Barfotaskor, ett bra alternativ?

Cascade

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som har haft problem med ömmande hovar då hon gått barfota en tid (Jag har enbart haft henne i 2 månader men hon har gått barfota en längre tid). Hon är nu skodd fram. Problemet är att det inte finns något på bakhovarna för att få på ett par skor. Hon verkar inte ömma speciellt kraftigt längre nu när hon är skodd fram. Men vill inte att hon sliter ner bak hovarna så hon börjar ömma. Därför undrar jag om barfotaskor skulle kunna vara ett alternativ för att få bak hovarna att få vila från slitage. Hon kommer då gå barfota bak i hagen men vid ridning och promenad på grusväg så har hon barfotaskor som skyddar. Jag har ingen erfarenhet av barfota skor så vet inte vilka modeller som skulle kunna passa oss.

Tror ni detta vore ett bra alternativ samt vilka modeller är bra, prisvärda och skulle passa oss?
(Vill ha ett par som är lätta att ta på och av men som sitter bra.)

MVH,
Cascade
 
Cavallo-bootsen som finns på bla hööks och iotas, är LÄTTA att ta på och skyddar fint, kan rekommendera dem.

din ide att skydda hovarna från excessivt slitage låter vettig.
 
Har ridit med sådan boots sen de kom på markanden och har prövat de flesta, Jag tycker fortfarande Easyboots Epic är de bästa.
 
Jag har precis köpt cavallos simple boots som jag använder som tappskoersättning. Var skeptisk först men det funkar verkligen SKITBRA! Jag tror hovform är viktigare att gå efter än olika fabrikat. Cavallo passar i regel hovar som är ganska runda i formen. Rekommenderar dessa om din häst har sådan form på hoven!
 
Köpt cavaloss i våras och är njöd.
Fitting:
Rita av hoven när den är nyverket då har du ett mjäl att gå efter.
Tra på ett strumpor vid prövning ifall du låsta byt ut.
Motet stämmer inte om hoven är lite understruket som på en del varmblod hästar, då for du gå upp ett storlek.
 
Hej!

Jag har en häst som har haft problem med ömmande hovar då hon gått barfota en tid (Jag har enbart haft henne i 2 månader men hon har gått barfota en längre tid). Hon är nu skodd fram. Problemet är att det inte finns något på bakhovarna för att få på ett par skor. Hon verkar inte ömma speciellt kraftigt längre nu när hon är skodd fram. Men vill inte att hon sliter ner bak hovarna så hon börjar ömma. Därför undrar jag om barfotaskor skulle kunna vara ett alternativ för att få bak hovarna att få vila från slitage. Hon kommer då gå barfota bak i hagen men vid ridning och promenad på grusväg så har hon barfotaskor som skyddar. Jag har ingen erfarenhet av barfota skor så vet inte vilka modeller som skulle kunna passa oss.

Tror ni detta vore ett bra alternativ samt vilka modeller är bra, prisvärda och skulle passa oss?
(Vill ha ett par som är lätta att ta på och av men som sitter bra.)

MVH,
Cascade

Allt beror ju på hur mkt man använder hästen och på vilket underlag.
Jag menar ridskolehästar som går 99% av sin tid på mjukt underlag så som paddock och ridhus möjligen en gräsåker kan utan problem gå barfota.
Men min häst där jag dels måste ha skor för att få tävla i min gren(körning) och dels kör så långt och på grusvägar/asfalt ja min häst skulle slita ner hovarna mer än vad hoven växer.
Och då till slut skulle hon börja blöda då de inte finns några hovar kvar.
Visst kan jag ha badforaskor på men jag tror inte detta är bra i längden.
Den extra vikt på blir på hoven tror jag i längden kan ge inflammationer och rörelsestörningar, dessutom hatar min häst sånna "skor"
Ser ingen anledning till att ha en ridhäst i tävlingskondis barfota faktiskt, och på vintern är de bara idiotiskt tycker jag att inte ha skor med brodd på. Hästen har ju inge fäste när de är isigt ute och skaderisken är enormt..
Enligt mig är de försummande och oansvarigt och tycker inte man ska få ut något på försäkringen om hästen fläker sig i hagen eller under en ridtur om man har oskott vintertid. För skadan hade kunna undvikas med skor och brodd.
promenadhästar avelshästar och ridskolehästar och hästar som bara går i hagen och rids mkt sällan eller inget alls ser jag inge problem med alls att ha barfota.

Så ja som ni läser är jag alltså ingen större fan av barfota på ridhästar i träning och tävlingskondis men hobbyhästar som rids mestadels på mjukt underlag= helt okej=)

Vill man låta en tävlingshäst gå barfota för man tycker de är bra för hovarna slit av skorna 1 månad under sommaren och låt hästen vila alt håll dig till ridhus/paddock åkrarna under denna tid=)

Tror många har barfota bara för de är billigare helt ärligt handen på hjärtat.. Jopp så tror jag de är så i många fall inte alla.. men i många fall!=)
 
Problemet är att det inte finns något på bakhovarna för att få på ett par skor.
Om du ska ha bootsen under kortare tid tills hovarna växt ut och kan ha skor skulle jag satsa på begagnat, sliter nog inte ut ett par i alla fall. Då kan du provrida bootsen och sälja om de inte passar utan att tappa massa värde. Mät din häst hovar och jämför med de olika märkenas storlekstabell. Oftast står det vilken typ av hovform de passar. Men min erfarenhet är att provrida!

Själv gillar jag Equine Fusion, smidiga och de som suttit kvar på min ponny. Renegade är oxå bra men dyra och bökigare att få på/av speciellt på vintern. Jag tycker Cavallo är klumpiga mot de andra jag nämnt, men passade inte min ponnys hovform. Om du skulle ha skor senare är du ju inte så i behov av brodd? vilket inte begränsar val av boots.
 
Equine Fusion - All Terrain :bow: mjuka (inget skav), lätta att ta på, lätta att prova ut, går att brodda, sitter bra/tappas inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
647
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 513
Senast: Morces
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp