Barfotaskor och liknande

Rie

Trådstartare
Jag har under de senaste åren som jag dansat ofta och regelbundet byggt upp musklerna i mina fötter. Tänkte inte på de först men upptäckte det allt eftersom :) .
Jag har alltid bara dansat i danstofflor med mockasula.
Nu när jag inte kan dansa/träna dans på samma sätt ( Corona :( ) så lär jag ju ha tappat en stor del av stabiliteten/styrkan/smidigheten.
Har även tidigare sneglat lite mot barfotaskor och eller liknande som låter en gå naturligt och har en generös tåbox.
Nu funderar jag på att köpa ett par men vet inte vad jag ska titta på. Har kollat på flera videos men de flesta riktar sig mot personer som vill börja springa i de skorna.
Jag vill bara ge mina fötter de bästa förutsättningarna att hålla sig naturliga och starka. Förhoppningsvis kan jag börja träna dans igen, men vill att även större delen av annan tid kunna vara snäll mot fossingarna. Inne går jag i sockar.

Ni som har barfotaskor eller liknande, vad är era erfarenheter?
 
Jag har inte barfotaskor, men jag är
också dansare och klarar inte av uppbyggda sulor längre. Jag använder därför tygskor med platt sula, och snörning som kan anpassas. Om du har storlek 39 eller över skulle jag rekommendera att leta skor på herravdelningen, då de ofta är bredare.

Framför allt dock så finns det massor med styrkeövningar specifikt gjorda för att bibehålla styrkan i fötterna. De kan du göra hemma och ofta när du gör annat, typ diskar, borstar tänderna, tittar ut genom fönstret en stund. Rekommenderar boken "Dance Anatomy", som är full med övningar, eller videor som denna från Australian Ballet mfl;

 
Jag har ett par barfotaskor. Har dem bara hemma i trädgården, eller om jag lufsar runt i skogen. Fick stora problem (hälsporre) när jag hade dem till och från jobbet och gick på asfalt varje dag.
Så var försiktig med vart du går med dem om du köper sådana.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Jag har haft ett par barfotaskor som jag använde till lätt jogging, promenader etc. Det finns olika modeller, de jag hade hade en lite rejälare sula (tänkta för att kunna användas på mer ojämnt, kanske stenigt, underlag osv). Jag gillade dem, men när jag av andra skäl tappade kondition och framför allt styrka behövde jag traditionella löparskor (jag är vek i musklerna runt knäna etc, och har inte ett neutralt löpsteg, så behöver numera mer stöd från skon) och sålde dem.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Jag har haft ett par barfotaskor som jag använde till lätt jogging, promenader etc. Det finns olika modeller, de jag hade hade en lite rejälare sula (tänkta för att kunna användas på mer ojämnt, kanske stenigt, underlag osv). Jag gillade dem, men när jag av andra skäl tappade kondition och framför allt styrka behövde jag traditionella löparskor (jag är vek i musklerna runt knäna etc, och har inte ett neutralt löpsteg, så behöver numera mer stöd från skon) och sålde dem.
Jag är lit vek i musklerna runt knäna nu- där känner jag att jag har tappat också tyvärr.
 
Jag använder barfotaskor jättemycket, Vibram Fivefingers är mina favoriter. Inte så sköna om man går och står länge på hårt underlag men bra i övrigt. Lite meckigt att få tårna på rätt ställe i början, men man vänjer sig.
 
Jag använder barfotaskor jättemycket, Vibram Fivefingers är mina favoriter. Inte så sköna om man går och står länge på hårt underlag men bra i övrigt. Lite meckigt att få tårna på rätt ställe i början, men man vänjer sig.

Jag har tänkt att använda dem kortare svängar på stan, promenader på 30 min skogsväg etc.
Kanske en del av dag när/om jag är på jobbet, men där är heltäckningsmatta så det blir inte hårt. Dessutom sitter jag del av tiden.
 
Jag har mest pga att jag vill prova innan köp inte så många men trivs otroligt dåligt o vanliga skor.

I stallet har jag ett par Joe Nimble året runt, älskar dem! Vill köpa ett par högre jag tror kommit ganska nyligen som funkat bättre på vintern.

Annars gillar jag FiveFingers (behöver köpa nya pga helt utslitna) och köpte senast ett par Skinners och hade velat ha fler par.

Just nu hade jag också velat ha någon väldigt öppen sommarvariant, står på listan att kika efter.
 
Jag har tänkt att använda dem kortare svängar på stan, promenader på 30 min skogsväg etc.
Kanske en del av dag när/om jag är på jobbet, men där är heltäckningsmatta så det blir inte hårt. Dessutom sitter jag del av tiden.
Då kan du nog trivas utmärkt med dem. Jag går som mest nån mil om dagen på asfalt i dem, men vill kanske inte göra det varje dag.
 
Då kan du nog trivas utmärkt med dem. Jag går som mest nån mil om dagen på asfalt i dem, men vill kanske inte göra det varje dag.
Jag promenerar en hel del på asfalt, men kan välja att gå andra vägar, er i skogen.
Om jag trivs bra i skorna kan jag ju vänja mig att gå en del på asfalt - eller så använder jag mina sköna promenadskor då (om jag sedan kommer att tycka att de är lika sköna då är en annan femma....)
 
Jag har mest pga att jag vill prova innan köp inte så många men trivs otroligt dåligt o vanliga skor.

I stallet har jag ett par Joe Nimble året runt, älskar dem! Vill köpa ett par högre jag tror kommit ganska nyligen som funkat bättre på vintern.

Annars gillar jag FiveFingers (behöver köpa nya pga helt utslitna) och köpte senast ett par Skinners och hade velat ha fler par.

Just nu hade jag också velat ha någon väldigt öppen sommarvariant, står på listan att kika efter.
Åh, vad tycker du om skinners? Mina fivefingers sjunger på sista versen (igen! Tycker kvaliten har blivit sämre?) och jag behöver verkligen något att ersätta dem med. Gillar att skinners är 1/3 av priset, men sitter de verkligen bra? Hala?
 
Åh, vad tycker du om skinners? Mina fivefingers sjunger på sista versen (igen! Tycker kvaliten har blivit sämre?) och jag behöver verkligen något att ersätta dem med. Gillar att skinners är 1/3 av priset, men sitter de verkligen bra? Hala?

Jag har breda fötter och tycker de är anpassade till smala. Vill testa en strl mindre trots att de redan är "tajta" (man får verkligen andra preferenser av att gå i baroftaskor!) på bredden. Jag har dock inte använt dem mycket ännu eftersom mina JN alltid åker på automatiskt 😅 Men jag gillade inte riktigt att de är för långa för mig utan upplevde dem pga det som hala. "Sulan" gillar jag verkligen! Det är som en strumpa men ger bra skydd även mot väta åtm det jag använt dem. Inte som att jag hade valt dem i regn men med fivefingers blir man ju blöt mellan tårna första steget om det är blött (åtm dem jag haft), inte alls så med Skinners. Gillade känslan av att ta på som en strumpa väldigt mycket! Och att de sitter åt lite med en mudd upptill.
 
Jag har under de senaste åren som jag dansat ofta och regelbundet byggt upp musklerna i mina fötter. Tänkte inte på de först men upptäckte det allt eftersom :) .
Jag har alltid bara dansat i danstofflor med mockasula.
Nu när jag inte kan dansa/träna dans på samma sätt ( Corona :( ) så lär jag ju ha tappat en stor del av stabiliteten/styrkan/smidigheten.
Har även tidigare sneglat lite mot barfotaskor och eller liknande som låter en gå naturligt och har en generös tåbox.
Nu funderar jag på att köpa ett par men vet inte vad jag ska titta på. Har kollat på flera videos men de flesta riktar sig mot personer som vill börja springa i de skorna.
Jag vill bara ge mina fötter de bästa förutsättningarna att hålla sig naturliga och starka. Förhoppningsvis kan jag börja träna dans igen, men vill att även större delen av annan tid kunna vara snäll mot fossingarna. Inne går jag i sockar.

Ni som har barfotaskor eller liknande, vad är era erfarenheter?
Har ett par Merrel pace gloves. Det ligger ju ganska nära dansskor med mockasula (i alla fall de jag hade. Med lite klack o lite stöd av lädret i hålfoten. Klacken blir du av med dock.)
Använder mina som sneakers, springer inte i dem.
 
Jag har under de senaste åren som jag dansat ofta och regelbundet byggt upp musklerna i mina fötter. Tänkte inte på de först men upptäckte det allt eftersom :) .
Jag har alltid bara dansat i danstofflor med mockasula.
Nu när jag inte kan dansa/träna dans på samma sätt ( Corona :( ) så lär jag ju ha tappat en stor del av stabiliteten/styrkan/smidigheten.
Har även tidigare sneglat lite mot barfotaskor och eller liknande som låter en gå naturligt och har en generös tåbox.
Nu funderar jag på att köpa ett par men vet inte vad jag ska titta på. Har kollat på flera videos men de flesta riktar sig mot personer som vill börja springa i de skorna.
Jag vill bara ge mina fötter de bästa förutsättningarna att hålla sig naturliga och starka. Förhoppningsvis kan jag börja träna dans igen, men vill att även större delen av annan tid kunna vara snäll mot fossingarna. Inne går jag i sockar.

Ni som har barfotaskor eller liknande, vad är era erfarenheter?
De ser väldigt oskyldiga ut också, som ett par små nätta sneakers, nästan söta. Har på jobbet också, nöter en del promenadasfalt i dem.

mina är svarta men massor av färger

Länk från random sida jag inte handlat hos (rekommenderar prova eller ta en storlek större…)
https://www.outnorth.se/merrell/pace-glove-2-w-17516
 
Har ett par Merrel pace gloves. Det ligger ju ganska nära dansskor med mockasula (i alla fall de jag hade. Med lite klack o lite stöd av lädret i hålfoten. Klacken blir du av med dock.)
Använder mina som sneakers, springer inte i dem.
Låter som att de kan passa. Får kika på dem.
Saknar inte klack - vad jag vet....har ju inte gått utan klack "på stan" men alltid med mkt låg klack.

Många intressanta förslag för övrigt. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·
Kropp & Själ Måste se mitt favoritpar fivefingers som slut snart, tån åker hellre ut genom hålet bredvid och sulan har många sprickor. Jag beställde...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Ms_Antrop
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 830
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 417
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp