Barfotarapport

svea

Trådstartare
Vi har ju skrivit en del om barfotagång i vinter, så jag tänkte rapportera hur det har gått med min fjording som hade så svårt med sin omställning till barfotagång.

Det har gått långsamt, men nu efter två månader tycker jag att han är ganska bra i hovarna. Han busar i hagen igen! Och jag märker inte av några hovproblem när jag rider på banan. På asfalt går det också rätt så bra, och han har gått lite grann på grus. Hans Old Mac's har legat oanvända sedan den där första veckan då han behövde ha dem i hagen. Han rör sig inte likadant nu som när han hade skor - det fanns en vårdslöshet i hans rörelsemönster då som jag inte märker av lika mycket nu.

Under ett par veckor skrittade jag honom en del på asfalt, för att jag trodde att det kanske kunde stimulera blodcirkulationen i hoven och snabba på läkningen om han fick gå på jämnt hårt underlag. Jag tror att det var bra, för han blev bättre efter varje skrittur.

Han har bärrandsröta på en hov, med en ful separation av hovväggen som resultat. Jag har verkat till det så att det inte ska bli värre genom belastning (att belastningen får hovväggen att flyta ut så att det inte går ihop), och efter ett par dagars behandling med ett dundermedel som kallas Magic Thrush är bärranden vit och fräsch i botten! Nu fortsätter jag behandlingen genom att trycka i jodopaxindränkt bomull som dels desinficerar, dels hindrar att han trampar in skit i bärranden.

Så här efter två månader är jag glad att jag härdade ut (tvingade stackars Turbo att härda ut) under de första tuffa veckorna. Fast det hade varit skönt då att veta att det skulle bli bra sen - jag kände mig så elak när han var öm.
 
Min hast ar 7 ar gammal och har alltid gatt barfota.

Jag har ett par skor, broddar och som inhandlade till denna hast, men de har bara legat och skrapat i botten pa en kartong i flera ar.

Det du kan tanka pa ar att kopa en rasp och raspa hovvaggen pa undersidan-utsidan sa att den blir rund och fin, ungefar till graa linjen. Da slipper du flisiga hovar overhuvudtaget vilket underlag du an rider pa. Detta kan du kolla nagon gang i veckan om du upptacker vassa kanter nar du kratsar hovarna, istallet for att vanta pa hovslagaren med trasiga hovar. De lagger ju anda inte vikt pa yttersta hovlagret sa det ar bara nyttigt att runda av lite.

Har sjalv aldrig haft nagon som helst problem med underlaget eller belastningsskador eller dylikt hittils, och min verkar trivas underbart bra barfota. Aldrig har jag sett henne kasta omkring sina ben vardslost, vet precis vart hon har dessa hela tiden.
 
Nyfiken!

Vad var anledningen till att du tog av skorna? Planerar du att fortsätta ha honom barforta? Hade han problem med skor?

Jag frågar för jag har själv min kbltravare utan skor sedan december. Nu har han iofs vilat (gått på lösdrift) hela tiden, jag vet inte hur öm han skulle vara i arbete på div underlag. I början var han rätt öm och hovarna fnasades i kanterna. Ganska snart blev han jättefin i hovarna och är så även nu. Dock har min hovis gett mig rådet att sko när det blir barmark, vilket det har blivit nu. Jag tvekar, eftersom han inte verkar ha problem barfota, kanske får jag en reaktion när jag nu ska börja arbeta honom igen.
 
Re: Nyfiken!

Jag tog av min häst skorna för att han inte slet på dem. har velat ta av dem i många, många år, men han har varit öm så då har jag ganska snabbt skott igen. Men nu bestämde jag mig för att verkligen försöka på allvar.

Sen blev jag fastare i mitt beslut när jag insåg vilken omställning det var för honom att gå barfota. Då börjar man ju liksom undra hur mycket skorna har ändrat hoven från vad som är naturligt.

Dessutom är det behändigt att kunna hålla efter hovarna hela tiden, jag går över dem med raspen och jämnar till minst en gång i veckan på alla mina hästar.
 
Re: Nyfiken!

Visst är det skönare att kunna ha dem gå barfota hela tiden, eventuella sparkar i ahgen tar inte lika hårt och det blir billigt när hovslagaren kommer och en massa fler fördelar.

Enda orsaken jag ser till att ha skor är att hästen sliter väldigt mycket på hovarna eller blir väldigt ömfotade. Jag kan faktiskt inte förstå varför så många väljer att ha skor på hästarna, är det en vana kanske? Alla har skor och har alltid haft det så därför fortsätter man med det?

De flesta hästar ges ju inte ens en chans att gå barfota, varför skor man egentligen en unghäst för första gången?

/madelene
 
Tänkte på dig och ditt beslut i går och undrade hur det hade fungerat för er :-).. Sitter just nu i samma tankar då hästen busat av sig en sko, varpå jag tog bort den andra och tänkte att de fram kan sitta kvar för det är ju där han har den värsta ömheten, men så igår hade han busat av sig även en fram så idag tar jag bort den enda sko han har kvar.

Jag skulle så gärna vilja att de fungerade utan skor. Lite frågor du kanske vill svara på..
Hur länge är det värt att låta hästen "plågas" om han nu gör det i samma utsträckning som tidigare innan man ger upp?



Om jag inte missminner mig så är det samma häst som du tog av skorna som även hade foderproblemen, tror du att hans foderreaktion gjorde att hovarna blev mer påverkade då än nu när du hittat rätt foder till honom?

För min del är det en av anledningarna till att jag nu när min "pålle" är friskt vad det gäller fodret som gör att jag gärna vill se om det var av den anledningen han även hade så ont i sina hovar.

Hur har du gjort med ridningen, har du trappat ner träningen och tagit det lugnare eller tränar du på som vanligt och framförallt vad har du märkt för negativ/positiv skillnad rörelsemässigt? Hur var din hästs "vårdlöshet" i sina tidigare rörelser?

Jag är livrädd att det skall påverka honom så att han får ont i hela kroppen igen och bli stel och öm som han blev förra sommaren. Fast å andra sidan var hans hovar då så trasiga att de bara ramlade sönder och hans kropp var så trasig av hans kraftiga foderreaktion. Allt detta är idag nästan helt bortblåst så tror du jag törs chansa.

Mvh S.
 
Min ena häst går barfota hela året förutom på vinterna då han får skor med brodd. Inga problem med att dra av honom skorna och rida barfota. Det känns skönt för själen att han går barfota.
Ska prova det på mina andra hästar nästa gång hovslagaren är ute!
 
Hej!

Vet du, det där med fodret har jag funderat en del på och haft nojiga tankar om roterade hovben och allt annat läbbans man kan komma på.

Men jag tror inte riktigt att det är fodret. Första gången jag försökte ta av skorna var när han hade problem med magen MEN i det fallet måste man också ta med i beräkningen att det var asfalt och grus utanför stallet. I det fallet gav jag också upp efter bara två dagar.

Andra gången var magen helt OK, då gav jag upp efter två veckor när han var nästan, nästan bra för jag ville igång och rida fullt ut utan att behöva oroa mig för hans fötter, han hade nog blivit bra om jag hade väntat en gång till.

Problemet ligger nog snarare i att han har blivit hemskt plattfotad av att ha skor, i kombination med en vädligt stor och välutvecklad stråle. Hornkvaliteten har däremot hela tiden varit prima.

Med facit i hand skulle jag kunnat ha gjort övergången mycket smidigare den här gången. Att ta av bakskorna först som jag gjorde tror jag var bra, men det skulle säkert inte ha varit någon någon nackdel att vänta i 8 veckor i stället för 4 med att ta av framskorna.

Jag borde också haft löstagbara skor hemma redan från start. Då hade jag kunnat ta två - tre veckor där han fick gå med såna skor ute och barfota inne. Det tror jag hade sparat en del smärta.

Ett problem har också varit att det har varit halt (tog av skorna vid nyår). Turbo har haft skor med broddar varje vinter sedan han var tre år och har inte det rörelseschemat i sig, hur man går när det är halt. Det har gjort honom stel.

Turbo var halt i december, så han var inte igång när jag tog av framskorna (vilket var en av anledningarna till att jag gjorde det - jag skulle ju ändå behöva sätta igång honom från början sen). Han har ändå varit lite igång i stort sett hela tiden sen jag tog av skorna.

Första veckan var det snö och mjukt ute, och då hade han inga större bekymmer med fötterna, så jag tömkörde och red lite. Sen frös det på och blev knöggligt, och då fick han jätteont och fick stå inne en helg tills jag fick Old Mac's till honom.

Sen gick han ute med Old Mac's en vecka, och då ledde jag honom på ridbanan innan jag släppte ut honom för att han skulle få leda upp sig och komma igång och gå. Jobbade lite avsuttet mot slutet av veckan.

Sen var det en vecka när vi promenerade på asfaltsvägar, och en veckan när jag red på asfalt (inte varje dag förstås, rädd för slitage) och sen red jag ut i två veckor och då kunde jag rida fullt ut i alla gångarter där det var snö.

Och nu kan jag rida honom fullt ut på ridbanan, för nu har den tinat upp.

Så det har varit en del pyssel för att få igång honom.

Vad gäller vårdslösheten så är det svårt att beskriva. det är såna där saker som att man upplever att han sätter ner fötterna på marken i stället för att bara landa på dem. Det känns som att steget kanske är lite rundare och mjukare, lite polerat. Eller nåt sånt.
 
Vi har alla våra utan skor. Blir dock tvungen att sko de som vi rider på sommaren eftersom vi rider en hel del då på de grusvägarna som finns i vår närhet. Men skulle vilja slippa denna skoning. Men vet inte om det är möjligt. Funderar på att köpa en sko av typen av old mac´s för att kunna slippa sko dem och ändå kunna rida på grusvägarna. Och för att få möjligheten att sätta på skor när man kan behöva det. Typ under vinter om man behöver broddar för en dag, på sommaren om man vet att man ska rida på hårt underlag en längre tid.
 
Jag har tidigare ridit en häst utan skor. Vi var ute på grusvägarna runt stallet varje dag sommartid. På vintern kunde jag tyvärr inte rida då jag bodde 1,5 mil från stallet och det enda forskaffningsmedel som stod till buds var en cykel. Så hur gör ni som inte har skor på era hästar på vintern? Jag tänker på is och halka. Jag har tittat lite på Old Macs men dom kan man väl inte sätta broddar i?
Snälla svara för jag skulle gärna vilja ha hästen barfota (om hovarna hennes håller).
 
Tack.

Fördelen just nu är ju att det är väldans mjukt i backen. Så idag åkte den av och nu får skona vara borta ett tag.

Jag vill bli övertygad om det ev. samspelet foder, mage, hovömheten, cirkulation.

Nu har jag raspat dom så att han skall minimera flisrisken och gjort jodbad. Herregud va många gamla sömm jag hittade efter gamla tappskor som satt kvar. J-a hovlsagare som inte sett det. Tidigare år har han haft kraftig lammelrandsröta, men det var inte mycket alls nu. Han har gott helsulad sedan november så det tar jag positivt.

Så i morogn ska vi ut och gå så får vi se hur det ter sig. Jag har ju börjat om så många gånger så jag kan ju lika gärna ta en runda till bara hovarna håller och han kropp tillåter det barfota. Det känns bra att ha tagit detta beslut i allafall.

Även min har haft lite konstigeheter för sig med "vårdslöshet" så det ska faktiskt bli lite spännande.

Hoppas :-)
Mvh
 
Vet inte om man kan sätta broddar i just Old Mac´s men det finns andra företag som säljer sådana hära skor och dem kan man brodda med vanliga broddar. :)
 
Skuggfaxe12 jag har en fråga till dig, eller till någon annan som vet naturligtvis!
Vilka barafota-skor kan man sätta brodd i?
Det har jag verkligen letat efter men inte hittat :confused:
 
Antar att jodbadet var ämnat till mig och inte skuggfaxi..

Min tanke är att bättre bli av med ev. "fula" bakterier direkt och missa några ev. goda om de nu skulle finnas några där.

Hans hovar ser inte så speciellt roliga ut just nu inuti. Det som är OK är formen. Som sagt jag hittade ganska många gamla söm som satt kvar sedan han trampat av sig skor och haft av sina söm.I sulorna så kan jag lova att det blivit ett antal småhål av massa småsten som fastnat i sulan på honom. Såg ut som någon skjutit med hagelbössa, lite röta men inte något att oroa sig över och sedan alla dessa hålgångar i han STORA strålar som han under sulorna hade börjat byta ut.
Förra året fick han stora hålväggar och rasade hovar det hoppas jag att jag slipper i år då jag tror att det till största delen berodde på hans "trasiga" mage i kombination med sulorna.
Kanske dumt då att ha sulor igen, men har man en ömfotat häst så gör man vad man kan och tar problemen när de ev. kommer.

Hur som så gjorde jag rent och skrapade/skar bort allt som skulle bort och efter det fick han fotbad i hink med utspädd jodopaxlösning för att kunna komma åt alla ev. elaka bakterier i alla små hålgångar.
Detta kommer jag nu att hålla efter ordentligt, förra året stod jag som ett ? och gjorde endast dagliga vattenfotbad och massage av ballarna för att få i gång hovarna, nu går jag ett steg längre eftersom jag ändå skal prova denna dramatiska förändring.
MVh.
 
Mina två går oxå barfota men jag vet inte hur jag ska göra till sommaren med fullblodet. Han kanske behöver ha nått i sko-väg när grusvägarna blir hårda...Men då blir det nog old mac´s eller nått liknande.
 
Re: Nyfiken!

kolla pa www.barfoothorse.com
dar har de underbart bra tips pa hur man sjalv kan halla hovarna i ordning.

Om de far ga ute utan skor ett tag sa forsvinner omheten, och eftersom din kallblodstravare har gatt barfota sa pass lange redan sa ska han aven kunna arbetas oskodd i framtiden. Dock kan du ju kolla om han sliter hovarna for mycket, om du arbetar mycket pa asfalt/betong/grusvagar, da kan det vara bra att behalla skorna, men min har iallafall aldrig haft problem med nagot av dessa, och de vanjer sig med tiden ocksa.

Bra tips for att slippa fnasiga hovkanter ar att raspa dessa runda pa utsidan och undersidan nagra mm. Hoven rullar over battre och hasten bar anda inte vikt pa den yttersta hovvaggen.

Alltid bra att ha en rasp i stallet, man kan latt undvika alla sorters sprickor tills hovis kommer och verkar regelbundet. Dessutom vaxer hovarna fortare barfota ocksa.
 
Re: Nyfiken!

Anledningen till varfor man skor egentligen?

Tja, det ar val for att det alltid har varit sa att man ska sko hastarna om man ska anvanda dem till nagot.

Bland det dummaste jag sett ar tvaaringar som gar pa mjukt underlag, sandbana och tjock spanbadd och inte ens ar i traning som skos runt om... varfor?

Arligt talat, jag vet inte.
Borde man inte ge hasten en chans och se om denna verkligen blir hovom av att arbeta barfota innan man domer ut denna och slar pa skor pa en naturlig hov som vaxer? Om man gor det ratt fran borjan sa kan 90% av alla hastar ga oskodda flera ar langre!
 
Re: Nyfiken!

underbar länk fast du missade ett e i mitten, men jag hittade ändå.
Finns det någon liknande svensk sida? Är lättare att visa andra om det är på svenska.

Kom fram till att jag nog duger ganska bra ändå till att verka mina hästar själv. Har verkat min shettis själv och verkar nu min nordis lite själv. Har alltid "jämnat" till kanterna så att det inte ska bli flikar, trodde det var min alldeles egna idé :o

De flesta hästar jag haft har jag haft barfota, har de haft skor när de kom så har jag tagit av dem och sedan verkat själv, och sålänge de inte visat att det är fel så har de fått gå så.

Av 7 hästar så var det bara en som behövde ha skor, hon slet rejält på framhovarna så hon blev öm, men då fick hon bara skor i fram.

Jag hoppas på att min nordis ska kunna gå utan, åtminstone ska han väl kunna gå utan tills vi börjar träna ordentligt, räknar med tidigast vid 5 års ålder. men då endast om det behövs.

Enligt förra ägaren var han lite öm i fötterna förra sommaren men han visar inget nu och varför ha skor på en unghäst (han är tre nu).
Jag förstår det bara inte. Ger man inte hästen en chans som unghäst att gå utan skor så kan det bli jätttesvårt att vänja dem senare.

tror att det är dags att börja rucka på gammal hästhållning och mer och mer införa det nya tänkandet, men det tar ju sån tid :crazy:

/madelene
 
Re: Nyfiken!

En liten fråga till dig. Jag ska snart få hem en unghäst (1 åring). Jag tänkte försöka hålla henne utan skor så länge det går. Men min fråga är hur du gör på vintern. Det måste vara helt omöjligt att rida när det är halkigt ute eller? Jag har på min nuvarande häst 6 brodd i varje sko. Han halkar ju aldrig men hur gör jag vintertid när jag ska rida utan skor? När det väl är dags för ridning på min unghäst om några år då förstås? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp