Bukefalos 28 år!

Barn, ålder och veckopeng?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Angel_23

Vad ger ni era barn i veckopeng/månadspeng? Vad är åldern på barnen?

Vi har gett våra två pojkar veckopeng ett bra tag nu. Kom att tänka på när vi satt och diskuterade här hemma det här med storleken på pengen och åldern på barnen, vad ger andra sina barn i veckopeng?

Det har varit lite sporadiskt nu senaste tiden sedan vi blev arbetslösa båda två hur mycket som egentligen är rimligt att ge...så vad ger ni era barn?
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Har ju inga egna ungar men har kompisar som har...! :)
Familj 1:
Minstingen är 3 år, har inte förstått veckopeng än utan vill bara ha lördagsgodiset...*mums*
Mellantjejen är nyss fyllda 10 år och får 80:-/veckan att göra vad hon vill med.
Största killen är 14 år och får 100:-/veckan, kommer att höjas till 150:- när han blir 15 och måste tanka moppen.. ;)

De andra jag känner ligger på liknande nivåer..två familjer med bara ett barn var (3 resp. 2 år gamla) sparar 50:-/veckan åt sina barn, en nivå veckopengen kommer att ligga på iaf tills de är 8-9 år, sägs det.

Jag kommer inte ihåg hur jag fick veckopeng när jag var mindre, och pengar var ju värda annorlunda för 15 år sen...då fick man en god stor glass för 10:-, idag kostar den ju nästan det dubbla... :( Men jag fick själv ta hand om mitt barnbidrag (då 750:-) när jag började 7 klass. Samma gällde för syrran. Men då fick man oxå köpa alla kläder (utom vinterjacka/vinterskor) själv! Och hjälpa till att betala telefonräkningen... :crazy:

Snusmumrik :banana: :banana: :banana:

Puts&Krom
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Min son är 7år och han får 20:-/vecka. Summan är tagen direkt ur luften har ingen aning om vad som är "normalt" för åldern.
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Sonen (13) får 300 i månaden. Dock har jag noterat att det begärs kompletteringsutbetalningar i form av rikskuponger och enstaka biobesök med en viss regelbundenhet.
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Mina killar är 13 och 15. Den yngre får 250 kr i månaden, den äldre 500. Kan ibland bjuda på ett biobesök utöver men är annars ganska hård vad gäller extra penger. JAg kan inte gå till min chef och få mer pengar när lönen tar slut och det tycker jag är viktigt att lära ut. Att när pengarna är slut så är de.
Nästa år kommer den yngre att få höjt till 350, sen året efter 500. Från nästa år, när den äldre börjar gymnasiet får han studiebidraget men med det så kommer kraven att öka. Han får då köpa kläder själv, förutom dyrare inköp som jacka, vinterskor och liknande...

Vår lilla tös är så liten att hon inte har nån veckopeng ännu. Pojkarna började få en slant när de var kring 7-8 år, 20 kr i veckan. Det har ökats succesivt sen dess,,,
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Okay, då är vi nog ganska "normala" vad gäller storleken på pengen ser jag.

Vår äldsta är 9 år och ska få 40:-/vecka och vår yngsta är "bara" 5 år och får 20:-/veckan. När de börjar högstadiet känns det rimligt att ge de barnbidraget...om det finns kvar då :smirk:
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Jag är 14 och får 700, min brorsa som är 16 får 900.
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Hm..Dags att begära höjning av måbadspengen ser jag :crazy: Är 14 och får 200/månad.
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Jag är 14 och får 250 per månad.

Blev riktigt förvånad när en tioåring fick mer än jag :p

Det är lite omvänt för mig. Godis, bio m.m. får jag.
Kläder däremot betalar jag hälften av. Om inte mamma köper kläder som hon tror jag gillar. Eftersom om jag inte skulle gilla dem, och de inte går att byta, så ska ju jag inte behöva betala för något jag inte bett om och inte vill ha.
Sen betalar jag en del av ridningen m.m.

De som jag vet månadspengen på i min klass får mer. Oftast hälften av barnbidraget.
Men jag tycker inte jag kan begära att få mer. Då kanske jag får betala alla kläder/hela ridningen.
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

När jag och mina syskon var små (jag är 18 nu, så dt här var väl för typ 8-10 år sen) så fick vi vär ålder "plus en nolla" i månadspeng.
Fast det skulle ju bara täcka godiskostnader, i princip.
Andra nöjen, som bio och sånt, betalade mamma hälften.
Och alla kläder betalde hon.

Det nöjde vi oss med i alla fall ;)
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Mina barn 8 och 10 får 100 kr i månaden. Det ska räcka till godis och saker och sånt. det mesta annat betalat vi men ibland får de betala själva om det känns som om det blivit ojämnt fördelat mellan dem.
1½ åringen tycker att "benga" (pengar = mynt) är jättekul att stoppa i spargrisen men de går ju att tömma ur och återanvända...
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Vad har du för chef egentligen? :smirk: Klart att du ska ha mer pengar om lönen tar slut innan nästa kommer... :angel:
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Min lillasyster är 10 år (snart 11). Hon får 400kr i månaden, ska betala typ godis själv?
Jag är 16 år, får ca 1300kr mån, ska betala största delen kläder (de skjuter till ibland, och jag betalar inte jackor, skor, ridkläder osv), betalar ibland biobesök och sånt.
Pengar går som smör för mig, jag är otroligt oekonomisk. Dessutom kostar det ENORMA mängder pengar att vara tonåring idag, om man vill kunna röra sig lite och ha kul.. Ta ett biobesök som exempel, 90kr + ev chips osv..
Sen om man är i min ålder går det lätt en hel del på alkohol och i mitt fall cigg (håller dock på att sluta igen..) där det är skönt att ha lite pengar att röra sig på och inte behöva redovisa allt för föräldrarna.. :angel:

Oftast tar pengarna slut, då lånar jag av päron eller syster (som alltid har pengar eftersom hon får så mkt för sin ålder och inte köper nåt själv)
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Våra tjejer 7,9 år brukade få 20 kr i veckan men nu betalar de av på sina ponnisar som de köpt i början på året och får därför bara sporadisk veckopeng när de varit extra duktiga.
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Min 13-åring får 40 kronor i veckan vilket kan tyckas lite men då är vi inte speciellt strikta på att hon ska betala sitt eget godis alltid... Oftast blir det en påse godis eller en tidning eller så utöver veckopengen. Hon har dessutom egen häst som kostar multum med pengar och hon accepterar att pengarna hamnar där istället för i hennes plånbok. Vi banksparar dessutom några hundra i månaden till våra barn. (Har en 4-åring också som än så länge nöje sig med en påse godis från Godisbjörnen på lördagen.)
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Nu har jag ju inga barn, men ärligt talat anser jag dagens barn får alldeles för mycket pengar. Herregud om jag fått dessa summor när jag var liten *jippi!*...100 spänn i månaden fick jag och syrran och detta ända upp till tonårstiden...sedan vare slut med förmåner.....och då LÄRDE man sig hushålla bra med dessa korvören. Nu verkar ju ungar inte lära sig handskas ett dug med sina pengar. Ser ju bara på syrrans unge...VARFÖR ska barn ha så mycket pengar egentligen ??
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Min dotter är 9 månader och varje vecka blir hon skyldig mig pengar istället för att få veckopeng..

Det kan tex vara pga att hon petat upp sitt finger i min näsa så det gjort ont, bitit mig vid amning, eller vägrat sova hela nätterna.



Skämt åsido.. hon får ju ingen veckopeng då, men vi sparar 100 kr varje månad. Det är lite lite kanske, men vi snålar med föräldrapengen och vi lever lite sparsamt just nu..
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

När jag var liten och ända upp till 6:an fick jag 20 kr/vecka. Sen fick jag månadspeng, 100 kr/månad i början. Sen höjdes det till 150, sen 200, och sen 250. Sen när jag började gymnasiet fick jag mitt studiebidrag, vilket jag fortfarande får (är 18 år, går sista året och har absolut ingen aning om hur det blir efter gymnasiet. Bor jag hemma lär jag väl få typ 200-250 skulle jag gissa...) Efter att ha fått det ska alla kläder, nöjen, djur mm betalas själv. Det enda mina föräldrar betalar är typ hyra, mat och annat eftersom jag bor hemma. har dock bott på internat och betalade även maten själv.
Sen kunde man ju tjäna en tia på att klippa gräs eller så också.
Samma sak gäller äldsta syrran, som just börjat på gymnasiet. Yngsta syrran på 11 år får 30 kr/vecka.

Jävlar vad pengar ungar får nu då :eek: Tänk om man själv kunde få så mycket pengar... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

glömde att tillägga att vi fondsparar 100kr till alla 4a barnen samt att tjejerna har minst 1 ponny var :smirk:
 
Sv: Barn, ålder och veckopeng?

Nu är det ju så att vecko/månadspeng är helt avhängig på vad som i övrigt föräldrarna betalar. Min 10-åring får bara 20 spänn per vecka. Men det lördagsgodis som jag anser är lagom betalar jag därutöver. Övriga extra utgifter som kommer ex-vis med skolan , betalar jag också. Sparande betalar jag från barnbidraget, 150 kr per månad. Sen får han lite ströpengar från mor- och farföräldrar, dem får han spara och köpa dyrare saker han vill ha, typ TV-spel eller DVD-filmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 471
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 254
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
982
Senast: WildWilma
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp