra av två anledningar, dels slipper det komma smuts i såret och dels skyddar plåstret såret från att "gå upp igen" så att säga. Dessutom riskerar man inte att få eventuellt blod på mindre bra ställen.

Ja, det skulle väl vara det då :smirk:

Om jag har plåster så blir det liksom aldrig någon skorpa utan det fortsätter liksom "vara" hela tiden och om det väl blir en skorpa så drar man bort den när man tar bort plåstret sen så jag tycker det är drygt...ser man bara till att tvätta så är det nog ingen fara att ha såret öppet.
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Klart det är bra att ha såret öppet, man har ju aldrig plåster längre än vad man behöver. Men så länge som såret är öppet (d v s innan det dragit ihop sig och blodet koaugelerat (stavas?)) kan det nog vara en god idé att ha ett stycke plåster till hands. Men det är väl olika från person till person.

Btw, ska inte göra din tråd mer off topic genom att sitta och prata plåstrens vara eller icke vara i stallapoteket nu ;) :p
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

På tal om Helosan.

Jag vet ett mycket bättre alternativ än helosansalva, köp kalktabletter, krossa 2-3 stycken tabletter så det är finkornigt. Tillsätt sedan lite vatten, så det blir som en tjock röra. Tadaaaa : Mirakelsalva för sår!
 
Sv: Barfotahäst på lösdrift.

Asolsprit istället för jodopax och någon typ av salva, gärna med tjära, för att skydda sår mot flugor.
Bra flugmedel typ Switch

Annars tycker jag det verkar vara en bra början, skulle du sakna något efterhand är det ju bara att köpa det då :)
 

Liknande trådar

M
Utrustning Hej! Jag ska ta hem min tidigare sköthäst på foder i två månader i sommar, från mitten av maj till mitten av juli. Får fixa...
2
Svar
25
· Visningar
2 812
Senast: ffengvall
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 027
Senast: Graendal
·
Träning Nu är det dags för mig att köpa ponny. Ridkunnig men okunnig, eller ja, ganska grön iallafall, men mer än villig att lära mig. Ska köpa...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: suisyola
·
W
Utrustning Jag har gjort en lista på saker som är nödvändiga när man skaffar häst. Säg till om jag har glömt någonting eller om jag har med...
Svar
9
· Visningar
1 879
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp