Barfotaskor

Julienne

Trådstartare
Jag vet att det finns flera trådar om detta men jag tycker inte jag blir något klokare..

Jag vet om dessa:
Easy boots
Cavallo
Renegade

Finns det fler?

Vilka är egentligen bäst? Förstår att det handlar mycket om smak och tycke och även att passformen är bäst.. Men de ligger väl på ett ungefär i samma prisklass?

Jag har 3 stycken hästar jag skulle vilja använda dem på, 2 stycken som idag går barfota och behöver brodden nu på vintern. De har nog på ett ungefär lika storlek, den ena kanske en aning mindre.
Den 3dje hästen är skodd idag med små fötter, men har väldiga problem att behålla skorna på.. De flyger efter halva tiden, går sönder och så finns det inget att spika i för stackars hovis.. Så kanske vore detta ett bra alternativ och bara sko inför tävling..?

Min fundering är då vilken man ska ta och vilken modell?

Har väl mest kollat på easyboots och fått testa ett par glove, men de var för stora.. Jag har funderat själv på om traditional kan vara ett bra alternativ eftersom den kan man spänna åt och att det därför kanske inte gör så mycket om de har lite olika storlek på fötterna? För vad jag förstår så är det extremt viktigt med passformen på ex glove..

Skulle ju vara kanon om man kunde använda dem på flera utav hästarna, så man slipper löpa så många, de är ju inte direkt billiga..

Vad tycker ni andra?
Vad har ni för erfarenhet?

Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig ur denna djungel :confused:
 
Sv: Barfotaskor

Jag har Cavallo till min stora och är väldigt nöjd med dom, det finns 2 modeller , en smalare och en bredare.

Det går utmärkt att tävla med boots också.

Har haft easyboots för flera år sedan och var inte nöjd alls med dom, men dom kan ju ha förändrats.
 
Sv: Barfotaskor

Jag har Cavallo till min stora och är väldigt nöjd med dom, det finns 2 modeller , en smalare och en bredare.

Det går utmärkt att tävla med boots också.

Har haft easyboots för flera år sedan och var inte nöjd alls med dom, men dom kan ju ha förändrats.

Inte får man väl tävla i dressyr med bootsen? Blev osäker när du säger så, men kollade TR och jag ser inget om boots..?

Okej. Varför var du inte nöjd med dem?
 
Sv: Barfotaskor

Du lär väl knappast behöva ha boots på en ridbana/ridhus?

Jag har haft Easyboots, Equine Fusion och Cavallo.

Easyboots har jag haft med och utan gaiters. Jag tyckte att de var helt suveräna när de passade. Satt de minsta illa så flög de av tyvärr. Jag verkar mina hästar själv så då går det ju men annars skulle jag inte köpa Easyboots.

Equine Fusion är de jag gillat bäst än så länge. Sitter kvar hur du än rider och de är smidiga att ta av och på. Nackdelen är att de inte går att brodda. EF påstår att det ska gå och rida med dem på alla underlag men jag är tveksam.

Vi har även ett par Cavallo Simple hemma och de tycker jag är väldigt trevliga. Ska köpa två par Sport till mitt russ nu. De är klumpigare än EF men de går att brodda.


Det viktigaste när man köper boots är att man kollar på passformen. Mina easyboots passade superbra ett tag men sen ändrade hästen form (växande unghäst) och då passade de inte alls längre. Man får helt enkelt testa sig fram och vara noga med mätningen.
 
Sv: Barfotaskor

Du lär väl knappast behöva ha boots på en ridbana/ridhus?

Jag har haft Easyboots, Equine Fusion och Cavallo.

Easyboots har jag haft med och utan gaiters. Jag tyckte att de var helt suveräna när de passade. Satt de minsta illa så flög de av tyvärr. Jag verkar mina hästar själv så då går det ju men annars skulle jag inte köpa Easyboots.

Equine Fusion är de jag gillat bäst än så länge. Sitter kvar hur du än rider och de är smidiga att ta av och på. Nackdelen är att de inte går att brodda. EF påstår att det ska gå och rida med dem på alla underlag men jag är tveksam.

Vi har även ett par Cavallo Simple hemma och de tycker jag är väldigt trevliga. Ska köpa två par Sport till mitt russ nu. De är klumpigare än EF men de går att brodda.


Det viktigaste när man köper boots är att man kollar på passformen. Mina easyboots passade superbra ett tag men sen ändrade hästen form (växande unghäst) och då passade de inte alls längre. Man får helt enkelt testa sig fram och vara noga med mätningen.


Hon som tävlas vet jag inte än om hon kommer kunna gå barfota, eller ridas barfota.. Hon har alltid haft skor och blir öm när hon har tappsko.. Gå i hagen går bra men man kan inte rida henne utan skor.. Men det kan ju förändras om hoven får chansen att ändra sig..

Synd att Equine fusion inte gick att brodda :/ Det måste jag ha om jag ska kunna rida.. Bor uppe i Jämtland så att köpa obroddade boots känns dumt.. Vi har ju ganska många månaders vinter att klara sig igenom :p

Ja jag har förstått det, jag hade hoppats att man kunde ha några som kanske inte behövde 100% passform utan att de kan sitta fast bra ändå.. Men det är kanske inte möjligt :/
 
Sv: Barfotaskor

Mina EF sitter bra även när de inte passar perfekt. Cavallobootsen har jag inte provat tillräckligt för att kunna avgöra det ännu.
 
Sv: Barfotaskor

Jag har haft Easyboot Epic tidigare och jag för mig fungerade de bra förutom att de var bökiga att sätta på. Hade även ett par Easyboot Edge hemma på prov och de bootsen gillade jag skarpt. Tyvärr var det fel storlek för min häst. En annan i mitt stall tog över dem och hon är jättenöjd. Lätta att sätta på och sitter bra. Bra boots om du har fler hästar och vill använda samma boots till alla.

Jag har nu köpt renegades som jag älskar. Superlätta att sätta på och sitter som berget. Roligt är också att man kan beställa dem i olika färger (har en uppsättning lila, en orange och en röd). Finns tre återförsäljare i Sverige (som jag har hittat) och priset varierar mellan 1900-2700sek per par. Jag beställde från USA och då blir det ungefär mellan 1800-2000 sek beroende på växelkurs. Renegades kan vara svåra om du vill ha samma boots till fler hästar då du ställer in dem individuellt efter varje hov.

Är du sugen på att testa boots så skulle jag köpa ett par Easyboot Edge och testa. Enligt mig så är det en bra boot att börja med.
 
Sv: Barfotaskor

Jag har haft Easyboot Epic tidigare och jag för mig fungerade de bra förutom att de var bökiga att sätta på. Hade även ett par Easyboot Edge hemma på prov och de bootsen gillade jag skarpt. Tyvärr var det fel storlek för min häst. En annan i mitt stall tog över dem och hon är jättenöjd. Lätta att sätta på och sitter bra. Bra boots om du har fler hästar och vill använda samma boots till alla.

Jag har nu köpt renegades som jag älskar. Superlätta att sätta på och sitter som berget. Roligt är också att man kan beställa dem i olika färger (har en uppsättning lila, en orange och en röd). Finns tre återförsäljare i Sverige (som jag har hittat) och priset varierar mellan 1900-2700sek per par. Jag beställde från USA och då blir det ungefär mellan 1800-2000 sek beroende på växelkurs. Renegades kan vara svåra om du vill ha samma boots till fler hästar då du ställer in dem individuellt efter varje hov.

Är du sugen på att testa boots så skulle jag köpa ett par Easyboot Edge och testa. Enligt mig så är det en bra boot att börja med.

Tack för kanon bra svar!

Vilken är edge? Hittar den inte på sidan :S Har den något annat namn nu?
Lät ju kanon bra att du tror att den kan passa flera hästar för det är precis det jag vill.


*Tilägg* Hittade dem nu på den riktiga sidan och inte den svenska för där fanns den inte :p
 
Sv: Barfotaskor

Jag har Easyboot Epic til min shettis.
Har bara använt dem ca 5 ggr men är MYCKET nöjd hittils.
Sitter perfekt, lätta att ta av och på och går att brodda.
 
Sv: Barfotaskor

Jag har sett att Edgen har utgått från flera svenska sidor vilket jag tycker är jättekonstigt för jag tycker att de är jättebra. Men hör man av sig så brukar det inte vara några problem för dem att ta hem.
 
Sv: Barfotaskor

Vilken är den mest aktiva boot tråden?

Har användt Easyboot Epic hela vintern o halva hösten och varit väldigt nöjd med dem.
Men nu så har de börjat skava sig in under kronranden på ena bakhoven (trakten har blivit lite lägre, innan nådde inte boot kanten upp till kronranden). Finns det nått man kan göra eller är det bara att byta bootmodell?
Har först trott att hon skavt lite ute i hagen, men idag så hade det skavt så passa att hon hade fått lite blodvite :O och då var det inget snack om saken sas de passar inte där längre.
 
Sv: Barfotaskor

hur länge har hon dem på sig varje dag? Barfotaskorna är ju egentligen till för att använda tillfälligt, och inte att ha på i hagen tänker jag...

Annars är det ju väldigt olika med hur noga man msåte vara med tillpassningen, och om man behöver byta eller inte. Jag använder Cavallo och tycker de är väldigt "förlåtande" om hoven ändrar form eller höjd - sitter lika bra även om det ändras lite och skaver inte.
 
Sv: Barfotaskor

Vi har dem bara vid ridning. Dvs ½-1½ timme 4-5 dagar i veckan.
Inte så sugen på boots som "sitter" fast runt mjukdelar, men de kasnke är bättre nu.
Har bara erfarenhet utav boaboots och den hööks sålde för flera år sen, gav skav på mina hästar bara efter en kort tur på den tiden.
 
Sv: Barfotaskor

Jag har Cavallo sport till min. I början när hon precis hade skotts av (och hade större hovar) så passade dem bra. Är dock tunga o klumpiga så hästen får ett extremt högt benlyft av dem.
Nu använder jag dem inte pga snön, o ingen is här heller så går helt oskodd.

Glove passar häst med runda hovar vet jag iaf.

Jag har hört mkt gott om Renegade.
 
Sv: Barfotaskor

Busigdemon - aha då missuppfattade jag, jag förstod det som att hon kanske hade dem på ute i hagen :o

Elisha - Ingen av mina får höga benlyft med Cavallo, men det kanske är olika det med? Själv gillar jag inte vajrar och grejjor som det är på easyboot mfl. Jag använder mina boots även i snö :)
 
Sv: Barfotaskor

Jag har Renegade som jag är nöjd med.
Har varit tvungen att använda dem i hagen och under ridning i flera månader då hovarna behövde återhämta sig och komma igen.

Har tidigare provat både Cavallo simple och sportboot samt Old Macs och jag gillar inga av dem.
Alldeles för klumpiga och dålig kvalité för mitt tycke och smak.
 
Sv: Barfotaskor

aha, nej. Ger er lite bilder på hur det ser ut.

21750_10151559096256461_36328891_n.jpg

skavda fliken sas, blödde under den häromdagen efter tur, innan har det bara sett ut såhär.

1827_10151559096376461_1142787792_n.jpg


382310_10151559104046461_1432654653_n.jpg

antingen så är det den ena eller andra kanten som skaver.
Går det att lösa problemet eller måste man byta modell pga låga trakterna?
 
Sv: Barfotaskor

Eftersom du vill använda på fler hästar så skulle jag rekommendera Equine Fusion eller Cavallo. Jag har ett par av varje. Jag använde Fusion vid barmark och planerade att brodda Cavallobootsen till vintern (hade enbart boots fram). Men min häst bestämde sig för att det var helt OK att ha skor fram (och behålla dem på) så jag behövde inte ta tag i det.

Har du tänkt ha boots på alla fyra fötter eller bara fram?
 
Sv: Barfotaskor

Är super nyfiken på kvaliten på equine fusion, håller dem lika länge som de "hårdare" bootsen ?
Blir dem slappa? Hur länge har ni kunnat ha era Ef?
 
Sv: Barfotaskor

Puttar upp tråden ... funderar på att låta stoet fortsätta gå barfota men behöver lite info om vilka barfotaskor som är bäst.

Har ett par cavallo och ett par cavallo sport hemma men tycker de är lite klumpiga, hade gärna haft en smidigare modell.

Gamla modeller av easyboot är inte lockande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 648
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp