Barfotaskoälskare 👣

the_connemara

Trådstartare
Måste se mitt favoritpar fivefingers som slut snart, tån åker hellre ut genom hålet bredvid och sulan har många sprickor. Jag beställde av oklar anledning typ 7 par på superrea från CDon för många år sedan, behöll 3. När jag provade insåg jag att det var väldig skillnad för mig mellan modellerna och nu när jag vill köpa nya vill jag kunna prova först.

Men jag hade också velat ha liknande skor till fler tillfällen. Inte nödvändigtvis med separata tår (gärna något/några par utan tom). Vill kasta alla mina obekväma skor jag spar bara för de där få tillfällena då jag behöver något neutralt på fötterna (bor typ i stallet så det är rätt sällan).

Hur har ni hittat era skor? Har ni provat innan? Hur/var då? Jag googlar men hittar typ inget alls, jag som bor nära stora städer ändå. Eller beställer ni o provar lite försiktigt inne o skickar tillbaka? Hur funkar vivobarefoots 100 dagar tex?

Och VAD för skor har ni och trivs i (även inte rena barfotaskor tar jag gärna emot tips om då det verkar så svårt att hitta)? Till vardags? Fest? Blöta dagar i stan? I stallet? Ute I naturen?

Fivefingers funkar ju så länge det är hyfsat varmt o hyfsat torrt beroende på hur mycket jag rör mig men saknar dem en stor del av året och nu behöver jag som sagt leta upp nya kompisar. Och tänkte även försöka lösa alla andra skosituationer som kommer upp när jag ändå är igång (dvs leta upp ett gäng olika par som täcker allt är drömmen 😅).

Mina fötter är hopplöst breda och jag har väldigt svårt för att inte kunna landa som jag vill o spänner mig så lätt (även med vissa fivefingers).
 
Jag köpte nyss fivefingers igen via en rea online. Beställde hem ett par av i princip alla modeller som fanns i min storlek, och skickade tillbaka de som inte kändes bra.

Tyvärr tycker jag det känns som att kvalitén på dem är betydligt sämre nu än när jag köpte mina första. Nu blev det ett par herr strl 40 KSO EVO, sköna som saaaaatan.

Har tyvärr inga tips på "ofingrade" skor. Jag hittar inte heller några :(
 
Jag köpte nyss fivefingers igen via en rea online. Beställde hem ett par av i princip alla modeller som fanns i min storlek, och skickade tillbaka de som inte kändes bra.

Tyvärr tycker jag det känns som att kvalitén på dem är betydligt sämre nu än när jag köpte mina första. Nu blev det ett par herr strl 40 KSO EVO, sköna som saaaaatan.

Har tyvärr inga tips på "ofingrade" skor. Jag hittar inte heller några :(

Åh nej, ska man behöva prova herrmodeller också 🙈 Vad är skillnaden mot dammodellerna? Jag har aldrig ens tänkt tanken att prova pinsamt nog, klickar bara in mig på dam av rutin.

Tjuvtaggar @lady_vip, har inte du tipsat mig om skor utan tår?
 
Åh nej, ska man behöva prova herrmodeller också 🙈 Vad är skillnaden mot dammodellerna? Jag har aldrig ens tänkt tanken att prova pinsamt nog, klickar bara in mig på dam av rutin.

Tjuvtaggar @lady_vip, har inte du tipsat mig om skor utan tår?
Herrmodellen är lite bredare i lästen och har bredare tår. Jag tycker de håller bättre, dammodellerna skaver jag hål på tyget mellan tårna jättesnabbt.
 
Måste se mitt favoritpar fivefingers som slut snart, tån åker hellre ut genom hålet bredvid och sulan har många sprickor. Jag beställde av oklar anledning typ 7 par på superrea från CDon för många år sedan, behöll 3. När jag provade insåg jag att det var väldig skillnad för mig mellan modellerna och nu när jag vill köpa nya vill jag kunna prova först.

Men jag hade också velat ha liknande skor till fler tillfällen. Inte nödvändigtvis med separata tår (gärna något/några par utan tom). Vill kasta alla mina obekväma skor jag spar bara för de där få tillfällena då jag behöver något neutralt på fötterna (bor typ i stallet så det är rätt sällan).

Hur har ni hittat era skor? Har ni provat innan? Hur/var då? Jag googlar men hittar typ inget alls, jag som bor nära stora städer ändå. Eller beställer ni o provar lite försiktigt inne o skickar tillbaka? Hur funkar vivobarefoots 100 dagar tex?

Och VAD för skor har ni och trivs i (även inte rena barfotaskor tar jag gärna emot tips om då det verkar så svårt att hitta)? Till vardags? Fest? Blöta dagar i stan? I stallet? Ute I naturen?

Fivefingers funkar ju så länge det är hyfsat varmt o hyfsat torrt beroende på hur mycket jag rör mig men saknar dem en stor del av året och nu behöver jag som sagt leta upp nya kompisar. Och tänkte även försöka lösa alla andra skosituationer som kommer upp när jag ändå är igång (dvs leta upp ett gäng olika par som täcker allt är drömmen 😅).

Mina fötter är hopplöst breda och jag har väldigt svårt för att inte kunna landa som jag vill o spänner mig så lätt (även med vissa fivefingers).
Jag har ett par Merrell Pace Gloves som är trevliga, jag joggar inte i dem utan har dem som sneakers. Jag har köpt dem i en butik för joggingskor typ Löplabbet/Gå och löpkliniken. Provar innan jag köper. Men de hade jag kollat på internet först så jag visste vad jag ville ha för de är lite motsträviga mot att sälja barfotaskor ofta.

Joggingskorna är vanliga joggingskor, Intersport. Även de provade.

Uhm du ville veta vad man har på stan och så? Vanliga jodphurskängor från typ Williams eller Chelsey boots. Eller mina Merrell pace gloves, eller bäst av allt om det inte regnar Minnetonka moccasiner (svårt att få tag i) Kallare? vandringskängor.

Friskispressen hade med ett par hoprullningsbara utesockeplast i sitt senaste nummer.
 
Senast ändrad:
Jag väntar med spänning på ett par Vibram Furoshiki som är på väg från England. Att pilla ner alla tår i Fivefingers tar för mycket tid för mig (endast provat i butik). Det ska bli spännande att se hur de är. Springer gör jag i Nike Free RN.
 
Ville bara putta på denna tråden och nämna att jag köpte WanderToes från Joe Nimble i våras. Älskar dem! Och har precis lagt i en ullsula inför vintern o de är så mysiga 😍
 
När jag köper tåskor gäller det bara att köpa ett gäng och testa, har lite underliga fötter så vissa modeller passar kasst och vissa passar perfekt.

Just nu är de mest älskade tåskorna mina Fivefingers V-trail. Annars Har jag ett par Nike Freerun (som visserligen inte riktigt ger samma känsla som fivefingers men är himla trevliga.

På jobbet, promenad och då och då när jag springer har jag Furoshiki. Så himla sköna :love:
Funderar på att köpa vinter-Furoshikis. :)
 
Åh, jag är så sugen på att prova såna men har en del problem med fötterna så vet inte om jag vågar. Vilka modeller har du?
Alla :angel: :D
Det bästa är om man kan bege sig till en av affärerna så kan de hjälpa en där :)

Min svärmor hade problem med fötterna och nu ett år senare använder hon bara Joe Nimble skor för ”vanliga” skor får hon bara ont utav. Givetvis finns det inga garantier att det funkar för alla men många gånger är de ”vanliga” skorna inte så snälla mot våra fötter.
 
Alla :angel: :D
Det bästa är om man kan bege sig till en av affärerna så kan de hjälpa en där :)

Min svärmor hade problem med fötterna och nu ett år senare använder hon bara Joe Nimble skor för ”vanliga” skor får hon bara ont utav. Givetvis finns det inga garantier att det funkar för alla men många gånger är de ”vanliga” skorna inte så snälla mot våra fötter.
Jo, jag tänker också så, att man med den typen av sko tillåter fötterna att vara naturliga och på så sätt får mindre ont. Jag ska bara våga ta steget (och åka till Gbg)
 
Jo, jag tänker också så, att man med den typen av sko tillåter fötterna att vara naturliga och på så sätt får mindre ont. Jag ska bara våga ta steget (och åka till Gbg)
”Min” affär är den i Göteborg. Alltid lika trevliga. Magnus (han som startade affären) är ruskigt duktig utan att vara påträngande. Jag rekommenderar att man gör ”fotanalysen” de har (om inte konceptet är annorlunda så är det en genomgång på en-två timmar). Det är trots allt något nytt för ens fötter så det kan vara bra med en ”Freefootanalys” :)
Jag har haft Joe Nimble i över 10 år nu och aldrig jag kommer gå över till vanliga skor igen.
 
”Min” affär är den i Göteborg. Alltid lika trevliga. Magnus (han som startade affären) är ruskigt duktig utan att vara påträngande. Jag rekommenderar att man gör ”fotanalysen” de har (om inte konceptet är annorlunda så är det en genomgång på en-två timmar). Det är trots allt något nytt för ens fötter så det kan vara bra med en ”Freefootanalys” :)
Jag har haft Joe Nimble i över 10 år nu och aldrig jag kommer gå över till vanliga skor igen.
Har du haft problem med fötterna? Eller hur kom det sig att du började med Joe bombkriget? Vilken typ av problem hade din svärmor?
 
Har du haft problem med fötterna? Eller hur kom det sig att du började med Joe bombkriget? Vilken typ av problem hade din svärmor?
Jag hade inga direkta problem. Däremot en känsla av att vara klumpig i foten och när jag sprang så vrickade jag ofta foten i sidled. Typ trampade snett hela tiden. Av en slump gick jag förbi deras första affär som låg i närheten av Feskekyrkan, blev nyfiken och......

Min svärmor fick ont i fötterna när hon gick (har hund). Bla ont i hälsenan, hålfoten och så knölarna vid stortån och lilltån.
 
Alla :angel: :D
Det bästa är om man kan bege sig till en av affärerna så kan de hjälpa en där :)

Min svärmor hade problem med fötterna och nu ett år senare använder hon bara Joe Nimble skor för ”vanliga” skor får hon bara ont utav. Givetvis finns det inga garantier att det funkar för alla men många gånger är de ”vanliga” skorna inte så snälla mot våra fötter.
Är hon besvärsfri nu alltså?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
600
Kläder & Bli fin Ja, vilka är era favoriter? Jag vill hitta några jag typ vill bo i i sommar 🥰 Jag har stora lår, stor röv o ganska medium midja. Vill...
Svar
12
· Visningar
942
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 509
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp