Barfotaverkning, strasser

Sv: Barfotaverkning, strasser

Det finns en hel del trådar om metoden i forumet, det är bara att använda sökfunktionen. :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Fick inte fram något vettigt ur de trådarna utan mest folk som sa tycke och tanke angående barfota eller skor. Och det jag fått höra angående strasser är att det är en mjuk metod, men folk skrev att det var en brutal metod?

Tänkte om det fanns någon med erfarenhet av strasser? Jag har en häst som har problem med bakåtbruten tåaxel och understuckna trakter, men i övrigt starka runda fina hovar. Pratade med en uppfödare av samma ras och som förespråkade denna metod. Ingen som har fakta, information, erfarenhet? :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Mina hästar är barfota och fungerar bra så. Använder barfotaboots vid behov på den enda som rids (för broddar, vid ridning på grusväg med stora stenar osv) Någon Strasser-verkare kommer dock inte hit så länge jag bestämmer, eller någon annan som förespråkar att skära i sulan heller för den delen :mad:
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

googlade och läste om det för några veckor faktiskt, iden verkar ju god, men resultaten blir ibland katastrofala...
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Mina hästar är barfota och fungerar bra så. Använder barfotaboots vid behov på den enda som rids (för broddar, vid ridning på grusväg med stora stenar osv) Någon Strasser-verkare kommer dock inte hit så länge jag bestämmer, eller någon annan som förespråkar att skära i sulan heller för den delen :mad:

Varför? Min häst har tjock extremt tjock sula så tror inte det skulle vara någon fara att ta lite där. (jag kan inte så mycket om denna metod så förespråkar inte) vill bara ha lite översikt. Den person jag pratade med sa att denna metod var jätte bra och har funkat bra. Och att den inte alls är så "grov", men det jag fått fram är att folk tycker det är lite brutalt. Men på http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=63 tyckte jag det inte lät så farligt.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Läs då det här så får du kanske lite mer kött på benen, fundera kanske även på andra lösningar.

http://www.svf.se/Documents/Förbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotahästar_från_dsm.pdf

Ska ta mig an den där läsningen senare. :) Jag har haft rätt många olika hovslagare, veterinärer, hoverkare. Den hovslagaren jag har nu har funkat bäst och det har gått framåt. Men jag ser inte det där lycklig slutet med en fullt fungerande och frisk häst. Och alla ägare och uppfödare till curlyhästar jag har pratat med tycker inte att skor är rätt alternativ. Utan curlyn har starka hovar och bör gå barfota. Dock har dessa curlyuppfödare förespråkat olika metoder.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Är ju skillnad på att gå barfota och verkad som "vanligt" barfotaverkare och strasser. Tre olika saker...
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Givetvis låter det ju bra på hemsidan, det gör det mesta tills man börjar fundera lite eller ta reda på mer. Det de skriver om metoden på hemsidan säger inte alls mycket om hur själva verkningen går till, eller hur de menar att hoven ska se ut och fungera. Det är såna saker jag vill veta innan jag anlitar någon speciell metod. Attman inte nämner ett ord om det gjorde att jag letade vidare och gillade inte alls vad jag hittade till slut.

Likadant med de som själva använder metoden, så klart tycker de att det är jättebra, annars hade de ju inte valt just den metoden. Så är det ju är det med Ove Linds anhängare, SANHCP, vildhästverkning, preformance trim och allt vad det heter. Alla som har skor på hästarna tycker att det är bäst och förespråkar det, medan jag som har hästar som mår bra och fungerar bra barfota väljer det. Jag har haft skodda hästar och kommer alldeles säkert ha det igen i framtiden om det inte funkar barfota.

Jag är varken hovvårdare eller hovslagare, men det finns flera här som säkert kan förklara det hela bättre än vad jag kan så här dags på kvällen med en massa värktabletter i kroppen :P

Ang att verka i sulan så är det jättebra att hästen har tjock sula, det ska de ju ha. Att verka i sulan för att åstadkomma den skålade formen behövs inte, den kommer av sig själv när hoven "är redo" för det. Det kan dessutom ställa till med en hel del, hur tjock sulan är kan man egentligen inte veta bara genom att titta på den underifrån. Enligt min uppfattning ska hovvägg och eventuellt hörnstöd + stråle verkas. I normalfallet, på en frisk häst med bra hovar som bara ska ha sin regelbundna verkning alltså. Sulan låter man vara ifred där den är.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Okej. :) Ja jag sitter nu och försöker ta reda på lite mer. Vart nyfiken då denna curlyuppfödare förespråkade det. Har även mailat en som verkar enligt den metoden här i umeå, bara för att höra vad som skulle göras med just min hästs hovar. ´Men tycker det är så svårt att hitta saker på internet, det står ju 1000 olika saker överallt.

Sen har ju curlyhästarna starka och runda hovar i grunden. Hon har ju förutsättningar att gå barfota, förutom denna vinkel som måste rättas till, och det är det som är mitt stora dilemma, vem kan rätta till vinkeln så det blir bra igen. Haft ut så många olika personer.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Hovslagarskolan och sveriges djurskydd försöker få denna metoden att bli förbjuden, förhoppningsvis lyckas man att stänga ute stasserverkarna från yrket med hjälp av de nya utbildningsreglerna. Många hästar som blivit strasserverkade har blivit avlivade pga att de blivit helt förstörda i leder mm på grund av bakåtbruten tåaxel.

En mycket kort sammanfattning av stassermetoden: de sänker trakterna så mycket att hovbenet ligger plant med marken(ingen lutning av hovbenet när hästen står på benet), en "vanlig" hovslagare vill ha en lite lutning för att när hästen belastar benet fullt då vill man att hovbenet ska ligga plant med marken. Är hästen strasseverkad och hovbenet är under full belastning pekar hovbensspetsen upp och "trakten" på hovbenet ner.

En häst som går barfota men sliter sina trakter för mycket rekommenderar jag att sko för att undvika bakåtbruten tåaxel.... den ska absolut inte verkas ner mer.

Är trakterna understuckna bör den också skos,med mycket utlägg av skon bakåt.(alltså absolut ingen för liten sko)


Det låter ju fint när man läser om det, att de verkar så som hästen skulle sett ut om den varit i det vilda men det fungerar uppenbarligen inte i verkligheten....

Att man dessutom måste betala flera tusen och gå en massa kurser (för att bli hjärntvättad och övertalad,anser jag) innan man kan få svar på en fråga angående hur de verkar visar ju att det är nått skummt med alltihop.

Använd dig utav en metod som är framtagen av forskning och som har fungerat o flera tusen år! :)

Sen finns det ju alltid undantag...finns hästar som klarar att bli strasserverkade hela livet utan att få ont men de flesta gör inte det.

Strasserverkarna menar också att alla hästar kan gå oskodda utan att ömma...att det är en vanesak. Vilket bevisat inte fungerar.

Utbildningen till strasserverkare eller barfotaverkare är en helgkurs...hovslagrskolan är 2 år.... det säger också en hel del.

Sen kostar det ju betydligt mer att använda sig av en strasserverkare än en "vanlig" hovslagare.

Finns mycket mer att tillägga om strassemetoden men jag är starkt emot denna metod!!! :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Ur rapporten:

" Dr Strasser har som vittne under en brittisk rättegång förklarat att alla hästar som behandlas enligt metoden kommer att få ont (Djurskyddsmyndigheten 2006c)" "... och att övergången till vad man uppfattar som naturlig hovform kan svårligen kan ske utan smärta och att den kan ta allt ifrån några dagar till ett år eller mer"

Då ska man också komma ihåg att Strasser är emot smärtstillande, hovbeslag, lindor osv. och även att ha hästen på stall. Sjukbox eller liknande är alltså inte heller "tillåtet".
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

okej. :)

haha alltså jag argumenterar bara för strasser nu för att få fler åsikter från olika håll.

Strasser











Strassermetoden skiljer sig från andra barfotametoder som idag praktiseras i Norden. Utmärkande för denna metod är bland annat:



- att den har utvecklats av en veterinär, en av barfotarörelsens mest betydelsefulla banbrytare, med 30 års klinisk erfarenhet av hästens sjukdomar


- hög utbildningsnivå - i dagens läge den grundligaste hovvårdsutbildningen i världen


- krav på årlig vidareutbildning för att säkerställa kvalitén


Men det verkar ju som det är utbildning mer än en helg i alla fall. Jag läste även att de fall där hästar fått ont och avlivats osv inte har med strasser att göra utan bara kopplats till det.

Som sagt, jag är inte för. Vill bara komma fram till lösning på min hästs hovar, på vad jag ska göra och vem jag ska anlite för att få det bättre.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Skär i sulan gör "vanliga" hovslagare om sulan är högre än hovväggen. Hästen ska gå på bärranden och inte på sulan. Extra viktigt när hästen är skodd...det får inte bli nått sultryck.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=63

Vad tycker ni om detta? Jag fick höra om det senast idag och är nyfiken. Någon med erfarenhet och åsikter? :)

Den metoden är och kommer alltid att vara djurplågeri. Den metoden anser att ändamålen helgar medlen vilket inte är förenligt med god hästhållning. Att vilja åsamka sin häst smärta och skada genom att utsätta hästen för denna metod är inte på något sätt annorlunda mot om du tar en vass kniv och sticker rakt in i halsen, rumpan eller magen på hästen.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Oj, starka åsikter. :) men vad har ni för erfarenheter av det, eller är det bara saker man hört och läst? För den person jag pratade med har som sagt curlys och förespråkade denna metod.

(återigen, okunnig om den och inte för metoden)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

hög utbildningsnivå - i dagens läge den grundligaste hovvårdsutbildningen i världen

kan betyda vad som helst...den är inte mer än några dagar iallafall. Och hur många hovar hinner man se på några dagar...

Många strasserverkare har åkt fast för djurplågeri, och även hästägare.
Det finns en anledning till att de flesta aldrig skulle använda sig av denna metod.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Sen har ju curlyhästarna starka och runda hovar i grunden. Hon har ju förutsättningar att gå barfota, förutom denna vinkel som måste rättas till, och det är det som är mitt stora dilemma, vem kan rätta till vinkeln så det blir bra igen. Haft ut så många olika personer.

Det fetade tror jag är kärnan i ditt problem. Du kan inte räkna med att en aldrig så bra hovslagare kan göra underverk på en, två eller tre verkningar/skoningar.

När jag har haft någon häst med "problem"hovar så har jag räknat med åtminstone ett år innan jag har ett nöjaktigt resultat (sen kan man givetvis se de små små förbättringarna för varje gång). Sedan är inte alla felvinklar osv sådant som kan eller ens SKA korrigeras med hovslagarhjälp.

Hitta en erfaren hovis som du litar på och som kan förklara varför hen gör si eller så och vad effekten väntas bli och håll sedan fast vid denna!
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Dr. Strasser har samma mål som alla andra hovverkare och hovslagare men hon väljer en helt annan väg som oftast innefattar en hel del smärta för hästen. Vilket inte är tillåtet i Sverige.

Det finns en tråd här på buke som heter nått liknande "häst utan hovar". Där ser man hur hon gillar att exprimentera.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Elvasaga
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 071
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp